شناسهٔ خبر: 67287075 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

قالیباف در دومین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۳ چه گفت؟

باید درآمدها را به اندازهٔ افزایش تورم افزایش دهیم/ حق مردم ما یک زندگی خوب است/ دولت باید خانواده‌هایی که امکان کار کردن ندارند را کاملا حمایت کند/تحریم یک کاغذ پاره نیست/ واردات خودرو را آزاد می‌کنیم/ به زوج‌های جوان واحدهای کوچک ۷۵ متری می‌دهیم

پنج‌شنبه شب؛ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳، دومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی در ساختمان شیشه‌ای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشق، دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، در تاریخ ۳۰ خرداد با موضوع اقتصادی آغاز شد. طبق قرعه‌کشی، در این مناظره، صندلی شماره دو به آقای قالیباف تعلق گرفته است.

در همین رابطه بخوانید:

مشروح کامل اولین مناظره اقتصادی انتخابات ۱۴۰۳

قالیباف در اولین مناظره اقتصادی ۱۴۰۳ چه گفت؟

حدود ساعت ۱۹:۳۰ هر ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برای شرکت در دومین مناظره از دقایقی پیش وارد سازمان صداوسیما شدند و پس از برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا وارد استودیوی ۱۱ سیما شدند.

سوالات کارشناسان برای بخش اول مناظره دوم نامزدهای ریاست‌جمهوری که با عنوان «خدمات عدالت محور دولت» برگزار می‌شود:

مهدی امیدوار: امسال ۴۵۰ هزار میلیارد به ارز ۲۸۵۰۰ تخصیص داده شده است، آیا این را بهتر است به ابتدای زنجیره تولید بدهیم یا دولت در قالب کالا برگ و کالا به مصرف کننده بدهد؟

مردمی: برنامه شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها چیست؟

مرتضی بختیاری: با کمک مجلس در برنامه توسعه آمده است که در پایان برنامه فقط مطلق به صفر برسد، برنامه شما برای توانمندسازی افراد جامعه و بویژه نیازمندان برای گرفتار نشدن در تله فقر چیست؟

بشارتی: شهرهای بزرگ در حال گسترش زیاد است؛ الان سی درصد روستا و ۷۰ درصد شهرها هستند. برنامه شما برای گسترش عادلانه این مسئله چیست؟

سوالات نوبت اول از نامزدها

محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوالات بخش اول مناظره دوم

پس از پخش سوالات نوبت اول از نامزدها، محمدباقر قالیباف به عنوان دومین نامزد به این سوالات پاسخ داد:

* عرض تسلیت برای زلزله کاشمر و آتش سوزی گیلان دارم.

* همین ابتدا بگویم که از ابتدا نه در یارانه ها هدفمند عمل کردیم و نه شیوه انجام آن درست بود. در دولت چهاردهم باید به آن توجه کنیم.

* عدالت و جلوگیری از تبعیض مخصوصاً از انفال که اموال عمومی است بایدمدنظر قرار بگیرد. به هیچ دلیل و بهانه ای نمی شود از عدالت گذشت.

* حق مردم ما یک زندگی خوب است؛ حتی نه یک زندگی معمولی؛ امروز واقعیت این است که بخش قابل توجهی از خانوارهای ما زندگی شان به سختی می گذرد. رئیس جمهور آینده مسئول است که ضمانت کند که این موضوع حل شود.

* با صراحت بگویم که حفظ قدرت خرید خانوار مستقیماً به عهده رئیس جمهور است که باید از پس آن بربیاید و پاسخگو باشد.

* کسی که دارد کار می کنند و تمام عمرش را کار کرده و الان بازنشسته شده چرا الان باید فقیر باشد؟ دولت نباید چنین اجازه ای بدهد.

* حتما باید کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند. و اینکه سوال کردند که یارانه را به تولید می دهیم یا به مصرف کننده، بنده معتقدم که باید به مصرف کننده بدهیم. ولی دقیقا بدانیم چگونه و به چه روشی و به چه کسانی. وگرنه عدالت محقق نمی شود.

* تورم یکی از مشکلاتی است که بودجه آن را ایجاد می کند. بودجه ای که می آید زندگی را جابجا می کند. به نوعی به زندگی مردم دستبرد می زنیم. آنها که حقوق ثابت می گیرند مثل کارگران و بازنشسته ها و ... آسیب می بینند.

* حتما باید به میزان رشدی که انجام می شود و میزان تورم، باید در افزایش حقوق ثابت بگیران بکوشیم. یا به صورت نقد یا کالاهای اساسی باید این مسئله جبران شود.

* ۲۱۰۰ کالری مردم باید تامین شود و ۶ کالایی که در جهیزیه است.

فیلم اظهارات ۴ دقیقه اول قالیباف در مناظره دوم انتخابات

محمدباقر قالیباف در بخش دوم مناظره دوم:

محمد باقر قالیباف در ۴ دقیقه دوم و در نقد اظهارات نامزدها در بخش اول گفت:

در بخش اول گفتم که نباید سبد خانوار با تورم کوچک شود. اما بعضی مردم هستند که امکان کار ندارند؛ دولت باید آنها را صددرصد تامین کند.

برای اینکه تا آخر برنامه این کار را انجام دهیم باید بیمه فراگیر در حوزه تامین اجتماعی چند لایه درست شود. تا آنموقع، در همین امسال آنها که در فقر مطلق هستند یا ضعیف شدند را باید جبران کرد.

الان دهکهای پایین نسبت به بالا، یک به چهارده است؛ در حوزه ثروت دهکهای بالا ۴۵ برابر دهکهای پایین ثروت دارند؛ انفالی مثل انرژی، مصرفش ۱ به ۲۲ است. بعضی افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر مصرف می کنند. این عین بی عدالتی و ظلم از انفال است که باید اصلاح شود فوری.

باید هدفمند اینکار انجام شود. ۴۴ درصد مردم ما اصلا خودرو ندارند و بنزین نمیگیرند ولی بعضی خانواده ها ۶ خودرو دارند. برخی خانواده ها ۱۴۰ میلیون در سال یارانه بنزین میگیرند و بعضی هیچ نمیگیرند.

ما نزدیک به ۴۰ درصد انرژیمان را بد مصرف می کنیم و از دست می دهیم. این مال خانواده هاست؛ اجازه بدهیم هرکس کمتر مصرف می کند پولش به خودش برگردد.

در طرحی که داریم هر کس صرفه جویی کرد خودش تصمیم میگیرد که این میزان از دارایی خود را میخواهد تبادل کند و یا در بازار مشترک انرژی در بورس بفروشد یا خیر. چه ریالی باشد چه ارزی. به تشخیص خودش.

در طرحمان می تواند به نقد تبدیل کند یا تبادل کند یا در بورس ارائه کند. ولی مهم این است که این انفال باید به نفع مردم باشد. و بقیه را دولت در تولید و سرمایه گذاری هزینه کند که کیک اقتصاد بزرگتر شود.

اظهارات ۴ دقیقه دوم قالیباف در مناظره دوم انتخابات

سوالات کارشناسان دور بعدی مناظره نامزدها

سوالات کارشناسان دور بعدی مناظره نامزدهای ریاست جمهوری که به بحث «ارتقای نظام سلامت» اختصاص دارد:

پرسش مردمی: اگر دیدید جلوی بیمارستان ها مردم از شهرستان ها می آیند و خیمه می زنند و چند ماه در نوبت هستند؛ برنامه شما برای این معضل بزرگ چیست؟

علیرضا مرندی: چقدر برای سلامت این جامعه که مدیونش هستید ارزش قائلید؛ سلامتشان و نه درمانشان.

کامران باقری لنکرانی: بحران فرسودگی شغلی و بحران مهاجرت نیروی انسانی و بحران نگهداشت نیروی انسانی بخصوص در مناطق محروم، نظام سلامت را تهدید میکند. برای حل این بحرانها چه برنامه ای دارید؟

سعید نمکی: نگاه شما به بحث عدالت در سلامت و دسترسی عادلانه مردم در نقاط محروم به زیرساختهای سلامت و نگاه شما به نظام شبکه و راهکارهای تقویت پوشش بیمه ای و کاهش پرداخت از جیب مردم چیست؟

ایرج حریرچی: نظام هوشمند اطلاعات سلامت باید مورد توجه وزارت بهداشت قرار گیرد؛تعهد دولت برای یکپارچه سازی اطلاعات برای دو سال و تعهد دولت برای اجرای پزشک خانواده در طی یکسال آیا در توان دولت شما هست؟

سوالات نوبت دوم

محمدباقر قالیباف در دور دوم مناظره

آقای پورمحمدی من هم معتقدم تحریم کاغذپاره نیست و به کشور آسیب می زند. در همان ابتدای بحث، گفتم با مذاکره موافقم مناتها مذاکره یک روش مبارزه است. آمریکا نشان داده همیشه دشمن این سرزمین بوده. یقین کنیم که با دشمن مذاکره میکنیم نه با کسی که با شما حاضر است مساوی و با عدالت رفتار کند.

اعتماد کردید ترامپ بیرون رفت و شما دارید یکطرفه همه چیز را عمل میکنید. مجلس اقدام کرد اتفاقا؛ نه اینکه اقدامی نکند. در شورای عالی امنیت ملی مصوبه شد که مجلس قانونی بگذارد و این قانون تصویب شد. آقا هم فرمودند این قانون به نفع کشور و مردم و صنعت هسته ای است و کشور را از بلاتکلیفی بیرون آورده.

هم نیازداریم رفع تحریم را دنبال کنیم؛ گفتم که برای حل مشکل تحریم هر جا برویم و هر کجا باید مذاکره کنیم دریغ ندارم. ولی از آنطرف هم این شرط عقل است که این همه امکان در داخل داریم؛ در سال ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی را هدر می دهیم؛ آیا شرکتهای خارجی اینقدر سرمایه گذاری میکنند حتی اگر تحریم نباشد؟

مهم است اجماع سازی داشته باشیم؛ منافع ملی را در حوزه داخلی و خارجی با عقلانیت دنبال کنیم. من حتما ظرفیت اجماع سازی و جمع کردن و بستر فراهم کردن را می توانم دنبال کنم.

از مردم عزیز عذرخواهی میکنم باید درباره حوزه سلامت صحبت می‌کردم اما چون موضوع مهمی بود به آن اشاره کردم.

در حوزه سلامت هم این را می گویم که حتماً باید بهداشت را بر درمان مقدم کنیم.

اظهارات ۴ دقیقه سوم قالیباف در مناظره دوم

محمدباقر قالیباف در چهار دقیقه چهارم

در نظام سلامت عوامل موثری است که در اختیار وزارت بهداشت و درمان نیست؛ ریشه در عوامل دیگری دارد که نیاز به هماهنگی های بخشی دارد. آلودگی آب و هوا و صوت، هیچ ربطی به بهداشت و درمان ندارد. اصلاح اینها باید فرابخشی باشد. از این کار یا غفلت کردیم یا ناآگاه بودیم. و یا اینکه بدون تعارف عرضه اش را نداشتیم که انجام بدهیم.

تدبیر درست و مدیریت خیلی در کار موثر است. محیط زیست امروز از استراتژی های بخشی ماست یعنی به اندازه امنیت و فرهنگ و رفاه و سیاست و سیاست خارجی هم موضوعیت دارد ولی متاسفانه در اینجا اصلا فرصت بحثش هم نشد.

بعضی موضوعات ما از اول تا الان حل نشده است؛ مثلاً شیرخشک از دوره جنگ دغدغه بود؛ الان هم دغدغه است...الان هم در نظام سلامت ۲۰ سال دیگر افراد بالای ۶۰ سال ما سه برابر می شوند والان باید چاره کرد.

ما الان باید هم آینده مان را روشن کنیم که امید داشته باشیم که این کار دسترس ماست و هم وضع حال مردم را خوش کنیم که در سلامت تحت فشار نباشند. سلامت مهمتر از معیشت است. الان بین ۸ تا ۹ میلیون نفر سرانه در بهداشت و درمان هزینه میکنیم. واقعا این کیفیت درمان متناسب ۸-۹ میلیون است؟ آیا توزیع پزشکان ما نرمال است؟ یا حقوقشان را ندادیم یا هر چیز دیگر؛

در صعب العلاج ها مجلس این افتخار را داشت که صددرصد را تحت پوشش قرار داد طبق قانون؛ امروز حدود ۲ میلیون نفر تحت پوشش این هستند. سه دهک اول یعنی ۶ میلیون نفر هم رایگان بیمه سلامت شدند.

فیلم اظهارات ۴ دقیقه چهارم قالیباف در مناظره دوم

سوالات کارشناسان دور سوم مناظره نامزدها

دولت شما برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و متناسب‌سازیِ نظام آموزش با نیازهای نسل جدید چه برنامه‌ای دارد؟

دولت شما برای کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها و ایجاد عدالت چه برنامه‌ای دارد؟

دولت شما برای ارتقای رابطهٔ دانشگاه و صنعت و جلوگیری از مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چه برنامه‌ای دارد؟

سوالات کارشناسان دور سوم مناظره نامزدها

محمدباقر قالیباف در چهار دقیقه پنجم

۱۵-۱۶ وزیر در حوزه آموزش و پرورش جابجا کرده‌ایم؛ مدیر عطاری را اینقدر عوض میکنیم که یک وزارت خانه را اینطور تصمیم می گیریم؟

۱۶ میلیون تقریباً دانش آموز داریم؛ سرانه بودجه ما ۱۰ درصد است. در دهه ۷۰، این ۲۰ درصد بوده است. یعنی نصف شده است.

