شناسهٔ خبر: 67287452 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

قالیباف: طرح ۵ محوری برای مردم در حوزه خدمت داریم

منیرسادات سیدرضا

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حق مردم زندگی خوب است، گفت: زندگی بخش قابل توجهی از خانوارها به سختی می‌گذرد لذا حفظ قدرت خرید خانوار به عهده رئیس‌جمهور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف، امشب ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ در دومین مناظره انتخاباتی با موضوع اقتصاد و با عنوان «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» با تسلیت حادثه تلخ بیمارستان رشت و زلزله کاشمر گفت: از ابتدا در موضوع یارانه‌ها هدفمند عمل نشده و شیوه آن هم به درستی اجرا نشده است.

وی تاکید کرد: باید در استفاده از انفال به عنوان اموال عمومی عدالت رعایت شده و  از تبعیض جلوگیری شود.

زندگی بخش قابل توجهی از خانوارها به سختی می‌گذرد

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حق مردم زندگی خوب است، گفت: زندگی بخش قابل توجهی از خانوارها به سختی می‌گذرد لذا حفظ قدرت خرید خانوار مستقیما به عهده رئیس جمهور است که باید پاسخگو باشد.

قالیباف ادامه داد: چرا باید کسی که تمام عمرش را کار کرده و اکنون بازنشسته شده، فقیر باشد؟ دولت نباید اجازه بدهد این افراد فقیر باشند لذا باید کاری کرد که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند.  

وی درباره پرداخت یارانه به تولیدکننده و یا مصرف کننده گفت: معتقدم یارانه باید به انتهای زنجیره یعنی مصرف کننده داده شود البته دقیقا بدانیم چگونه و به چه روش و به چه کسانی. چون در غیر این صورت نمی‌توان عدالت را رعایت کرد همچون وضعیت فعلی که در این زمینه مشکلاتی داریم.

قالیباف تورم را از مشکلات کشور برشمرد و گفت: بودجه کشور زندگی مردم را جابجا می کند و انگار با همین بودجه به زندگی مردم دست‌برد زده و بخشی از ظرفیت خرید مردم را بر می‌داریم و افراد دارای درآمد ثابت آسیب می بینند.

وی توضیح داد: باید افزایش حقوق افراد به میزان رشد تورم از دو طریق به انتخاب خودشان باشد؛ به صورت نقدی و یا به صورت دادن کالاهای اساسی و لوازم اساسی خانگی.

برخی افراد ۲۲ برابر یک خانواده انرژی مصرف می‌کنند

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مرحله اول مناظره گفت: بعضی از مردم عزیزمان اصلا امکان اینکه کار کنند را ندارند و حتی امکان توانمندسازی در آن‌ها نیست؛ در اینجا باید دولت آن‌ها را صدرصد تامین کند.

وی ادامه داد: باید برای انجام این کار تا آخر برنامه، بیمه فراگیر در حوزه نظام تامین اجتماعی چند لایه درست کرد ولی تا آن موقع امسال مشکلات افراد زیر خط فقر و در خط فقر مطلق و افراد ضعیف شده را باید جبران کرد.

قالیباف توضیح داد: اکنون درآمد دهک‌های پایین نسبت به دهک بالا یک به ۱۴ است یعنی آن‌ها ۱۴ برابر درآمد بیشتر دارند. در حوزه ثروت نیز دهک بالا ۴۵ برابر دهک‌های پایین ثروت دارند.

وی گفت: حالا ما انفال داریم که انرژی است و مصرف آن یک به ۲۲ است یعنی برخی افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر مصرف می‌کنند که این عین بی‌عدالتی و ظلم به افراد است که باید به سرعت و هدفمند اصلاح کرد.

قالیباف خاطرنشان کرد: ۴۴ درصد مردم خودرو ندارند و یارانه بنزین نمی‌گیرند. خانواده‌هایی داریم که در طول سال ۱۴۵ میلیون تومان یارانه بنزین می‌گیرند و خانواده‌ای داریم که حتی یک ریال یارانه بنزین نمی‌گیرد.

وی با اشاره به طرح هدفمندسازی خود گفت: نزدیک به ۴۰ درصد انرژی را بد مصرف کرده و از دست می‌دهیم. باید ابتدا استاندارد معمولی برای خانواده‌ها مشخص کرد و براساس آن اگر خانواده‌ای انرژی کمتری مصرف کرد، از آن میزان استفاده کند.

