شناسهٔ خبر: 67285117 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیت‌الله اعرافی: حوزه علمیه با مقوله سلامت پیوند دیرین دارد 

قم- ایرنا - مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به ارتباط و پیوند دیرین حوزه و روحانیت با مقوله سلامت و بهداشت گفت: این سابقه هم در علوم پزشکی و هم در علوم مرتبط با پزشکی و هم در میدان عمل و غم‌خواری و همراهی با مردم و تامین عدالت سلامت وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در آیین افتتاح دستگاه سی.تی آنژیوگرافی در بیمارستان ولیعصر(عج) قم اظهار داشت: در تاریخ یکصد سال اخیر قم، شخصیتی مانند آیت‌الله موسس در مباحث درمان و رسیدگی به محرومان پیشگام بوده‌است.

امام جمعه قم در ادامه افزود: بیمارستان حضرت ولیعصر نمونه‌ای از نقش‌آفرینی روحانیت و خیران در خدمت به مردم به‌ویژه محرومان و نیازمندان به شمار می‌آید.

مدیر حوزه‌های علمیه همچنین از بیمارستان مرحوم آیت‌الله محمدرضا گلپایگانی‌(ره) نیز به عنوان یکی از طرح‌های ممتاز بهداشتی و درمانی یاد کرد و بیان داشت: با همکاری بیت‌ آیت‌الله گلپایگانی و تدابیر اندیشیده شده از سوی هیات مدیره و هیات امنا، این مرکز درمانی نیز در حال تحول و تطور و توسعه بزرگی است.

آیت‌الله اعرافی گفت: یک مجموعه بزرگ چند صد میلیاردی در حال خرید است که نقطه عطفی در مسائل درمان استان خواهد بود.

وی با اشاره به طرح مهم درمانی که از سوی آیت‌الله سید علی سیستانی در قم در حال اجراست خاطرنشان کرد: این طرح‌های درمانی نمونه‌هایی از روح اجتماعی و خیراندیشانه علمای بزرگ و خیران شریف است.

امام جمعه قم تاکید کرد: همبستگی خیران سلامت و عالمان دینی در مقوله توسعه مراکز درمانی بسیار مهم است، باید بیش‌ازپیش افزایش یابد.

اعرافی همچنین بیان داشت: در قم با توجه به عنایت‌های ویژه وزیر بهداشت دولت سیزدهم، گام‌های خوبی در حوزه درمان برداشته شده‌است.

وی با بیان اینکه مسئولان و پزشکان گذشته نیز در این زمینه نقش داشته‌اند یادآور شد: در دوره شیوع بیماری کرونا نیز نقش بی‌بدیل این مسئولان را شاهد بودیم، اما کافی نیست و همچنان باید بگوییم که دولت عنایت بیشتری به قم داشته باشد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی و خیران نیز نقش مهمی دارند، اجرای عدالت در سلامت و آسودگی خیال همه مردم از دسترسی به بهترین راه‌های پیشگیری و درمان، آمال و آرزویی است که باید محقق شود.

عضو فقیهان شورای نگهبان اظهار کرد: تحقق این هدف نیازمند حضور قوی دولت، بخش خصوصی و خیران در قم به عنوان پایگاه جهانی علم و دانش الهی است.

امام جمعه قم بیان کرد: عدالت را باید در همه قلمروها به‌ویژه بخش سلامت و درمان پایه‌ریزی کنیم.

آیت‌الله اعرافی: حوزه علمیه با مقوله سلامت پیوند دیرین دارد 

۷۵۰ تخت بیمارستانی در قم کم داریم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با بیان اینکه این استان در شاخص‌های سلامت از جمله سرانه تخت‌های بیمارستانی از آمار کشوری عقب هستیم گفت: مراکز درمانی دولتی در قم با کمبود ۷۵۰ تخت بیمارستانی مواجه هستند.

مهدی مصری با بیان اینکه به موازات تشریک مساعی و کمک خیران و بخش خصوصی، نباید از نقش مهم حاکمیت برای خدمت رساندن به آحاد مردم در حوزه سلامت غافل شد گفت: نسبت خدمات دولتی به بخش خصوصی در حوزه سلامت، باید ۷۵ درصد به ۲۵ درصد لحاظ شود.

