شناسهٔ خبر: 67287011 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در دومین مناظره چه گفتند؟

دومین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست‌جمهوری روز سی‌و یکم خردادماه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

دومین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۳ با حضور حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مصطفی پورمحمدی، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مسعود پزشکیان، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و علیرضا زاکانی برگزار شد.

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در این مناظره تلویزیونی به چند دسته از سوالات پاسخ دادند.

 سوالات نوبت اول از نامزد‌ها 

-برنامۀ شما برای منصفانه‌سازی یارانۀ سوخت چیست؟
-ارز ترجیحی باید در ابتدای زنجیرۀ تولید پرداخت شود یا دولت کالابرگ یا یارانۀ نقدی به مصرف‌کننده بدهد؟
-برنامۀ دولت شما برای عادلانه‌کردن پرداخت یارانه‌ها چیست؟
-برنامۀ شما در جهت توانمندسازی نیازمندان چیست؟
-برای روستا‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

قاضی‌زاده‌هاشمی: ۳۰ درصد مردم کمتر از ۱۲ میلیون تومان درآمد دارند

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی که طبق قرعه‌کشی در صندلی شماره یک نشسته بود، به عنوان اولین نفر به سوالات مناظره پاسخ داد. او پیروزی تیم والیبال ایران در لیگ ملت‌ها را تبریک گفت و اشاره کرد که این موفقیت با حضور مربی ایرانی اتفاق افتاده است.

قاضی‌زاده‌هاشمی در ادامه گفت که فقر امر نامطلوبی است و اسلام فقر را معادل بی‌ایمانی می‌داند. وظیفه حکومت آن است که فقر را ریشه‌کن کند، ضمن آن که باید دستگیری از مردم نیز بشود. در دهه نود اوضاع بدی را داشتیم. رشد اقتصادی ما نزدیک به صفر شد و ۳۰ درصد سفره ایرانی‌ها کوچک شد.

او ادامه داد: اکنون کار به جایی رسیده که بخشی از حامل‌های انرژی را هم وارد می‌کنیم. ۳۰ درصد از جمعیت ایران، درآمد کمتر از ۱۲ میلیون تومان دارند و باید به آن‌ها کمک کرد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اقدام اصلی و اساسی ما توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یک فرد در هر خانواده است. ما ۲ برنامه اصلی داریم. اول اینکه دارایی‌های دست دولت را به خود مردم واگذار کنیم. دوم اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها را کامل کنیم تا خانواده‌ها بتوانند به بهترین شکل از آن سود ببرند.

در دوره احمدی‌نژاد یارانه ۴۵ دلار بود و در دولت روحانی ۳ دلار شد

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19462926"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19462926?width=400&height=300"></script></div>

قالیباف: حفظ قدرت خرید خانوار‌ها با رئیس‌جمهور است

محمدباقر قالیباف دومین نفری بود که به سوالات مناظره جواب داد. او گفت: بحث هدفمندسازی یارانه‌هاست. به نظرم از ابتدا در یارانه‌ها نه هدفمند بودیم و نه در شیوه و چگونگی انجام آن به درستی عمل کردیم. عدالت و جلوگیری از تبعیض باید رعایت شود و به هیچ بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: حق مردم زندگی خوب است، اما واقعیت این است که بخش زیادی از خانوار‌ها زندگی‌شان به سختی می‌گذرد. حفظ قدرت خرید خانوار‌ها با رئیس‌جمهور است.

او ادامه داد: کسی که تمام عمر کار کرده و حالا بازنشست شده است، چرا باید فقیر باشد؟ دولت نباید اجازه دهد او فقیر باشد. نباید سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا کند. یارانه باید به مصرف‌کننده داده شود، البته باید روش و پرداخت آن مشخص شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: باید به میزان تورم به حقوق افراد اضافه کنیم، یا اینکه به صورت نقد و یا کالای اساسی مثلا پنج و شش قلم لوازم خانگی یا سبد غذایی مسائل را جبران کنیم.

حق مردم زندگی خوب است، نه  زندگی معمولی

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19462919"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19462919?width=400&height=300"></script></div>

پورمحمدی: مردم صداقت ما را جدی نمی‌گیرند

حجت‌الاسلام پور محمدی هم در پاسخ به سوالات مناظره اظهار کرد: بحث خدمات‌رسانی عدالت محور و مسئله اساسی دولت‌ها است و در دو دهه گذشته جدی‌تر هم مطرح شد تا یارانه ها به نوعی توزیع شود که عدالت رعایت شود، اما این حجم از اقدامات ما درست نبود و فقر بیشتر شد. عدالت هم رعایت نشد و سبب غنی‌تر شدن عده‌ای و فقیر شدن دیگران شد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: هدفمند کردن یارانه ها با تحریم‌ها همزمان بود و آن زمان چندان توجه نکردیم. موضوع نقل و انتقال مسائل مالی اتفاق افتاد و حرف از FATF  مطرح شد و حالا هم همه چیز برای ما قفل شده است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی گفت: در روزهای اول دولت یازدهم پیشنهاد دادیم که مهمترین موضوع یارانه‌ها است که حجم گسترده ای دارد و فساد زا است و توجه‌ای به آن نشد.

او ادامه داد: مردم صداقت ما را جدی نمی‌گیرند. ما باید در اقدامات خود جدی باشیم و به اعتمادسازی کنیم. وقتی به ارزشهای اجتماعی توجه نکردیم و نسخه بپیچیم، مردم بی‌توجه می‌شوند.

دهک‌های فقیر گسترش پیدا کرده است

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19462882"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19462882?width=400&height=300"></script></div>

زاکانی: آدرسی که پورمحمدی می‌دهد، غلط است

زاکانی دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: ما کشوری ثروتمند هستیم. مشکل این است که ثروت درست توزیع نمی‌شود و آقای پورمحمدی آدرس غلط می‌دهد.  یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و برق درست توزیع نمی‌شود.
 
 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در بسته رفاه، توزیع درست یارانه داریم و ناظر بر تفریح مردم برنامه داریم. در یارانه طلایی به ازای مصرف انرژی کل مصرف به هر خانواده سه نفره معادل اعتبار ۲۰ گرم طلا یارانه داده می‌شود. اعتبار هم به طلا داده می‌شود تا مصون از تورم باشد.
 
زاکانی گفت: چرا دلمان نمی‌خواهد مردم ثروتمند شوند؟  فقط در مورد بنزین، گاز و برق دارم صحبت می‌کنم که هم کل مردم ثروتمند می‌شوند و فقر مطلق ریشه‌کن می‌شود.
 
بسته رفاه شامل معیشت، اشتغال و تفریح مردم است
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19462950"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19462950?width=400&height=300"></script></div>

پزشکیان: ۵۵ درصد وام‌ها به مردم تهران اختصاص می‌یابد

پزشکیان در ادامه مناظره انتخاباتی اظهار کرد: اختلاف مصرف دهک‌های پایین و بالا در یارانه انرژی و بنزین وحشتناک است و اختلاف بالایی دارند. به این معنا کسانی که ثروتمند هستند امکانات بیشتری از افراد فقیر دریافت می‌کنند. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: مناطق حاشیه نشین و مرز‌ها در وضعیت خوبی نیستند. اگر ندانیم برای اصلاحات باید کجا نگاه کنیم راهی به جایی نخواهیم برد. تئوری دادن بسیار ساده است، اما عمل کردن مهم است.

وی ادامه داد: باید زبان مشترک داشته باشیم. چرا که هرگاه می‌خواهیم تصمیمی بگیریم اختلافات باعث می‌شود تا نتوانیم به هدف برسیم. دولت باید منابع را با توجه به مناطق هدفمند تخصیص دهد.

پزشکیان گفت: ۵۵ درصد وام‌ها به مردم تهران اختصاص می‌یابد و مابقی آن بین شهر‌های دیگر تقسیم می‌شود که این بی‌عدالتی است. به این راحتی نمی‌توان برای حل مسائل نسخه تجویز کرد. اگر کنترل تورم و رشد اقتصادی صورت نگیرد فقر ریشه کن نخواهد شد.

