شناسهٔ خبر: 67285067 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

معاون سیاست گذاری پولی بانک مرکزی:

جزئیات رشد سرمایه‌گذاری ۱۴۰۲| تحول سرمایه‌گذاری ادامه دارد

میانگین رشد واقعی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در طی سال‌های ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۹ معادل منفی ۷.۱ درصد بوده است در حالی که میانگین این شاخص از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ معادل ۴.۶ بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، محمد شیریجیان؛ معاون سیاست گذاری پولی بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم و در پاسخ به سئوال بررسی آخرین وضعیت سرمایه گذاری در کشور و مقایسه آن با دهه گذشته گفت: براساس جدیدترین محاسبات این بانک، رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سال ۱۴۰۲ معادل ۷.۲ درصد است که نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل نیم واحد درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: میانگین رشد واقعی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در طی سال‌های ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۹ معادل منفی ۷.۱ درصد بوده است در حالی که میانگین این شاخص از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ (مقارن دولت سیزدهم) معادل ۴.۶ درصد بوده است.

شیریجیان اضافه کرد: همچنین رشد سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سال ۱۴۰۲ معادل ۷.۱ درصد است که نسبت به رشد ۱.۲ درصدی این شاخص در سال ۱۴۰۱ معادل ۵.۹ درصد افزایش یافته است.

معاون سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی ادامه داد: میانگین رشد واقعی سرمایه گذاری در بخش ساختمان در طی سال‌های ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۹ معادل منفی ۷.۱ درصد بوده است در حالی که میانگین این شاخص از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ (دوران دولت سیزدهم) معادل ۲.۳ درصد بوده است.

وی افزود: همچنین رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی و بخش دولتی به قیمت های جاری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به ترتیب برابر با ۴۶.۲ درصد و ۵۲.۷ درصد بوده است.

شیریجیان اضافه کرد: رشد سرمایه‌گذاری در بخش ماشین آلات (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سال ۱۴۰۲ معادل ۷.۹ درصد بوده است.

معاون رئیس کل بانک مرکزی در پایان خاطر نشان کرد: گفتنی است میانگین رشد واقعی سرمایه گذاری در بخش ماشین آلات در طی سال‌های ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۹ معادل ۹/۹- درصد بوده است در حالی که میانگین این شاخص از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ (دوران دولت سیزدهم) معادل ۱۱.۸ درصد بوده است.

نظر شما