شناسهٔ خبر: 67285919 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

کتاب‌های تابستانی-۱۶

«تابستان رؤیایی جولیان»؛ کتابی برای اولین روز تابستان شما

در این مطلب به معرفی کتاب «تابستان رؤیایی جولیان»، کتابی تابستانی و پر از رمز و راز برای شجاعانه‌زیستنِ کودکان بالای ۸ سال پرداخته‌ایم.

صاحب‌خبر -

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: امروز، آخرین روز بهار است و ۲۰ ژوئن، روز جهانی انقلاب تابستانی که بلندترین روز سال است. چیزی تا فرارسیدن تابستان نمانده است؛ داستان کتابی که امروز و در این شماره از پرونده «کتاب‌های تابستانی» با آن آشنا می‌شوید، درست در اولین روز تابستان اتفاق می‌افتد.

کتاب «تابستان رؤیایی جولیان» همانطور که از نامش پیداست در مورد شروع تعطیلات تابستانی و اتفاقاتی است که برای جولیان در این فصل به همراه دارد. جولیان پسر خوبی است؛ او همیشه سعی می‌کند حقیقت را بگوید و داستان سرِ هم نکند، مگر اینکه واقعاً لازم باشد که این کار را انجام دهد! شروع تابستان امسال هم یکی از همین موقعیت‌هاست! جولیان که بعد از پایان مدرسه و شروع اولین روز تابستانی‌اش، روی تاب حیاط خانه نشسته و با شادی برای ساختن تابستان رویایی‌اش و بازی با برادرش و دوستش گلوریا نقشه می‌کشد، ناگهان به واسطه اتفاقی که انتظارش را هم ندارد، تمام نقشه‌هایش را نقش بر آب می‌بیند. دوستش گلوریا سوار بر دوچرخه تازه‌اش در حال آمدن به سمت جولیان است و این دقیقاً آخرین چیزی است که جولیان دوست دارد آن را ببیند. چرا؟ چون جولیان بیش از هر چیزی از دوچرخه‌ها می‌ترسد؛ اما چگونه باید چنین چیزی را به دوستش گلوریا، دختری که خودش با یک دست دوچرخه‌سواری می‌کند، بگوید؟ پس همین ترسِ مسخره‌شدن و ترسو خطاب‌شدن، جولیان را مجاب می‌کند دروغی کوچک برای بازی‌نکردن با گلوریا و دوچرخه‌اش سرِ هم کند؛ اما به واسطه این دروغ کوچک، به دردسری بزرگ می‌افتد؛ آن هم بزرگ‌ترین دردسری که تا به حال داشته است.

پس از اتفاقات جالب و زیادی که طی داستان، شما را با جولیان همپا و همراه می‌کند، جولیان هم به کمک خانواده‌اش با ترس‌هایش مواجه می‌شود و دوچرخه‌سواری را یاد می‌گیرد و احساس کاملاً متفاوتی را به شروع تابستانش تجربه می‌کند و حالا دیگر، جولیان و گلوریا می‌توانند تابستانی به‌واقع رویایی و نشاط‌انگیز را پشت سر بگذارند. آن کامرون، نویسنده کتاب «تابستان رؤیایی جولیان»، سعی کرده است در قالب ماجرایی کودکانه، ترسیدن بچه‌ها، تمایل‌شان برای پنهان‌کردن ترس‌ها و راه‌های مواجه‌شدن با این ترس‌ها را به خوبی در این داستان روایت کند و به تصویر بکشد.

اگر فرزند شما در موقعیت‌هایی که ترس به سراغ او می‌آید، به جای اینکه صراحتاً از ترس‌هایش با شما صحبت کند و به کمک دیگران دنبال راه‌حلی برای مواجه‌شدن با آن‌ها بگردد، سعی در انکار و پنهان‌کردن ترس‌هایش دارد، داستان کتاب «تابستان رؤیایی جولیان» می‌تواند به او کمک کند تا تلاش کند به جای داستان سرهم‌کردن، ترس‌هایش را بپذیرد و راحت‌تر در مورد آن‌ها با دیگران صحبت کند. اگر قصد دارید به فرزندتان یادآوری کنید دروغ‌های کوچک، دردسرهای بزرگی را به همراه خواهند داشت و در مقابل، گفتن شجاعانه حقیقت باعث می‌شود که دردسرهای کمتری را تجربه کنیم، باز هم داستان «تابستان رؤیایی جولیان» انتخاب خوبی برای یاری‌کردن شما در این امر است. در نیمه‌های پایانی این داستان، شاهد گفت‌وگوی میان جولیان و مادرش هستیم؛ گفت‌وگویی که جولیان به راحتی ترس‌هایش را با مادرش در میان می‌گذارد. خواندن این بخش از کتاب، الگوی مناسبی از یک فضای امن برای گفت‌وگو با فرزندان را برای والدین ترسیم می‌کند و در کنار آن، اهمیت همدلی خانواده برای مواجه‌شدن با ترس‌ها را، برای بچه‌ها تداعی می‌کند.

حمایت خانواده یکی از مهم‌ترین مواردی است که ما را برای شجاعانه‌زیستن یاری می‌کند. پس اگر قصد دارید به صورت غیرمستقیم مسئله ترس، اعتمادبه‌نفس و جسارت یادگیری مهارت‌های جدید را با فرزندان‌تان در میان بگذارید، اولین روز تابستان فرصت خوبی است که با خواندن این کتاب تابستانی، خانواده‌تان را به لذتِ خواندن یک داستان شیرین و دستاوردهای شیرین‌تر آن دعوت کنید.

مجموعه کتاب‌های «جولیان» یک مجموعه سه‌جلدی با نام‌های «جولیان کارآگاه مخفی»، «جولیان پزشک رویاها» و «تابستان رؤیایی جولیان» از نویسنده کودک، آن کامرون است که انتشارات کتاب چِ، آن‌ها را منتشر کرده است. این مجموعه، ماجراهای شیطنت‌آمیز پسری به نام جولیان و رابطه او با خانواده و دوستانش را با زبانی طنز و صمیمی بازگو می‌کند. در هر جلد از این مجموعه، با ماجرایی تازه و پرکشش از جولیان و دوست صمیمی‌اش، گلوریا و برادر کوچک‌ترش، هیویی، روبه‌رو می‌شوید که قصد دارند با زبان طنز و لطیف داستان، ارزش‌های انسانی و مهارت‌های زندگی را به کودکان آموزش دهند و روابط مختلفی از جمله روابط والد و فرزند و برادری و دوستی را در فضایی خانوادگی و لطیف به تصویر بکشند. توصیف‌های گیرای آن کامرون و زبان ساده و صمیمی او در این داستان‌ها، خلاقیت و تخیل کودکان‌تان را فعال می‌کند و نگاه‌شان را به محیط اطراف‌شان تغییر می‌دهد.

کتاب «تابستان رؤیایی جولیان» را آن کامرون در ۸ فصل نوشته و دورا لدر آن را تصویرگری کرده است. انتشارات کتاب چِ (واحد کودک و نوجوان نشر چشمه) نیز آن را با ترجمه فرمهر منجزی در ۶۲ صفحه مصور و به بهای ۳۰ هزار تومان برای کودکان بالای ۸ سال منتشر کرده است. عناوین ۸ فصل این کتاب عبارت‌اند از: چرا داستان سرهم می‌کنم، از دردسر خلاص شدم، پدرم با خدا حرف می‌زند، شانس آوردم، هر کسی کار خودش، آغاز شادی، جایزه‌ی واقعی‌ام را گرفتم و پرواز کردم.

نظر شما