شناسهٔ خبر: 67287480 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دومین مناظره انتخاباتی مطرح شد؛

زاکانی در دومین مناظره انتخاباتی چه گفت؟ + فیلم

تهران- ایرنا- علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مشکل معلمان از جمله معیشت، مسکن و مشکلات متعدد را می‌توان از طریق صندوق ذخیره حل کرد، گفت: اداره سیاسی یا غیرحرفه‌ای این صندوق آن را به مسیر نادرستی برده است. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار احزاب ایرنا، علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه پنجشنبه - ۳۱ خردادماه - در دومین مناظره انتخاباتی با محور اقتصادی در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود را تشریح کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای این مناظره و چهار دقیقه اول خطاب به مردم گفت: ما کشوری ثروتمند هستیم مشکل ما این است که این ثروت را درست توزیع نمی‌کنیم آدرس‌هایی که آقای پورمحمدی و سایر دوستان می‌دهند آدرس‌های غلطی است شما زیاد توجه نکنید چون بعداً اثبات می‌کنم که این آدرس، بیراهه است و کل شعارها قبلا داده شده است.

زاکانی ادامه داد: یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و برق درست در کشور توزیع نمی‌شود ما یک بسته‌ای به نام بسته رفاه داریم که در این بسته رفاه، هم یارانه طلایی و توزیع عادلانه انرژی و هم ناظر به معیشت، مسکن، اشتغال، سلامت و تفریح مردم بسته‌ای را ارائه می کنیم.

وی با اشاره به اینکه صحبت‌هایی که ارائه می‌شود از موضوع جلسه خارج می‌شویم و حرف‌های دیگری می‌زنیم که معلوم نیست چقدر به کار مردم بیاید، تصریح کرد: ما یک یارانه طلایی تنظیم کردیم که ما با ازای مصرف انرژی کل خانوار کشور در بخش خانوار جدای تولید و خدمات ، فقط در بحث خانوار اگر بنزین، گاز و برق را در نظر بگیرید در توزیع عادلانه یارانه‌ها به هر خانواده سه نفره، معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا در سال یارانه می‌رسد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: یعنی یک خانوار ۵ نفره ۱۱۰ میلیون در سال یارانه دارد اعتبار هم به طلا داده می‌شود که مصون از تورم است و نقدینگی را افزایش نمی‌دهد اسباب صرفه‌جویی را برای خانوار فراهم می‌کند و هر چقدر صرفه‌جویی کنند سود می‌کنند.

زاکانی یادآورشد: به میزان انتقال از سوخت‌های فسیلی بنزین به سمت سوخت‌های پاک برق، بنزین به گاز و بعد هم به برق سودشان بیشتر می‌شود و روستاییان، عشایر، بازنشستگان و همه ملت ثروتمند می‌شوند. چرا ما دلمان نمی‌خواهد مردم ثروتمند شود. برق هم که صرفه‌جویی می‌شود در خدمت تولید قرار می‌گیرد لازم نیست ما برق کارخانه یا برق کشاورز را قطع کنیم و به تولید آسیب بزنیم.

وی افزود: یارانه انرژی بخش تولید سر جای خودش است من فقط ناظر به سه قلم یعنی بنزین، گاز و برق خانوار این مطالب را بیان می‌کنم که هم کل مردم ثروتمند می‌شوند و فقر مطلق ریشه کن می‌شود. 
البته درست است که صددرصد مردم بهره‌مند می‌شوند هر چقدر هم که صرفه جویی کنند دست خودشان است بهره‌مندی‌شان بیشتر است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: اگر هم کسی علاقه داشت بیشتر مصرف کند ایرادی ندارد از کسی که کمتر مصرف می‌کند می‌تواند بگیرد و تنظیم‌گر آن هم دولت است و مردم سود می‌کنند ثروتمند می‌شوند و فقر مطلق برطرف می‌شود پرونده اسراف در کشور بسته می‌شود و عدالت در کشور جاری و ساری می‌شود.

