شناسهٔ خبر: 67286335 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

هشدار در ارتباط با تشدید گرد و خاک در استان اصفهان| وزارت نیرو حقابه زاینده رود را تامین کند

اصفهان - شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: وزش تندباد های فصلی، باعث خیزش کانونهای گرد و غبار از دشت سجزی، کانون های بیابانی شرق اصفهان، تالاب گاوخونی و بستر خشک زاینده رود شده است.

صاحب‌خبر -

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه وزش تندباد های فصلی دو شب گذشته باعث خیزش کانونهای گرد و غبار از دشت سجزی، کانونهای بیابانی شرق اصفهان، تالاب گاوخونی، اراضی رها شده و بستر خشک رودخانه و نفوذ توده گرد و خاک به مناطق مرکزی استان شد، اظهار کرد: این وضعیت ادامه دار بوده و از امروز تا هفته آینده در مناطق شمالی، شرقی مرکزی و جنوبی استان شرایط وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و تند باد لحظه‌ای در ساعات بعد از ظهر مهیا است.

وی با اشاره به اینکه در این روزها شاهد افزایش ذرات گرد و غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید خواهیم بود، افزود: عدم انجام سفرهای غیر ضروری درون شهری توسط شهروندان ضرورت تام دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه هر گونه اقدام منجر به افزایش الودگی و گرد و خاک شود از جمله آتش زدن ضایعات و پوشش ها و بقایای گیاهی در مزارع، هرگونه عملیات خاکبرداری و عمرانی، فعالیت معادن گچ و خاک و مصالح در روزهای آلوده ممنوع است، بیان کرد: در جلسه مدیریت بحران، بر کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده در محدوده توسط اداره محیط زیست، استقرار و تقویت تیم های پیش بیمارستانی، بهداشت در مکانهای پر جمعیت و کاهش تردد خودروها تاکید شد.

شناسایی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار کانون بحرانی

وی با بیان اینکه تاکنون مساحت بیابانی استان به سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیده و در ۱۴ کانون بیش از یک میلیون و ۵۰۹ هزار هکتار کانونهای بحران فرسایش بادی مطالعه و شناسایی شده است، گفت: برای کنترل اثرات کانون ها تاکنون ۳۱۰ هزار هکتار پوشش های گیاهی و نهال کاری اجرا شده و با اجرای بادشکن ها و نهال کاری و عملیات بیابان زدایی تا کنون یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر از شبکه های آبیاری،۸۳۰ کیلومتر جاده، ۲۷۰ کیلومتر راه آهن. ۳۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و اماکن مسکونی و زیر ساختهای واقع در ۲۳۱ روستا و ۲۶ شهر استان در برابر شدت گرد و غبار حفاظت نسبی شده است.

شیشه فروش تصریح کرد: با توجه به شدت آثار خشکسالی و افزایش کانون های جدید گرد و غبار، لازم است اعتبارات ملی توسط سازمان منابع طبیعی و سازمان برنامه و بودجه برای تداوم کنترل کانون های فرسایش بادی استان در یک میلیون هکتار اولویت دار مطالعه شده اختصاص یابد.

وزارت نیرو حقابه زیست محیطی و فضای سبز زاینده رود را تامین کند

وی ادامه داد: همچنین وزارت نیرو باید در جهت تامین حقابه های زیست محیطی کشاورزی و فضای سبز زاینده رود اقدام و ۱۷۶ میلیون متر مکعب حقابه تالاب گاوخونی که مطالعه شده را به استان تخصیص دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: همچنین وزارت نیرو باید احیای زاینده رود و جریان دایمی آن و پیشگیری از برداشتهای غیر مجاز آب در بالادست حوضه و جلوگیری از بارگذاری های خارج از مصوبات شورای عالی آب و تسریع در تکمیل طرح های تامین آب در حوضه زاینده رود اقدام نماید.

نظر شما