شناسهٔ خبر: 67285146 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بسته انتخاباتی مهر؛

عصبی‌بازی مشاور «پزشکیان» / «زاکانی» وعده تلافی داد

طیبه بیات

۸ روز مانده به برگزاری انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اخبار مربوط به کاندیداها و آخرین اظهاراتشان را می‌توانید در این گزارش مرور کنید.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه سیاست - طیبه بیات: روزشمار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ۸ روز مانده تا زمان برگزاری انتخابات رسیده و طبق جدول زمانبندی برنامه‌های تبلیغاتی ۶ کاندیدای تأیید صلاحیت شده، روز گذشته (چهارشنبه -۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳)، تریبون رسانه ملی در اختیار همه نامزدها قرار داشت.

روز گذشته برای «مسعود پزشکیان» روز شلوغ و در عین حال پرچالشی بود؛ از سفر به «اصفهان» همراه با محمدجواد ظریف تا شرکت در میزگرد فرهنگی تلویزیون و سخنرانی در همایش انتخاباتی در برج میلاد.

سفر پزشکیان به اصفهان حواشی زیادی داشت؛ او در حالی برای شنیدن سخنان مردم به زاینده‌رود رفته بود که برخی مردم در حضور پزشکیان و ظریف خشک شدن این رود را حاصل عملکرد دولت اصلاحات و اعتدال عنوان کردند. همایش انتخاباتی پزشکیان در ورزشگاه نیل‌فروش‌زاده دانشگاه اصفهان نیز مستند به تصاویر منتشر شده در خبرگزاری‌ها، با استقبال زیادی مواجه نشد.

اما برنامه چالشی روز گذشته پزشکیان مربوط به میزگرد فرهنگی در تلویزیون بود که با مجادله لفظی «شهاب اسفندیاری» کارشناس برنامه و «محمد فاضلی» مشاور پزشکیان به تشنج کشیده و موجب خروج فاضلی از برنامه همراه با پرتاب میکروفن شد. پس از واکنش عصبی فاضلی، رسانه‌های جریان اصلاحات تمام‌قد از او حمایت کردند و پرتاب میکروفن او به سمت پزشکیان را نه نوعی توهین، بلکه حاصل شجاعت او دانستند. او سپس در توضیح اقدام خود گفت: «پرتاب میکروفن رفتاری از سر عصبانیت شدید در آن لحظه بود و هیچ معنایی جز اعتراض نداشت» پزشکیان پس از برنامه میزگرد، در همایش انتخاباتی خود در مرکز همایش‌های برج میلاد گفت: «امروز با این اتفاقاتی که در صداوسیما افتاد نمی‌شود مملکت را اداره کرد. صحنه نامناسبی بود»، پزشکیان همچنین در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: «آن‌هایی که می‌خواهند به اسم ضدولایت فقیه بودن، ما را از میدان حذف کنند، بدانند که ما طرفدار ولایت و دنبال عدالت هستیم»

اولین مستند انتخاباتی «محمدباقر قالیباف» با عنوان «من رزمنده‌ام» نیز روز گذشته منتشر شد. قالیباف همچنین در سفر به کرمان در جمع مردم این شهر گفت: «انتخابات کم هزینه‌ترین پنجره تغییرات است تا افرادی انتخاب شوند که ضعف‌های گذشته را جبران و نقاط قوت را تقویت کنند. ما در روزهای آینده باید از این مسیر سخت عبور کنیم. امروز بعد از ۴۵ سال کسانی که خود را در معرض انتخاب قرار می‌دهند باید یک کارنامه داشته باشند. دیگر وقت فرصت‌سوزی نیست»