زاکانی بیان داشت: این راه، راه روشنی است هدیه به شما به ویژه خانوار عزیز، زنان و دختران و کسانی که در خانه یک محوریت و اساسی را دارند. از ابتدای شروع دولت هم در حوزه اعتبار به قیمت طلا که مصون و تورم است و برای خانوارها حساب ویژه باز می‌شود و این پول برای آنها مد نظر قرار می‌گیرد.

دوره سیاه ۸ ساله دولت آقای روحانی کشور را به باد داد

وی در چهار دقیقه دوم این مناظره یادآورشد: این نموداری است که نشان می‌دهد از همان ابتدای دولت خدمت، نفری ۲۲ میلیون در سال یارانه انرژی به اعتبار طلا داده خواهد شد و فقر مطلق از همین ابتدا ریشه کن می‌شود و دهک اول بیش از دو برابر، شرایط ویژه پیدا می‌کند به جز کسانی که نخواهند صرفه‌جویی کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه قیمت انرژی کاهش پیدا می‌کند در حوزه بنزین ۳ هزار تومان حذف می‌شود و ۱۵۰۰ تومان خواهد شد. سایر قیمت‌ها نیز تغییر نخواهد کرد در خصوص حوزه پرداخت به زنجیره گفت: پرداخت به‌انتهای زنجیره به لحاظ کارشناسی غلط است به حلقه ماقبل زنجیره باید تسویه صورت بگیرد و به کل زنجیره یعنی تامین کننده، تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده داده شود اما ماقبل مصرف کننده باید تسویه شود.

زاکانی با اشاره به اینکه آقای پورمحمدی آدرس غلط می‌دهد اجازه بدهید درباره نکات جدی در جای خودش بحث کنیم، افزود: مشاور آقای پزشکیان در جلسه‌شان گفتند که دولت آقای رئیسی ۳ سال فلاکت‌بار بود البته خود آقای پزشکیان ۵ دور مجلس، یک دور وزیر و یک دور هم نایب رئیس مجلس بودند بهتر است پاسخگو باشند به جای مطالبه و توصیه‌های اخلاقی.

وی ادامه داد: دوره سیاه ۸ ساله دولت آقای روحانی کشور را به باد داد و به طبع سه سال آقای رئیسی از آن ۸ سال، بالاتر است و شهید رئیسی از آقای رئیسی زنده حتما موثرتر است. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سبد کالایی را در سال ۹۲ همین ژنرال‌های اقتصادی گذاشتند مردم را بیچاره کردند و به فلاکت کشاندند، مسکن مهر را مزخرف خواندند اما امروز در ستاد آقای پزشکیان برادر عزیزم که کاملا به ایشان علاقه‌ دارم، هستند.

زاکانی بیان کرد: گفتند ما با فساد مبارزه می‌کنیم اما وقتی برادر آقای رئیس جمهور (روحانی) به واسطه پرونده‌های فساد ، برای رسیدگی، تهدید به گرفتن شد رئیس جمهور اعلام کرد که اگر او را احضار کنید من اعلام جنگ می‌کنم بعدا مشخص شد که در مقابل قانون، رئیس جمهور هم باید خاضع باشد.