اختلاف مصرف دهک‌های پایین و بالا در یارانه انرژی و بنزین وحشتناک است

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19462972"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19462972?width=400&height=300"></script></div>

جلیلی: طرح سبد غذایی متشکل از ۱۳ کالا است

جلیلی نیز در ادامه برنامه بیان کرد: من هم پیروزی والیبال کشورمان بر آمریکا را تبریک می‌گویم، البته اگر باز گفته نشود که خود آمریکا می‌خواست ببازد. دولت باید منابعش را به بهترین و عادلانه‌ترین شکل بین مردم توزیع کند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اگر دو خانواده را در تهران مقایسه کنیم آن کسی که سه خودرو دارد درآمدی که دارد دوازده برابر خانواده‌ای است که خودرو ندارد. عملا باعث می‌شود این خانواده ۱۲ برابر یارانه دریافت کند.

او گفت: در شرایطی که ۴۴ درصد مردم ما خودرو ندارند، یعنی کسانی که ندارند کلا از این یارانه محروم می‌شوند. یک خانواده ۴ نفره که حقوق ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان دارد نزدیک به ۱۰ درصد حقوقش را باید مالیات دهد، یعنی همین میزان یارانه‌ای که می‌دهیم، را داریم به عنوان مالیات می‌گیریم، در حالی که افرادی که درآمد‌های نجومی دارند از مالیات فرار می‌کنند. 

جلیلی ادامه داد: این نشان می‌دهد که مناسبات تصحیح جدی لازم دارد. دو طرح جدی داریم در این زمینه که انرژی چگونه به بهترین شکل توزیع شود تا یارانه بر اساس فرد باشد نه خودرو. مردم می‌توانند براساس منافعشان، خودشان مصرف خود را مشخص کنند. طرح سبد غذایی متشکل از ۱۳ کالا است که در ادامه توضیح خواهم داد.

پیروزی تیم والیبال به آمریکا را تبریک می‌گویم البته اگر نگویند خود آمریکا می‌خواست ببازد
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19462965"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19462965?width=400&height=300"></script></div>

قاضی‌زاده‌هاشمی: کارت اعتبار انرژی به خانواده‌ها خواهیم داد

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در ادامه مناظره اظهار کرد: حادثه اخیر را به مردم گیلان و کاشمر تسلیت می‌کنم.تحریم و FATF سال‌هاست که هست، ولی چرا عملکرد دولت آقای رئیسی با دولت آقای روحانی متفاوت است؟ نمودار‌های آقای پزشکیان خیلی آشنا بود؛ خود من این نمودار‌ها را انتخابات قبل به مردم عرضه کردم، اما سوال این است که چطور می‌خواهیم آن را اصلاح کنیم؟ 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: طرح ما پلکانی است و بر اساس پول ملی خودمان است، چون باید ارزش پول ملی را حفظ کنیم. سال اول ۴۰ میلیون سال دوم ۶۰ میلیون و سال سوم ۹۰ میلیون اعتبار به خانوارها می‌دهیم.

پوشش همگانی برای اصلاح ناترازی انرژی داریم 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19462993"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19462993?width=400&height=300"></script></div>

قالیباف: خانواده‌ای داریم که در سال ۱۴۰ میلیون یارانه بنزین می‌گیرد

محمد باقر قالیباف نیز اظهار کرد: برای کسانی که حقوق بگیر هستند باید افزایش تورم را جبران کنیم. بعضی مردم عزیر امکان کار کردن ندارند و دولت باید صد در صد آنها را تامین کند، لذا تا آخر برنامه هفتم باید بیمه فراگیر در نظام بیمه چند لایه را انجام بدهیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: دهک‌های پایین نسبت به بالا یک به چهارده است. دهک‌های بالا ۴۵ برابر دهک‌های پایین درآمد دارند. بعضی افراد ۲۲ برابر افراد دیگر مصرف انرژی دارند که باید اصلاح شود.

او گفت: ۴۴ درصد مردم خودرو ندارند، اما یک خانواده شش خودرو دارد. خانواده‌ای داریم در سال ۱۴۰ میلیون یارانه بنزین می‌گیرد و یک خانواده اصلا نمی‌گیرد. ۴۰ درصد انرژی را بد مصرف می‌کنیم.

قالیباف بیان کرد: اگر خانواده‌ای کم مصرف می‌کند باید آن به خودش برگرداند و هر که صرفه جویی کرده باید خودش برای آن تصمیم بگیرد. مثلا در بازار مشترک بورس بفروشد یا در سرمایه گذاری ارزی باشد، لذا با خودش است.

دهک‌های بالا ۴۵ برابر دهک‌های پایین ثروت دارند

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463007"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463007?width=400&height=300"></script></div>

پورمحمدی: باید به یارانه سوخت ۱۲۰ میلیارد دلاری توجه شود

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی نیز در ادامه مناظره بیان کرد: این آمار‌ها و بیان مشکلات پیوسته گفته شده است و راه حل‌ها نیز به صورت پیوسته بیان شده و می‌شود. اما واقعیت این است که نمودار‌ها منفی است و هر دوره تورم بیشتر و خط فقر توسعه بیشتری پیدا می‌کند. همچنین فاصله بین فقیر و غنی به مرور زمان در حال بیشتر شدن است. تئوری‌ها خیلی به مشکلات کمک نمی‌کنند. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما نمی‌توانیم با پاک کردن صورت مسئله از مشکلات بپریم. باید به یارانه سوخت ۱۲۰ میلیارد دلاری توجه شود. دوستانی که اینجا می‌خواهند مدیریت عالی کشور را بر عهده بگیرند، به بخشی از مسائل مهم کشور نمی‌پردازند و اصلاً نمی‌خواهند پاسخ بدهند و سکوت می‌کنند. 

او ادامه داد: با احترام بگویم که ما باید واقعیت‌ها را با مردم صادقانه مطرح کنیم. دوستان مواضع خود را در مورد تحریم‌ها گفتند و من نمی‌خواهم در این باره بحث کنم. سال ۹۵ زمان آقای روحانی در شورای عالی امنیت ملی مبحث FATF مطرح شد و من بیان کردم که چقدر بحران تبادل مالی داریم. ایشان پایان جلسه به من گفتند که اگر شما مسئول باشید من قبول دارم. 

وی گفت: اکنون هفت- هشت سال از آن زمان می‌گذرد و اقتصاد بدتر شده است. آقای پزشکیان وقتی بحث برجام شد شیپور پیروزی زدیم. فرصت خنثی سازی تحریم باید در دولت‌های وقت استفاده می‌شد، اما چنین نشد.

پورمحمدی اظهار کرد: آقای قالیباف شما ۴ سال رئیس مجلس بودید و باید نسبت به مسئله برجام تلاش می‌کردید، حتی اگر کوچک‌ترین روزنه‌ای بود. ترامپ رفت، اما به دولت قبلی و دولت شهید رئیسی اجازه داده نشد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ۲۵ موضوع اصلی در برنامه هفتم تا یک سال دیگر معلق است. شما کاری را که خودتان انجام داده‌اید را اول بگویید که چه اثری داشته  است و مردم ما باور کنند که در آینده چه کاری می‌خواهید انجام دهید؛ بنابراین با مردم صادق باشیم.

چرا فکر می‌کنیم اگر سکوت کنیم و از روی موضوع بپریم حل می‌شود؟
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463008"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463008?width=400&height=300"></script></div>

زاکانی: ۸ سال این مملکت رئیس‌جمهور نداشت

زاکانی در ادامه بیان کرد: مشاور آقای پزشکیان گفت دولت آقای رئیسی ۳ سال فلاکت‌بار بود. آقای پزشکیان شما هم وزیر بودید و هم نماینده و باید پاسخگو باشید. دوره سیاه روحانی کشور را به باد داد و ۳ سال شهید رئیسی از دوره روحانی بالاتر بود . مسکن مهر را مزخرف خواندند و امروز در ستاد آقای پزشکیان هستند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: گفتند با فساد مبارزه می‌کنیم. وقتی برادر روحانی قرار بود دستگیر شود گفت اعلام جنگ می‌کنم. برادر جهانگیری را به اتهام قاچاق ارز گرفتند. ۲۰۵ هزار میلیارد بدهی دولت در سال ۹۲ را به ۱۳۰۰ همت بدهی رساندند. ۸ سال این مملکت رئیس‌جمهور نداشت. آقای پزشکیان همان دولت روحانی است.

