شناسهٔ خبر: 67287601 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

پزشکیان: دولت برای تقسیم منابع باید هدفمند رفتار کند/وضعیت سفره مردم روز به روز بدتر شد

محمدرضا نورمحمدیان

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت برای تقسیم منابع باید بطور هدفمند رفتار کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ در دومین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد انتخابات که با موضوع اقتصادی -خدمات رسانی عدالت محور دولت- برگزار شد، در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول خود با به نمایش گذاشتن نمودارهای اقتصادی اظهار کرد: در گام اول باید ببینیم که کجا هستیم؛ بر اساس آمارها مصرف دهک‌های پایین و بالا در رابطه با یارانه‌های انرژی و بنزین وحشتناک است و اختلاف بسیاری میان دهک های بالا و پایین وجود دارد و ما به کسانی که توانمند هستند بیشتر امکانات می دهیم و به آنهایی که پول ندارند پول کمتری می دهیم.

وی افزود: وضعیت جمعیت زیر خط فقر ما بدتر شده که بهتر نشده است؛ مناطق در حاشیه و مرزها به شدت وضع‌شان خراب است و برای اینکه ما بخواهیم این بی عدالتی را اصلاح کنیم باید اول ببینیم که اول کجا را باید نگاه کنیم و آمار و ارقام نیز کاملاً گویاست که کجا هستیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چگونگی حل این مشکلات در گام اول به داشتن زبان و نگاه مشترک بازمی‌گردد و مشکلات داخلی باید حل شود. از سوی دیگر دولت برای تقسیم منابع باید بطور هدفمند رفتار کند و اگر می‌خواهد قیمت‌ها را درست کند، باید زیرساختها و حمل‌ونقل عمومی را درست کند؛ بانک‌ها ۵۵ درصد وام‌ها را به تهران می‌دهند و این یعنی توسعه در تهران و اطراف تهران و عدم توسعه در سایر نقاط کشور.

پزشکیان تاکید کرد: با مشارکت اقتصاددانان، دانشگاهیان و هماهنگی همه مجموعه ها و هماهنگی با مردم باید یارانه‌ها را هدفمند کرد و به دهک های پایین داد و اجازه نداد دهک های پایین بهره کمتری نسبت به دهک های بالا ببرند؛ باید نسخه‌ای با داشتن پشتوانه کارشناسی بنویسیم و نسخه‌ای که در این زمینه باید نوشت، به این سادگی نیست. از طرف دیگر اگر کنترل تورم و رشد اقتصادی را درست نکنیم، هر اقدامی که انجام دهیم منجر به فقیر شدن همه می‌شود.
 

هر کسی به ستاد من بیاید، او را می‌پذیرم

وی در ادامه در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش اول این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهار نظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، گفت: فقط میخواهم بگویم که می‌دانید چرا اینجا هستیم؟ برای اینکه با هم دعوا می‌کنیم؛ این به آن حرف می‌زند و با این حرف‌ها هم مشکلات حل نمی‌شود.

وی با به نمایش گذاشتن نمودارهای اقتصادی ادامه داد: وضعیت سفره مردم در زمان آقای رئیسی روز به روز بدتر شده است؛ من وزیر دولت آقای خاتمی بوده‌ام، از نظر اقتصاد و شاخص و عدد رقم نگاه کنید ببینید آنجا ثبات بیشتر بوده یا این حرف‌هایی که مطرح می‌شود؛ علت اینکه ما به اینجا رسیدیم این است که بیخود با هم دعوا می‌کنیم و خیال می‌کنیم که بهتر هستیم.

نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در پاسخ به اظهارات یکی از نامزدها درباره حضور برخی افراد در ستاد انتخاباتی‌اش اظهار کرد: هر کسی به ستاد من بیایید من او را می‌پذیرم برای اینکه می‌خواهم رای بگیریم اما به آنچه عمل می‌کنیم که سیاستهای کلی ابلاغی رهبری است و این خط قرمزی است که ما رعایت می‌کنیم. در نتیجه مشکل این است که باید درد مردم را داشته باشیم؛ وقتی در حال خرج کردن پولها و منابع در جاهای پولدار هستیم یعنی ما چابهار، خوزستان و سیشتان و بلوچستان و کردستان را نمی‌بینیم.