زاکانی با اشاره به اینکه آقای پورمحمدی آدرس غلط می‌دهد اجازه بدهید درباره نکات جدی در جای خودش بحث کنیم، افزود: مشاور آقای پزشکیان در جلسه‌شان گفتند که دولت آقای رئیسی ۳ سال فلاکت‌بار بود البته خود آقای پزشکیان ۵ دور مجلس، یک دور وزیر و یک دور هم نایب رئیس مجلس بودند بهتر است پاسخگو باشند به جای مطالبه و توصیه‌های اخلاقی.وی ادامه داد: در آن زمان برادر معاون اول رئیس جمهور را به اتهام قاچاق حرفه‌ای ارز گرفتند وقتی دولت را تحویل گرفتند وعده ۱۰۰ روزه دادند و بعداً گفتند مگر انسان بی‌عقل است که در ۱۰۰ روز اتفاقی بیفتد و به شعور مردم توهین کردند. دولت با حذف کارت سوخت، ۱۵۰ همت خسارت زد و خسارت‌های متعددی اتفاق افتاد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: وقتی از درون اتاق‌های شیشه‌ای و از درون ماشین‌های آنچنانی مسیر را دنبال کردند، ۲۰۵ هزار میلیارد بدهی دولت در سال ۹۲ بود. دولتی که به آقای رئیسی تحویل دادند هزار و ۳۰۰ همت بدهی داشت و کل بودجه آن سال هزار و ۳۷۰ همت بود و آقای روحانی بودجه یکسال را پیشخور کرد و دولت را بدهکار کرد.

زاکانی ادامه داد: وقتی که موضوع مواجهه با آمریکا پیش آمد معلوم شد که سر شما را هم کلاه می‌گذارند و تقلبی به شما می‌دهند. حادثه معدن یورت هم که اتفاق افتاد پدر یکی از آقایان در آنجا گفت ما رئیس جمهور نداریم و راست گفت ۸ سال مملکت رئیس جمهور نداشت.

وی در ادامه اظهار داشت: آقای پزشکیان برادر عزیزم که من خیلی به ایشان علاقه دارم همان دولت آقای روحانی است و اگر ناراحت نمی‌شوند همان مسیر را دنبال می‌کنند

ترامپ‌هراسی آقای پورمحمدی راه به جایی نمی‌برد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه سوم این مناظره گفت: از توصیه‌های اخلاقی آقای پزشکیان تشکر می‌کنم اگر حرف و حدیثی است دعوا بر سر حقوق مردم است وگرنه ما که مخلص شما هستیم و به شما علاقه داریم. شما ۵ دور مجلس بودید یک دور نایب‌رئیس مجلس، یک دور وزیر بودید باید به مردم بگویید چه کاری انجام دادید، همیشه که نمی‌توان طلبکار بود. ما نوکر شما هم هستیم.

زاکانی با اشاره به اینکه موضوع ترامپ‌هراسی آقای پورمحمدی هم راه به جایی نمی‌برد زیرا دوره عوض شده است، افزود: بعدا ایشان توضیح بدهد که با اسناد کرسنت که از خارج آمد و در دفتر ایشان بایگانی شد چه کرده است؟ من به موقع‌اش درباره آن بحث می‌کنم ما با شما کار داریم.

وی یادآورشد: نکته‌ دیگر اینکه در حوزه پزشکی مهمترین بخش نیروی انسانی است این سرمایه بزرگی برای ما است ، بهورزها، بهداشت‌کارها، مراقبین سلامت، پرستاران و ماماها، پزشکان عمومی و پزشکان تخصصی بزرگترین سرمایه ما هستند. ما باید چند اقدام انجام دهیم تقاضا می‌کنم هر چه می‌گویم آقای پزشکیان مرا نقد کنند چون در تخصص من و ایشان است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما شبکه بهداشت را تقویت خواهیم کرد و پیشگیری را مقدم بر درمان می‌دانیم، تصریح کرد: نکته دوم بیمه پایه رایگان که ۱۵ تا ۱۰ درصد جامعه بیمه نیستند را تکمیل می‌کنیم کاری که دولت آقای رئیسی انجام داد و ادامه پیدا می‌کند.

زاکانی ادامه داد: ۶۰ درصد مردم یعنی ۶ دهک مردم بیمه تکمیلی می‌شوند ما بیمه‌ها را بر مبنای تعرفه دولت عمق می‌دهیم و موثر می‌کنیم. ۴۰ درصد مردم درمانشان رایگان می‌شود، چون الان ۸۵ درصد درمان در حوزه بخش‌های دولتی است ما هزار و ۵۴ بیمارستان داریم که ۱۸۴ بیمارستان آن خصوصی و  بیش از ۶۰۰ بیمارستان دولتی و سایر هستند.

