شناسهٔ خبر: 67287076 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

جلیلی در دومین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۳ چه گفت؟

به میزانی که یارانه می‌دهیم از مردم مالیات می‌گیریم/ در طرح سبد غذایی ۱۳ قلم کالا در اختیار مردم قرار میگیرد

پنج‌شنبه شب؛ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳، دومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی در ساختمان شیشه‌ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، در تاریخ ۳۰ خرداد با موضوع اقتصادی آغاز شد. طبق قرعه‌کشی، در این مناظره، صندلی شماره شش به آقای جلیلی تعلق گرفته است.

در همین رابطه بخوانید:

مشروح کامل اولین مناظره اقتصادی انتخابات ۱۴۰۳

جلیلی در اولین مناظره اقتصادی ۱۴۰۳ چه گفت؟

حدود ساعت ۱۹:۳۰ هر ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برای شرکت در دومین مناظره از دقایقی پیش وارد سازمان صداوسیما شدند و پس از برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا وارد استودیوی ۱۱ سیما شدند.

سوالات کارشناسان برای بخش اول مناظره دوم نامزدهای ریاست‌جمهوری که با عنوان «خدمات عدالت محور دولت» برگزار می‌شود:

مهدی امیدوار: امسال ۴۵۰ هزار میلیارد به ارز ۲۸۵۰۰ تخصیص داده شده است، آیا این را بهتر است به ابتدای زنجیره تولید بدهیم یا دولت در قالب کالا برگ و کالا به مصرف کننده بدهد؟

مردمی: برنامه شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها چیست؟

مرتضی بختیاری: با کمک مجلس در برنامه توسعه آمده است که در  پایان برنامه فقط مطلق به صفر برسد، برنامه شما برای توانمندسازی افراد جامعه و بویژه نیازمندان برای گرفتار نشدن در تله فقر چیست؟

بشارتی: شهرهای بزرگ در حال گسترش زیاد است؛ الان سی درصد روستا و ۷۰ درصد شهرها هستند. برنامه شما برای گسترش عادلانه این مسئله چیست؟

سوالات نوبت اول از نامزدها

سعید جلیلی در پاسخ به سوالات بخش اول مناظره دوم

پس از پخش سوالات نوبت اول از نامزدها، سعید جلیلی به عنوان دومین نامزد به این سوالات پاسخ داد:

* من هم تبریک عرض می کنم پیروزی تیم والیبال بویژه بر آمریکا را. البته اگر نگویند که خود آمریکا نمیخواست برنده شود!

* همچنین تسلیت می گویم حادثه رشت و کاشمر را.

* من ۲ مثال می زنم کمک میکند. وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد به بهترین و عادلانه ترین شکل توزیع کند. اگر ما دو خانواده را در همین تهران مقایسه کنیم یا در نقطه دیگر کشور. یک خانواده که سه خودرو دارند و یک خانواده ۴ نفره بی خودرو. آن کسی که سه خودرو دارد، درآمدی که دارد ۱۲ برابر آن کسی است که هیچ خودرویی ندارد به لحاظ دریافت یارانه.

* این در شرایطی است که ۴۴ درصد مردم ایران خودرو ندارند؛ یعنی کسانی که ندارند کلا از این یارانه محرومند.

* مثال دیگر: اگر همین خانواده ۴ نفره که حقوق ۱۲ تا ۱۶ میلیون دارد، طبق همین قانونی که داریم درباره مالیات؛ کسی که ۱۶ میلیون حقوق دارد نزدیک ۱۰ درصد حقوقش را باید مالیات بدهد. در صورتی که به خانواده ۴ نفره ۴۰۰ هزار تومان یارانه می دهیم. یعنی به همان اندازه که یارانه میدهیم ازش مالیات گرفته می شود.

* این در حالی است که خیلی از کسانی که درامدهای بسیار زیاد دارند با فرار مالیاتی یا شفاف نبودن آن، از مالیات فرار می کنند.

