شناسهٔ خبر: 67288132 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

تغییر نام برای حذف فرهنگ اویغورها

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: دیده‌بان حقوق‌بشر می‌گوید مقام‌های چینی نام صدها روستا در منطقه سین‌کیانگ را تغییر داده‌اند تا معنای مذهبی یا فرهنگی آنها برای مسلمانان اویغور را از بین ببرند.
بنا به گزارش این سازمان کلماتی مانند «سلطان» و «زیارتگاه» از نام مکان‌ها حذف و با عباراتی مانند «هارمونی» و «شادی» جایگزین می‌شوند.این نتیجه‌گیری دیده‌بان حقوق‌بشر بر اساس تحقیقات در مورد داده‌های منتشر شده از سوی خود چین حاصل شده است.در گزارش تازه این سازمان آمده که تغییر نام‌های مرتبط با مذهب، تاریخ و فرهنگ اویغورها بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳ اتفاق افتاده است.چندین سال است که چین به طور بنیادی در حال اعمال تغییر در جامعه سین‌کیانگ است. از جمله فرستادن اقلیت اویغور به اردوگاه‌های بازآموزشی برای «چینی‌تر» کردن آنها.پژوهشگران سازمان دیده‌بان حقوق بشر و سازمان «اویغور هلپ» مستقر در نروژ نام روستاهای سین‌کیانگ را طی ۱۴ سال روی سایت اداره ملی آمار چین مطالعه کرده‌اند.
آنها دریافتند که نام ۳۶۰۰ روستا از ۲۵ هزار روستای سین‌کیانگ در این مدت تغییر داده شده است.
دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید در حالی که اکثر نام‌های تغییرداده شده «معمولی به نظر می‌رسد» اما حدود یک پنجم آن یعنی ۶۳۰ مورد نام‌های تغییرداده شده مرتبط به مذهب، فرهنگ یا تاریخ اویغورها بوده است.در یکی از نمونه‌های برجسته‌شده در این گزارش، روستای «آق مسجد» (مسجد سفید) در شهرستان آکتو، در جنوب غربی سین‌کیانگ است که در سال ۲۰۱۸ به «روستای همبستگی» تغییر نام داده شده است.سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین مدعی است که روند تغییر نام روستاها همزمان با تشدید برخوردهای خصمانه علیه جمعیت اویغور در سین‌کیانگ صورت گرفته است.
اما سفارت چین در بیانیه‌ای گفت: «همه گروه‌های قومی بر اساس قانون از آزادی مذهبی برخوردارند. زبان‌ و ارزش‌های فرهنگ‌ اویغورها و سایر اقلیت‌های قومی محافظت و ترویج می‌شود.»
طی سال‌های گذشته شواهد فزاینده‌ای از نقض سیستماتیک حقوق مسلمانان اویغور در چین منتشر شده است.از جمله در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی سازمان ملل در گزارشی درباره ادعاهای بدرفتاری با اویغورها در استان سین‌کیانگ چین، دولت این کشور را به «نقض جدی حقوق بشر» متهم کرد.چین این اتهامات را رد کرد و «نمایش ساختگی» خواند.
چندین کشور قبلا اقدامات چین در سین کیانگ را نسل‌کشی توصیف کرده‌اند.تقریبا ۲۰ میلیون مسلمان در چین زندگی‌ می‌کنند. اکثر مسلمانان اویغور چین در شمال غربی این کشور در مناطقی مانند سین‌کیانگ، چینگ‌های، گانسو و نینگ شیا زندگی می‌کنند.در حالی که چین رسما یک کشور خداناباور است، مقامات می‌گویند که آنها با آزادی مذهبی مدارا می‌کنند.
با این حال، ناظران می‌گویند که در سال‌های اخیر شاهد سرکوب مذهبی سازمان یافته در سراسر کشور بوده‌اند.
چین در گذشته برای توجیه بازداشت گسترده جمعیت اقلیت اویغور در این کشور گفته برای مبارزه با «تروریسم خشونت‌آمیز، افراط‌گرایی و جدایی‌طلبی» دست به این کار زده است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما