شناسهٔ خبر: 67286488 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد مطرح کرد؛

‌نقشه مهندسی فرهنگی یزد گامی بلند مدت برای ارتقای سطح فرهنگ استان است

یزد - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد از تدوین کتاب «نقشه مهندسی فرهنگی استان یزد» با توجه به مسائل اصلی فرهنگی استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، احسان عابدی با اشاره به رونمایی از کتاب «نقشه مهندسی فرهنگی استان یزد» گفت: این کتاب با هدف تبیین نقشه راه استان در زمینه مسائل فرهنگی و شناخت نظام مسائل استان تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر مهندسی فرهنگ در سطح کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با همکاری استانداری یزد و دستگاه‌های فرهنگی استان «نقشه مهندسی فرهنگی استان یزد» را تنظیم و تدوین کرد که بر این اساس نقشه راه استان را مبنی بر ۵ رویکرد و مسأله اصلی در استان مشخص کرده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بیان کرد: در این سند ۶ گام طراحی شده است که تحدید قلمروی مطالعه، بررسی سوابق، مسأله‌شناسی، اولویت‌بندی، راهکاریابی، برنامه‌ریزی از جمله این گام‌ها است.

عابدی ادامه داد: برای تهیه این سند نشست‌های توجیهی و همفکری متعددی را کارشناسان و صاحب‌نظران فرهنگی و اجرایی استان انجام شده است که با بررسی پیشینه پژوهشی و سوابق اجرایی در این مسیر بررسی‌های مختلفی صورت گرفت.

وی بیان کرد: در این سند مسائل فرهنگی استان پالایش شد و بر اساس بررسی‌های انجام شده در شورای فرهنگ عمومی استان تعدادی از مسائل فرهنگی اولویت دار استخراج شد و در نهایت ۵ مسأله فرهنگی را مورد توجه قرار دادیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: مسائل فرهنگی شناسایی شده در سطح استان یزد در پنج گروه فرهنگ، هنر و رسانه، امور دینی، تعلیم و تربیت، اجتماعی، زنان و خانواده و همچنین اقتصاد فرهنگ معرفی دشه است و در این بخش به مسأله کلان استان نیز توجه کرده است.

عابدی بیان کرد: تهیه این نقشه از مطالبات مقام معظم رهبری بود که سال‌ها طول کشید تا مصوبات مربوط به آن در سطح دولت اخذ شود و در نهایت اواخر سال ۱۳۹۹ وظیفه تهیه برش استانی آن به استان‌ها ابلاغ و موظف شدند در این زمینه اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم تدوین این برنامه در دستور کار جدی استان یزد قرار گرفت و با استفاده از تجربیات استان‌های دیگر طرح‌های پژوهشی این سند به‌صورت جدی پیگیری شد، گفت: پس از انجام پژوهش‌های مربوطه، ۲۴ جلسه کارشناسی برگزار شد و فهرست اولیه مسائل استان احصا و در جلسه شورای فرهنگ عمومی نیز بحث و نظرات اعضا در جلسات متعددی بررسی و جمع‌بندی شد و نهایتاً در شورای انقلاب فرهنگ عمومی کشور تصویب شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: در این سند وظایف دستگاه‌های مختلف فرهنگی و غیرفرهنگی به صورت دقیق مشخص شده است و پس از رونمایی وظایف به آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

نظر شما