پزشکیان عنوان کرد: در تئوری‌هایی که گفته شده راه حل‌های بسیاری وجود دارد و من محاسبه کردم که به راحتی می‌توان نفری ۱۰ میلیون تومان پرداخت کرد اما لازمه مدیریت تورم و شاخص ها ، انسجام داخلی، کنار گذاشتن دعواها و رسیدن به زبان و نگاه مشترک و دیدن مردم محروم است؛ اگر ما وضعیت رشد اقتصاد و اشتغال را درست نکنیم و مشکل‌مان را با دنیا حل نکنیم، همین الان روزانه بالای چند هزار میلیارد به خاطر تصمیمات ناصواب ما در حال هدر رفتن است؛ ما دقیقاً اگر به قانون عمل کنیم، باید بازنشستگان و معلمان را ببینیم اما اینگونه عمل نکردیم؛ چرا دولت‌ها چه دولت شهید رئیسی و چه دولت روحانی طبق تورم حقوق را اضافه نکردند؟ اینها واقعیت‌ها است و اگر ما می‌خواهیم مشکلات برطرف شود، باید با مردم صادق باشیم؛ همواره به مردم وعده دادیم اما وقتی آمدیم نشد.

وی‌ با بیام اینکه «مشکل امروز ما دعوای داخلی و مشکلات خارجی است»، دامه داد: من نمی‌خواهم بگویم اما در دولت شهید رئیسی چرا وزیر کشاورزی را گرفتند؟ چرا چایی دبش درست شد؟ چقدر الان کارهایی می‌کنند که نمی‌خواهیم وارد شویم.

روند حرکت در حوزه بهداشت و درمان را به نفع مردم و محرومین تغییر دادیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه اول بخش دوم این مناظره به ارائه توضیحاتی درباره عملکرد خود در حوزه بهداشت و درمان پرداخت و گفت: در تبریز که رئیس دانشگاهبودم  ساختار روستاها را اصلاح کردیم و در عرض ۶ ماه بیش از ۶۰۰ خانه بهداشت بدون اعتبار و با مشارکت مردمی ساختیم؛ من جراح قلب بودم اما برای اینکه در مناطق محروم کار کنم، عملاً در آن مناطق کارگری کردم؛ همچنین بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع را در آنجا راه انداختیم.

پزشکیان تاکید کرد: نگاه ما این بود که انسان کالا نیست و نمی‌شود با انسان به صورت کالا برخورد کرد؛ قبل از ما در قانون برنامه سوم قرار بود همه چیز را به بخش خصوصی واگذار کنیم و زمانی که بیماران به بیمارستان می‌آمدند، حتی مرده آنها را هم تحویل نمی‌دادند ما این وضعیت را تغییر دادیم و در دولت آقای خاتمی برای بیماران بیمه روستایی ایجاد کردیم. همچنین آمبولانس‌ها و زیرساخت‌های بهداشتی مراکز بهداشتی را اصلاح کردیم و برای این روندها دستورالعمل نوشتیم؛ این‌ها دقیقاً همان چیزهایی بود که در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری دیده شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه «همچنین در مجلس منابع مورد نیاز برای پوشش‌های بیمه مورد نظر را در قانون دیدیم»، عنوان کرد: درباره مباحثی که آقای زاکانی مطرح کردند، باید بگویم که ما برای این موارد منابع را تعیین کردیم و قانون آن نیز وجود دارد و باید به آنها عمل کنیم اما اینکه چرا عمل نمی‌شود به دلیل رفتار خلاف قوای سه گانه است؛ علت تخلفات نیز این است که همین‌ها از بخش خصوصی خرید خدمت می‌کنند و به مردم که می‌رسد پولشان کم می‌آید.

