شناسهٔ خبر: 67287850 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انصراف یک شرکت بزرگ از سرمایه‌گذاری در فلسطین اشغالی

تصمیم شرکت اینتل سازنده تراشه‌های رایانه‌ای به این علت اتخاذ شد که طبق برآورد‌های شرکت‌ها و سرمایه گذاران، فلسطین اشغالی محیط امنی برای سرمایه‌گذاری نیست.

صاحب‌خبر -

انصراف یک شرکت بزرگ از سرمایه گذاری در فلسطین اشغالی

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فلسطین؛ شرکت اینتل، سازنده تراشه‌های رایانه‌ای که حدود شش ماه پیش از افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود در فلسطین اشغالی خبر داده بود، از توقف روند ساخت کارخانه جدید خود در شهرک کریات گات خبر داد. این تصمیم شرکت اینتل به این علت اتخاذ شده است که طبق برآورد‌های شرکت‌ها و سرمایه گذاران، فلسطین اشغالی دیگر محیط امنی برای سرمایه‌گذاری نیست.
بر اساس یک وب سایت تخصصی عبری، تامین کنندگان اینتل در فلسطین اشغالی اخیرا اعلامیه‌هایی مبنی بر لغو قرارداد‌های امضا شده با آنها برای تامین تجهیزات لازم به منظور ساخت کارخانه جدید این شرکت در فلسطین اشغالی دریافت کرده اند.
همانطور که روزنامه یدیعوت آحارونوت گزارش داد، وزارت دارایی رژیم صهیونیستی از تصمیم این شرکت برای تعلیق ساخت این کارخانه آگاه بوده است. اینتل در شرایطی چنین تصمیمی را گرفته که تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه وارد نهمین ماه خود شده است.
سایت عبری کالکالیست Calcalist در تاریخ دهم ژوئن نوشت اینتل تصمیم گرفته است پروژه توسعه ۲۵ میلیارد دلاری کارخانه خود در سرزمین‌های اشغالی را متوقف کند.
اینتل تاکید کرده که این تصمیم به معنای تغییر رویکرد شرکت در حمایت از رژیم صهیونیستی که متحد تاریخی ایالات متحده محسوب می‌شود، نیست. این شرکت اعلام کرده که این تصمیم صرفا اقتصادی بوده و با توجه به این مسئله اتخاذ شده که اسرائیل دیگر یک محیط سرمایه گذاری امن، حتی برای متحدان و دوستانش نیست و ناامنی و بی ثباتی فعلی، آینده این پروژه را تهدید می‌کند.
با این حال مسئولان این شرکت در پاسخ به سوالی در این زمینه، بر ضرورت تنظیم زمان بندی درست پروژه‌های بزرگ تاکید کردند، اما به پروژه مورد نظر در فلسطین اشغالی اشاره نکردند.
شرکت اینتل در بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی یکی از پایگاه‌های اصلی ما برای صنایع پردازش و تحقیق و توسعه در جهان است و ما کاملا به این مسئله متعهد خواهیم ماند.
اینتل دارای چهار مرکز توسعه و تولید در سرزمین‌های اشغالی است که از آن میان می‌توان به کارخانه Fab ۲۸ واقع در کریات گات اشاره کرد که تراشه‌های ۱۰ نانومتری تولید می‌کند. قرار بود کارخانه جدید این شرکت موسوم به Fab ۳۸ در سال ۲۰۲۸ افتتاح شود و تا سال ۲۰۳۵ کار کند. لازم به ذکر است که شرکت اینتل حدود ۱۲ هزار کارگر در فلسطین اشغالی دارد.
برخی از فعالان ضدصهیونیست که خواستار تحریم رژیم تل آویو هستند، تصمیم اینتل را نتیجه کارزار تحریم اقتصادی علیه شرکت‌های حامی اشغالگری می‌دانند.
این فعالان با تاکید بر اینکه قدرت واقعی از اتحاد ملت و اراده آنها نشات می‌گیرد، تاکید می‌کنند که تحریم‌ها حربه دردناکی بر ضد رژیم اشغالگر و همدستان آنهاست و نباید آن را یک اقدام ساده و بی تاثیر تلقی کرد. این تحریم‌ها یک راهبرد مؤثری است که کشور‌های اسلامی می‌توانند برای حمایت از ساکنان نوار غزه و تشدید فشار بر اسرائیل به اجرا گذارند.

 

نظر شما