«سعید جلیلی» نیز روز گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سخنان اخیر محمدجواد ظریف واکنش نشان داد و گفت: «امروز گفتند که ۳ سال اخیر فلاکت بوده! این‌ها خودشان دلار ۳ هزار تومانی را تحویل گرفتند و ۳۰ هزار تومان تحویل دادند. سال ۹۲ وعده دادند ما بیاییم چرخ اقتصاد و سانتریفیوژ با هم می‌چرخد. سانتریفیوژها را از ۱۹ هزار تا رساندند به ۳ هزار تا و بتن هم ریختند». جلیلی همچنین به وضعیت تعرفه‌های پزشکی در دوران وزارت بهداشت پزشکیان اشاره و تاکید کرد: «زمان آقای پزشکیان در وزارت بهداشت تعرفه پزشکی بخش خصوصی یک‌دفعه چندبرابر شد»

آنچه در مورد این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در میان مردم بازخورد منفی داشت این بود که در برنامه گفت و گوی صمیمی شبکه خبر که سابق بر این با حضور دختر دو نامزد انتخاباتی دیگر نمایش داده شد، امیر حسین ثابتی از نزدیکان سعید جلیلی که نماینده مجلس نیز هست در برنامه حضور یافت. منتقدین بر این باور هستند که این فرصت، برای جلیلی از دست رفت در حالی که می‌توانست با انتخاب یک زن، نشان دهد که به نقش و جایگاه زن اهمیت و اعتبار می‌دهد.

«علیرضا زاکانی» نیز در همایش انتخاباتی خود در «کرج» وعده پاسخ به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف را داد و گفت: «آقایان وقتی تریبون یک‌طرفه پیدا کنند، شروع به اتهام زنی به دولت شهید رئیسی می‌کنند و صفت فلاکت را به این دوره نسبت می‌دهند. ان شاءالله فردا در مناظرات با اعداد ارقام از خجالت‌شان در خواهیم آمد»

اما برنامه میزگرد اقتصادی «مصطفی پورمحمدی» در تلویزیون با حضور دختر وی برگزار شد و مورد توجه کاربران مجازی قرار گرفت. لحن و زبان بدن دختر پورمحمدی در این میزگرد به نوعی بود که انتقاد ناظران و کارشناسان را به همراه داشت. به اعتقاد برخی کاربران، پورمحمدی با توجه به اطمینان از عدم رأی‌آوری خود صرفاً به دنبال شوآف خانودگی از تریبون رسانه ملی است.

«امیرحسین قاضی‌زاده» نیز در برنامه بدون تعارف در پاسخ به سوالی در خصوص وعده حل سه روزه معضل بورس در انتخابات سال ۱۴۰۰ گفت: «در سال ۱۴۰۰ منابع مالی در بازار داشتیم اما الان سخت‌تر شده است. الان موضوع برگرداندن اعتماد [مردم به بازار بورس] است. سال ۱۴۰۰ بهتر می‌توانستیم کار را کنیم» او همچنین تاکید کرد که «تصمیم قطعی من حضور جدی در انتخابات تا پایان است»

از تبلیغات انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه خبر؟

ما با فحش سرکار نیامده‌ایم که با این حرف‌ها کنار برویم

روز گذشته اولین مستند تلویزیونی «محمدباقر قالیباف» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از شبکه یک سیما پخش شد. در ابتدای مستند محمدباقر قالیباف این جمله قید شده بود که من رزمنده‌ام، اما با کسی سر جنگ ندارم.

قالیباف در این مستند گفت: «چندین سال است که در ایران‌ایر کار می‌کنم اما یک قِران از بابت آن پول دریافت نکردم. خلبان هم هستم و در شرکت هما با ایرباس و البته با مسافر می‌پرم. همسرم کارهای جهادی انجام می‌دهد. ما با فحش سرکار نیامده‌ایم که با این حرف‌ها کنار برویم. تا پایان پای انقلاب و رهبری می‌مانم. برای ما مسئولان به اندازه جهاد تبیین، جهاد تصمیم هم اهمیت دارد. کار شهید رئیسی نیمه تمام باقی ماند و باید آن را ادامه دهیم. برنامه هفتم توسعه میثاق ملی ماست و باید برای اجرای آن دست به دست هم دهیم. هدف، آن است که با اجرای قانون برنامه هفتم توسعه به رشد اقتصادی برسیم.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته در اولین سفر تبلیغاتی خود به کرمان سفر کرد و سر مزار شهید سردار قاسم سلیمانی حضور یافت.