آموزش و پرورش اساس پیشرفت کشور است.

سرانه هردانش آموز ما ۱۶-۱۷ میلیون است بدون اماکن. حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون داریم هزینه میکنیم. اما خروجی ما به این اندازه که سرمایه می گذاریم هست؟ خیر!

معلم هم کم داریم؛ معلمهای فراخوان شده هر ساعت ۵۰ هزار تومان می گیرند!‌ متاسفانه بعضی وقتها هم ۶-۷ ماه تاخیر در پرداخت داریم.

در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و دانشگاه را که اساس بهره وری ما برای رشد اقتصادی است هم در تصمیم سازی و مهارت و سبک زندگی، مورد توجه اساسی قرار میدهیم.

اظهارات محمدباقر قالیباف در 4 دقیقه پنجم مناظره دوم

اظهارات محمدباقر قالیباف در 4 دقیقه ششم

ثبات در آموزش و پرورش نداریم؛ حضور یک مدیر قوی و ثبات در مدیریت مهم است ولی تا اینجا نبوده است.

حرف خوب میزنیم و طرح خوب ارائه می دهیم ولی کدام دولت می خواهد اینها را انجام دهد. طرح هرچه خوب باشد، ولی مجری اشتباه کند عقب گرد است که غیرقابل جبران است.

وقتی دوقطبی جعلی در کشور درست می شود، این به ما خسارت وارد می کند. وقتی مردم در اداره موضوعات حذف و نقش خانواده در اداره مدرسه حذف می شود، مشکل درست می شود.

باید قدرت اجماع سازی در حاکمیت داشته باشیم تا این کارها را انجام بدهیم. وقتی حرف از اجماع سازی می زنیم بگوییم چگونه و بر اساس چه موضوعی؟ مبانی مان باید مبانی انقلاب اسلامی باشد؛ در این چارچوب باشد؛ بدانیم که ذی نفع نهایی ما مردم هستند.

به گونه ای عمل کنیم که تنش ایجاد نکنیم؛ به جای تنش باید به سمت گشایش برویم. و سرمایه های کشور را حفظ کنیم. سرمایه های انسانی کشور به مراتب مهمتر از سرمایه های مادی ما هستند.

اظهارات محمدباقر قالیباف در 4 دقیقه ششم مناظره دوم

جمع‌بندی محمدباقر قالیباف در مناظره دوم

* برای خوب شدن حال امروز مردم، یک سپر حمایتی معیشتی طراحی کردیم. نباید اجازه دهیم که سفره مردم کوچک شود.

* مابه التفاوت فاصله تورم و افزایش حقوق را باید جبران کنیم. با یک رفاه کارت هم درمان و هم معیشت و هم کالاهای اساسی مردم را تضمین کنیم.

* یک طرح ۵ فوریتی داریم که یکی از آنها در حوزه خدمت بود.

* بحث دوم در حوزه مسکن است؛ ۸۰ درصد شهرهای ما و ۱۰۰ درصد روستاهای ما قادرند که یک قطعه زمین که کاربری مسکونی دارد به صورت رایگان به همه آنها که مسکن ندارند بدهیم.

* باید به زوجهای جوان به مدت سه سال در آغاز واحدهای کوچک ۷۵ متری بدهیم که بدون اجاره‌بها در سه سال اول آنجا زندگی کنند.

* مصمیم واردات خودرو انجام دهیم تا رقابت شکل بگیرد.

* طرح فوریتی چهارم در بحث دیوار شرق کشور است؛ اتباع غیرمجاز آسیب‌های اجتماعی جدی در حوزه مواد مخدر و اشتغال و ... دارند؛ با استفاده از تجربه‌ام در پلیس می‌گویم که باید مرز شرقی‌مان با افغانستان و پاکستان را دیوار بگذاریم که امنیت حفظ شود.

* طرح پنجم: از سواحل خلیج غافلیم؛ باید پایتخت دوم ایران را پایتخت اقتصادی ایران را در سواحل دریای عمان و کرانه آن تشکیل دهیم.

فیلم جمع‌بندی محمدباقر قالیباف در مناظره دوم

نظر شما