قیمت بنزین را کم می‌کنیم
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463019"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463019?width=400&height=300"></script></div>

پزشکیان: در دولت شهید رئیسی چرا وزیر کشاورزی را گرفتند؟

پزشکیان در ادامه اظهار کرد: می‌دانید چرا ما اینجا هستیم؟ چون با هم دعوا می‌کنیم. از اول هم همین حرف‌ها را زدیم و همچنان وضعیت همین است.  روز به روز وضعیت سفره مردم بدتر می‌شود. بنده وزیر آقای خاتمی بودم از نظر اعداد و ارقام ببینید که آنجا ثبات بیشتر بود یا اکنون؟ هر کسی به ستاد من بیاید بنده می‌پذیرم. اما در نهایت به سیاست‌های مقام معظم رهبری توجه می‌کنم. 

وی افزود: مشکل این است که ما باید درد مردم را بفهمیم. وقتی پول‌ها را در مناطق  برخوردار تقسیم می‌کنیم یعنی چابهار سیستان و بلوچستان و شهرهای محروم را نمی‌بینیم. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما نیازمند انسجام داخلی هستیم تا مشکلات حل شود باید دعواها را کنار بگذاریم و مردم محروم را ببینیم. خوزستانی که نفت و گاز از آنجا می‌آید حتی امکانات اولیه مثل مدرسه و زیرساخت‌های اولیه ندارد. 

او گفت: اگر وضعیت اقتصاد و شغل را درست نکنیم و مشکلمان را با کشورهای دنیا حل نکنیم وضعیت درست نمی‌شود. قطر را ببینید که در چه وضعیتی قرار دارد و خودمان را نیز ببینیم. ما باید طبق قانون با بازنشستگان معلمان و دیگر اقشار رفتار کنیم. 

پزشکیان بیان کرد: در دولت روحانی و در دولت شهید رئیسی چرا طبق تورم حقوق‌ها را اضافه نکردیم؟ این‌ها واقعیت‌هایی است که وجود دارد و اگر بخواهیم مشکلات حل شود در ابتدا باید با مردم صادق باشیم، وگرنه شعار دادن که کار راحتی است.

انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در دولت شهید رئیسی چرا وزیر کشاورزی را گرفتند؟ مشکل پرونده چای دبش چه بود؟ مشکل ما اختلافات خودمان است. 

در زمان دولت رئیسی وضع مردم بدتر شد

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463407"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463407?width=400&height=300"></script></div>

جلیلی: مبارزه با پولشویی باید دنبال شود

سعید جلیلی در ادامه مناظره انتخاباتی اظهار کرد: برای رفع فقر مطلق و ایجاد رفاه باید نظام رفاهی در لایحه‌های مختلف شکل بگیرد. وقتی در ایجاد شرایط اشتغال مشکل داشته باشید و فقر و بیماری با هم چرخه‌ای را ایجاد کرده باشد که فقر موجب بیماری و برعکس شود، این چرخه تا وجود داشته باشد، رفاه و رفع فقر مطلق میسر نمی‌شود. 
 
او ادامه داد: لایحه کمک درآمد، معیشت و فقر زدایی باید پیگیری شود، اما مهم این است که چگونه؟ نکته مهم منایع است که اگر قرار است با این موضوعات با فقر مبارزه کنیم لازمه اش این است که جلوی بسیاری از موضوعات فسادزا را بگیریم و منابع را به سمت نظام رفاهی بیاوریم.
 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: زمانی که در شورای امنیت بودم نوشتم که باید مبارزه با پولشویی دنبال شود، اما اینکه بگوییم اول بایدFATF صورت بگیرد این ناشی از این است که صورت مساله را نفهمیدند.
 
وی گفت: شما عمده بند‌هایFATF را دارید انجام می‌دهید. تمام بستر‌هایش فراهم است، اما عده‌ای می‌خواهند ناکارآمدی خود را گردن این موضوع بیندازند. اینکه یارانه را به جای خودرو به افراد بدهیم چه ربطی به FATF دارد؟
فقر باعث مشکلات دیگر می‌شود
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463043"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463043?width=400&height=300"></script></div>

قاضی‌زاده‌هاشمی: باید ورزش را وارد زندگی کنیم

قاضی‌زاده‌هاشمی در ادامه برنامه اظهار کرد: شهید رئیسی با فساد کنار نمی‌آمد با آن فساد برخورد می‌کرد. در سلامت اولویت آن است که شما بیمار نشوید و این موضوع تعاریف زیادی دارد. وظیفه دولت آن است که موتور ایجاد بیماری را خاموش کند؛ آلودگی‌ها در سطح را نابود کند. با اوضاع زیست محیطی‌ تهران کسی نیست که دچار بیماری نشود و تعداد روز‌های آلودگی بسیار زیاد است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: باید کاری کنیم که دسترسی عادلانه در حوزه سلامت اتفاق بیافتد. ۴۵ درصد پزشکان تنها در تهران هستند. باید به شهر‌های دیگر پزشک اعزام کنیم. در دولت شهید رئیسی اقدامات خوبی داشتیم. ۱۲ میلیون نفر در این دولت تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند و این کار حمایتی بود که دولت شهید رئیسی آن را وظیفه خود دانست.

 قالیباف: تحریم کاغذپاره نیست

قالیباف نیز بیان کرد: آقای پورمحمدی بحثی درباره تحریم داشت. معتقدم تحریم کاغذپاره نیست و به مردم، اقتصاد و رشد تولید ضربه می‌زند. من با مذاکره موافقم، اما مذاکره روش مبارزه است. آمریکا همیشه نشان داده دشمن این سرزمین بوده است. نتیجه مذاکره چی شد؟ اعتماد کردید و ترامپ از قرارداد بیرون رفت.

او گفت: رهبر انقلاب گفتند قانون راهبردی به نفع کشور است. ما باید رفع تحریم را دنبال کنیم. برای حل مشکل تحریم از اینکه هر که را باید ببینیم، دریغ ندارم. این شرط عقل است. در سال، ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی هدر می‌دهیم. آیا شرکت‌های خارجی این همه هزینه می‌کنند.

نامزد انتخابات افزود: موضوعات منافع ملی ما در سیاست خارجی نیازمند عقلانیت است. حتما باید بهداشت را بر درمان ارجح بدانیم.

پورمحمدی: خیلی از پزشکان و پرستاران مشکلات اقتصادی دارند

پورمحمدی در ادامه گفت که نفت را ارزان می‌فروشیم و پول ما را نمی‌دهند تا زاکانی برود پول نفت را به روش‌های خود بگیرد. در حوزه پزشکی این همه مهاجرت پزشکان و پرستاران وجود دارد. باید به جامعه احترام بگذاریم.پزشکان ناراضی هستند.

پورمحمدی گفت: خیلی از پزشکان و پرستاران مشکلات اقتصادی مهمی دارند. ما دانش پزشکی بالایی و امکانات مهمی داریم. ظرفیت وجود دارد و تنها باید به اساتید فن اعتماد کنیم و مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

زاکانی: شبکه بهداشت را تقویت خواهیم کرد

 زاکانی در ادامه بیان کرد: دعوای ما سر مردم است.  پدر این مردم را شما درآوردید ما در نیاوردیم. بعدا آقای پورمحمدی توضیح دهد با اسناد کرسنت چه کردند؛ بعدا با شما کار داریم.