وقتی خود را دست تیغ جراح می‌دهی نمی‌پرسی مسلمان هستی یا خیر

در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداهای چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در رسانه ملی، مسعود پزشکیان با حضور در ششمین برنامه «میزگرد فرهنگی» شبکه دو سیما با تاکید بر اینکه هرچه با سیاست‌های کلی رهبری تطابق نداشته باشد خط قرمز است، افزود: «اگر الان هر کسی با هر دیدگاهی سیاست‌های رهبری را اجرا کرد و مردم را از جهل و تبعیض بیرون آورد این سیاست در خط رهبری است یا کسی که ادعا می‌کند در خط ولایت است اما کاری می‌کند که فقر و تبعیض در جامعه تشدید شود. کدام یک در خط ولایت است. چرا اکنون در این جریانات همه به رهبری بی‌احترامی کردند. چون من عرضه نداشتم جواب مردم را بگویم. آقا گفته است که با مردم بد رفتاری کنیم؟ آقا گفته در گوش بچه مردم بزنیم. مردم احساس کردند هیچکدام از ما ها تقصیر نداریم و همه به بالا می‌رود. وقتی خود را دست تیغ جراح می‌دهی نمی‌پرسی مسلمان هستی یا خیر.»

* «باور من بر این است که اگر به دستور العمل حضرت علی (ع) به مالک عمل می‌کردیم این اوضاع را نداشتیم / ‏ما شهروند درجه یک و دو نداریم‬ و‬ همه مثل هم هستند در اشتغال و در خدمات / ‏در بهداشت و درمان دولت و مجلس برای خود یک سفره باز کرده و به مردم که می‌رسد، ندارند / ‏همه مردم فرصت هستند‬ و تهدیدی وجود ندارد / ‏اگر با انصاف با مردم برخورد نکنی نه تنها مردم با تو دشمن می‌شوند که خدا هم با تو دشمن شده و برهان و دلیل تو را ضایع می‌کند. دیگر نمی‌توانی جلوی مردم پاسخگو باشی / ‏ظلم است که فقط به آدم‌های خود پست دهیم / در جامعه از اقوام مختلف خیلی‌ها اصلاً پستی ندارند / ‏چرا باید در جامعه فقط گروه خاصی در قدرت باشند / ‏خواص پرمدعا هستند. در سختی ناراضی هستند / ‏حق نداریم با مردم برخورد خشن کرده و به زور بخواهیم باوری را به مردم تزریق کنیم / ‏ حق نداریم به مردم زور بگوییم / ‏ باید ببینیم مردم پشت سر ما چه می‌گویند / ‏باید مردم را راضی نگهداریم‬ و حق نداریم مردم را ناراضی کنیم / ‏پیامبران آمدند تا بگویند که حق مردم را بدهید / ‏روز حساب و کتاب یادمان رفته است / ‏ تمام اختلافات و دعواها بین ما و گروه‌ها به خاطر هوای نفس است / اگر حقوق افراد را رعایت کرده و بر اساس عدالت عمل کنیم جامعه با عشق پشت حاکمان خواهد ایستاد / ‏‏تبعیض است که مردم را ناراضی و در جامعه تنفر ایجاد می‌کند / ‏من با هر اخراجی مخالف هستم / ‏اگر قدرتی داشتم اجازه نمی‌دادم نه تنها استاد بلکه هیچ دانشجویی برای اندیشیدن اخراج یا جابه‌جا شود / ‏این همه مشکل در جامعه ایجاد شده است هیچ کسی تقصیر را گردن نمی‌گیرد / ‏ ما خیلی چیزها را بدون استاندارد درست کردیم / ‏اگر سیاست کلی رهبری را عمل می‌کردیم امروز وضعیت این نبود / ‏همه در یک کشتی باهم نشستیم‬ و همه ما باهم مقصر هستیم / ‏می‌دانید چرا نمی‌گذاریم رسانه حرف بزند؟ چون ایراد داریم / ‏ اگر رسانه آزاد باشد و حرف خود را بزند من مدیر راحت نمی‌توانم پول را گم کنم و بعد کسی نفهمد / ‏من را جبهه اصلاحات معرفی کرده و قبولم دارد / ‏به آنان گفتم اصول دارم و اصول من حق و عدالت است اما برای رسیدن به آن نیاز به اصلاحات است / ‏ما با هم سر قدرت دعوا می‌کنیم / ‏به جای این‌که نگاه‌های خود را مشترک کنیم‬ روز به روز شکاف را عمیق‌تر می‌کنیم / ‏مردم‬ در رابطه با ما حرف‌های خوب نمی‌زنند / ‏در خوزستانی که روی گنح خوابیده بچه در کپر درس می‌خواند و اینجا مدارسی ساختیم که سالی ۱۰۰ میلیون شهریه می‌دهد / ‏دعوای قدرت است متأسفانه دعوای خدمت نیست. اسم عدالت می‌بریم ولی هر کس به قدرت می‌رسد کار خود را می‌کند / ‏هرچه با سیاست‌های کلی رهبری تطابق نداشته باشد خط قرمز است / ‏الان هر کسی با هر دیدگاهی سیاست‌های رهبری را اجرا کرد و مردم را از جهل و تبعیض بیرون آورد این سیاست در خط رهبری است» ‬بخشی از نکات مطرح شده از سوی پزشکیان در برنامه میزگرد فرهنگی است.

این نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری همچنین در گردهمایی انتخاباتی ستاد استان تهران این نامزد انتخابات که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با اشاره به حاشیه‌های جلسه امروز برنامه میزگرد فرهنگی که با حضور او و ۲ تن از مشاورانش در شبکه ۲ سیما برگزار شد، تاکید کرد: «با اتفاقاتی که افتاد هیچ وقت نمی‌شود مملکت را درست کرد؛ باید همدیگر را تحمل کنیم چرا در وسط کار کاری می‌کنیم که توهین و افترا و بحث‌های مختلف مطرح شود. به هر حال صحنه نامناسبی بود.»

* «ما برای ایران باید با هم وحدت کنیم / ‏قدرت در وحدت است نه در تفرقه و دعوا؛ بیایید با هم با وحدت و انسجام حرف بزنیم نه اینکه حرفی بزنیم که با هم دعوا کنیم / ‏باید همدیگر را تحمل کنیم چرا در وسط کار کاری می‌کنیم که توهین و افترا و بحث‌های مختلف مطرح شود / ‏ آنچه می‌تواند میثاق مشترک باشد قانون اساسی است / ‏ اینکه ما می‌خواهیم در منطقه اول باشیم و فقر را در جامعه از بین ببریم و عدالت را در جامعه پیاده و فاصله و شکاف‌ها را حذف کنیم، حرف بدی است؟ / ‏به همان آدم‌هایی که می‌خواهند ما را به اسم ضد ولایت از میدان به در کنند، ما بگوییم که ما ولایت مدار هستیم ولی عدالت و انصاف را می‌خواهیم و از تبعیض بیزاریم و قلدری را نمی‌پذیریم / ‏ اجازه ندهیم دیگران بخاطر چند بند، ما و شما را از میدان حذف کنند / ‏ما باید با هم مملکت را درست کنیم / ‏رای ندادن یعنی رأی دادن به اقلیتی که بنشیند و با فرض اینکه ما مردم هستیم، برای مردم تعیین تکلیف کنند» بخشی از سخنان پزشکیان در گردهمایی انتخاباتی ستاد استان تهران بود.

لازم به ذکر است که در جریان برنامه میزگرد فرهنگی، بین مشاور پزشکیان و کارشناس درگیری لفظی اتفاق افتاد و میکروفن‌های دو نفر قطع شد و در انتها، محمد فاضلی مشاور پزشکیان بعد از ترک جایگاه، میکروفن خود را پرت کرد و خارج شد.