پزشکیان افرود: چندی پیش در جلسه‌ای با آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع پرداخت سهم یک درصدی مناطق محروم و همچنین سهم ۱۰ درصدی بیماران صعب العلاج مطرح شد و ایشان در این زمینه دستور دادند؛ بنابراین قوانین و چهارچوب‌ها وجود دارد و اگر دولت آنها را اجرا کند دیگر نیازی نیست که وعده‌ای در این خصوص مطرح شود. ما روند حرکت را در حوزه بهداشت و درمان کاملاً به نفع مردم و محرومین تغییر داده‌ایم و دعوای امروز ما در مجلس این است که چرا قوانین اجرایی نمی‌شود؛ مشکل این است که قوای سه گانه خدمات را از بخش خصوصی خریداری می‌کند و به مردم که می‌رسد پولی اختصاص نمی‌دهند.

وی با انتقاد از تعیین سقف دریافتی برای پزشکان از سوی مجلس تاکید کرد: مجلس یازدهم درآمد پزشکان را کاهش داد و اعلام کرد که سقفی وجود دارد و باید همسان سازی شود این در حالی بود که خودشان در بیرون قراردادهایی داشتند و پول بیشتری می‌گرفتند و به مردم که می‌رسید می‌گفتند که باید سقف تعیین شود؛ پزشک خصوصی که با دولت یا مجلس قرارداد داشت برای یک عمل جراحی به اندازه حقوق یک ماه پزشک دولتی پول می‌گرفت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین با انتقاد از تعیین سقف درآمد برای پزشکان روستاها اظهار کرد: به هر تعدادی که پزشک تربیت شود هیچ پزشکی با حقوق ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان برای طبابت به روستاها نمی‌رود؛ ما باید این مکانیزم را اصلاح کنیم و این نمی‌شود مگر آنکه همه ما سر سفره‌ای بنشینیم که مردم نشسته‌اند؛ مشکل ما هستیم و فرد دیگری نیست.

 

مشکل امروز کشور عدم تعهد مسئولین به اجرای قوانین است

پزشکیان در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش دوم این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهارنظر درباره برنامه‌های سایر نامزدها اختصاص داشت، با اشاره به عملکرد قبلی خود مبنی بر اینکه برنامه‌اش برای دولت چهاردهم اجرای برنامه هفتم و تحقق اهداف سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری است، گفت: امروز برنامه‌های توسعه وجود دارد و همه این برنامه‌ها با سیاست های ابلاغی رهبری نیز تطبیق دارد اما مشکل این است که اجرا نمی‌شود؛ زمانی ما می‌توانیم این قوانین را اجرا کنیم که سر سفره‌ای بنشینیم که مردم نشستند.

وی افزود: امروز تئوری‌های زیادی برای حوزه بهداشت و درمان مطرح می‌شود، اما علت اینکه در روستاها پزشک نیست این است که پول‌ها پرداخت نشده و تخصیص‌های لازم انجام نشده است. همچنین قرار بود چنانچه یارانه ارزی برداشته شد در حوزه دارو معادل ریالی آن پرداخت شود و در این زمینه نیز ۶۰ هزار میلیارد از محل هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود هزینه‌های بیماران صعب العلاج از این محل تامین شود، پرداخت کردند در حالی که هزینه دارو ۱۵۰ هزار میلیارد بود؛ یعنی در حقیقت پولی پرداخت نشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اینکه امروز پزشکان زیرمیزی می‌گیرند تقصیری ندارند چرا که ویزیت آنها یک الی دو دلار است؛ در این شرایط مشخص است که پزشکی به روستاها نمی‌رود. همچنین وضعیت پرستاران نیز به گونه‌ای است که به ازای هر ۸ ساعت کشیک ۱۶۰ هزار تومان دریافت می‌کند؛ به همین دلیل او می‌گوید اگر من در تاکسی اینترنتی کار کنم درآمد بهتری خواهم داشت.

