شناسهٔ خبر: 67286077 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

۵۴ شاخص اقتصادی دستاورد دولت سیزدهم در خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی گفت: در سه سال اخیر این استان بالغ بر ۵۴ دستاورد شاخص در حوزه اقتصادی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، یعقوبعلی نظری صبح امروز در یکصد و هفدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که به بررسی پنج چالش بخش‌های تولیدی و صادراتی اختصاص داشت اظهار داشت: خراسان رضوی در در سه سال اخیر، بالغ بر ۵۴ دستاورد شاخص در حوزه اقتصادی داشته؛ از جمله آن‌ها، اضافه شدن ۲۶درصد به ظرفیت شهرک‌های صنعتی بوده است. همچنین، عملیات اجرایی ساخت بخش دوم شهرک صنعتی شماره پنج مشهد به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور به مساحت پنج هکتار آغاز شد و این شهرک به عنوان یکی از طرح‌های «یادگار ابراهیم» به نام «خادم الرضا» نام گرفت.

وی افزود: شاخص وضعیت بیکاری استان به عدد ۶. ۳درصد رسیده و در این زمینه از میانگین کشوری، ۱. ۸ واحد پایین‌تر هستیم. نرخ مشارکت اقتصادی خراسان رضوی نیز ۱. ۸درصد نسبت به میانگین کشوری بیشتر است. افزون بر این، کاهش ۲۴درصدی پرداخت بیمه بیکاری در سه سال گذشته در استان رقم خورده و رشد ۹۰۰درصدی جلب سرمایه‌گذاری خارجی در قالب ۲۱۷ پروژه را در دولت سیزدهم شاهد بوده‌ایم؛ به گونه‌ای که از ۸۴میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۰ به ۷۴۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده‌ایم. این موارد از دستاوردهای شاخص استان در عرصه اقتصاد به شمار می‌رود.

نظری از شناسایی ۱۶۵هزار و ۳۰۴ مودی جدید مالیاتی در استان و تحقق رشد ۱۰۰درصدی درآمد مالیاتی به عنوان دیگر دستاوردهای اقتصادی استان نام برد و گفت: برابر اعلام مرکز آمار ایران، ۱۷۲هزار و ۳۱۸ اشتغال شاخص در استان در دولت سیزدهم ایجاد شده و نسبت مصارف به منابع بانکی نیز از ۶۷درصد به ۷۴درصد رسیده است. این نسبت تا پایان سال باید به ۸۰درصد برسد.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز فعالیت‌های اقتصادی را از اولویت‌های استان می‌دانیم، افزود: در این راستا، امکان تأمین منابع مالی به مبلغ ۱۹. ۵ همت از محل مولدسازی برای دستگاه‌های خدمات‌رسان به وجود آمده است. در دولت سیزدهم، رشد ۲۰درصدی پذیرش شرکت‌های استان در در بورس و فرابورس را شاهد بودیم و رشد ۹۵۰درصدی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در استان اتفاق افتاده است. طی این سه سال بخش خصوصی در بخش‌های صنعت، معدن و گردشگری قریب به ۸۹همت سرمایه‌گذاری کرده است.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست، در خصوص چالش‌های مالیاتی کارخانه‌جات پنیر پیتزا پروسس و تاپینگ پیتزا به عنوان یکی از دستورکارها اظهار کرد: پنیر پیتزا تاپینگ و پروسس در لیست کالاهای آسیب‌رسان بوده و شرط معافیت مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدکننده این محصولات، ارائه گواهی سلامت است.

وی تأکید کرد: پنیر در فهرست کالاهای معاف از مالیات بوده؛ اما شرط اصلی این معافیت برای پنیر پیتزا پروسس و تاپینگ پیتزا، اخذ گواهی سلامت از دانشگاه علوم پزشکی مشهد است؛ در غیر این صورت، باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود.

نظری در خصوص بدهی‌های معوقه مالیات بر ارزش افزوده کارخانه‌جات این محصولات نیز اذعان کرد: باتوجه به اسناد و مدارک موجود و اظهارات دستگاه‌های متولی، بدهی‌های معوقه مالیات بر ارزش افزوده این واحدها، پس از تعیین تکلیف نهایی و دریافت یا عدم دریافت گواهی سلامت، بررسی خواهد شد؛ اما اصل مالیات باید پرداخت گردد.

اصلاح کاربری اتحادیه‌های اصناف در طرح تفصیلی مشهد

‌استاندار خراسان رضوی در خصوص موانع صدور مجوز برای مکان‌ها و دفاتر اتحادیه‌ها در محل‌های غیرتجاری به عنوان موضوع دیگر این جلسه، عنوان کرد: دفاتر اتحادیه‌های اصناف کارکرد تجاری نداشته و دارای کاربری اداری هستند و ضروری است در طرح تفصیلی مشهد، کاربری آنان اصلاح گردد تا مشکلات این حوزه مرتفع گردد.

نظری در خصوص اصلاح دستورالعمل ضوابط ساخت‌وساز واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به عنوان دیگر دستور کار این جلسه، گفت: یکی از شروط دریافت مجوز بهره‌برداری و فعالیت واحدها در شهرک‌های صنعتی، ساخت حداقل ۴۰ درصد از زمین دریافتی است؛ اما باتوجه به افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز، درصورتی که متقاضی ۲۰ درصد از عملیات ساخت در زمین دریافتی انجام دهد، پروانه بهره‌برداری برای آن صادر خواهد شد.

نظر شما