در دوره قبل هم تا آخر ماندم

«سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» در بخشی از اظهاراتش در برنامه تلویزیونی «بدون تعارف» خاطرنشان کرد: «این که می‌گویند نامزد پوششی هستم اشتباه است. در دوره قبل هم تا آخر ماندم. تصمیم قطعی من حضور جدی در انتخابات تا پایان است و رقابت با همه نامزدهاست. چرا که معتقدم نسخه‌ای که ارائه می‌کنم نزد نامزد دیگری نیست. امیدوارم کارم به بازنشستگی نرسد و شهید شوم. بعضی‌ها خود را رئیس‌جمهور آمریکا و روسیه می‌دانند. ریاست‌جمهوری در ایران مقام دوم کشوری است. شهید رئیسی نقش اجرایی را پذیرفته بود اما رؤسای جمهور دیگر در جایگاه ایدئولوژی قرار گرفتند. منتقدان اصلاح را در نظر بگیرند و اصلح را انتخاب کنند.»

* «باور اینکه باید انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره برگزار شود برایمان سخت است / ‏تا ۲ ساعت مانده به اتمام ثبت نام انتخابات صبر کردم تا افرادی که برایم محترم هستند ثبت نام کنند / ‏ اما چون افراد مورد انتظار من ثبت نام نکردند لاجرم به میدان آمدم / ‏ عدم غنیمت شمردن زمان انتقادی است که به عملکرد خود در سال‌های گذشته داشته‌ام / دولت شهید رئیسی دولت تحول و مبارزه با فساد بود / مبارزه با فساد پروژه بگیران را با مشکل مواجه می‌کند و علیه ما موضع می‌گیرند / ‏ تغییر سازوکارهای حکمرانی کشور مبنای دولت «مردم و خانواده» است / ‏منزل من در میدان شهداست / ‏ خودم جراحم و همسرم هم جراح است / ‏آپارتمانم ۲۰ سال ساخت است / ‏امکان زندگی اشرافی را داشتم اما جوری تربیت شدم که دنیا را مسیر سعادت اخروی دانسته‌ام / ‏ ماشین بنده سوزوکی است / ‏یک پسر دانش آموز و یک دختر دارم که دانشجوی برق دانشگاه شریف است / ‏ بنیاد شهید ۲۰ سال بود که باید از بنگاه‌داری خارج می‌شد / ‏سازمان اقتصادی کوثر از بنگاه داری بنیاد شهید خارج شد / ‏ تلاش کردم بی حساب حرف نزنم و مبتنی بر کارشناسی حرف بزنم / ‏ همیشه سعی کردم اخلاق را رعایت کنم و زندگی آرامی داشته باشم / ‏وعده من مبنی بر اصلاح سه روزه بورس باعث سو تفاهم شد / ‏ اعتماد مردم به بازار سرمایه مانند ۱۴۰۰ نیست به همین دلیل این وعده در این زمان سه روزه قابل حل نیست / ‏ اینکه می‌گویند نامزد پوششی هستم اشتباه است / ‏ چون رئیس‌جمهوری با معاون اول خود کاندیدا شد این فکر غلط میان مردم اجرا شد / در دوره قبل هم تا آخر ماندم / ‏تصمیم قطعی من حضور جدی در انتخابات تا پایان است و رقابت با همه نامزدهاست چرا که معتقدم نسخه‌ای که ارائه می‌کنم نزد نامزد دیگری نیست / ‏ امیدوارم کارم به بازنشستگی نرسد و شهید شوم / بعضی‌ها خود را رئیس‌جمهور آمریکا و روسیه می‌دانند / منتقدان اصلاح را در نظر بگیرند و اصلح را انتخاب کنند» بخشی از سخنان قاضی زاده هاشمی در برنامه بدون تعارف بود.

