شناسهٔ خبر: 67287548 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

دومین دور مناظره چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری:

مصطفی پورمحمدی: FATF از احمدی نژاد تا امروز حل نشده است /دوستانی که اینجا هستند اقدامی برای خنثی سازی تحریم ها نکردند

مصطفی پور محمدی گفت: این حجم توزیع یارانه نه تنها باعث آرامش نشده و عدالت رعایت نشده بلکه باعث غنی شدن یک عده و فقیرتر شدن دهک های ضعیف شده است

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین | مصطفی پورمحمدی در دومین دور مناظره چهاردهمین انتخابات به سوالات کارشناسان پاسخ داد.

سوالات کارشناسان از این قرار بود:

پرسش مردمی: برنامه شما برای منصفانه سازی یارانه سوخت چیست؟

مهدی امیدوار (سخنگوی اتاق اصناف ایران): امسال 450 هزار میلیارد به ارز 28500 تخصیص داده شده است، آیا این را بهتر است به ابتدای زنجیره تولید بدهیم یا دولت در قالب کالا برگ و کالا به مصرف کننده بدهد؟

پرسش مردمی: برنامه شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها چیست؟

مرتضی بختیاری (رئیس کمیته امداد): با کمک مجلس در برنامه توسعه آمده است که در پایان برنامه فقط مطلق به صفر برسد، برنامه شما برای توانمندسازی افراد جامعه و بویژه نیازمندان برای گرفتار نشدن در تله فقر چیست؟

جلیل بشارتی (معاون اسبق مناطق محروم ریاست جمهوری): شهرهای بزرگ در حال گسترش زیاد است؛ الان 30 درصد روستا و 70 درصد شهرها هستند. برنامه شما برای گسترش عادلانه این مسئله چیست؟

اهم صحبت های مصطفی پورمحمدی به سوالا کارشناسان از این قرار بود:

* بحث خدمات رسانی عدالت محور یک مسئله اساسی است و یک بحث جدی تر مطرح شد و آن بحث توزیع یارانه ها است که قرار بود عادلانه تقسیم شود و باعث ایجاد آرامش معیشتی شود اما این حجم توزیع یارانه نه تنها باعث آرامش نشده و عدالت رعایت نشده بلکه باعث غنی شدن یک عده و فقیرتر شدن دهک های ضعیف شده است.

* آغاز توزیع یایارنه ها همزمان شدن با تحریم ها اما ما انکار کردیم و توجه نکردیم و آن زمان که نیاز داشتیم اجازه ندهیم این اتفاق بیفتد که در دولت احمدی نژاد رخ داد موضوع توزیع یارانه سخت شد و بعد از آن محدودیت های FATF هم به آن اضافه شد خب احمدی نژاد اواخر درباره اش نامه نوشت. ولی الان ۱۰-۱۱ سال مانده و اقتصاد ما قفل است. ما منابع نداریم و این مشکل مهمی است.

* تحریمها تشدید شد و فشارش بیشتر شد. داخل قرار شد خنثی سازی کنیم دیگر. اولین جلسه یا دومین جلسه دولت آقای روحانی جلسه بود. من گفتم در دولت قبلی یارانه ها مشکل جدی است حجمش گسترده است و هدفمند نیست و منابع ما را می بلعد. ولی توجهی نشد.

*دوستان ما که اینجا هستند یا بی توجه بودند به تحریم یا برای خنثی سازی که اقتصاد مقاومتی بود اقدامی نکردند. آنها که دور این میز هستند درگیر بودند ولی کاری نکردند.

*هنوز فضای انتخاباتی گرم نیست شاید بخاطر اینکه اعتماد ندارند. اینطور نیست که قول بدهیم عمل نکنیم.. در این ۱۵-۱۶ سال چه کردید؟

*باید برگردیم به اعتمادسازی‌مان؛ برگردیم به پیشینه مان که با صداقت چه کردیم؟

*برای تحریم و برای خنثی سازیش کاری نکردیم و حالا داریم نسخه می پیچیم؟

نظر شما