وی اضافه کرد: ۴۰ درصد مراجعه سرپایی یعنی دو پنجم دهک مراجعه سرپایی‌شان ۵۰ درصد تخفیف می‌گیرد ، ۲۰ قلم داروی دندانپزشکی و بیماران صعب‌العلاج کلاً مجانی درمان می‌شوند و هر ۱۰ دهک بیمار صعب‌العلاجشان در بیمارستان‌های دولتی رایگان می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دولت از بخش خصوصی خرید راهبردی می‌کند که این خیلی مهم است و مسیر تحول را به سمتی می‌برد که اسباب حفظ ، صیانت و سلامت در زندگی افراد انجام شود. اکنون حدود ۴۰ درصد از جیب مردم هزینه می‌شود این را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرف ۴ سال می‌رسانیم. عدد و رقم آن را هم منتشر می‌کنیم مجامع علمی پزشکی پشت این حرف بنده هستند و این کار را می‌توان به بهترین نحوی انجام داد.

جز با یکپارجه‌سازی نسخه الکترونیک و نظام ارجاع تحول ایجاد نمی‌شود

زاکانی در ادامه  این مناظره و در چهار دقیقه چهارم بیان داشت: مردم عزیز من سعی می‌کنم خیلی شفاف بسته‌هایی را خدمت‌تان تقدیم کنم که بعداً انتظار از بنده مشخص شود وقتی بنا شد که رئیس جمهور به وعده‌هایش عمل کند به لطف الهی چه وعده‌هایی با شما دادم. لذا سعی کردم چند بسته را خدمتتان تقدیم کنم و درخصوص حوزه هم همین طور است.

وی افزود: من یک بخشی را فراموش کردم و آن هم رایگان کردن درمان خانم‌های باردار، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و افراد زیر ۷ سال است ؛ البته افراد زیر ۷ سال در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاد که به‌صورت پلکانی طی ۴ سال این را به ۱۵ سال می‌رسانیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بزرگترین سرمایه ما در حوزه پزشکی موضوع نیروی انسانی، شبکه، تجربه و کارکردهای ما است که باید آن را به نحو احسن پاس بداریم و دنبال کنیم و بتوانیم بسته‌ای را برای ارائه خدمت در نظر بگیریم.

زاکانی ادامه داد: آقای پزشکیان بیان کردند که ممکن است یک عده‌ای رانت بگیرند من هم مانند خود ایشان در خارج از بیمارستان دولتی کار نکرده ام. به‌خاطر دارم یک روز در مجلس حالم کمی بد شد و گفتند برویم فلان بیمارستان اما من گفتم جز بیمارستان امام خمینی (ره) جای دیگری نمی‌روم.

وی اضافه کرد: ما نیازمند یک تحول هستیم این تحول انجام نمی‌شود جز با یکپارچه‌سازی اطلاعات، نسخه الکترونیک و نظام ارجاع، سطح بندی خدمات و قبل از آن حوزه شبکه بهداشت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع توجه به توریسم سلامت هم گفت: توریسم سلامت امکانی است که به بهترین نحو می‌توان از خارج از کشور به داخل کشور آورد و این سرمایه‌ها را بکار گرفت.

زاکانی عنوان کرد: آقای قاضی‌زاده یادشان است من در دولت مکرر در مورد حوزه سلامت و اتفاقات ناخوشی که در حال رقم خوردن بود صحبت می‌کردم و توصیه من این بود که این حوزه نیازمند یک تحول بسیار بزرگ است و شاید سه یا چهار پنج بار در هیات دولت دراین خصوص صحبت کردم.