پزشکیان با تاکید بر لزوم تصحیح عملکردها اظهار کرد: نمی‌شود قوانینی که نوشته شده است را اجرا نکنیم و بگوییم که برنامه داریم؛ با اجرای قانون می‌توان مشکلات مردم را برطرف کرد؛ نشستن بر سر سفره‌ای که مردم بر آن نشسته‌اند و تحمل رنج‌هایی که آنها متخمل می‌شوند، مشکلات را راحت حل می‌کنند؛ اگر مردم ببینند که مسئولان برای دریافت خدمات در صف ایستاده‌اند که آنها نیز ایستاده‌اند دیگر صدای انها در نمی‌آید؛ صدای مردم جایی در می‌آید که من برای خودم سفره پهن کرده‌ام و از سوی دیگر حرف‌های قشنگی برای آنها می‌زنم و می‌گویم که ان شاءالله درد و رنج مردم را حل می‌کنیم و در نهایت نیز حل نمی‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دغدغه من از ابتدایی که خودم را شناختم این بود که به داد محرومینی برسیم که کسی به دادشان نمی‌رسد، گفت: دغدغه من از ابتدا این بود که صدای آدم‌هایی باشم که کسی صدای آنها را نمی‌شنود؛ اگر در تهران یک دستگاه سیتی اسکن یا ام آر آی کم شود دوربین‌ها به آنجا می‌روند و مشکل برطرف می‌شود اما وقتی نوبت به حل مشکلات مردم می‌رسد، کسی خبر ندارد که در فلان روستا خدمات و امکانات نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مشکل امروز کشور عدم تعهد مسئولین به اجرای قوانین است، ادامه داد: علت عدم اجرای قوانین نیز این است که وقتی من به عنوان پزشک برای خودم در بیرون مطب و بیمارستانی تاسیس کردم و در آنجا درآمد آنچنانی دارم، وقتی در دانشگاهی مسئولیت گرفتم دیگر دغدغه مردم را ندارم بلکه کاری می‌کنم که بیمارستان خودم بچرخد.

لزوم توجه به معلمان در نظام آموزش و پرورش

پزشکیان در فرصت ۴ دقیقه اول بخش سوم این مناظره با اشاره به اظهارات قاضی‌زاده هاشمی گفت: در پاسخ به اینکه آقای قاضی زاده هاشمی می‌گویند من تئوری می‌گویم باید بگویم که من رئیس دانشگاه بوده‌ام و کارهایی که کردم باعث شد من را معاون سلامت وزارت بهداشت کردند و با وجود اینکه عضو هیچ حزبی نبودم دولت آقای خاتمی به خاطر عملکرد و رفتارم من را به عنوان وزیر بهداشت و درمان تعیین کرد این در شرایطی بود که افراد بسیاری وجود داشتند که می‌توانستند عهده‌دار این مسئولیت شوند. من کار کردم و عملکردم نیز وجود دارد شاخص‌های آن زمان نیز با شاخص‌های امروز در روند خدمت به مردم و فقرا و نگاه به آنها اصلاً قابل مقایسه نیست.

وی همچنین با اشاره به سیاست‌های خود در حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: آنچه که به نظرم مهم است این است که در ابتدا فکر کنیم بچه‌ای که در روستاها و مناطق محروم حضور دارند در مقایسه با فرزند ما یک سرویس را می‌گیرد یا نه؛ اگر توانستیم خودمان را در این جایگاه قرار دهیم در آن زمان است که می‌توانیم مشکلات مربوطه را برطرف کنیم. اینکه ما هر حرفی را بزنیم اما سفره‌های ما با هم متفاوت باشند، مجدداً مشکلات وجود خواهد داشت؛ چرا که ما صدای عده‌ای را نمی‌شنویم و آنها را نمی‌بینیم. ما در مناطق محروم اعم از سیستان و بلوچستان و خوزستان و شهرهای دیگر مدارسی داریم که حتی فضا، تجهیزات و امکانات معمولی را نیز ندارند و همچنان گرفتارند؛ از سوی دیگر در جاهای دیگر مدارسی را داریم که برای کلاس اول دبستان شهریه‌ای بالغ بر ۸۰ الی ۱۰۰ میلیون پرداخت می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر ما کشوری اسلامی هستیم، دولت و مسئولان باید نسبت به مدارسی که مسئولیت دارند همان خدماتی را ارائه دهند که به فرزندان خود ارائه می‌دهند؛ در ابتدا از نظر اعتقادی باید این موضوع را بپذیریم و در ادامه نیز راهکار را پیدا خواهیم کرد.

