شناسهٔ خبر: 67285608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

علی جنتی: برخی از کاندیدا‌ها برای عقده‌گشایی وارد انتخابات شدند

علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، به دیده‌بان ایران گفت: برخی از کاندیداها از دیرباز یک سری عقده‌هایی در ذهنشان دارند که هنوز حل نشده است و در واقع برای عقده‌گشایی آمدند و در تلاشند تا به دولت آقای روحانی حمله بکنند و همه تقصیرها را بر گردن دولت ایشان بی‌اندازند؛ طوری که انگار در دولت قبلی هیچ اتفاقی نیوفتاد و هیچ مشکل و ضعفی وجود نداشته است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

حضور کاندیدا‌های نزدیک به دولت که از آنان به عنوان کاندیدای پوششی یاد می‌شود با واکنش طیف‌های مختلف مردم روبرو شده است. بسیاری از فعالان سیاسی حضور افرادی مانند علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی را مانند دوره گذشته برای کمک به کاندیدای اصلی، تخریب فضای انتخابات و در راستای سهم خواهی تعبیر می‌کنند. علی جنتی، که در بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود در این باره گفت: «برخی از کاندیدا‌ها برای عقده‌گشایی وارد انتخابات شدند»

از سوی دیگر شورای نگهبان، مسعود پزشکیان را به عنوان تنها کاندیدای جبهه اصلاحات معرفی کرده است. از وزیر اسبق ارشاد درباره این دوره انتخابات ریاست جمهوری، شرکت مردم در انتخابات و نامزد‌ها پرسیدیم. 

مشروح گفت و گوی دیده بان ایران با دکترعلی جنتی در ذیل آمده است: 

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، درباره ورود مسعود پزشکیان، کاندیدای دوره چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری، به انتخابات به دیده بان ایران گفت: بنده آقای پزشکیان را از دیرباز می‌شناسم، یعنی حداقل دو دهه از این آشنایی می‌گذرد. همچنین در این چهار-پنج دوره‌ای که ایشان در مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده مردم تبریز حضور داشت؛ من کاملا تمامی سخنرانی‌ها، نطق‌های قبل از دستور و اظهار نظرهایشان را دنبال می‌کردم. در واقع ایشان یک شخصیت ویژه‌ای هم از نظر علمی که در بالاترین سطح قرار دارد و هم از نظر آشنایی با مسائل کشور به دلیل بیست سال حضور در مجلس شورای اسلامی و آشنایی با همه مسائل کشور در بخش‌های مختلفی از جمله اقتصادی، سیاسی و امنیتی، دارد. ایشان شخصیتی است که شایستگی قرار گرفتن در راس قوه مجریه را دارد و از سوی دیگری نیز ویژگی‌های خاصی دارد که نسبت به دیگر کاندیدا‌ها برتری دارد.

وی افزود: ویژگی‌هایی که همه، دکتر پزشکیان را با آن می‌شناسند؛ صداقت، سلامت نفس، صراحت در لهجه و شجاعت در بیان دیدگاه‌ها و نظرات خودش است که طبیعتا این ویژگی‌ها و این مقدار صراحت و سلامت نفس در کاندیدا‌های دیگر، به مراتب کم‌تر دیده می‌شود. همچنین با توجه به برنامه‌هایی که ایشان اعلام کرده است، نشان از آن دارد که مصمم است تا در شرایط تغییر ایجاد کند و از سویی ایشان دیگر شرایط موجود را برنمی‌تابد و نسبت به برخی مسائل چه در زمینه‌های فرهنگی-اجتماعی، چه محدود کردن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و مساله حجاب و برخورد‌هایی که امروز متاسفانه طی دو-سه سال اخیر با خانم‌ها و بانوان کشور صورت می‌گیرد، به شدت مخالف است و این مخالفت را در صحبت‌هایش همواره ابراز می‌کند، بنابراین این نکته قابل توجهی است.

علی جنتی ادامه داد: ایشان مصمم است تا از نیروی جوانان و زنان بر اساس شایستگی‌هایی که دارند، در پست‌های مختلف اجرایی به کار گیرد و همچنین نکته مهم دیگری که در آقای دکتر پزشکیان می‌بینم این است که ایشان به شایسته‌سالاری معتقد است و در همین راستا علاقه‌مند است تا از همه نیرو‌های شایسته‌ای که در کشور حضور دارند؛ از قومیت‌های مختلف گرفته تا مذاهب گوناگون همانند اهل سنت و... بر اساس شاستگیشان استفاده کند. البته لازم به ذکر است که رییس جمهور، به هر حال یک سری محدودیت دارد و نیز ساختار قانون اساسی ما به نحوه‎‌ای است که رییس جمهور نمی‌تواند هر تصمیمی را که می‌خواهد به راحتی انجام دهد. ولی با این وجود اگر رییس جمهوری مصمم باشد که کاری را دنبال کند و با مردم صحبت کند و همچنین پشتوانه عمیق مردمی داشته باشد، طبیعتا می‌تواند در کار خودش موفق باشد و با توجه به مردمی بودن آقای دکتر پزشکیان، اگر ایشان بتواند اعتماد مردم را به سوی خود جلب کند و پشتوانه مردمی داشته باشد، می‌تواند در راس قوه مجریه قرار گیرد و من نیز بسیار امیدوارم که ایشان به بسیاری از ایده‌هایشان عمل خواهد کرد؛ بنابراین به این دلیل ایشان را بر سایر کاندیدا‌های موجود، ترجیح می‌دهم.

