شناسهٔ خبر: 67286615 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

به دنبال فوت صدها مصری در موسم حج؛ السیسی ستاد بحران تشکیل داد

صاحب‌خبر -

شفقنا- گزارش های حاکی از فوت صدها تن از شهروندان مصر در موسم حج امسال باعث شد که رئیس جمهوری این کشور دستور تشکیل ستاد بحران را صادر کند.

به گزارش شفقنا، شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه عصر امروز (پنج شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر دستور داد تا یک ستاد بحران به ریاست «مصطفی مدبولی»، نخست وزیر این کشور برای پیگیری و مدیریت وضعیت مربوط به موارد مرگ و میر حجاج مصری در موسم حج سال 1445 هجری قمری تشکیل شود.

به دنبال آن نیز، مدبولی از آغاز به کار ستاد پیگیری و مدیریت بحران فوت حجاج مصری در پی دستور السیسی خبر داده و اعلام کرد: ستاد بحران از مسئولان نهادها و وزارتخانه های ذی ربط تشکیل شده و از جمله وظایف آن بر اساس رهنمودهای رئیس جمهوری نیز، ارائه حمایت و کمک برای خانواده های متوفیان و همچنین بررسی دلایل آن چه روی داده و تلاش برای جلوگیری از تکرار آن خواهد بود.

به گفته نخست وزیر مصر، مسئولان هر شرکتی که سفر حجاج متوفی این کشور را خارج از چارچوب های منظم ترتیب داده، برای سازماندهی سفر قربانیان به صورت غیر رسمی فریبکاری کرده و خدمات لجستیکی برای آنها فراهم نساخته باشد، مورد بازجویی قرار خواهند گرفت و به دنبال آن نیز، تصمیم های قاطعی گرفته شده و شدیدترین مجازات اعمال خواهد شد تا در عدم تکرار این تخلفات سهیم باشد.

مدبولی ضمن اعلام این که بحران کنونی از آغاز آن، با مسئولان وزارت امور خارجه مصر پیگیری شده و این وزارتخانه نیز به همراه وزارت مهاجرت و امور شهروندان مقیم خارج چندین بیانیه در همین رابطه صادر کردند، تاکید کرد که علاوه بر ارتباط مداوم با مسئولان عربستان سعودی، با بعثه رسمی حج کشورش نیز برای اطمینان از وضعیت حجاج قانونی ارتباط برقرار شده است.

نخست وزیر مصر ضمن تاکید بر ارائه کمک پزشکی و لجستیکی برای همه شهروندان کشورش در موسم حج امسال بدون توجه به این که به صورت رسمی و در چارچوب بعثه حج راهی سرزمین وحی شده باشند یا خیر، اعلام کرد که در حال حاضر نیز هماهنگی فوری با مسئولان عربستان برای تسهیل دریافت اجساد حجاج متوفی و آمارگیری دقیق قربانیان و حجاج ناپدید شده در حال انجام است.

مدبولی با بیان این که برای بعثه حج مصر پیگیری و مراقبت پزشکی در بالاترین سطح انجام می شود و بر اساس بیانیه وزیر بهداشت کشورش نیز، شمار مجموع حجاج بعثه رسمی 50 هزار و 752 تن بوده و 28 تن از آنها جان خود را از دست دادند که پایین ترین درصد نسبت به سال های گذشته به شمار می آید، تایید کرد که به دلیل نبود داده های ثبت شده از حجاج غیر قانونی نزد بعثه پزشکی، امکان پیگیری وضعیت سلامتی آنها وجود نداشته و همین مسئله نیز در حال حاضر وظیفه همگان را دشوار کرده است.

نخست وزیر مصر ضمن تاکید بر این که همه عاملان سفر غیر قانونی حجاج فاقد مجوز شرکت در موسم حج امسال مجازات خواهند شد، خاطر نشان ساخت که تیم های کاری کنسولی وابسته به وزارت امور خارجه کشورش هم اکنون در حال انجام بازدیدهای میدانی از بیمارستان های سرزمین وحی هستند تا اطلاعات مربوط به شهروندان مصری تحت درمان یا فوت شده در آنها را به دست آورند و با داده های شهروندانی که ناپدید شدن آنها از سوی بستگان خود گزارش شده مطابقت دهند.

این در حالی است که پیشتر خبرگزاری فرانسه (فرانس پرس) با استناد به آمار جمع آوری شده از مقامات برخی کشورهای عربی و آسیایی و همچنین شماری دیپلمات، گزارش داده بود که در موسم حج امسال بیش از هزار تن از حجاج بیت الله الحرام جان خود را از دست دادند و بیشتر آنها نیز فاقد مجوز ادای مناسک حج بودند.

در همین راستا نیز، یک دیپلمات عرب که نام خود را فاش نکرده، در گفت و گو با فرانس پرس اعلام کرده بود که 58 مورد دیگر مرگ و میر در میان حجاج مصری به ثبت رسیده تا شمار شهروندان این کشور که در موسم حج امسال جان خود را از دست دادند، به دست کم 658 تن از جمله 630 فرد فاقد مجوز حج افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، دیپلمات مذکور همه موارد جدید مرگ و میر حجاج بیت الله الحرام را ناشی از گرما عنوان کرده بود در حالی که علاوه بر حجاج مصری، 132 شهروند اندونزی، 68 هندی، 69 اردنی، 35 تونسی، 13 عراقی از اقلیم کردستان، 11 ایرانی و سه سنگالی نیز در موسم حج امسال جان خود را از دست دادند.

خبر اصلی را در آرتی عربی ببینید

نظر شما