وی با اشاره به اینکه مسیر کاملا مشخص است و می‌توان گام به گام مسیر درست را برداشت، گفت: موضوع سلامت فراتر از بخش بهداشت و درمان است شورای عالی سلامت و مسئولیت ریاست جمهوری می‌خواهد که همه دستگاه‌ها را مکلف کند که در این مسیر گام بردارند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع دارو بیان کرد: موضوع دارو و امثال آن با دستور حل نمی‌شود نمی‌توان به کارخانه داروسازی فشار آورد که ضرر بدهد و چیزی را تولید کند که ما می‌خواهیم. درباره شیر خشک و سایر موضوعات هم ما ورود پیدا کردیم و در دولت هم بحث شد و مسیر کاملا مشخص و ظرفیت داخلی هم موجود است و نیازمند یک نگاه منطقی و کارشناسی است که این امر انجام شود وبه بهترین نحوی صورت بگیرد.

زاکانی با اشاره به اینکه موضوع اصلاح بیمه‌ها یک امر قطعی است، موضوع فساد در همین حوزه سلامت زیر میزی و این‌ها امری قطعی است و باید به آن پرداخته شود، گفت: در مورد فروش نفت که آقای پزشکیان فرمایش کردند باید بگویم که اطلاعات شما نادرست است اگر اطلاعات دقیق خواستید من بعد از جلسه به شما ارائه می‌کنم. 

وی یادآورشد: امروز عربستان و عراق برای فروش نفت از ما بیشتر امتیاز می‌دهند و عددهایی که اعلام کردید، ۳۰ درصد نادرست است و در واقع عدد خیلی کمتر از این است.

مشکل معیشتی و مسکن معلمان از طریق صندوق ذخیره قابل حل است

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این مناظره و چهار دقیقه پنجم اظهار داشت: تعلیم و تربیت کشور، نظام پیشران تحولات کشور است و از خانواده شروع می‌شود در مسجد، مدرسه، دانشگاه و حوزه، رسانه و تمام ساحت‌هایی که انسان می‌تواند بیاموزد یا بیاموزاند این تعلیم و تربیت ادامه پیدا می‌کند.

زاکانی بیان داشت: رکن آموزش و پرورش اساس ویژه‌ای دارد که می‌تواند نقش خاصی را در آینده کشور ادا کند لذا هر کسی بخواهد به آینده کشور نگاه کند باید به آموزش و پرورش کشور نگاه کند گرچه حوزه تعلیم و تربیت فراتر از آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: در آموزش و پرورش کشور مشکلات متعددی وجود دارد که بیان شد من سعی می‌کنم حوزه علم و فناوری و دانشگاه و حوزه را در نوبت دوم عرض کنم. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و باید نگاه به این دستگاه تغییر کند لذا باید سیاست‌هایمان را متفاوت کنیم.

زاکانی یادآورشد: در آموزش و پرورش، اصلاح باید از کلاس شروع شود نه از ستاد، برخی اشکالشان این است که شاید به متن این ماجرا دقت لازم را ندارند.

وی با بیان این نکته که در کلاس مهمترین رکن معلم و دانش‌آموز است و فقط محتوا نیست بلکه باید به معلم و دانش آموز رسید و به دانش آموز حق داد که حرف بزند تا پاسخ معتبر خودش را بگیرد، تصریح کرد: معلم باید منزلت، معیشت، جایگاه، رشد و همه ابعادش آنگونه حفظ شود که معلمی بر تاج اشتغال‌های کشور بنشیند و بر نقطه برتر بتواند یک منزلتی و کارکردی داشته باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: سند تحول در حوزه عدالت آموزشی است و ساحت‌های شش گانه‌ای را در نظر گرفته که بتواند در حوزه معلم، محتوا و محیط، ساحت‌های مختلف را ایفا و ادا کند.

زاکانی ادامه داد: به اعتقاد من توجه به آموزش و پرورش و اقدامات اساسی که می‌خواهد در حوزه‌ محتواهای آموزش انجام بگیرد فقط نباید در کلاس و مباحث تنظیم شده آموزشی خلاصه شود.