قالیباف توضیح داد: در این طرح اختیار برای مردم گذاشته شده که برای میزان صرفه‌جویی انرژی اعم از گاز و بنزین و برق استفاده کرده و حتی تبادل کند یا اینکه آن را در بازار مربوط به انرژی در بورس داده و ریالی بگیرد یا اینکه سرمایه‌گذاری ارزی کند. پیش از این گفتیم که می‌خواهیم با ارزهای در اختیار هم‌وطنان سرمایه گذاری ارزی کنیم.

این کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری افزود: براین اساس اگر کسی صرفه جویی انرژی کرد می‌تواند آن را در بورس برای تبدیل کردن و سرمایه‌گذاری به صورت ارزی انجام دهد؛ می‌تواند به نفت تبدیل کرده و یا در بازار بورس سرمایه گذاری کند.

قالیباف گفت: مهم این است که انفال باید به نفع مردم باشد و بعد هم دولت این‌ها را در تولید و سرمایه‌گذاری استفاده کند تا کیک اقتصاد بزرگ شود.

تحریم کاغذ پاره نیست

به گزارش ایسنا، این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول مرحله دوم مناظره با موضوع «ارتقای نظام سلامت» گفت: آقای پورمحمدی موضوعی درباره بحث تحریم اشاره کرد که لازم است توضیح دهم.

وی خطاب به پورمحمدی گفت: من هم موافقم تحریم کاغذ پاره نیست و معتقدم حتما تحریم آسیب به کشور، مردم، اقتصاد و رشد تولید می‌زند و باید به صورت جدی به آن پرداخت.

قالیباف بیان کرد: در آن ابتدا که برخی با مذاکره مخالف بودند، گفتم با مذاکره موافقم اما بدانید مذاکره یک روش مبارزه است؛ آمریکا قبل و بعد از انقلاب نشان داده همیشه دشمن بوده پس یقین بدانید که با دشمن مذاکره می‌کنید نه با فردی که حاضر است با شما با عدالت و مساوی رفتار کند. نتیجه آن شد که اعتماد کرده و ترامپ از برجام بیرون آمد و بعد ما یک طرفه همه تعهدات را اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: چرا باید یک طرفه به پروتکل الحاقی عمل و گزارش داد؟ از قضا مجلس اقدام کرد و در شورای عالی امنیت ملی به ریاست آقای دکتر روحانی مصوب شد که مجلس برای آن قانونی تصویب کند که دولت و همه مجموعه ها را از بلاتکلیفی دربیاورد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: طبق ماده ۶ قانون اقدام راهبردی آمده که ما اقدام کنیم؛ حضرت آقا هم فرمودند که این قانون به نفع کشور، مردم و صنعت هسته‌ای است و کشور را از بلاتکلیفی درآورده است.

وی تاکید کرد: ما امروز نیاز داریم رفع تحریم را دنبال کنیم؛ در میزگرد حوزه سیاست خارجی هم گفتم که برای رفع مشکل تحریم و مذاکره با این ملاحظات دریغ نمی‌کنم و دستگاه دیپلماسی را ارجح می‌دانم اما از آن طرف شرط عقل استفاده از امکانات در داخل کشور است.

قالیباف با تاکید بر لزوم اجماع سازی گفت: منافع ملی در حوزه داخلی و خارجی به عقلانیت نیاز دارد. با استفاده از ظرفیت اجماع سازی و بستر فراهم کردن می‌توان منافع ملی ‌را دنبال کرد.

وی گفت: از مردم عذرخواهی می‌کنم که قرار بود در بحث سلامت صحبت کنم اما لازم بود درباره این موضوع توضیح دهم؛ در نهایت مردم به یکی از ما ۶ نفر اعتماد می‌کنند و مابقی حتما یکی از موثران در تصمیم‌گیری‌ها و کارها هستیم لذا باید از همین الان برای اجماع سازی و همکاری برای امروز و فردای آینده کشور تمرین کنیم.

قالیباف بیان کرد: در حوزه بحث سلامت، حتما باید بهداشت را بر درمان ترجیح دهیم.

برخی موضوعات همچون شیرخشک هنوز حل نشده است

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش دوم مرحله دوم مناظره گفت: تمامی عوامل مربوط به موضوع سلامت در اختیار وزارت بهداشت و درمان نیست و ریشه در عوامل دیگری همچون آلودگی هوا، آب، خاک و صوت دارد که ربطی به بهداشت و درمان ندارد و باید با کار فرابخشی این موارد را اصلاح کرد.

وی ادامه داد: برای انجام این کارها، غفلت و یا ناآگاهی شده و یا اینکه عرضه انجام آن را نداشتیم؛ این از جمله مواردی است که می‌گوییم که مدیریت و تدبیر درست موثر است.