پزشکیان با بیان اینکه گرچه بین مدارس غیرانتفاعی و دولتی، مدارس غیرانتفاعی یک فرصت هستند و درصدی را پوشش می‌دهند، ادامه داد: امروز بیش از ۸۰ درصد ورودی کنکور از ۲۰ درصد مدارس غیرانتفاعی است که ما ایجاد کرده‌ایم؛ چرا که ما در حق مدارس دولتی بی‌انصافی می‌کنیم و به دانش آموزان آنها سرویس درستی نمی‌دهیم.

وی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به معلمان در نظام آموزش و پرورش عنوان کرد: وقتی ما در مدارس به وضعیت معلمان رسیدگی نکنیم، معلمان به مشاغل دیگر روی می‌آورند و معلم چند شغل فرصت توجه به دانش آموزان را پیدا نمی‌کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری کفت: همانطور که آقای قالیباف اشاره کردند، نمی‌شود در بی‌ثباتی مدیریت، برنامه‌ها را جلو برد بلکه باید یک ثبات مدیریتی ایجاد کنیم و کسی که وزیر آموزش و پرورش می‌شود باید قوی‌ترین و دلسوزترین آدم باشد. وقتی می‌خواهیم بسته آموزشی را در مدارس اجرا کنیم، باید نگاهی که امروز داریم تغییر یابد و دانش آموزان باید علاوه بر درس‌هایی که می‌خوانند، یاد بگیرد چطور مشکلات را برطرف کنند، چگونه ارتباط برقرار کنند و چگونه مدیریت کنند و با تیم همکاری کنند. باید به دانش‌آموز یاد بدهیم که چگونه از علمش برای مردم استفاده کند.

تحقیقات ما مبتنی بر جامعه و نیاز ما نیست

پزشکیان در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش سوم این مناظره با تاکید چندباره بر لزوم اجماع بر سیاست‌های کلی و قانون اساسی اظهار کرد: باید شرایط به گونه‌ای شود که هر کس به سمت اجرای سیاست‌های کلی و قانون اساسی رفت دیگر موضوع سلایق مطرح نشود؛ ما می‌توانیم با وجود سلایق مختلف وقتی قوانین و سیاست‌ها مصوب شد همه به آن سمت حرکت کنیم و با فردی قرارداد ببندیم که می‌تواند ما را به آن سمت ببرد نه اینکه با حزب، جناح و گروه و دسته خودمان.

وی با بیان اینکه «امروز دانشگاه‌های ما در بهترین حالت نسل ۲ و دانشگاه‌های علوم پزشکی نسل ۳ هستند» عنوان کرد: دانشگاه‌های نسل ۱ و ۲ بر مبنای تئوری، تحقیق، مهارت و عمل هستند، اما ما امروز فقط تئوری و تحقیق را به دانشجویان منتقل می‌کنیم و در این تئوری و تحقیق نیز با مشکلاتی مواجه هستیم؛ چراکه تحقیقات ما مبتنی بر جامعه و نیاز ما نیست و با کاری که می‌کنیم فقط هزینه را هدر می‌دهیم. باید کاری کنیم که دانشگاه‌های ما از نسل ۲ به نسل های ۳ و ۴ ارتقاء پیدا کنند امروز می‌گویند که علم باید مشکل جامعه را حل کند در همین راستا نیز امروز رشته‌ها در هم ادغام می‌شوند اما ما در حال عقب افتادن از دنیا هستیم؛ نیروی انسانی بسیاری داریم اما مشکل جامعه را نمی‌بینیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وضعیت فارغ‌التحصیلان فاقد شغل، تاکید کرد: امروز ما نیروهای بسیاری در دانشگاه‌ها تربیت می‌کنیم اما این نیروها در خارج از دانشگاه بیکار هستند و در جایی هم که کار به آنها می‌دهیم، مهارت لازم را ندارند؛ اگر ما بخواهیم آموزش را طوری طراحی کنیم که عمر و سرمایه مردم در دانشگاه‌ها تلف نشوند باید کاری کنیم که وقتی دانشجو از دانشگاه خارج شد بتواند کاری انجام دهد. امروز دانشگاه‌های دنیا از نسل ۳ عبور کردند و در حال ارتقا به نسل‌های ۴ و ۵ هستند اما ما اندر خم یک کوچه‌ایم.