وی افزود: نیروی انسانی ما در حوزه پزشکی سرمایه هستند. ما چند اقدام کردیم که آقای پزشکیان ما را نقد کرد. ما شبکه بهداشت را تقویت خواهیم کرد و پیشگیری را مقدم بر درمان می‌دانیم.

زاکانی گفت: ۶۰ درصد مردم بیمه تکمیلی خواهند شد. با مبنای تعرفه دولتی۴۰ درصد درمان رایگان می شود. مراجعه سرپایی شامل تخفیف خواهد شد. درمان بیماران صعب‌العلاج کلا رایگان می‌شود.

پزشکیان: با حقوق ده و پانزده میلیون تومان پزشکان به روستا‌ها نمی‌روند

پزشکیان در ادامه برنامه با بیان اینکه در تبریز که رئیس دانشگاه بودم ساختار روستا‌ها را اصلاح کردیم، اظهار کرد: در عرض ۶ ماه ۶۰۰ خانه بهداشت با مشارکت مردمی ساختیم. برای آنکه در مناطق محروم کار کنیم عملاً آنجا کارگری کردیم و بعد این تبدیل به الگو شد. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: پزشک خانواده و ارجاع را راه اندازی کردیم و نگاه ما این بود که انسان کالا نیست. قبل از ما در حقیقت در قانون برنامه سوم قرار بود همه چیز به بخش خصوصی واگذار شود.

وی اظهار کرد: در دوران آقای خاتمی بیمه‌های روستایی درست شد. هر کسی در تخت بیمارستان پول نداشت بیمه شد. مراکز بهداشتی را اصلاح کردیم و برای این روند دستورالعمل نوشتیم. اینها دقیقاً همان چیزی بود که در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری دیده شد. 

پزشکیان اظهار کرد: در مجلس نیز منابع لازم را برای این پوشش‌ها را تخصیص دادیم. مسائلی که آقای زاکانی می‌فرمایند را ما قانونش را نوشتیم، اما چرا به آن عمل نمی‌شود؟ چرا که مجلس دولت و قوه قضاییه خلاف می‌کنند. چرا که از بخش خصوصی خرید خدمت می‌کنند وقتی دولت به مردم می‌رسد پولش کم می‌آید. 

او اظهار کرد: ما روند حرکت در بهداشت و درمان را به نفع مردم عوض کردیم. در مجلس همیشه مشکل ما این است که چرا به قانون عمل نمی‌شود. مجلسی‌ها، دولتی‌ها و قوه قضاییه به بیمارستان خصوصی می‌روند و به مردم که می‌رسد پول نمی‌دهند. 

پزشکیان گفت: ما باید سر سفره‌ای بنشینیم که برای مردم پهن کرده‌ایم. حرف‌ها را می‌زنیم، اما ویژه برای خود خدمت می‌گیریم. مجلس گذشته درآمد پزشکان را کاهش داد. پزشک خصوصی که مجلس و دولت با آن قرارداد داشت در یک عمل به اندازه یک ماه پزشک دولتی درآمد داشت. با حقوق ده و پانزده میلیون تومان پزشکان به روستا‌ها نمی‌روند.

جلیلی: صندوق‌های بیمه خودشان بیمارند

جلیلی اظهار کرد: بخشی از نظام دولت مربوط به نظام سلامت می‌شود. در این ۴۵ سال میانگین عمر ۷۵ سال شد. همین ۲۴ ساعت قبل ۱۲۰۰ نفر از جمعیت ما فوت کردند. این رافع مسئولیت ما در مرگهای قابل پیشگیری نیست. مرگ‌های قابل پیشگیری باید به حداقل برسد. ۴۷ درصد مرگ‌های ما زودرس است. مقدار بسیاری از مرگ‌ها متعلق به آلودگی هواست.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: صندوق‌های بیمه خودشان بیمارند و عدالت محور عمل نمی‌شود. فقط یارانه نباید داده شود. کاهش هزینه‌های کمرشکن در بند پ برنامه آمده است.

  قاضی‌زاده‌هاشمی: مردم با مشکل دارو مواجهند

 قاضی‌زاده‌هاشمی هم در ادامه مناظره انتخاباتی اظهار کرد: با بیان مسئله، مسائل حل نمی‌شود. خواهش من این است که  روشن حرف بزنیم. مردم با مشکل دارو مواجه هستند. برای بهتر شدن دسترسی به دارو چه کنیم؟ راهکار ما دادن منابع پشتیبانی از طریق بیمه است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در بحث سلامت الکترونیک بنیاد شهید اقدام کردیم. در گردشگری سلامت امکانات خوبی داریم. یکی از دلایل رفتن پزشک‌ها آن است که در سایر کشور‌ها درآمد بالاتری دارند. بعضی از کشور‌های همسایه در حوزه گردشگری سلامت بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد دارند و در این زمینه باید اقداماتی را عملی کنیم.

۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی داریم به دارو می‌دهیم و دچار قاچاق معکوس هستیم

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463269"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463269?width=400&height=300"></script></div>

قالیباف: سه دهک پایین  بیمه سلامت رایگان شدند

قالیباف گفت: ما وقتی در جنگ بودیم و بچه کوچک داشتیم مشکل شیرخشک داشتیم و الان هم مشکل داریم. الان در نظام سلامت می‌گویند در ۲۰ سال آینده افراد بالای ۶۰ سال ما سه برابر می‌شود. ما باید هم افق آینده را روشن کنیم و هم وضع حال مردم را خوش کنیم تا در معیشت و سلامت مشکل نداشته باشند.  

نامزد انتخابات بیان کرد: آیا این کیفیت درمان است که ارائه می‌کنیم؟ به پزشکان حقوق ندادیم؛ دستیار‌ها مشکل داشتند؛ البته در مجلس مشکل را حل کردیم. همه سه دهک پایین حدود شش میلیون نفر بیمه سلامت رایگان شدند.

نظام سلامت فقط مربوط به وزارت بهداشت نیست

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463268"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463268?width=400&height=300"></script></div>

 پورمحمدی: سالمندی مسئله مهم کشور است

مصطفی پورمحمدی با بیان اینکه بحث سلامت جز نقاط مثبت ماست، افزود: دو سه نفر از دوستان هم اینجا پزشک هستند، طرح‌هایشان را بدهند ما اجرا کنیم. معتقدم در شرایط مناسبی از لحاظ بستر‌ها آموزش و تحصیل هستیم. همانطور که آقای قالیباف گفت سالمندی مسئله مهم کشور است. همچنین برخی بیماری‌های جدید مانند اوتیسم زیاد شده است.

او با اشاره به اینکه باید نگاه جامع و کامل داشته باشیم، بیان کرد: بر این باور هستم که ایجاد امید و همکاری راه حل ماست. جامعه پزشکان فرهیخته‌ترین عناصر نظام هستند و مهم این است که گره‌های این بخش را حل کنیم. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مباحثی که دولت باید به آن توجه کند فراهم کردن سیاستگذاری و بستر مناسب و همچنین مدیریت اقتصاد سلامت و درمان است.

پورمحمدی ادامه داد: مطمئنم با مدیریت خوب در یارانه سوخت و انرژی مشکلات حل می‌شود. متاسفانه در دوره‌های گذشته و در دو طیف جناحی مدیریتی مختلف نتوانستیم آن را سامان بخشی کنیم و اسراف بزرگی را مرتکب شدیم.

وی اظهار کرد: حتی می‌توانیم انرژی را به میزان رفاه مطلوب از سطح بالای جهانی به مردم به صورت رایگان ارائه کنیم. مسائل بسیاری داریم که حل آن عمدتاً در رویکرد ها‌ی برنامه‌ریزی‌های اقتصادی چابک‌سازی و کاهش هزینه‌ها است.

زاکانی: درمان زنان باردار رایگان می‌شود

علیرضا زاکانی در ادامه میزگرد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من سعی می‌کنم بسته‌ها را به طور شفاف بگویم. بخشی را برای حوزه سلامت فراموش کردم بگویم و آن رایگان کردن درمان خانم‌های باردار و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها و افراد زیر ۷ سال است که در دولت شهید رئیسی بخشی از آن انجام شد و مابقی اینها را به صورت پلکانی انجام می‌دهیم.