* این را می خواهم بگویم که این نشان میدهد که این مناسباتی که وجود دارد یک تصحیح جدی لازم دارد. برای همین چند طرح آماده کرده ایم که این انرژی چگونه به بهترین شکل توزیع شود و مردم یارانه شان عادلانه باشد. یارانه بر اساس فرد باشد و نه خودرو.

* طرح سبد غذایی هم داریم که ۱۳ قلم کالای غذایی را باید در اختیار مردم قرار داد که یک حداقلی است در نظام سلامت.

فیلم اظهارات ۴ دقیقه اول جلیلی در مناظره دوم انتخابات

سعید جلیلی در بخش دوم مناظره دوم

سعید جلیلی در ۴ دقیقه دوم و در نقد اظهارات نامزدها در بخش اول گفت:

رفع فقر مطلق با یارانه کافی نیست؛ ما برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید نظام رفاهی در لایه های مختلف شکل بگیرد تا هدف متعالی صورت بگیرد.

وقتی شما در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشید، یعنی لایه ای درست شده باشد که فقر و بیسوادی و بیماری چرخه ای درست کرده باشند که اگر کسی بیمار شد دچار فقر بیشتر شود و بیسوادی دچار  فقر کند یا بالعکس... در این چرخه مادام نمیتوانید رفاه و  رفع فقر مطلوب را داشته باشید.

بنابراین از جنبه اشتغال و مبارزه با بیکاری باید کار کنید که برنامه هایش مفصل است. لایه کمک درآمد معیشت و فقرزدایی و محرومیت زدایی باید صورت گیرد.

اما آنچه مهم است این است که چگونه اینها صورت بگیرد.  

یکی از بحثهای مهم که آقای پورمحمدی اشاره کردند این است که اگر میخواهید با فقر و  فساد مبارزه کنید لازمه اش این است که سازوکاری داشته باشید آنچه تحت عنوان فساد صورت میگیرد را جلویش را بگیرید و منابع به یغما رونده را بیاورید به سمت نظام رفاهی.

مبارزه با پولشویی و قاچاق مهم است. وقتی در شورای امنیت بودم این را نوشتیم که باید مبارزه با پولشویی دنبال شود. اما اینکه میگویند این موکول به fatf است غلط است. صورت مسئله را دوستان اشتباه متوجه می شوند.

شما وقتی رئیس بازرسی و .. بودید چرا اینکارها را نکردید؟(بحث مبارزه با پولشویی را)

فیلم اظهارات ۴ دقیقه دوم جلیلی در مناظره دوم انتخابات

سوالات کارشناسان دور بعدی مناظره نامزدها

سوالات کارشناسان دور بعدی مناظره نامزدهای ریاست جمهوری که به بحث «ارتقای نظام سلامت» اختصاص دارد:

پرسش مردمی: اگر دیدید جلوی بیمارستان ها مردم از شهرستان ها می آیند و خیمه می زنند و چند ماه در نوبت هستند؛ برنامه شما برای این معضل بزرگ چیست؟

علیرضا مرندی: چقدر برای سلامت این جامعه که مدیونش هستید ارزش قائلید؛ سلامتشان و نه درمانشان.

کامران باقری لنکرانی: بحران فرسودگی شغلی و بحران مهاجرت نیروی انسانی و بحران نگهداشت نیروی انسانی بخصوص در مناطق محروم، نظام سلامت را تهدید میکند. برای حل این بحرانها چه برنامه ای دارید؟

سعید نمکی: نگاه شما به بحث عدالت در سلامت و دسترسی عادلانه مردم در نقاط محروم به زیرساختهای سلامت و نگاه شما به نظام شبکه و راهکارهای تقویت پوشش بیمه ای و کاهش پرداخت از جیب مردم چیست؟

ایرج حریرچی: نظام هوشمند اطلاعات سلامت باید مورد توجه وزارت بهداشت قرار گیرد؛تعهد دولت برای یکپارچه سازی اطلاعات برای دو سال و تعهد دولت برای اجرای پزشک خانواده در طی یکسال آیا در توان دولت شما هست؟

سوالات نوبت دوم 

اظهارات سعید جلیلی در دور دوم مناظره

احترام به مردم این است که متمرکز شویم روی پاسخ به پرسش مردم؛ بویژه ناظر به نقش رئیس‌جمهور. 