وی با اشاره به اینکه یک نگاه، نگاه مکانیکی است مانند خط تولید ماشین؛ که در این خط تولید ماشین همه دانش آموزان برابر هستند و باید از یک مسیری بیایند و چیزهایی آموزش ببینند و توقعی از آنها وجود دارد. یک نگاه هم نگاه پرورش و دقت است مانند گلخانه‌ای که هر کسی بذر خودش را می‌کارد و به اقتضای خودش مقایسه می‌شود.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: آموزش و پرورش باید روی این نقطه بایستد که خلاقیت، مهارت توانمندی‌های اجتماعی و موضوعات مختلف را برای دانش‌آموز خلق کند و این هم جز از طریق یک معلم توانمند امکان‌پذیر نیست لذا آموزش و پرورش باید در محور کانون تحولات کشور قرار بگیرد قوی‌ترین وزیر کابینه من وزیر آموزش و پرورش خواهد بود. 

زاکانی یادآورشد: مشکل معلمان از جمله معیشت، مسکن و مشکلات متعدد را می‌توان از طریق صندوق ذخیره حل کرد متاسفانه اداره سیاسی یا غیرحرفه‌ای این صندوق آن را به مسیر نادرستی برده است. 

وی تاکید کرد: توجه من به عنوان رکن رکین اساسی در دولت با یک نگاه سرمایه‌گذاری به آموزش و پرورش است و این را به بهترین نحو انجام خواهم داد.

ما به شدت نیازمند زیست‌بوم اندیشه‌ورزی هستیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهار دقیقه ششم که در اختیار وی قرار گرفت، افزود: دو نکته از بحث آموزش و پرورش باقی مانده بود و آن این بود که با حوزه فناوری می‌توان عدالت را توسعه داد و با توجه به سرمایه‌های موجود و مولدسازی می‌توان بسیاری از ضعف‌های آموزش و پرورش‌ در حوزه کالبدی را جبران کرد و این اراده به بهترین نحو می‌تواند تسری پیدا کند.

زاکانی بیان داشت: علاوه بر اینکه مدیریت محلی مانند شهرداری‌ها و مجموعه‌های مختلف هم باید پشتوانه خدمت به آموزش و پرورش قرار بگیرند و بتوانند با پیوستگی زمینه مطلوبیت مدارس دولتی را مانند دانشگاه‌های دولتی برتر از حتی مدارس خصوصی ایجاد کنند. این ایده بزرگی است که جز از طریق کلاس درس و احترام به معلم و احترام به دانش‌آموز جای دیگری نمی‌توان آن را پیدا کرد.

وی تصریح کرد: در خصوص حوزه آموزش عالی و علم و فناوری و حوزه علمیه است. به اعتقاد من ما دو زیست بوم را باید پیش ببریم یکی زیست بوم نوآوری است که الان در کشور وجود دارد مانند دانش بنیان‌ها و عناصر مختلف که باید به شدت توسعه پیدا کند و در ادامه ما به‌شدت نیازمند زیست بوم اندیشه ورزی هستیم که هیچ نخبه‌ای در ایران خودش را بی‌اثر نبیند این امر مغفولی است که باید توسعه پیدا کند و تعهد من این است که این توسعه را برای دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه داشته باشم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: نکته بعد کاربردی کردن علوم و ارتباط این ظرفیت عظیم انسانی با نیازها مانند حوزه‌های مختلف کارکردی است. حوزه علمیه یک روش بزرگ و عظیمی برای خدمت دارد و یک نیازهایی هم حکومت دارد. ما نسبت به اندیشه‌ورزی و نظریه‌پردازی باید از ظرفیت‌ بزرگ حوزه استفاده کنیم. علاوه بر اینکه در حوزه فقه مضاف، گره‌ بسیاری از معضلات کشور را باید با استفاده  از حوزه علمیه باز کنیم و پاسخش را از دین به ما هم بدهد. 