قالیباف با اشاره به اهمیت موضوع محیط زیست گفت: محیط زیست از استراتژی‌های بخشی ما است و به اندازه امنیت و رفاه و فرهنگ و مسائل اجتماعی و سیاسی و حوزه سیاست خارجی مهم است.

وی با بیان اینکه برخی موضوعات همچون شیرخشک هنوز حل نشده است، گفت: ۲۰ سال دیگر تعداد افراد بالای ۶۰ سال سن ۳ برابر می‌شود و باید از الان چاره‌اندیشی کرد، پس باید ضمن روشن کردن افق آینده، وضع حال مردم را خوش کرد که در معیشت و سلامت تحت فشار نباشند.

قالیباف با تاکید بر اینکه سلامت مهمتر از معیشت است، افزود: به اندازه هزینه سالانه بهداشت و درمان خدمات به مردم داده نمی‌شود.

وی با اشاره به مشکلات حوزه دستیاران پزشکی گفت: مجلس بیماران صعب العلاج‌ را در صندوق مربوط به به صورت ۱۰۰ درصد پوشش داد. قبلا بیماران صعب العلاج در ۵ گروه با ۱۵۰ هزار نفر بودند که اکنون بیش از ۱۰۰ گروه  با ۲ میلیون نفر هستند.

قالیباف گفت که همه سه دهک پایین جامعه یعنی حدود ۶ میلیون نفر  رایگان بیمه سلامت شدند که این اتفاق در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم رخ داد.

* آموزش و پروش اساس پیشرفت کشور است

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول مرحله سوم مناظره گفت: متاسفانه در ۱۶ سال گذشته ۱۶ وزیر و سرپرست در وزارت آموزش و پرورش جابجا کردیم حال اینکه حتی در یک عطاری انقدر مدیر عوض نمی شود.

وی ادامه داد: تقریبا ۱۶ میلیون دانش اموز داریم که سرانه بودجه برای آموزش و پرورش ۱۰ درصد است یعنی الان بودجه آموزش و پرورش نسبت به دهه ۷۰ کم شده است.

قالیباف با تاکید بر این‌که «رییس جمهور باید بداند آموزش و پروش اساس پیشرفت کشور است»، گفت: بادی مهدکودک و مقطع ابتدایی در اولویت باشد.

وی با بیان این‌که «مدرسه و معلم دو عامل مهم در تقویت آموزش و پروش است»، گفت: باید برنامه ریزی و اجرا را در حوزه محتوا و تربیت معلم دنبال کرد و سایر موضوعات متمرکز بر مدرسه و مدیران باشد.

قالیباف با اشاره به سرانه آموزشی گفت: خروجی ما به اندازه سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش نیست در این شرایط با کمبود معلم هم مواجه ایم؛ از معلمان باتجربه برای حضور دوباره دعوت به کار شده اما ساعتی  ۵۰ هزار تومان داده می شود اما آیا شایسته است به معلمی با تجربه ۳۰ ساله ساعتی ۵۰ هزار تومان داده شود. البته که بعضا پرداختی ها بعضا با ۷ ماه تاخیر بوده است.

وی گفت: در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و دانشگاه در تصمیم سازی و مهارت و سبک زندگی اهمیت زیادی خواهند داشت.

* به جای تنش به سمت گشایش برویم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مرحله سوم مناظره گفت: یکی از معضلات در آموزش و پروش نداشتن ثبات مدیریت است پس وجود یک مدیر قوی مهم است.

وی ادامه داد: در همین جلسه نظرات و راهکارهای خوب و جذابی داده شد، آقای دکتر جلیلی نیز اشاره کردند؛ طرح خوب داد و حرف خوب می زنیم اما کدام دولت می‌خواهد اجرا کند.

قالیباف بیان کرد: اگر هرچقدر طرح خوب باشد، اگر مجری اشتباه کند، به معنای عقبگرد است که خسارات غیرقابلی جبران دارد؛ لذا اساس کار وجود یک مدیر قوی و مسئولیت پذیر است.

وی ایجاد دوقطبی جعلی در کشور را خسارت‌بار دانست و افزود: وقتی دعوا راه انداخته و تا فراش مدرسه را جابجا می‌کنیم، مشکل بوجود می‌آید. بهانه‌جویی و بهانه‌تراشی نیز باعث برزمین ماندن کار می‌شود که  خسارت به کشور می‌زند.