زاکانی ادامه داد: بزرگترین سرمایه در پزشکی نیروی انسانی، شبکه و کارکرد‌های ماست و اینکه  بتوانیم بسته‌ای را برای خدمت در نظر بگیریم. آقای پزشکیان گفت ممکن است عده‌ای رانت بگیرند. من در بیمارستان دولتی کار کردم. نیازمند تحول هستیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد که کارخانه داروسازی نمی‌تواند تولیدی کند که ضرر داشته باشد. نگاه منطقی و کارشناسی می‌خواهد. رسیدگی به موضوع اصلاح  بیمه‌ها و فساد و زیرمیزی امری قطعی است. آقای پزشکیان اطلاعاتتان درباره فروش نفت نادرست است.

رایگان‌شدن درمان تا ۱۵ سالگی را به‌صورت پلکانی خواهیم داشت

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463264"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463264?width=400&height=300"></script></div>

پزشکیان: پرستار برای ۸ ساعت کشیک ۱۶۰ هزار تومان پول می‌گیرد

پزشکیان دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد:اگر در روستا پزشک نیست مشکل ما هستیم، چرا که تخصیص‌ها را اجرا نکرده‌ایم. قرار بود اگر ارز دارو‌ها برداشته شد ریال آن پرداخت شود. برای ۸ ساعت کشیک پرستار ۱۶۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و آن فرد اگر در اسنپ کار کند بهتر است. درک درد و رنج مردم نیازمند آن است که در همان صفی بایستیم که آنها ایستاده‌اند.

پزشکیان بیان کرد: دغدغه من چه رئیس‌جمهور باشم، چه نماینده، این بود و هست که به داد محرومانی برسم که کسی به داد آنها نمی‌رسد. مشکل عدم تعهد ما است. چرا چهار دوره قانون برنامه توسعه اجرا نشده است؟ وقتی من بیرون برای خودم مطب زدم و درآمد دارم دیگر درد مردم را درک نمی‌کنم.

 از اول که خودم را شناختم صدای کسانی بودم که کسی صدای‌ آنها نبود

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463257"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463257?width=400&height=300"></script></div>

جلیلی: مرگ‌های زودرس را باید کم کنیم

جلیلی در ادامه بیان کرد: برخی از موضوعات نظام سلامت ناظر به بحث‌های وزارت بهداشت است. بسیاری خارج از این است، اما سلامت مردم را نشانه می‌رود. چند سال قبل تلفات جاده‌ای حدود ۲۰ هزار نفر است. یعنی در ۸ سال می‌شود به اندازه شهدای جنگ! بیشتر از تلفات جاده‌ای مجروح داریم. 

جلیلی اظهار کرد: سلامت شغلی و استرس‌هایش بر سلامت افراد موثر است. اگر ما بیان می‌کنیم آلودگی هوا و عادت غذا می‌تواند انقدر سلامت مردم را تحت شجاع قرار دهد چه کسی باید برایش برنامه ریزی کند؟ باید مرگ‌های زودرس را کم کنیم.

 مجروحین حوادث جاده ای چند برابر شهدای جنگ است

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463169"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463169?width=400&height=300"></script></div>

بخش دیگری از سوالات مناظره

-دولت شما برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و متناسب‌سازیِ نظام آموزش با نیاز‌های نسل جدید چه برنامه‌ای دارد؟
-دولت شما برای کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها و ایجاد عدالت چه برنامه‌ای دارد؟
-دولت شما برای ارتقای رابطهٔ دانشگاه و صنعت و جلوگیری از مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چه برنامه‌ای دارد؟

قاضی‌زاده‌هاشمی: آموزش و پرورش اصلی‌ترین وزارتخانه است

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در پاسخ به سری دوم سوالات مناظره گفت: خطاب به برادران خصوصا آقای پزشکیان و پورمحمدی بگویم که بحث‌های کلی نکنیم؛ ما باید بگوییم قبلا چه کردیم؟ من در بنیاد شهید بودم. همه خانواده بنیاد شهید یک سفره دارند. در حوزه آموزش و پروش هم همین است و آینده هر کشور را با آموزش عالی می‌سنجند. آموزش و پرورش اصلی‌ترین وزارتخانه ما است

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در دوران کرونا کاملا نیاز‌های آموزش و پرورش دیده نشده است، اما اقدام خوب رتبه بندی بود که البته باید اقدامات بیشتری را با کمک مجلس انجام دهیم.

وی ادامه داد: ۹۱۱ هزار کودک به تحصیل بازگشتند. باید بهبود شرایط عدالت آموزشی را افزایش دهیم. در تربیت پذیری هر چه سن بالا‌تر می‌رود سخت‌تر می‌شود. بچه در سن ۴ تا ۷ سالگی اعتماد به نفس را یاد می‌گیرد.

در دولت آیت‌الله رئیسی، ۲۹۵ هزار معلم بعد از کرونا جذب شده‌اند

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463293"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463293?width=400&height=300"></script></div>

قالیباف:کمبود معلم داریم

قالیباف هم در پاسخ به سوالات اظهار کرد: برای هر تصمیمی شناخت وضع موجود لازم است. در ۱۵ الی ۱۶ سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش ۱۵ الی ۱۶ وزیر و سرپرست را جابجا کردیم. در جایی که محل آینده سازی کشور است این مشکل را داریم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: تقریبا ۱۶ میلیون دانش آموز داریم و سرانه بودجه ما ۱۰ درصد است. در دهه ۷۰ حدود ۲۰ درصد بود و نسبت به دهه ۷۰ بودجه آموزش و پرورش را کم کردیم. آموزش و پرورش اساس پیشرفت کشور است. 

او ادامه داد: مهدکودک در قبل از مقطع ابتدایی را باید در اولویت قرار دهیم. وقتی از تقویت آموزش و پرورش حرف می‌زنیم استاندارد مدرسه و معلم است. بقیه این وزارتخانه در ذیل آن هستند و باید در حوزه محتوا برنامه ریزی را انجام دهیم. 

قالیباف اظهار کرد: معلم کم داریم و وقتی معلم را دوباره فراخوان می‌کنیم هر ساعت ۵۰ هزار تومان به آنها می‌دهیم. بعضی وقت‌ها شش الی هفت ماه تاخیر در پرداخت داریم. آموزش و پرورش را برای بهره برداری از مهارت و سبک زندگی باید مورد توجه قرار دهیم.

مهدهای کودک را باید قبل از مقطع ابتدایی، در اولویت قرار دهیم

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463292"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463292?width=400&height=300"></script></div>

پورمحمدی: نظام آموزشی را باید عوض کنیم

پورمحمدی نیز در جواب به سوالات مناظره گفت که بحث آموزش عالی و نهاد‌های آموزرشی مسئله محوری برای هر جامعه است و کشور از این ظرفیت به شکل گسترده‌ای بهره‌مند است. آن چه در کشور ما توسعه ایجاد شده به برکت نظام آموزشی ما بوده است.

وی ادامه داد: نظام آموزشی را باید عوض کنیم. این بحث جدی است. آموزش و پرورش جای رقابت سیاسی و اختلاف نیست. آموزش و پرورش باید یک سیاست واحد داشته باشد.

نظام آموزشی دنیا خیلی عوض شده است

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463291"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463291?width=400&height=300"></script></div>

زاکانی: جایگاه معلم باید حفظ شود

زاکانی نیز گفت: آینده کشور در نظام تعلیم و تربیت مشخص می‌شود. رکن آموزش و پروش اساس ویژه‌ای دارد که نقش خاصی را می‌تواند در آینده کشور ادا کند. در آموزش و پرورش نکات مختلفی وجود دارد. آموزش و پرورش هزینه نیست و نگاه را باید تغییر داد. باید سیاست‌گذاری‌هایمان را تغییر دهیم.
 