‏وقتی حرکت پیشرفت جامعه آغاز می‌شود که خانواده محیطی امن باشد

«سعید جلیلی» در برنامه تلویزیونی «گفت و گوی ویژه خبری» درباره راهکار حل مشکل بورس، تصریح کرد: وقتی این مشکل بورس در سال ۹۹ پیش آمد به رئیس جمهور وقت نامه نوشتم و ۲۲ موضوع را بیان کردیم که مردم متضرر شده و این سیاست‌ها اشتباه است. بازار بورس باید نمادی از واقعیت اقتصادی کشور باشد. بازار اولیه مهم است و بازار ثانویه برای کمک به بازار اولیه است نه اینکه به بازار سوداگری تبدیل شود. باید دولت از سهامداران خرد حمایت کند. دخالت‌های بی مورد و تصمیمات خلق الساعه مشکل ایجاد می‌کند. باید بیمه سهام وجود داشته باشد.

این کاندید انتخابات ریاست جمهوری همچنین در جمع تعدادی از بانوان و دختران در محل سالن حجاب اظهار کرد: حجاب نقطه امتیاز ما است و یک زن می‌تواند با آن نقش خود را به بهترین شکل ایفا کند. اگر زنی خواست در اجتماع حاضر شود، نباید نقش مادرانه او مانع از حضورش در محیط علمی دانشگاه و عرصه اجتماعی شود؛ لذا وظیفه دولت است که از حضور مادرانه زنان در نقش‌های مختلف حمایت کرده و بسترهای آن را فراهم کند.

* «بخش عمده‌ای از فرصت‌های ما بانوان هستند و باید از این فرصت بزرگ استفاده کرد و برنامه داشت / ‏ مهمترین مطالبات بانوان این است که نقش آن‌ها دیده شود / ‏ باید نقش پرشکوهی برای بانوان تعریف شود / ‏وقتی حرکت پیشرفت جامعه آغاز می‌شود که خانواده محیطی امن باشد / ‏مذاکره یک وسیله است و حتماً باید از آن برای دفاع از منافع مردم و کشور استفاده شود / ‏ نباید مذاکره فقط برای توافقی باشد که منافع ملت تأمین نشود و ظرفیت‌های کشور نادیده گرفته شده و آنها جمع شود زیرا این دفاع از حقوق ملت نیست / ‏ دنیا را نباید معطل چند کشور کرد. دنیا بزرگ است و ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد که فرصت‌های زیادی برای ما وجود دارد / ‏ لازمه جهش اقتصاد کشور استفاده از بازارهای جهان است / ‏باید دید چه موقع از حقوق ملت دفاع شد و چه زمانی حقوق ملت نادیده گرفته شد / ‏بایدن که آمد همه تحریم‌ها را حفظ و آنها را بیشتر کرد / ‏ پیشرفت کشور را نباید معطل دو - سه کشور کرد که بیشترین تعارض را با شما دارند / ‏در گفتمان دولت سایه، هر دولتی محترم است و باید به او کمک کرد / ‏وظیفه ما تصحیح خطا بود. همان زمان آن‌ها را مطرح می‌کردیم ولی آنها عصبانی شده و فریاد می‌زدند / ‏دولت سایه یک تشکیلات و دکان نیست بلکه گفتمان است / ‏ هر فردی متناسب با استعداد خود باید سایه به سایه تحولات کشور را دنبال کند و خطا را تصحیح کرده و نقاط قوت را تقویت کند / ‏من اگر در دولت باشم، از وجود دولت سایه استقبال می‌کنم / ‏ در دولت شهید رئیسی هر موردی که مطرح می‌کردیم از آن استقبال می‌کرد / ‏ نظام سلامت ۱۰۰ شاخص از جمله کرامت بیمار وجود دارد / ‏اگر تعرفه بخش دولتی و خصوصی تفاوت جدی داشت، توانمندی بخش سلامت به بخش خصوصی می‌رود / ‏تا سال ۸۲ این تعرفه‌ها یکسان بود ولی از سال ۸۳ این تعرفه‌ها برای بخش خصوصی چند برابر شد که زمان وزارت برادرمان آقای پزشکیان بود / ‏ در این شرایط پزشک ترجیح می‌دهد به بخش خصوصی برود. این سیاست غلطی بود که باید اصلاح شود / ‏حاکمیت ریال در داخل کشور اهمیت دارد و باید چرخش ریال در کشور مشخص شود / ‏ از سویی مبادلات ارزی داخل کشور باید سامان داده شود / ‏طولانی شدن برخی فرآیندها به بازار ارز لطمه می‌زند / ‏هر روستا باید یک سلول جهش باشد و نگاه حداقلی به روستا نداشت / ‏ باید محصولات سریع به بازار صادراتی برسد / ‏ کشاورز باید بداند برای محصول خود بازار دارد / ‏حفظ قدرت خرید کارمندان و کارگران قانون و یک ضرورت است / ‏ در سیاست‌های ابلاغی رهبری حفظ قدرت خرید مردم به ویژه اقشار پایین آمده است / ‏ افزایش حقوق و دستمزد متناسب با تورم بر رونق اقتصادی هم تأثیر دارد و دولت باید به این مساله توجه داشته باشد» بخشی از سخنان جلیلی در گفت و گوی ویژه خبری است.