ما یک موفقیت خوبی در جمهوری اسلامی داشتیم که باید بیان شود. میانگین طول عمر که ۵۵ سال بود اول انقلاب، امروز به ۷۷ سال رسیده و این از موفقیتهای نظام سلامت ماست.

اما ۲ مثال می زنم؛ همین ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰۰ نفر از جمعیت ما فوت کرده اند؛ این متوسط است. مرگ حق است اما این رافع مسئولیت ما در مرگهای قابل پیش بینی نیست. نظام سلامت ما و دولت وظیفه دارند که مرگهای قابل پیش بینی را به حداقل برسانند.

از این ۱۲۰۰ نفر، ۴۷ درصد زودرس و ۲۲ درصد خیلی زودرس است؛ برخی از اینها شرایطی دارد؛ مثلا ۶۵ نفر برای الودگی هوا و برخی برای دخانیات و برخی دیگر برای عارضه اضافه وزن است.

اینجا دولت وظیفه دارد، رئیس جمهور وظیفه دارد، بخصوص  که برخی از این موضوعات به فراتر از یک وزارتخانه برمیگردد.

مثال دیگر بزنم: همین الان روزانه طبق آماری که هست، اگر ۲۶ میلیون خانوار داریم در کشور، حدود ۲.۴۲ درصد در سال کسانی هستند که دچار بیماری هایی می شوند که هزینه هایش کمرشکن است. اگر ۲.۵ درصد مردم، یعنی روزی ۱۷۸۰ نفر در روز هزینه های کمرشکن بهشان تحمیل می شود و اینها می روند زیر خط فقر! درحالی که سیاست نظام سلامتمان این است که شرایط بیشتر از بیماری بر بیمار تحمیل نشود.

امروز یکی از بحث‌های جدی ما این است که خود صندوقهای بیمه ما به دلیل اشکالاتی که دارند بیمار هستند. عدالت محور عمل نمی شود. اگر ۲.۵ درصد مردم اینگونه دچار مشکل می شوند، و خانواده‌شان دچار مشکل اساسی می شوند اینجا باید چه کنید؟ اینجا باید بیمه های شما سازوکارشان عدالت محور شود.

اظهارات سعید جلیلی در ۴ دقیقه سوم مناظره دوم

سعید جلیلی در ۴ دقیقه چهارم


بحث ما بحث سلامت است که برای همه آحاد کشور حیاتی است و صحبت از نقش رئیس‌جمهور در این زمینه.

بحث سلامت از وظایفی است که در قانون اساسی به جد به آن توجه شده و از حقوق ملت است.

برخی موضوعات نظام سلامت که در اینجا صحبت شد بیشتر ناظر شد به آنها که در زمینه وزارت بهداشت است. ولی خیلی از اینها بیرون از وزارت بهداشت است و به سلامتی مردم مربوط است.

مثلاً ما در چند سال گذشته به طور متوسط تلفات جاده‌ای ما از ۱۷ هزار تا ۲۵ هزار بوده. وقتی تلفات جدی متوسط ۲۰ هزار است، در هشت سال می‌شود اندازه شهدای جنگ تحمیلی ما! چند برابر این هم مجروحین و قطع عضو داریم! چه کسی باید روی اینها برنامه ریزی کند؟

آیا این ۱۷ هزار تا نمی‌شود کم شود؟ 

وقتی معاون وزیر بودم یک کشور گفت در سال ۱۷ نفر تلفات جاده‌ای داریم؛ حالا آنها جمعیتشان یک دهم ما بود، خب برای ما هم بشود ۱۷۰ نفر! 

اشتغال و امنیت شغلی و استرس‌ها بر سلامت افراد تاثیر می‌گذارد. چقد بیماری و فوت‌هایی داشتیم بخاطر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت. مثل جاده‌سازی و خیابان سازی و ...