وی افزود: در کلاس مهمترین رکن معلم و دانش‌آموزش است. به دانش‌آموز باید فرصت داد تا حرف بزند. منزلت و جایگاه معلم باید حفظ شود. قوی‌ترین وزیر کابینه من وزیر آموزش و پرورش خواهد بود. اداره نامناسب صندوق ذخیزه فرهنگیان این صندوق را به جای بدی برده است.

مشکل معیشت و مسکن معلمان را حل می‌کنم

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463290"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463290?width=400&height=300"></script></div>

پزشکیان: باید به معلمان رسیدگی کنیم

پزشکیان نیز گفت: آقای قاضی‌زاده هاشمی می‌گوید تئوری مطرح می‌کنم. باید بگویم که من رئیس دانشگاه بودم و اقداماتی که انجام دادم سبب شد تا من را معاون بخش سلامت وزارت بهداشت کنند. جزء هیچ حزبی نبودم. آقای خاتمی من را وزیر بهداشت درمان کرد در صورتی که خیلی افراد دیگر نیز بودند. ما کار کردیم و اگر لازم باشد مدارک آن نیز وجود دارد. 

وی بیان کرد: آنچه که بسیار مهم است این است که باید فکر کنیم که بچه خودمان و آن کودکی که در روستای محروم است خدمات را دریافت می‌کند یا خیر؟ اگر سفره‌های ما با هم فرق داشته باشد صدای افراد محروم را نمی‌شنویم. 

پزشکیان اظهار کرد: مدارس در مناطق محروم هستند و حتی تجهیزات معمولی ندارند. مدرسه هم داریم که برای شهریه کلاس اول ۸۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان هزینه پرداخت می‌کنند. دولت باید در مدارسی که مسئولین آن را دارد همان خدماتی را به دانش آموزان ارائه کند که به فرزندان خود ارائه می‌کند. 

او گفت:۸۰ درصد افرادی که در مدارس دولتی درس می‌خوانند نمی‌توانند به دانشگاه وارد شوند چرا که ما تبعیض قائل می‌شویم. باید به معلمان رسیدگی کنیم معلمی که چند شغله است فرصت رسیدگی به دانش آموزان را ندارد. نمی‌شود در بی‌ثباتی مدیریت برنامه‌ها را پیش برد. همانطور که آقای زاکانی گفت کسی که وزیر آموزش و پرورش می‌شود باید قوی‌ترین فرد کابینه باشد.

نامزد انتخابات بیان کرد که دانش آموز باید توانایی حل مشکل و برقراری ارتباط را علاوه بر درس خواندن بیاموزد. ما افراد را تک بعدی تربیت می‌کنیم و وقتی از مدرسه بیرون می‌آیند نمی‌تواند مشکلات را حل کنند.

باید قوی‌ترین وزیر کابینه وزیر آموزش‌وپرورش باشد

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463287"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463287?width=400&height=300"></script></div>
جلیلی بیان کرد: یکی از بحث‌های ما یک ایران جهش است و الزاماتش استفاده حداکثری از فرصت هاست. از کجا میتوان برای این فرصت‌ها سرمایه‌گذاری کرد جز مدرسه. اگر باور داریم به پیشرفت کشور باید برنامه‌ریزی‌اش را از مدرسه شروع کرد.
 
وی افزود: آموزش و پرورش لشکر شکوفایی جهش‌هاست. همه دوست دارند در مدرسه‌ای ثبت نام کنند که به دنبال شکوفایی استعدادهاست. ما به دنبال عدالت هستیم و همه مردم باید در این مسیر بروند. هر استعدادی باید به دنبال مدرسه‌ای برود که استعدادش را شکوفا کند.

تفکر، اجتماعی بودن و کشف استعداد باید در مدرسه الگو شکل بگیرد

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463284"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463284?width=400&height=300"></script></div>

قاضی‌زاده‌هاشمی: باید بتوانیم بهره‌وری نیروی انسانی را افزایش دهیم

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه مناظره اظهار کرد: معتقدم که با حفظ ساختار موجود آموزشی مسئله ما حل نمی‌شود و عمر بچه‌هایمان در این آموزش عالی در حال تلف شدن است. ۲۵ سال بچه‌ها درس می‌خوانند که نصفش هم زیاد است. ما باید بتوانیم بهره‌وری نیروی انسانی را افزایش دهیم و در جریان هدایت استعداد باشیم و جوانان را به سرعت به بازار کار ببریم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: ما باید بتوانیم حوزه آموزش عالی را به حوزه اقتصاد پیوند بزنیم. در دانشگاه ها باید دفاتری باشد که این اقدامات را با همکاری هم و برای تامین نیاز‌ها انجام دهند. برای نرفتن نخبگان باید درآمد آن‌ها را زیاد کنیم و راه آن شرکت‌های دانش بنیان است.

وی گفت: در دولت شهید رئیسی ۶۴ درصد به شرکتهای دانش بنیان اضافه شد و میزان صادرات به ۲ میلیون و ۹۵ دلار رسید، این یعنی خلق ثروت و حفظ نخبه‌ها در کشور. بچه‌های ما سختشان است که از ایران می‌روند و انشاالله با توسعه شرکت‌های دانش بنیان به آنچه که می‌خواهیم برسیم.

نخبه‌های ما سخت‌شان است که از ایران بروند

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463279"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463279?width=400&height=300"></script></div>

قالیباف: به جای تنش به سمت گشایش برویم

قالیباف نیز اظهار کرد: در آموزش و پرورش ثبات مدیریتی نداشتیم. راهکار‌های جذابی داده شد. آقای جلیلی گفت طرح خوب می‌دهیم، اما چه کسی آن را اجرا میکند؟ مدیر قوی و مسئولیت پذیر اساس کار است. وقتی ریشه یابی می‌کنیم و دو قطبی جعلی در کشور درست می‌شود این مشکلات درست می‌شود. وقتی بهانه جویی میکنیم و نقش خانواده را در مدرسه حذف می‌کنیم و از نظرات نخبگان استفاده نمی‌کنیم، این مشکلات ایجاد می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: وقتی قدرت اجماع سازی نداشته باشیم بین قوا، وقتی حرف از اجماع سازی میزنیم چگونه این کار را کنیم؟ وقتی حرف اجماع سازی میزنیم مبانی ما انقلاب و ذی‌نفع مردم هستند، لذا باید عدالت باشد. نکته دیگر اینکه به گونه‌ای عمل کنیم تا تنش ایجاد نشود و به جای تنش به سمت گشایش برویم. 

پورمحمدی: اجماع و وفاق با شعار صورت نمی‌گیرد

پورمحمدی نیز گفت که ما نه تنها در حوزه آموزش و پرورش و عالی بلکه در بخش بهداشت و درمان نیازمند وفاق هستیم. اگر غیر این مسیر را طی کنیم مشکلات تکثیر می‌شود. اجماع و وفاق با شعار صورت نمی‌گیرد. محیط اجتماعی ما درگیر افتراق شده است. ما در مقام عمل یک جور رفتار می‌کنیم و در مقام حرف جور دیگر.  

او افزود: وقتی باند و گروه و منافع و حاشیه‌ها در هر بخشی رخنه کرده است، فاصله اجتماعی شکل خواهد گرفت. متاسفانه نظام مدیریت دچار مشکل است، چرا که نه تنها کار نمی‌کند بلکه مزاحم پیشرفت بقیه نیز است.

نامزد انتخابات اضافه کرد: حوزه آموزش و پرورش ذهنی و عاطفی است ربطی به پیچ و مهره ندارد و با روابط انسانی کار دارد به این معنا که باید به استاد و دانشجو احترام بگذاریم.  نسل امروز با ما فرق دارد. ما باید این واقعیت را متوجه شویم. وقتی بقیه حذف می‌شوند و یک گروه برجسته می‌شوند خلاقیت‌ها بروز نمی‌کنند.  