زاکانی یادآورشد: در حوزه متعارف علوم و آموزش عالی کشور توجه به استاد و دقت در منزلت او به عنوان یک جایگاه ویژه و ممتاز مانند یک معلم و فوق‌العاده بالا در کشور باید مورد عنایت قرار بگیرد و باید نیازمندی‌های او را تامین کرد.نمی‌شود که استاد سال اول در دانشگاه‌های دولتی  ۱۳، ۱۴ میلیون حقوق بگیرد  و خارج از دانشگاه، کسی هم که عادی کار می‌کند با اندک تجربه‌ای دو سه برابر او درآمد داشته باشد این رعایت نکردن منزلت استاد است.

وی اظهار کرد: این‌ها باید در تغییرات، تحولات و بخش نخبگی کشور مشارکت کنند و ما به ازای او کاملا شریک شوند و سود ببرند و این آن چیزی است که می‌تواند تضمین کننده میدان دادن به امر آموزش عالی در کشور باشد و می‌توان به بهترین نحوی این مسیر را دنبال کرد.

فرصتی داده شود تا از جانب شهید رئیسی از ایشان دفاع شود

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان این مناظره و در جمع بندی سخنان خود افزود: بسیاری از موضوعات ناظر به حوزه سیاست و موضوعاتی درخصوص دولت آقای روحانی بود با توجه به نوع رفتارهایی که مشاورین برخی از افراد و گفته‌هایشان داشتند من این را در همان نوبت خودش صحبت می کنم که هر چیزی را سر جای خودش بیان کرده باشم و از این شاخه به آن شاخه نپرم و بتوانم موضوع را خدمت شما بیان کنم.

زاکانی اظهار کرد: نکته دوم اینکه دوستان ما پیرامونشان عناصری وجود دارند که اسباب تمام این اختلافات و شرایط و موارد متعدد هستند و الان هم ادامه می‌دهند در اینجا توسعه اخلاقی ما برای ما اثرگذار نیست کمی به پیرامون خودمان نگاه کنیم و ببینیم که چه کسی منادی وحدت است و چه کسی حرف درست می‌زند و چه کسی اجتماع را ارائه درست طریق می‌کند.

وی تصریح کرد: افرادی که الان در ستادهای برخی از ما هستند کسانی هستند که مصوب وضع اسفناک امروز هستند و این‌ها باید پاسخگو باشند چگونه امروز در موضع طلبکاری قرار گرفته‌اند. برخی از دوستان ما که دائم طلبکاری می‌کنند به اعتقاد من آنها این‌ها را اداره خواهند کرد زیرا گذشته هم همین را نشان داده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: من آماده هستم با کسانی که اسباب شرایط اسفناک امروز را ایجاد کرده بتوانم مناظره و  صحبت و گفت و گو کنم و برای مردم معلوم شود که وضع موجود حاصل کار چه کسانی است تنها به ادعا که نمی‌توان بسنده کرد. از طرفی پشت سر شهید مظلوم ما شهید رئیسی حرف‌هایی زده می‌شود اما خود ایشان نیستند که بیایند و دفاع کنند به اعتقاد من باید فرصتی داده شود که از جانب ایشان دفاعی صورت بگیرد و حق ایشان ادا نمی‌شود.

زاکانی افزود: من امروز در نکاتی را بیان کردم اولاً درباره موضوع توزیع ثروت در کشور یارانه طلایی را مطرح کردم که اعتبار طلا است و هر کسی ۲۲ میلیون در سال می‌تواند این اعتبار طلا را داشته باشد و به میزان مصرف و صرفه‌جویی که می‌کند از آن بهره ببرد.

