شناسهٔ خبر: 67286564 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نامه هشت دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در خصوص صحبت‌های اخیر ظریف

روح‌اله قیطاسی

هشت دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در خصوص صحبت‌های اخیر ظریف در نشست تخصصی انتخاباتی پزشکیان واکنش نشان دادند و ایشان را برای مناظره به دانشگاه‌های خود دعوت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،‌ هشت دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران در نامه ای نسبت به صحبت‌های اخیر ظریف در نشست تخصصی انتخاباتی پزشکیان واکنش نشان دادند و وزیر پیشین امور خارجه را برای مناظره به دانشگاه‌های خود دعوت کردند.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر محمد جواد ظریف

وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

جناب آقای ظریف، با گذشت قریب به ۹ سال از برجام، پیمان نافرجامی که دولت یازدهم و دوازدهم در آن زمان آن را همه چیز می‌دانست، امروز جمهوری اسلامی در نقطه‌ای ایستاده است که با آزادسازی ظرفیت‌های نهفته خود تمام معادلات جهان را از نو آفریده است. اکنون وقت آن است که جمهوری اسلامی چنین کنشگری‌های موثر در صحنه را تثبیت و وارد فاز جدیدی از حضور خود در صحنه بین‌المللی شود.

 اما گویی هنوز از تاریخ عبرت نگرفته‌اید و حتی روایت منسجم و دقیقی از صحنه فعلی بین‌الملل در ذهن خود ندارید. در این نامه روایتی هرچند کوتاه از وقایع چند سال اخیر جهان خاطرنشان خواهد شد تا متوجه تغییر شرایط کنونی بشوید.

اکنون تقلیل مسئله اصلی جمهوری اسلامی ایران به مذاکره با غرب و رفع تحریم به معنی بستن با «کدخدا» غیرممکن است. در دنیای پس از آرایش اتحادیه اروپا علیه روسیه در زمین جنگ اوکراین که منجر به تغییر وضعیت در اتحادیه اروپا و شکل‌گیری نسبت‌های جدید شده است و همچنین در وضعیت قدرت‌یافتن چین و بروز علنی جنگ سرد آن با آمریکا و نهایتاً در شرایط رخ دادن عملیات طوفان الاقصی و وعده صادق که به گفته کارشناسان مهم‌ترین اتفاق قرن ۲۱ بوده است، معادلات حاکم بر منطقه و جهان دست‌خوش تغییر شده است.

عملیات طوفان الاقصی عملاً بر ضد سیاست‌های «عادی‌سازی» شکل گرفت و روابط و معادلات جدید قدرت را گونه‌ای فریاد زد که امروز هر تحلیل‌گری در دنیا متوجه آن است که کدخدایی وجود ندارد که خواست و اراده مطلق او هر اتفاقی را رقم بزند.

جناب آقای ظریف، در تفکر شما تمام اتفاقات و معادلات به انتخابات آمریکا گره خورده و به بیانی فاعلیت را از تمام مولفه‌های داخلی و نظام گرفته‌اید. باید پرسید که در صورت حضور ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا، دولت متبوع شما چه برنامه‌ای برای مقابله با سیاست‌های اتخاذی آمریکایی دارید؟

نکته دیگر این است که حضور گفتمانی و معنایی جمهوری اسلامی در دوگانه استکبار و استکبارستیزی هیچ‌گاه قابلیت حل مسئله با آمریکا را ندارد. مسئله آمریکا با مدیریت تنش، که آن هم با موازنه قدرت و به کمک ابزارهای جانبی امنیتی-اقتصادی مثل ایجاد کریدورهای اقتصادی و ایجاد کمربند منطقه‌ای رقم می‌خورد، قابل دستیابی است. همچنین مسئله‌ای همچون افزایش فروش نفت و رفع برخی تحریم‌ها با پیگیری سیاست خارجی متوازنی ممکن می‌شود که قدرت برهم زدن توافقات و تعادلات از پیش‌موجود را داشته باشد و زمین بازی را از طرف مقابل بگیرد و به دور از دیپلماسی التماسی، به دنبال ایجاد توازن قدرت سودمندانه باشد. آیا در این شرایط، با یک توافق حقوقی و آن هم در وضعیتی که همه‌چیز وابسته به تصمیمات طرف مقابل است، امکان موازنه قدرت و شکل‌گیری معادلات جدید وجود دارد؟

چطور می‌توان نقش سیاست خارجی عزتمندانه دولت سیزدهم که با ترکیب نگاه به میدان و دیپلماسی و از طریق موازنه هوشمندانه در عرصه بین‌المللی پنجره‌ای جدیدی را به روی روش‌های مقابله و مهار فشار حداکثری و تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا و فروش نفت از طریق دور زدن تحریم‌ها گشود، نادیده گرفت و ملت را به نسخه‌های منسوخی که ناکارآمدی آن در دوره تصدی شما بر وزارت امور خارجه بارها برای همه آشکار شد، حواله کرد؟

جناب آقای ظریف، به یاد داریم که در روزهای پایانی تصدی خود در وزارت امور خارجه، در مواضع خود در مصاحبه با رسانه‌ها، تأثیر و نقش وزیر امور خارجه را در تعیین راهبردهای سیاست خارجه جمهوری اسلامی صفر می‌دانستید. اما چه شده که امروز و پس از گذشت ۳ سال، نگران این هستید که چه کسی در ساختمان پاستور بر صندلی ریاست جمهوری تکیه می‌زند و از نقش سازنده سیاست خارجه دولت در تعامل با جهان می‌گویید؟

 در آن سال‌ها نیز، برجام به عنوان یک توافق حقوقی و امنیتی که به نظر بیشتر دستاوردهای رمانتیک و رسانه‌ای مانند قدم‌زدن و خندیدن با کری را داشت، مطرح بود تا یک دستاورد عملیاتی سنجش‌پذیر که منجر به تغییر شرایط اقتصادی و سیاسی در زندگی مردم بشود.

باید اینگونه بیان کرد که توافق حقوقی متفاوت از دستاورد واقعی و قابل ملاحظه است. باید پرسید که چه تضمین اجرایی و دستاورد اقتصادی مهمی مثل افزایش سرمایه‌گذاری خارجی یا توسعه اقتصادی در آن دوره رقم خورده است؟

 باید گفت در این دوران پس از تجربه تاریخی برجام، مطرح کردن دوباره «نامسئله برجام» که هیچ آورده جدیدی هم برای ارائه کردن ندارد، نشان از عدم تعهد سیاسی جنابعالی و اعوانتان و منجر به خطای ادراکی و محاسباتی جامعه خواهد شد که بازگشتی دوباره به دهه سوخته نود است.

با توجه به نکات مطرح شده توسط جنابعالی در نشست تخصصی انتخاباتی دکتر پزشکیان، با وجود اشراف بر منش شما که ۱۱ سال در هیچ مناظره‌ای شرکت نکرده و به دنبال پاسخگویی نبوده‌اید، اما از آنجایی که دانشجویان بسیجی، روشن کردن صحنه و تنویر افکار عمومی را وظیفه خود دانسته، از شما جهت حضور در دانشگاه برای مناظره با کارشناسان مخالف با ایده برجام دعوت به عمل می‌آوریم.

امید است که امتداد خون شهیدان خدمت و مقاومت در مسیر عزت و قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی همچنان ادامه پیدا کند.

و السلام علی من اتبع الهدی

انتهای پیام

نظر شما