شناسهٔ خبر: 67287598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

واکنش به تحریف قرآن توسط ظریف ؛ خجالت‌آور است

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی به برداشت‌های نادرست مشاور یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان حجت الاسلام محمد قمی در رابطه با برداشت های نادرست مشاور یکی از نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مطرح کرد: برداشت ارائه‌شده عجیب، سخیف و غلط است. فکر نمی‌کردیم انقدر زود کار از تحریف در روایت توفیقات شهید رئیسی به تحریف کتاب الهی برسد.

متن کامل صحبت‌های حجت‌الاسلام محمدقمی:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

به عنوان کوچکترین خادم قرآن می‌خواهم از این خروش و غیرت خادمین، اساتید، مفسرین و دغدغه‌مندان نسبت به حقیقت متعالی قرآن تشکر کنم که شاید بیش از بقیه واقف هستند که تحریف قرآن چه لطمات بزرگی به جامعه می‌زند.

شاید باید حمل بر صحت کنیم که جناب آقای دکتر ظریف در این موضوع بر آیات قرآن مُشرف و مسلط نبودند. زیرا این حجم از تحریف در آیاتی که اساساً در فضای نبرد و قتال صادر شده، بسیار تعجب‌برانگیز است!

چه بسا از آقای دکتر پزشکیان که ایشان را به دغدغه قرآنی و روایی می‌شناسم، توقع داشتم که نسبت به چنین برداشت عجیب، سخیف و غلطی از قرآن واکنش نشان دهند. من اصلاً از تفسیر قرآن سخن نمی‌گویم، اگر کسی ترجمه‌ی همین آیات را هم بخواند متوجه تحریف می‌شود

اگر «ان الشر الدواب عند الله» مطرح است، ولی در ادامه می‌گوید با این موجودات باید جنگید و آنها را بابت بدعهدی، سخت مجازات کرد تا دیگر هوس این‌گونه بدعهدی به ذهن‌شان نرسد. این تعابیر صریح و واضح قرآنی وقتی با انگیزه‌ی سیاسی تحریف شود (که ان‌شاءلله اینطور نبوده باشد) باید منتظر اتفاقات بدی در جامعه باشیم.

اگر در توجیه خطاهای راهبردی گذشته و در دفاع از حرف‌های غلط گذشته که تجربه اثبات کرده است اشتباه بود، دست به تحریف قرآن بزنیم، بسیار جای تلخ‌کامی، دردمندی و گلایه‌مندی دارد.

خواهش می‌کنم اهل معنا، فضای این آیات را بیش‌تر برای جامعه تبیین کنند. مضمون این آیات، مضمون به یک دست شمشیر و به یک دست قرآن است. بعد از این آیات استفاده کنیم که اینها «شر الدواب» هستند و چرا بدی آنها را به پای ما می‌نویسید؟! اتفاقاً، چون شما آن‌گونه که دستور قرآن بود عمل نکردید، مستوجب ملامت قرآن هستید. این برداشت مرا به یاد سواستفاده‌ی سپاه شام می‌اندازد که پس از شهادت جناب عمار، وقتی در بین آنها ولوله افتاد که نکند ما -به دلیل قتل جناب عمار- همان بدترین اقوام هستیم، چنین پاسخ دادند که مسئول شهادت او علی (ع) است که او را به میدان فرستاده است. چنین حدی از تحریف را داریم با چشم خود می‌بینیم.

جای آن دارد کسانی که نسبت به مضامین هدایت‌بخش قرآن، همیت دارند چنین مواضعی را ملامت کنند. آن‌وقت با وقاحت بیاییم آیاتی که مربوط به دوران رشد و تعالی جامعه دینی است را، برچسب فلاکت بر آن بزنیم؟! بعد آن آیات را در این موضوع به کار ببریم؟ قرآن، صامت نیست. قرآن، ناطق است. قرآن ناطق که امام معصوم (ع) است این آیات را تفسیر کرده است. برخی آیات قرآن، برخی آیات دیگر را تبیین کرده است. ما حتی از تفسیر سخن نمی‌گوییم. ترجمه‌ی روان این آیات را مترجمان پیش روی ما گذاشتند. آیا این آیات را تا پایان نخواندید و اینطور برداشت می‌کنید؟!

از پزشکیان که اهل توجه به نظرات کارشناسان هستند خواهش می‌کنم در این موضوع نیز به نظرات مفسرینِ خبره توجه کنند؛ و اگر این نظرات را خوانده‌اید که علی الاسلام السلام. اگر با تبلیغات، با افکار عمومی بازی می‌کنید که ذهنیت جامعه را تغییر دهید، سیاسیون پاسخ شما را خواهند داد. ولی تحریف کتاب آیات الهی، قابل اغماض نیست. از این خروش و غیرت معلمان و مفسران قرآن تشکر می‌کنم. سخنان بسیاری در این آیات است که ان‌شاءلله اهل معنا و اهل دقت، آن‌را به تفصیل تبیین کنند و بنده را از این‌که به تفصیل وارد این مباحث محتوایی شوم، معاف بفرمایند.

از لحن و کام تلخ خود عذرخواهی می‌کنم. شهادت حضرت آیت‌الله رئیسی حال همه‌ی مردم را قدری دگرگون کرد. از همان روز شهادت، این به ذهنم رسید که بی‌اخلاقی در روایت آن‌چه گذشت، چشم‌گیر خواهد بود و برای تبیین حق و حقیقت و خدمت و مقاومت و مکتب حیات‌بخش حضرت امام (ره) توسط این خادم ملت و شهید جمهور، همه وظیفه داریم، ولی گمان نمی‌کردم کار به تحریف قرآن بکشد.

ان‌شاءلله خداوند عالم همه‌ی ما را در فهم حق و مسیری که قرآن برای قیام و جهاد در برابر باطل و استمرار مقاومت در مسیر حق و حرکت به سمت قله ثابت قدم قرار دهد.

با افتخار کوچک‌ترین خادم همه‌ی خادمان و مفسران و اساتید قرآن هستم.

این چند جمله در جهت تشکر از شما بزرگواران عرضه شد.

والسلام‌علیکم‌ورحمه‌‍الله‌برکاته

نظر شما