مصری اهمیت نیروی انسانی را نیز در حوزه سلامت مورد توجه قرار داد و افزود: از هم اکنون باید به فکر تامین نیروی انسانی برای مجموعه‌های جدید درمانی قم باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با تخصیصی که در سازمان امور استخدامی صورت گرفته، بخشی از معضل کمبود نیروی درمانی حل شود، ولی باید به فکر روش‌های جایگزینی مانند هنرستان بهیاری باشیم که بخشی از خدمات درمانی را از این طریق ارائه دهیم.

وی در بخش دیگری سخنان با اشاره به فراهم شدن تجهیزات پزشکی برای مراکز درمانی استان تصریح کرد: در دولت شهید آیت‌الله رئیسی تجهیزات پزشکی خوبی در اختیار استان‌های مختلف از جمله قم قرار گرفت.

مصری با اشاره به اینکه در حال حاضر واگذاری ۲ دستگاه ام.آر.آی یا تصویربرداری پرتو مغناطیسی به استان در دستورکار است گفت: در آینده نزدیک دستگاه براکی تراپی یا پرتو درمانی داخلی در دانشگاه علوم پزشکی قم افتتاح می‌شود.

وی اضافه کرد: ارز ترجیحی مورد نیاز برای خرید دستگاه‌های هایتک یا پیشرفته پزشکی باید تخصیص پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین با تاکید بر ارتقای سلامت در استان، اختصاص ۵۵۰ نیرو از طریق برگزاری آزمون استخدامی را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای ارتقای سلامت به مراکز فرهنگی، پژوهشکده‌های سبک‌ زندگی و حوزه علمیه نیاز داریم تا در راستای سبک زندگی سالم و قاعده‌مند قدم‌های موثری برداریم.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم مصمم است تا با محوریت سه دانشکده بهداشت، طب سنتی و سلامت و دین در رابطه با سبک زندگی ایرانی اسلامی به هدف‌های عالی برسد.

مصری بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی قم با کمک و حرکت‌های تحولی اعضای هیات علمی، پله‌های ترقی را پیموده، سطح دانشگاهی خود را ارتقا داده، با یک هدف‌گذاری سه تا پنج ساله می‌توانیم در آموزش‌وپژوهش نیز به درجه معتبری برسیم.

آیت‌الله اعرافی: حوزه علمیه با مقوله سلامت پیوند دیرین دارد 

سی‌تی آنژیوگرافی باعث تشخیص دقیق بیماری می‌شود

رئیس مرکز درمانی تخصصی ولیعصر(عج) قم‌ نیز با اشاره به دستگاه سی.تی آنژیوگرافی، کاربرد آن را برای شناسایی بیماری‌های قلبی عروقی دانست و گفت: این دستگاه که تولید یک شرکت آلمانی است، معروف به ۲۵۶ اسلایس یا قطعه است و با کیفیت بالایی که دارد، تشخیص را برای پزشک درمان‌گر دقیق‌تر می‌کند.

علی بزم همچنین در ادامه با اشاره به اینکه هزینه این دستگاه از محل کمک‌های خیران سلامت تامین شده‌است خاطرنشان کرد: پزشک معالج در کنار فعالیت‌های بالینی و پاراکلینیک‌هایی که درخواست می‌کند با بهره‌گیری از این دستگاه به نقطه‌ای می‌رسد که درمان مناسبی را برای بیمار انتخاب کند.

وی با بیان این نکته که دستگاه مذکور هفتمین دستگاه سی.تی آنژیوگرافی در کشور است گفت: این دستگاه امکان تشخیص بیماری را با بالاترین کیفیت، سرعت و دقت برای پزشک مهیا می‌نماید.

بزم با یادآوری اینکه هم‌اکنون بیماری‌های قلبی و عروقی دومین یا سومین بیماری حاد و مشکل‌ساز در قم محسوب می‌شود بیان کرد: بیماران قلبی و عروقی استان می‌توانند، با استفاده از تعرفه دولتی از این دستگاه در درمان بیماری خود استفاده کنند.

آیت‌الله اعرافی: حوزه علمیه با مقوله سلامت پیوند دیرین دارد 

نظر شما