وی گفت: بخشی از جامعه ما آمادگی دارند تا به عنوان خیرین به این حوزه کمک کنند، اما باید دل آنها گرم باشند.  معتقدم باید سبک مدیریتی و رفتارمان با مردم و نخبگان تغییر کند. تا زمانی که رفتارمان را تغییر ندهیم مشکلاتمان حل نمی‌شود.

 زاکانی:نمی‌شود استاد دانشگاه ۱۴ میلیون حقوق بگیرد

علیرضا زاکانی در ادامه بیان کرد که به هر حال با حوزه فناوری میتوان عدالت را ایجاد کرد و با مولدسازی ضعف‌های آموزش و پرورش را جبران کرد. نکته دیگر ناظر به نظام آموزشی کشور و حوزه علمیه است. باید دو زیست بوم را شکل دهیم. یکی زیست بوم فناوری و دیگری زیست بوم اندیشه ورزی که هیچ نقطه‌ای در کشور خود را بدون اثر نبیند.

نامزد انتخابات گفت: نکته دیگر کاربردی کردن علوم با نیاز‌ها با نقاط کارکردی است. حوزه علمیه ظرفیت‌های بزرگی دارد و برای نظریه پردازی باید از اندیشه ورزی حوزه استفاده کنیم. در حوزه متعارف علوم و آموزش عالی کشور توجه به استاد و دقت در منزلت آن به عنوان معلم باید مورد عنایت قرار بگیرد. 

او تاکید کرد: نمی‌شود استاد دانشگاه ۱۴ میلیون حقوق بگیرد و یک نفر در بیرون از دانشگاه دو سه برابر آن حقوق بگیرد. اینها باید در بخش نخبگی کشور حضور یابند. در دولت خدمت این میدان برای دانشگاه و حوزه‌ها فراهم خواهد شد.

پزشکیان: باید برخورد‌های جناحی کنار گذاشته شود

پزشکیان اظهار کرد: آنچه که باید بر آن اجماع کنیم سیاست‌های کلی و قانون است. ما می‌توانیم سلیقه‌های مختلف داشته باشیم، اما وقتی قانون مصوب شد عمل کنیم. اکنون در دانشگاه فقط تئوری و تحقیق را به دانشجو می‌آموزیم. از مشکلات دیگر این است که تحقیقات مبتنی بر نیاز و شرایط جامعه نیست. دانشگاه ما باید از نسل ۲ به نسل ۳ و ۴ تغییر پیدا کند. علم باید مشکل جامعه را حل کند.

او گفت: ما این همه نیرو داریم و داریم از دنیا عقب می‌افتیم. ما در دانشگاه کلی نیرو تربیت می‌کنیم، اما وقتی از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند بیکارند. به تغییر در نظام دانشگاهی نیازمند هستیم. همچنین باید برخورد‌های حزبی و جناحی کنار گذاشته شود.

وی ادامه داد: افرادی که عالم و نخبه هستند باید به کار گرفته شوند. وقتی این افراد از کشور خارج می‌شوند افتخار می‌کنیم که فلان شخص ایرانی است در حالی که اگر ایران بود ممکن بود او را اخراج کنیم. مکانیسم پرداخت به هیئت علمی باید به گونه‌ای باشد که اساتید بتوانند زندگی کنند. همچنین تناسب بین نیاز و استخدام نیرو و شایستگی وجود داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: بیشترین بیکاران ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که این امر به دلیل عدم سیاستگذاری دقیق براساس نیاز جامعه است؛ لذا مجموعه عوامل باعث ناامیدی و خروج مغز‌ها از کشور می‌شود؛ بنابراین اول باید اختلافات حل شود و اولویت‌ها مشخص شود.

جلیلی: حق دانشگاه است که در جهش کشور نقش داشته باشد 

جلیلی نیز اظهار کرد: بیشتر میخواهم به آموزش عالی بپردازم. ما ده‌ها هزار هیات علمی داریم که گنج کشور هستند. سوال من این است که نقش اینها در جهش کشور چیست؟ حق دانشگاه است که در جهش کشور نقش داشته باشد.

او بیان کرد: مقدمه و خط اول همین اساتید و دانش‌آموختگان هستند. در برنامه هفتم رشد ۸ درصدی را تعریف کردیم. نقش دانشگاه‌های ما در این رشد چیست؟ همین‌هایی که در زمینه‌های علمی در حال تحقیق هستند باید برای اولویت‌های کشور ماموریت داشته باشند. مثلا میگوییم ارز آوری مسئولیت کشور است. سهم دانشگاه‌های معتبر ما چیست؟ از همین ترم آینده باید ماموریتشان تعریف شوود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: همین دانشجویان ما باید با موضوعات واقعی کشور درگیر شوند. یکی از ماموریت‌های دانشگاه باید ایجاد شغل برای دانشجو‌های خودش باشد. این باید تکثیر شود و وظیفه دولت است که در این باره برنامه‌ریزی کند.

وی بیان کرد: در علوم انسانی هم همینگونه است. خیلی بودجه‌های سنگین تخصیص می‌دهیم که خروجی‌اش کم اثر است. اگر همین بودجه را به فارغ التحصیلان دانشگاهی بدهیم بسیاری از مسائل مهم کشور حل خواهد شد. اگر دانشجو و استاد شما احساس کنند در جهش کشور نقش‌آفرین هستند، نشاط به وجود خواهد آمد.

قاضی‌زاده هاشمی: وقتی داد از عدالت می‌زنیم باید تمامی اطرافیان ما از فساد عاری باشند

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در قسمت پایانی مناظره گفت: ما در دولت مردم و خانواده در اقتصاد دو کار داریم. یک بزرگ کردن سفره اقتصاد با مدیریت قوی و رونق داد و اقتصاد و سیاست خارجه قدرتمند؛ دیگری هم عدالت اقتصادی و قدرتمند کردن خانواده‌ها از طریق توزیع درست منابع دولت. بدون اولویت دادن درآمد‌های کشور به مردم رفاه عمومی محقق نمی‌شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: آزادی‌های اجتماعی و سیاسی از طریق قدرت اقتصادی مردم همراه با عدالت حتمی می‌شود. در ۸ سال دولت نهم آزادی اقتصادی داشتید یا در ۸ سال دولت یازدهم و دوازدهم؟ به صراحت اعلام می‌کنم می‌خواهم دولت نیمه تمام شهید رئیسی را ادامه دهم. وقتی داد از عدالت می‌زنیم باید تمامی اطرافیان ما از فساد عاری باشند.

ادامه دهنده دولت شهید رئیسی هستم

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463397"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463397?width=400&height=300"></script></div>

قالیباف: در مرز افغانستان و پاکستان دیوار می‌کشیم

قالیباف هم اظهار کرد: ما به معیشت توجه داریم تا سفره مردم کوچک نشود. ما یک طرح پنج فوریتی داریم که یکی در حوزه خدمت است. برای مسکن در ۸۰ درصد شهر و ۱۰۰ درصد روستا‌ها و در جایی که قابلیت وجود دارد زمین رایگان می‌دهیم. با توجه به قانون جوانی جمعیت و خانواده به خانواده‌ها، خانه‌های ۷۵ متری بدون اجاره به مدت سه سال می‌دهیم. باید رقابت بین خودرو‌های داخلی و خارجی باشد.

قالیباف افزود: موضوع بعدی بحث دیوار شرق کشور است. امروز اتباع غیرمجاز آسیب‌های اجتماعی مثل مواد مخدر و طلاق را دارند. باید در مرز افغانستان و پاکستان دیوار بکشیم و امنیت را برقرار کنیم. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: وقتی به جنوب و خلیج فارس می‌روم و بعد به شمال می‌آیم، می‌بینم چنین جاهای مهمی داریم، اما از آن استفاده نمی‌کنیم. در ۱۴۱۴ باید پایتخت فناوری را در سواحل دریای عمان قرار دهیم. 

او تاکید کرد: ما باید رشد اقتصاد را متحول کنیم و همانطور که در عرصه دفاعی اقتدارآفرین شدیم، بتوانیم در حوزه اقتصادی هم اینگونه باشیم.

