شناسهٔ خبر: 67286525 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

در گفت‌وگو با هنرمند آبادانی مطرح شد؛

کتابخانه، مکانی که توانستم داشته‌هایم را به دیگران منتقل کنم

مریم میمنی، مربی کارگاه عروسک دوزی و قلاب‌بافی با اشاره به استقبال از برگزاری این کارگاه در کتابخانه عمومی شهید رجایی گرمسار، کتابخانه‌ را بهترین مکان برای انتقال داشته ها و حس خوب به دیگران عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، در راستای تغییر رویکرد نسبت به فعالیت کتابخانه‌های عمومی در دنیا، حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی به‌عنوان یکی از کارکردهای نوین در کتابخانه‌های عمومی مطرح‌شده است؛ چراکه با توجه به گستره و ظرفیت‌های بی‌بدیل کتابخانه‌های عمومی، هیچ مرکزی به‌اندازه این کتابخانه نمی‌تواند با شناخت مناسب از وضعیت محیط و منطقه خود به ارائه خدمات مؤثر در این حوزه اقدام کند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیش‌ازاین اقدام به برگزاری وبینارهایی در این زمینه کرده است و همایش‌ بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک نیز گامی در این راستا بوده است.

مریم میمنی، مربی کارگاه عروسک دوزی و قلاب‌بافی کتابخانه عمومی شهید رجایی گرمسار یکی از کارآفرینانی است که در راستای این رویکرد اقدام به برگزاری کارگاه‌هایی چون «قلاب‌بافی» و «عروسک دوزی» کرده است. کارگاه‌هایی که با توجه به شرایط بومی و اقلیمی این منطقه با استقبال خوبی مواجه شده است.

میمنی با اشاره به نحوه آشنایی خود با این هنر گفت: من متولد سال ۱۳۶۲ و مادر دو دختر و یک پسر هستم. از دوران کودکی به هنر قلاب‌بافی علاقه‌مند شدم و با وجودی که در خانواده من کسی این هنر را انجام نمی‌داد، از طریق یکی از اعضای فامیل با این هنر آشنا شدم و آن را آموختم. با توجه به اینکه این هنر تنوع بسیار بالایی دارد از همان ابتدا، به‌صورت ابتدایی و بافت‌های ساده آن را آغاز کردم و به مرور زمان با کاربردها و تنوع بسیار بالای آن آشنا شدم و سعی کردم نزد استادان این مهارت را بیاموزم.

وی ادامه داد: هر چه بیشتر می‌آموختم بیشتر با جادوی قلاب‌بافی و جذابیت‌های این هنر آشنا می‌شدم. هنر قلاب‌بافی یکی از هنرهای مورد علاقه بسیاری از دختران و بانوان است که به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه و نیاز نداشتن به مکان و کارگاه مخصوص، برای اجرای این عمل، به یک هنر سهل‌الوصول و بدون دردسر برای علاقه‌مندان به این رشته هنری تبدیل شده است.

کتابخانه، مکانی که توانستم داشته‌هایم را به دیگران منتقل کنم

میمنی افزود: در قرن جدید با تغییر الگوها و با آمدن رنگ‌ها و مواد جدید به بازار، هنر قلاب‌بافی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و تنوع بسیار بالایی دارد. این هنر در بسیاری از موارد کاربرد بالایی در استفاده‌های روزمره دارد و بسیاری از محصولات آن در امور منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار کاربردی است. مثل انواع دستگیره‌ها، لیف، اسکاج، رومیزی، روتختی و موارد مشابه دیگر.

مربی کارگاه عروسک‌دوزی و قلاب‌بافی کتابخانه عمومی شهید رجایی گرمسار افزود: از جمله کاربردهای این هنر زیبا می‌توان به هنر عروسک‌بافی اشاره کرد که یکی از به‌روزترین و جذاب‌ترین شاخه‌های این هنر ارزشمند است. در کنار آن می‌توان به بافت انواع گیوه و کفش اشاره کرد که در سال‌های اخیر جایگاه بسیار ویژه‌ای نزد علاقه‌مندان به این هنر پیدا کرده و علاقه‌مندان به این هنر به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی در انواع طرح‌های مختلف این هنر زیبا را اجرا کرده‌اند.

مریم میمنی درباره نحوه شکل‌گیری کارگاه قلاب‌بافی در کتابخانه عمومی شهید رجایی گرمسار نیز گفت: همیشه دوست داشتم حس خوبی که قلاب‌بافی به من می‌دهد را به دیگران منتقل کنم ولی نمی‌دانستم چگونه باید این کار را انجام دهم تا این‌که در سال گذشته به فرهنگسرای شهر گرمسار مراجعه کردم و متوجه شدم در کتابخانه عمومی شهید رجایی گرمسار کارگاه‌های آموزشی با عناوین مختلف برگزار می‌شود. به پیشنهاد کتابدار فعال آنجا به‌سرعت مشغول کار شدم و هنرجو جذب کردم. در ابتدا با عنوان «عروسک‌بافی» جذب هنرجو داشتیم و این کارگاه با تقاضای بالای اعضای کتابخانه همراه شد و کارگاه عروسک‌بافی در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. کم‌کم به این فکر افتادم تا این هنر را به‌صورت کاربردی‌تر در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم تا در کنار تمام مزیت‌های قلاب‌بافی، بانوان بتوانند صاحب یک کسب‌وکار درآمدزا شوند و این ایده با استقبال خوبی از طرف اعضای کتابخانه روبه‌رو شد.

کتابخانه، مکانی که توانستم داشته‌هایم را به دیگران منتقل کنم

وی در پایان ضمن تشکر از همراهی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرمسار و همچنین کتابداران کتابخانه شهید رجایی بیان داشت: در حال حاضر کارگاه قلاب‌بافی در چند رشته مختلف از جمله، عروسک‌بافی، کفش و گیوه‌بافی،بافت لباس و کلاه در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفته است و به برکت این هنر ارزشمند و حمایت‌های ارزشمند مسئولین کتابخانه شهید رجایی گرمسار، هنرجویان این کارگاه‌ها از هنر خود کسب درآمد می‌کنند و از آن بهره‌های مادی و معنوی می‌برند.

نظر شما