پزشکیان با بیان اینکه «نیازمند تغییر در وضعیت دانشگاه‌ها هستیم»، افزود: این تغییرات نیازمند آن است که اعضای هیات علمی و نخبگان احترام پیدا کنند و برخوردهای جناحی، دسته‌ای و سیاسی کنار بروند. وقتی دانشمندی از کشور خارج می‌شوند، افتخار می‌کنیم که او ایرانی است اما وقتی در داخل می‌ماند ممکن بود او را استخدام کنیم یا نکنیم؛ در نتیجه نوع نگاه ما به انسان‌ها و آنهایی که می‌توانند برای مملکت ما افتخار آفرینی کنند باید نگاهی ارزشی و توأم با احترام باشند و آنها را نگه داریم.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح مکانیزم پرداخت حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: مکانیزم پرداخت حقوق به اعضای هیات علمی باید طوری باشد که آنها بتوانند زندگی کنند؛ با حقوق‌های فعلی اعضای هیات علمی نمی‌توانند زندگی راحتی داشته باشند در نتیجه علت اینکه نخبگان ما در حال خروج از کشور هستند، این است که نمی‌توانند با پولی که به آنها می‌دهیم، زندگی کنند و در نتیجه در خارج از کشور آنها را می‌قاپند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: از سوی دیگر باید میان نیاز و نیرویی که استخدام می‌کنیم شایستگی تناسبی ایجاد کنیم که وقتی فردا روزی نیرویی را آموزش دادیم و او وارد جامعه شد، بیکار نماند؛ الان به دلیل عدم سیاست گذاری دقیق، بیشترین نیروی بیکار جامعه فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. همچنین امروز به اعضای هیات احترام نمی‌گذاریم و مدیریت سیاسی انجام می‌دهیم؛ مجموع این عوامل باعث نارضایتی و خروج مغزها، اندیشه‌ها و جوانان و ناامیدی نسبت به آینده در کشور می‌شود.