وی در ادامه با بیان اینکه «پیش‌بینی در مورد آینده این دوره از انتخابات ریاست جمهوری مشکل است»، به دیده بان ایران گفت: با توجه به ظواهر ماجرا که مشاهده می‌کنم و مسائلی که اکنون در کشور وجود دارد، از نظر حضور مردم پای صندوق‌های رای، مشکلاتی وجود دارد. همچنین به دلیل مسائلی که در سال ۱۴۰۰ و سال گذشته داشتیم و نیز مشکلاتی که مردم احساس می‌کردند و وعده‌هایی که صرفا فقط داده شده بود، حالتی از یاس و ناامیدی را در مردم به وجود آورده بود که از این رو تعداد اندکی از مردم پای صندوق‌های رای حضور داشتند. علاوه بر این موضوع، نسل جدید ما با حرف‌هایی که برخی از مسئولین می‌زنند، بسیار بیگانه هستند و از این جهت کشاندن این نسل پای صندوق رای بسیار مشکل است. به همین دلیل همه تلاش ما و کسانی که امروز از آقای دکتر پزشکیان حمایت می‌کنند، این است که هر چه بیشتر افراد را پای صندوق‌های رای بکشانیم و آن‌ها را به آینده امیدوار کنیم. مسلما مردم هر چه بیشتر در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کنند شانس پیروزی آقای دکتر پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، بیشتر خواهد بود. اگر مردم برای شرکت در رای‌گیری انگیزه و امیدی نداشته باشند، معلوم نیست که چه کسی جای ایشان خواهد آمد.

وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی دولت یازدهم، با اشاره به مناظرات انتخاباتی که در روز‌های اخیر برگزار می‌شود، عنوان کرد: یکی-دو نفر از کاندیدا‌ها صرفا فقط در این جریانات حضور پیدا کردند و اصلا خودشان هم نمی‌خواهند که رییس جمهور بشوند، مانند سال ۱۴۰۰ که به صورت پوششی آمدند و در آخر نیز به نفع یکی از کاندیدا‌ها کنار رفتند که این طبیعی است و ما نیز آن‌ها را می‌شناسیم. برخی دیگر نیز از دیرباز یک سری عقده‌هایی در ذهنشان دارند که هنوز حل نشده است و در واقع برای عقده‌گشایی آمدند و در تلاشند تا به دولت آقای روحانی حمله بکنند و همه تقصیر‌ها را بر گردن دولت ایشان بیاندازند؛ طوری که انگار در دولت قبلی هیچ اتفاقی رخ نداده و هیچ مشکل و ضعفی وجود نداشته است. باقی کاندیدا‌ها هم احتمالا تا آخر بمانند، ولی بعید است که بتوانند رای‌آوری داشته باشند و احتمال می‌دهم که رقابت نهایی بین آقای پزشکیان و آقای قالیباف خواهد بود؛ که حتی ممکن است به دوره دوم کشیده شود. البته این‌ها یک سری احتمالات است و برای ارائه نظر قطعی، بسیار زود است.

وی در پایان با بیان اینکه «حضور محمدجواد ظریف، بر رای‌آوری مسعود پزشکیان، تاثیر مثبت خواهد گذاشت»، درباره حضور مصطفی پورمحمدی در انتخابات ریاست جمهوری نیز خاطرنشان کرد: حضور آقای پورمحمدی در مناظرات اخیر، نسبت به باقی کاندیدا‌ها بهتر بود و ایشان هم بسیار خوب برخورد می‌کند و سخن می‌گوید. تمامی این‌ها نشان می‌دهد که ایشان دارای برنامه است و در مجموع در این مناظره‌ای که بنده شاهد آن بودم، ایشان نسبت به باقی کاندیدا‌ها بهتر دیدگاه‌هایش را بیان کرد به طوری که می‌تواند افکار عمومی را به سوی خود جذب بکند. در نهایت نیز بعید است که ایشان به نفع کاندیدای دیگری از انتخابات دست بکشد چراکه فکر می‌کنم ایشان در این راه بسیار مصمم است.

منبع: دیده بان ایران 

نظر شما