به زوج‌های جوان سه سال اول زندگی‌شان واحدهای رایگان ۷۵ متری می‌دهیم

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463396"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463396?width=400&height=300"></script></div>

پورمحمدی: نظام اداری به ارث رسیده از رژیم گذشته را حفظ کردیم

پورمحمدی هم گفت: بحث های متفاوتی مطرح شد و بحث اساسی وضعیت فعلی است و باید تلاش کنیم از امکانات خود بهترین بهره برداری را داشته باشیم. بحث چابک سازی از مهمترین بحثهای دولتها است. مشکل ما آن است که نظام های اداری را درک نکرده ایم و چالش های آن را نمی دانیم و نسخه های کلی و رویایی و توهمی می‌نویسیم.

وی ادامه داد: کسی که می‌خواهد اصلاحات انجام دهد باید نظام اداری را بشناسد. ما هنوز نظام اداری به ارث رسیده از رژیم گذشته را حفظ کرده‌ایم. اصلاح نظام اداری رکن رکین هر تحولی است و این جز مهم غایب هر برنامه‌ای است.

پورمحمدی گفت: ما پیوسته حرف از خدمت می‌زنیم، اما رفتارمان با جامعه آمرانه است. با این رفتار ادعای خدمت محقق نمی‌شود. عدالت هزینه دارد و تا مشکلات را حل نکردیم و ادعای تحول در نظام مدیریتی و اداری ما حرف غلطی است.

او اظهار کرد: موضوع مهم اکنون استفاده از همه ظرفیت‌ها است. ما برای ساختن کشور باید نخبگان را بپذیریم و تنوع فکر‌ها را قبول کنیم. آستانه تحمل ما به شدت پایین است و اختلاف سلیقه را نمی‌پذیرم. با این مدل نمی‌توان در جامعه‌ای ۸۵ میلیونی اقدامی کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بحث مبارزه با فساد رفتار‌های سنتی دیگر درست نیست. مردم آمار‌ها را می‌بینند و نا امیدی دارند و نیازمند اصلاح رویکرد مدیریتی در حکمرانی هستنم. دولت قرار، قرارش در تغییر جدی رویکرد‌ها است.

مسائل را به مدیران دست سوم و چهارم سپرده‌ایم

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463395"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463395?width=400&height=300"></script></div>

زاکانی: باید مشخص شود وضع امروز حاصل اقدامات چه کسانی است؟

زاکانی در ادامه اظهار کرد: مردم عزیز بسیاری از موضوعات درباره دولت آقای روحانی بود و من این را در جای خود صحبت می‌کنم. در ظاهر برخی از دوستان مشاوری دارند که اسباب تمام اختلافات هستند و اینجا توصیه‌های اخلاقی، اثرگذار نیست.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: برخی که در ستاد‌های این عزیزان هستند بانیان وضع امروزند و باید پاسخگو باشند. چطور طلبکارند؟ آماده هستم که چه با آقای روحانی و چه سایرین گفتگو کنم و مشخص شود وضع امروز حاصل اقدامات چه کسانی است؟ خود اقای رئیسی کجاست که دفاع کند؟ باید اجاز داده شود افرادی از ایشان دفاع کنند.

او ادامه داد: من اعتبار طلایی را بیان کردم که به میزان مصرف بتوانند این اعتبار را دریافت کنند. این پول موجود است، اما عده‌ای نمیگذارند استفاده شود. همین یارانه‌ها ادامه خواهند یافت و در حوزه اقلام اساسی از ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت.

زاکانی گفت: در حوزه مسکن با توجه به ظرفیت‌های قانونی در شهرداری ثابت کرده‌ام که ظرف ۵ سال مشکل مسکن را میتوان حل کرد. چرا ما خود را سمت مردم قرار نمی‌دهیم؟ زیرا فساد برای برخی موضوعیت دارد و نمی‌خواهند مردم ثروتمند شوند.

وی اضافه کرد: با تعمیق بیمه‌ها، بسته سلامت را می‌توان افزایش داد. توجه به کلاس درس و معلم مسبب تحول خواهد شد. در حوزه آموزش عالی هم اگر محور تحولات باشد می‌تواند جهش کشور را فراهم کند.

آماده‌ام با روحانی مناظره کنم 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463394"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463394?width=400&height=300"></script></div>

پزشکیان: برای پیاده کردن حق و عدالت اصلاحات باید صورت گیرد

مسعود پزشکیان بیان کرد: من در دولت آقای خاتمی بودم و آن زمان فرار مغزی وجود نداشت و برعکس مغز‌ها به ایران می‌آمدند. همچنین زندگی و کار ما برای محرومین بود. ۹۰ درصد مشکل مدیریت کشور است. همان کسانی که می‌گفتند موهایشان بیرون است و کار نمی‌کنند ۶۰۰ خانه بهداشت را برای ما ساختند. اگر می‌خواهیم فقر را ریشه‌کن کنیم باید مردم را باور کنیم و آنها را مشارکت دهیم.

وی ادامه داد: دها و صد‌ها راه حل برای مشکلات کشور وجود دارد. خیلی از افراد وقتی به قدرت می‌رسند اطرافیان خود را منصوب می‌کنند. چرا مردم از ما ناراضی‌اند؟ چون به آنها انگ می‌چسبانیم و برایشان پرونده درست می‌کنیم. در نتیجه کار خودشان را می‌کنند. 

پزشکیان گفت: چه چپ و چه راست و از هر شهری، افراد ما هستند. برای پیاده کردن حق و عدالت باید اصلاحات صورت گیرد. حق با مردم است. اینکه برای خود گروه درست کنیم درست نیست و امکان ندارد با یک دسته و جناح به نتیجه برسیم.

من در دولت خاتمی بودم. در آن دولت خبری از فرار مغزها نبود

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463393"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463393?width=400&height=300"></script></div>

جلیلی: مردم را به مشارکت گسترده در انتخابات دعوت می‌کنم

سعید جلیلی گفت: مردم عزیز برنامه‌های من را شنیدند که در دو سطح مطرح شده است، ابتدا جهش کشور با همه ظرفیت کشور که لازمه‌اش عدالت است و دوم معیشت مردم.

وی افزود:  امروز دو رویکرد وجود دارد؛ ابتدا رویکرد خودباوری و نگاه حداکثری که می‌توان جهش کرد. رویکرد دوم که میترسد و میترساند و بر اساس برخی تصورات میگوید اینها خیال پردازی است، در حالی که خودشان رمانتیک فکر می‌کنند. تهدیدات و فرصت‌ها را باید دید. فرصت‌های جهانی برای جهش ما بسیار زیاد است.

جلیلی بیان کرد: اینکه ما دوباره در فضایی بیافتیم که فکر کنیم اگر این مشکلات حل نشود نمیتوانیم جلو برویم خوب نیست. من با مردم عزیز زیاد صحبت کردم موضوعی که زیاد مطرح میشود درباره نسل زد است که زبان ما را نمی‌فهمد، اینگونه نیست من در جلسات دانشگاهی متعدد با اساتید بسیار صحبت کردم. بله ممکن است صحبتهای ما آن‌ها را اقناع نکند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما امروز در آستانه یک انتخاب هستیم. افتخارات گذشته را نگاه کنیم. در گذشته شبکه بهداشت را انجام دادیم که به یک الگوی موفق جهانی تبدیل شد و توانستیم عمر ملت را بیشتر کنیم. من از تک تک شما دعوت می‌کنم به یک ایران دعوت و به مشارکت گسترده. هرچقدر هر ایرانی، نقش پرشکوه خود را در انتخابات بیشتر ایفا کند، برکاتش برای کشور بیشتر است.

امروز در آستانه یک انتخاب هستیم، افتخارات گذشته را باید نگاه کنیم

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_19463392"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8760724/19463392?width=400&height=300"></script></div>
خبرنگاران: محمدحسین نیک‌خوی متین، محمد امیرحسینی، فاطمه سیدی و فاطمه تورانلو
باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی برنامه‌های ویژه خبری

نظر شما