وی با اشاره به اینکه یک خانواده ۵ نفری ۱۱۰ میلیون، این پول الان موجود است اما متاسفانه یک عده اجازه استفاده آن را نمی‌دهند، اظهار داشت: در مورد حوزه معیشت، همین یارانه‌هایی که می‌گیرند ادامه پیدا می‌کند و در حوزه اقلام اساسی می‌تواند تا ۳۰ و ۴۰ درصد هم افزایش پیدا کند یعنی کسی که ۳۰۰ هزار تومان می‌گیرد تا ۵۰۰ هزار تومان می‌توان آن را افزایش و اقلام اساسی را هم در اختیار مردم قرار داد و اگر ۴۰۰ هزار می‌گیرد تا ۶۰۰ هزار تومان می‌توان این را ارائه کرد و خدمت به شما را توسعه داد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در حوزه مسکن با توجه به ظرفیت‌های قانونی و تجربه‌ای که بنده در این ۳۳ ماه در شهرداری تهران کسب کردم، هم از طریق ظرفیت‌های واگذاری زمین و هم از طریق ساماندهی بافت فرسوده و پلاک‌های ناکارآمد ظرف ۵ سال می‌توان مشکل مسکن را حل کرد. اینکه چرا ما خودمان را سمت مردم قرار نمی‌دهیم و از ثروتمندشدن مردم بیزار هستیم به این دلیل است که فساد برای برخی در این کشور موضوعیت دارد و غده‌های سرطانی در این کشور هستند که نمی‌خواهند مردم ثروتمند شوند.

زاکانی بیان داشت: در حوزه سلامت توضیح دادم که با تعمیق بیمه‌ها بسته کامل را می‌توانیم داشته باشیم و در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت هم ابعاد آن را بیان کردم و توضیح دادم که توجه به کلاس درس معلم و دانش‌آموز و محتوا و البته نه محتوای شرایطی که امروز هست می‌تواند کارگزاری و تحول را ایجاد کند.

وی در حوزه آموزش عالی هم عنوان کرد که اگر آموزش عالی محور تحولات کشور قرار بگیرد می‌تواند کارکردهای ویژه‌ای داشته باشد و اگر پایان نامه‌ها به سمت نیاز کشور برود و زیست بوم اندیشه ورزی در کنار زیست بوم نوآوری توسعه پیدا کند، موفق خواهیم شد.

به  گزارش ایرنا، دومین مناظره به صورت زنده از شبکه‌های یک، سلامت (همراه با رابط ناشنوایان)، جام جم سیما، پرس تی وی و العالم در حال پخش است.همچنین لینک پخش زنده مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری از طریق ساترا در اختیار سکوهای شبکه نمایش خانگی و خبرگزاری‌ها قرار داده می‌شود تا مخاطبان بتوانند نسبت به پخش زنده مناظره‌های تلویزیونی از طریق قاب اختصاصی (آی فریم) اقدام کنند.

عنوان کلی مناظر امشب «خدمتِ عدالت محور دولت» است که سه زیر عنوان سیاستگذاری در یارانه‌ها، محرومیت‌زدایی و فقر، ارتقای نظام سلامت و نظام آموزشی را در بر می گیرد.

مدت زمان این مناظره همانند مناظره قبلی چهار ساعت خواهد بود و مهدی خسروی گوینده خبر اجرای برنامه را به عهده دارد.

پیش از این نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری روز دوشنبه ۲۸ خرداد ماه برگزار شده بود و علاوه بر امشب، فردا جمعه اول تیرماه، دوشنبه چهارم تیرماه و سه‌شنبه پنجم تیرماه دیگر مناظره‌های این ۶ نامزد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

در بین زمان برگزاری این مناظره از ساعت ۲۱ تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه اخبار جامع ایران و جهان نیز پخش می‌شود.

چهار مناظره اول از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن سیما می‌رود و مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.

سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمد باقر قالیباف، علیرضا زاکانی، مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان، ۶ نامزد تایید صلاحیت شده در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری هستند.

نظر شما