انتقاد پزشکیان از عملکرد برخی مسئولان در انتصاب نزدیکان

پزشکیان در بخش جمع‌بندی دومین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد انتخابات که با موضوع اقتصادی- خدمات رسانی عدالت محور دولت- برگزار شد، با بیان اینکه «من در دولت آقای خاتمی بودم و در آن زمان نیز فرار مغز نداشتیم بلکه مغزها به داخل می‌آمدند»، عنوان کرد: امروز نیز درباره وضع مردم خودشان می‌دانند؛ اگر خوب بود رای بدهند و اگر خوب نبود رای ندهند بلکه به روندی که وجود دارد رای بدهند. زندگی و کار من برای محرومین بوده است در همه مناصبی که حضور داشتم تمام فکر و ذکرم رسیدگی به محرومین و مناطق محروم بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد مشکل کشور مربوط به مدیریت ارشد است و ۱۰ درصد دیگر مربوط به مدیریت سطوح دیگر است، گفت: مردم ما مردم خوبی هستند اما وقتی نگاه می‌ کنند که من به عنوان جلودار، رانت می‌گیرم و افراد مختلف را سر کار می‌گذارم، ما را قضاوت می‌ کنند و مردم نیز الان پشت سر مسئولین قضاوت درستی ندارند. اگر مدیر ارشد با مردم صادق و به آنچه که می‌گوید با تمام وجود معتقد باشد قطعاً بقیه پشت سر او خواهند آمد. در دانشگاهی که من رئیس آن بودم در ابتدا بسیجی‌ها با من همکاری نکردند بلکه افرادی که می‌گفتند موهای‌شان بیرون است و افراد معمولی بودند آمدند و برای ما ۶۰۰ خانه بهداشت ساختند و این خانه‌های بهداشت با کمک و مشارکت مردم ساخته شد. سال بعد وقتی خواستیم مراکز بهداشت و درمان را بسازیم، بسیجیان نیز آمدند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما در بهداشت و درمان ۴ اصل عدالت، مشارکت مردمی، روابط بین بخشی و تکنولوژی مناسب داریم و اگر می‌خواهیم فقرزدایی کنیم باید از این روش استفاده کنیم؛ باید به مردم باور و از آنها استفاده کنیم؛ باید با مردم رابطه صمیمی و دوستانه پیدا کنیم تا آنها باور کنند ما می‌خواهیم برای آنها کار کنیم. من در زندگی‌ام ثابت کردم که اگر دست به دست هم بدهیم، ده‌ها و صدها راه حل برای حل مشکلات مردم وجود دارد. امروز مشکل نبود راه حل نیست بلکه مشکل باور و اعتقادی است که باید ببینند که مسئولان در میدان هستند.

پزشکیان در ادامه با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان در انتصاب نزدیکان خود گفت: بسیاری از افراد وقتی به قدرت می‌رسند فقط اطرافیان خود را مسئول می‌کنند در حالی که حضرت علی(ع) فرموده‌اند که مردم و خدا را یک طرف و دوستان و آشنایان و قوم و خویش خود را در یک طرف قرار دهید و هر آنچه که برای دوستان و آشنایان خود خواستید، برای مردم نیز همان را بخواهید.

وی با بیان اینکه «هر کسی به بندگان خدا ظلم کند بندگان خدا با او دشمن می‌شود»، افزود: علت اینکه مردم از ما ناراضی هستند این است که ما به آنها انگ می‌چسبانیم و برای آنها پرونده و مشکل ایجاد می‌کنیم؛ اگر مردم ببینند ما با آنها هستیم مردم ما مردم خوبی هستند، با ما همراهی می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر زندگی خود را با درد و صدای محرومان عجین کنیم؛ اگر آنها باور کنند که ما می‌خواهیم با مدیریت خود مشکل‌شان را برطرف کنیم، قطعاً در میدان خواهند بود.

پزشکیان بر لزوم رعایت عدالت در کشور تاکید و اظهار کرد: من به عنوان یک مسلمان به دو اصل معتقدم و آن دو حق و عدالت است و برای تحقق این دو باید اصلاحات انجام شود و اصطلاحات نیز دارای چهار اصل عدالت، کیفیت، هزینه اثربخشی و کارایی است؛ اگر بخواهیم هر کدام از ساختارهای اداری، اجتماعی و سیاسی را درست کنیم، باید این چهار اصل را در آنها مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: کیفیت یعنی رضایت مشتری و اگر امروز در شهرداری سیستمی درست کردند که مردم از آن راضی هستند به این معناست که کیفیت مورد توجه قرار گرفته است اگر غیر از این است هر حرفی بزنیم این مردم هستند که قضاوت می‌کنند و می‌گویند که مسئولان بی‌ربط می‌گویند؛ مردم همین‌ها هستند؛ نباید بگوییم گروه‌های مختلف مسائلی دارند و برای خود یک گروه درست کنیم؛ چراکه امکان ندارد با یک گروه، جناح و دسته مملکت را درست کنیم؛ باید دست به دست هم دهیم و بر اساس عدالت، اهل سنت، عرب، عجم و همه اقوام و مذاهب کار را با هم پیش ببریم. اگر الان به مناطق سنی نشین نگاه کنیم می‌بینیم که آنها ضعیف‌تر هستند و ما بر اساس عدالت به آنها خدمت ندادیم.

انتهای پیام

نظر شما