قالیباف با انتقاد از حذف خانواده در مدرسه گفت: باید از نظرات نخبگان به عنوان مهمترین تصمیم‌سازان استفاده کرد که این اتفاق نمی‌افتد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، اجماع سازی را یک ضرورت خواند و گفت: باید قدرت اجماع‌سازی داشت تا بتوان در حاکمیت و بین قوا کار انجام داد.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری تکلیف همه را روشن کرده که وقتی حرف از اجماع‌سازی می‌زنیم، مبانی ما انقلاب اسلامی است و ذی‌نفع نهایی ما مردم هستند.

قالیباف با تاکید بر لزوم وجود عدالت در استفاده از نیروها گفت: ممکن است یک روستایی با استعداد فرصت رشد پیدا نکند و در مقابل فردی که پول دارد، به رشد برسد.

وی افزود: باید به گونه‌ای عمل کرد که در کشور تنش ایجاد نشود چون تنش ما را عقب می‌اندازد پس به جای تنش به سمت گشایش برویم، در این صورت می‌توان سرمایه‌ها را حفظ کرد. سرمایه‌های انسانی نیز مهمتر از سرمایه‌های مادی است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع تحصیلات تکمیلی گفت: اگر بخش‌های دولتی و غیردولتی به تحصیلات تکمیلی نیاز دارند، خودشان با دانشگاه‌ها قراداد بسته و دنبال کنند و ما از بیت‌المال پول نگذاریم.

*رونمایی از طرح پنج محوری برای نجات اقتصاد

قالیباف در آخرین بخش مناظره مربوط به جمع‌بندی گفت: دولت «خدمت و پیشرفت» برای کارهای کنونی مردم پیش بینی سپر حمایتی کرده که مشکلات را حل کند  تاحال پریشان امروز مردم را خوب کند در حوزه پیشرفت هم با نگاه به آینده برنامه داریم تا وقتی حرف از تمدن سازی می زنیم بتوانیم به گذشته خودمان افتخار کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌هایش در حوزه معیشت گفت: نباید اجازه دهیم سفره مردم کوچک شود و در حوزه معیشت و تامین کالاهای اساسی و جهیزیه اقداماتی صورت گیرد. پیش بینی هایی برای پرداخت مابه تفاوت میزان حقوق و افزایش تورم برای حقوق بگیران داریم.

* زمین رایگان به افراد فاقد مسکن می‌دهیم

قالیباف گفت: با دادن یک «رفاه کارت» درمان و معیشت و تامین کالاهای اساسی را تضمین می‌کنیم؛ در حقیقت طرح ۵ محوری برای مردم داریم که حوزه خدمت را توضیح دادم.

وی محور دوم را مسکن خواند و گفت: طبق طرح آمایش سرزمینی، قادریم در ۸۰ درصد شهرها و صدردصد روستاها یک قطعه زمین با کاربری مسکونی به صورت رایگان به افراد فاقد مسکن داده و در عین حال به توسعه شهری هم توجه کنیم.

این کاندیدای انتخابات رباست جمهوری اضافه کرد: باتوجه به قانون جوانی جمعیت و خانواده، به زوج های جوان به مدت ۳ سال واحدهای کوچک ۷۵ متری بدون اجاره بها می دهیم.

قالیباف محور سوم طرح خود را مربوط به خودرو عنوان و اظهار کرد:مصمیم به واردات خودروی سنگین و بزرگ هستیم تا باعث زمینه ایجاد رقابت ایجاد شده و در عین حال راه تولید در کشور است.

*در مرز شرقی با ‌پاکستان و افغانستان دیوار می کشیم

وی محور چهارم را مربوط به دیوار شرق کشور دانست و گفت: امروز اتباع غیرمجاز آسیب های اجتماعی جدی همچون حوزه مواد مخدر، اشتغال و طلاق به کشور وارد کرده اند؛ براساس تجربه ام در پلیس، باید دیواری در مرز شرقی کشور در پاکستان و افغانستان گذاشت تا امنیت را فراهم کرد.

قالیباف با اشاره به ظرفیت‌های کشور گفت: دولت خدمت و پیشرفت پایتخت دوم ایران را پایتخت اقتصادی و فناوری در سواحل دریای عمان و کرانه آن می‌گذاریم؛ وقتی حرف از تمدن و تمدن سازی می‌زنیم، باید آن کار را ملموس و به دنیا نشان دهیم. این بزرگ‌ترین فرصت تمدنی ما در حوزه‌های اقتصادی، فناوری، ترازترینی است تا رشد اقتصادی را متحول کرده و در عرصه اقتصادی همچون امنیتی و دفاعی افتخارآمیز باشیم.

انتهای پیام

نظر شما