برجام یک مرحله بود اما تمام کننده نبود، و نتوانست حق ما را کامل بگیرد

«مصطفی پورمحمدی» در برنامه تلویزیونی «میزگرد اقتصادی» انتخابات ریاست‌جمهوری، ادامه داد: اگر اعتماد مردم به ما جلب شود حل مشکلات اقتصادی و شتاب‌گیری رفع این مسائل تداوم خواهد یافت. ما نمی‌توانیم با کشمکش‌های جناحی، رفع مشکلات خود و به ویژه شکستن تحریم‌ها را دنبال کنیم. در دولت قرار مصمم هستیم که به تغییر رفتار اقتصادی دعوت کنیم.

* «مسئله اقتصاد، مسئله مهم کشور ما است / ‏کارشناسان متخصصان و مدیران با آمار و ارقام آشنا هستند و گرفتاری‌ها را می‌دانند / ‏در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری باید مشخصاً روشن کنیم که روند آینده مدیریت کشور چه رویکردی در حوزه اقتصادی خواهد داشت و چه تحولاتی را در این بخش به وجود خواهد آورد / ‏به گفته کارشناسان، حل مشکلات اقتصادی صرفاً اقتصادی نیست و فقط راه حل اقتصادی ندارد و مسئله‌ها و سوال‌ها باید خوب تحلیل شود تا به راه‌کار برسیم / ‏فرمول‌های اقتصادی باید دقیق انتخاب شود / ‏اگر وفاق و اعتماد نباشد اقتصاد عقیم می‌ماند / ‏قیمت مسکن در تهران خیلی بالاست ولی قیمت ساخت همان خانه چند برابر کمتر است / ‏ در رفع تحریم و در حوزه داخلی به جای اینکه چاره‌اندیشی کنیم، دچار خود تحریمی و تشدید تحریم بیرونی شدیم / ‏آسیب‌ها و بسترهای معیوب را تقویت کردیم / ‏لذا دچار رانت‌های مخرب و تشدید رانت مانند رانت اعطای وام و تسهیلات شده‌ایم / ‏ تحریم‌کنندگان به فروپاشی اقتصاد ایران می‌اندیشیدند اما این قوت مردم و نظام اقتصاد ما بود که تاب‌آوری نشان داد و من به این تاب‌آوری شک ندارم / ‏اعتماد تا حد زیادی بین طیف‌های فعال و توده‌های مردم از بین رفته است / ‏اکنون انحصارات زیادی داریم و با این انحصارات به فعالین اقتصادی قفل زده است و آن‌ها جسارت و شجاعت لازم را ندارند و ناچار هستند برای داشتن مصونیت، هرکدام به بخشی از حاکمیت و نقاط قدرت آویزان شوند / این اقتصاد نمی‌تواند زایش و رویش داشته باشد / ‏مدیرانی می‌خواهیم که دانش، آگاهی، عزم و تجربه گذشته آن‌ها گواه باشد بر اینکه به وعده خود عمل می‌کنند / ‏برجام یک مرحله بود اما تمام کننده نبود، و نتوانست حق ما را کامل بگیرد / ‏هزینه اختلافات را ملت پرداخت می‌کند و این موضوع موجب کوچک شدن اقتصاد و سفره خانواده‌ها شده است / ‏در مدیریت‌های مختلف خود با تندترین رقیب سیاسی کار کرده و دستاوردهای بسیاری نیز کسب کردم / ‏ معمولاً رانت‌ها بیش از این‌که نصیب مردم شود، به بخش‌های خاصی سوق می‌یابد / ‏به مردم سهام عدالت دادیم، اما مدیریت این سهام را به مردم واگذار نکردیم / ‏ارز ترجیحی نباید حذف شود چرا که بخشی از آن در سبد خانوارها کمک خواهد کرد / ‏من وعده بیهوده نمی‌دم و مشکلات اقتصادی ما به سادگی حل نخواهد شد / ‏در خصوص برنامه هفتم هم نوشتم که آن اجرایی نیست و این مسائل را صادقانه به مردم می‌گویم» ‬بخشی از سخنان پور محمدی در میزگرد اقتصادی بود.

