شناسهٔ خبر: 67284893 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

قهرمان المپیک ترمزمان را کشید؛

ایران ۰-۳ فرانسه: تابستان تلخ شروع شد

تیم ملی والیبال ایران در سه ست متوالی برابر قهرمان المپیک شکست خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، هفته سوم مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها 2024 از روز سه‌شنبه 29 خرداد در شهرهای لیوبلیانا در کشور اسلوونی (گروه پنجم) و مانیل فیلیپین (گروه ششم) آغاز ‌شده است و تیم ملی والیبال ایران از ساعت 6:30 دقیقه روز جمعه یکم تیرماه در سومین دیدار خود در این هفته به مصاف فرانسه رفت و با نتیجه 3-0 مقابل این تیم شکست خورد، تیمی که خود را به عنوان میزبان المپیک آماده مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان در سال 2024 می‌کند.

ویدئو: 346004

ست اول: ایران ۲۱ - فرانسه ۲۵

در این ست و تا امتیاز هشت همه چیز مساوی پیش رفت و امین اسماعیل نژاد و پوریا حسین خانزاده در تیم ایران و پاتری در فرانسه امتیازات را جمع کردند. همچنان این جدال تا امتیاز نوزده برابر و نزدیک پیش می‌رفت و هر بار تیمی که می‌خواست چند امتیاز پیش بیفتد در این امر ناکام می‌شد، امین اسماعیل بازهم برای تیم ایران امتیاز آور بود. اما از اینجا تیم فرانسه با تجربه‌تر عمل کرد و با سرویس‌های خوب یاسین لوئاتی و دفاع‌های خوب و همچنین ضعف تیم ملی در دریافت، توانست گوی سبقت را از ایران برباید و برنده این ست شود.

2046041

ست دوم: ایران ۱۷ - فرانسه ۲۵

در شروع این ست پیمان اکبری سرمربی تیم ملی، میثم صالحی را جایگزین پوریا حسین خانزاده در ترکیب اصلی کرد. فرانسه ست دوم را هم با سرویس‌های خوب آنتوان بریزارد، یاسین لوئاتی و نیکولاس لگوف آغاز کرد و توانست ده بر شش از ایران پیش بیفتد تا پیمان اکبری اولین وقت استراحت خود را درخواست کند. وقت استراحت اکبری شرایط را کمی برای ایران بهتر  و نتیجه را یازده بر نه کرد. اما باز هم این فرانسوی‌ها بودند که با کار تیمی خوب و سرویس علی دیدنی بازیکنانشان اختلاف را بسیار زیاد کردند و برنده این ست شدند.

تعویض‌ها و حضور عرشیا به نژاد و محمد بربست هم ره به جایی نبرد تا فرانسه در آستانه یک پیروزی بی دردسر قرار بگیرد

2046042

ست سوم: ایران ۲۰ - فرانسه ۲۵

در ابتدای این ست محمد بربست و عرشیا به‌نژاد به جای امین اسماعیل نژاد و وادی وارد زمین شدند تا شاید روند بازی تغییر کند. شروع این ست با پیشتازی فرانسه همراه بود که توانستند هفت بر چهار جلو بیفتند اما ملی پوشان خیلی سریع نتیجه را هفت بر هفت کردند. در ادامه اشتباهات عجیب و غریب بازیکنان ایران باعث شد فرانسه چهار امتیاز متوالی بگیرد و نتیجه را یازده بر هفت کند تا بازهم پیمان اکبری وقت استراحت بگیرد. پس از این وقت استراحت، با بازی خوب محمد ولی زاده و میلاد عبادی پور اختلاف به یک رسید و نتیجه یازده بر ده شد. در ادامه گرچه ایران با آبشارهای میلاد عبادی پور بازی را مساوی کرد، اما یک بار دیگر سرویس‌های خوب فرانسوی‌ها و ضعف در دریافت بازیکنان تیم ملی و خستگی از دو بازی سنگین قبلی، باعث شد اختلاف بیشتر و بیشتر شود و فرانسه برنده این ست و مسابقه شود.

تیم ملی والیبال فرانسه سابقه پنج بار حضور در رقابت‌های المپیک را دارد و فرانسوی‌ها در المپیک 2020 توکیو موفق به کسب مدال طلای این رقابت‌ها شدند.

تیم ملی والیبال فرانسه 17 بار در رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان حضور یافته است. فرانسوی‌ها در سال 2002 موفق به کسب مقام سوم این رقابت‌ها شدند. همچنین آن‌ها در سال 2014 به رتبه چهارم قهرمانی جهان دست یافتند.

فرانسوی‌ها در هر پنج دوره قبلی لیگ ملت‌های والیبال حضور داشتند و تجربه کسب هر سه مدال این رقابت‌ها را نیز در کارنامه دارند. آن‌ها در اولین دوره رقابت‌ها یعنی در سال 2018 نایب قهرمان و در سال 2021 به مقام سومی رسیدند. سرانجام آن‌ها در سال 2022 موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ ملت‌های والیبال شدند.