اگر بیان می‌کنیم که آلودگی هوا و عادات غذایی و حوادث جاده‌ای و ... میتواند سلامت را تحت الشعاع قرار دهد، چه کسی باید اینها را برنامه‌ریزی کند؟ اینها به عهده رئیس‌جمهور و شورای عالی سلامت است.

اگر ده سال پیش رئیس‌جمهور وقت این بحث‌ها را برنامه‌ریزی و هدفگذاری می‌کرد و یک درصد قابل توجهی از اینها کم می‌شد بسیاری از مردم که وضعشان بهتر بود.

اینقدر تصادفات جاده‌ای و مجروح و ... قابل پیشگیری است.

باید تکثر نهادهای سیاستگذاری را در این زمینه کم کنیم. تجربه موفقی در شبکه بهداشت داریم.

سوالات کارشناسان دور سوم مناظره نامزدها

دولت شما برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و متناسب‌سازیِ نظام آموزش با نیازهای نسل جدید چه برنامه‌ای دارد؟

دولت شما برای کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها و ایجاد عدالت چه برنامه‌ای دارد؟

دولت شما برای ارتقای رابطهٔ دانشگاه و صنعت و جلوگیری از مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چه برنامه‌ای دارد؟

سعید جلیلی در چهار دقیقه پنجم

مدرسه لشگر شکوفایی فرصت‌هاست. پیشرفت با عدالت به دست می‌آید؛ همه مردم باید بتوانند در پیشرفت کشور نقش ایفا کنند. هر استعدادی بتواند در مدرسه‌ای که بهتر آن را شکوفا می‌کند حضور یابد.

لازمه پیشرفت این است که آموزش و پرورش جایگاه خود را پیدا کند. وزیر آموزش و پرورش باید نیروی بسیار ارزشمندی باشد.

همین هزینه فعلی آموزش و پرورش، اگر تقسیم کنیم بر دانش‌آموزان، میزانش بیشتر از میزان هزینه دانش‌آموز در مدرسه غیرانتفاعی شمال شهر است. پس هزینه می‌کنیم ولی استفاده لازم را نمی‌بریم.

هزینه را در عوض ستادهای بزرگ باید صرف مدرسه کرد.

اظهارات سعید جلیلی در چهار دقیقه پنجم مناظره دوم

سعید جلیلی در ۴ دقیقه ششم 

حق دانشگاه است که در جهش و پیشرفت کشور یک ماموریت داشته باشد و بتواند سهم خود را ایفا کند.

از همین ترم آینده باید این ماموریت باید تعریف شود. دانشگاه‌ها باید برای اشتغال دانشجویان خودشان برنامه داشته باشند.

اظهارات سعید جلیلی در چهار دقیقه ششم مناظره دوم

جمع‌بندی سعید جلیلی در مناظره دوم انتخابات ۱۴۰۳

امروز دو رویکرد وجود دارد؛ یکی که خودش را باور دارد و نگاه حداکثری دارد و معتقد است نه تنها می توان از این مشکلات عبور کرد بلکه می‌توان پیشرفت و جهش کرد.

رویکرد دوم یا می‌ترسد یا می‌ترساند؛ بر اساس تصوراتی که نسبتی با واقع ندارد! 

اینها نظریات رمانتیکی دارند و تهدیداتی برای خودشان دارد که فکر می‌کنند می‌تواند مانع ملت ایران شود.

تهدیدها را باید کنار فرصت‌ها دید. امروز فرصت‌های جهانی برای پیشرفت و جهشمان بسیار زیاد است.

اینکه دوباره چهار پنج سال معطل شویم و بگوییم تا فلان موضوع حل نشود بقیه مسائل حل نمی‌شود تجربیات غلطی است!

اینکه می‌گویند نسل Z هست که نه او زبان ما را می‌فهمد و نه ما زبان او را، نه اینطور نیست! هم آنها زبان ما را می‌فهمند و هم ما زبان آنها را می‌فهمیم.

جمع‌بندی سعید جلیلی در مناظره دوم انتخابات ۱۴۰۳

نظر شما