‏دولت شهید رئیسی، کشور را از یک نقطه بحرانی گرفت و امروز افق‌های روشنی فراروی ماست

«علیرضا زاکانی» در همایش اقوام ایرانی با بیان اینکه عدالت یعنی فرصت‌های برابر برای همه ملت ایران داشته باشیم، افزود: «عدالت یعنی در فرصت برابر هرکسی توانست قله‌های بزرگ را فتح کند مانعی نداشته باشد، عدالت یعنی دستگیری از کسانی که نمی‌توانند در مسابقه بزرگ همپای دیگران بدوند. دولت خدمت، دولت پیگیر تحقق عدالت است و در این دولت برای مردم نباید دغدغه رفاه وجود داشته باشد و همه شرایط باید برای همه وجود داشته باشد.»

* «عدالت یعنی در فرصت برابر هرکسی توانست قله‌های بزرگ را فتح کند مانعی نداشته باشد، عدالت یعنی دستگیری از کسانی که نمی‌توانند در مسابقه بزرگ همپای دیگران بدوند / ‏دولت خدمت، دولت پیگیر تحقق عدالت است / ‏مردم‌سالاری دینی به عنوان هدیه انقلاب اسلامی به همه ایران فقط در حوزه سیاسی خلاصه نمی‌شود / ‏باید در مسیر عدالت و پیشرفت گام‌های بلندی برداریم / ‏کشور ظرفیت‌های زیادی دارد که باید به آن توجه کنیم تا سبب رشد ایران اسلامی شود / ‏دولت شهید رئیسی، کشور را از یک نقطه بحرانی گرفت و امروز افق‌های روشنی فراروی ماست / ‏مشکل ما این است آنچه فرمایش ولی و خواست جامعه است را عمل نمی‌کنیم / ‏از وجوه استقلال، توجه به امنیت غذایی است» ‬بخشی از سخنان زاکانی در همایش اقوام ایرانی است.

روز گذشته همچنین مستند تبلیغاتی علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «مستند یک» شبکه یک سیما، نمایش داده شد.

زاکانی در این مستند اظهار داشت: «از زمان فارغ‌التحصیلی تا به الان بنده مطب خصوصی نداشتم. یک وجه عدالت، مبارزه با فساد است. با گردن کلفت‌ترین افراد مقابله کرده‌ام. سال‌ها افتخار پرچم‌داری مبارزه با فساد را داشتم که البته هزینه‌های آن‌را پرداخت کردم. دشمنی آمریکا و صهیونیست برای ما آشکار است. دشمن و دوست مشخص است. روزگاری برای گران کردن پایتخت برنامه‌ریزی می‌کردند که حاصلش حاشیه نشینی شد. زمانی که پا در شهرداری تهران گذاشتیم می‌گفتند نمی‌توانی حقوق آخر ماه کارکنان را پرداخت کنی، اما ما این کار را انجام دادیم. البته همه این اقدامات بدون حضور شهید رئیسی امکان پذیر نبود.»

نظر شما