ترکیب فرانسه از سه نسل تشکیل شده است. نسل اول بازیکنانی مثل انگاپت، کوین تیلی، بنجامین تونیوتی هستند که از سال ۲۰۱۴ در این تیم بوده‌اند. نسل دوم از سال ۲۰۱۷ به ترکیب فرانسه اضافه شده‌اند که ژان پاتری، ترور کلونوت و لوئاتی جزء آنها هستند. فرانسه با ترکیب این دو نسل قهرمان المپیک شد اما نسل سوم، نسلی است که امسال به این تیم اضافه شده‌اند؛ بازیکنانی که از تیم نوجوانان فرانسه که سال گذشته قهرمان جهان شدند فرصت حضور در تیم بزرگسالانشان را کسب کردند.

نکته قابل توجه اینکه فرانسه در دو هفته گذشته لیگ ملت‌ها تقریبا از همه بازیکنان خود استفاده کرده و تیمی هماهنگ دارد. البته چند بازیکن مصدوم هم داشته و انگاپت در بازی روز گذشته در ترکیب ۱5 نفره این تیم قرار نگرفت. در نتیجه مشخص نیست در بازی با ایران هم در ترکیب اصلی قرار بگیرد یا نه.

مدافع قهرمانی المپیک در لیگ ملت‌های امسال 6 برد کسب کرده است و با 17 امتیاز در رتبه ششم جدول قرار دارد. این تیم در دهمین مسابقه خود در لیگ ملت‌ها به مصاف ایران می‌رود، یعنی در حال حاضر یک بازی از تیم ایران کمتر انجام داده است.

2041989

فرانسه تیمی سرعتی است و دریافت خوبی هم دارد. ژنیا گربنیکوف لیبرو این تیم را می‌توان در حال حاضر بهترین لیبرو جهان دانست که جزء همان نسل اولیه‌ای است که از سال ۲۰۱۴ وارد این تیم شدند. فرانسه که میزبان المپیک ۲۰۲۴ است مدافع عنوان قهرمانی این بازی‌ها هم محسوب می‌شود و نمی‌خواهد در خانه مدال طلا را به تیم دیگری بدهد.

آندره‌آ جیانی هدایت سرمربی تیم ملی والیبال فرانسه در لیگ ملت‌های والیبال 2024 برعهده دارد. فهرست بازیکنان هفته سوم این تیم بر اساس پست‌ها به قرار زیر است:
پاسور: بنجامین تونیوتی و آنتوان بریزارد
مدافع میانی: نیکولاس لگاف، داریل بولتور، کوئنتین جوفروی و یوریس سدیک
قطر پاسور: ژان پاتری و تئو فائور
دریافت کننده قدرتی: اروین انگاپت، کوین تیلی، ترور کلونوت، یاسین لوئاتی و تیموتی کارل
لیبرو: ژنیا گربنیکوف و بنجامین دیز

تیم ملی والیبال ایران و فرانسه در طول تاریخ یازده بار در رقابت‌های بین‌المللی به مصاف هم رفتند که 10 بار فرانسه و یک بار ملی‌پوشان کشورمان پیروز میدان شدند و حال باید دید در دوازدهمین مسابقه کدام تیم به برتری خواهد رسید؟

از سوی دیگر تیم ملی والیبال ایران با شکست آمریکا و هلند در دو دیدار هفته سوم، انگیزه زیادی برای برد مقابل فرانسه دارد به ویژه که در چهار مسابقه قبلی برابر این تیم در لیگ ملت‌ها نتیجه را واگذار کرده است و به دنبال جبران این نتایج است.

فهرست و نتایج دیدارهای دو تیم ملی والیبال ایران و فرانسه در طول تاریخ به قرار زیر است:
1970 (قهرمانی جهان): ایران (صفر) – فرانسه (3)
2004 (انتخابی المپیک): ایران (صفر) – فرانسه (3)
2014 (قهرمانی جهان): ایران (یک) – فرانسه (3)
2014 (قهرمانی جهان): ایران (2) – فرانسه (3)
2015 (جام واگنر): ایران (صفر) – فرانسه (3)
2016 (انتخابی المپیک): ایران (صفر) – فرانسه (3)
2017 (جام قهرمانان): ایران (3) – فرانسه (2)
2018 (لیگ ملت‌ها): ایران (یک) – فرانسه (3)
2019 (لیگ ملت‌ها): ایران (صفر) – فرانسه (3)
2021 (لیگ ملت‌ها): ایران (صفر) – فرانسه (3)
2023 (لیگ ملت‌ها): ایران (صفر) – فرانسه (3)

نظر شما