شناسهٔ خبر: 67284860 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تبدیل یزد به قطب انتقال خون جنوب شرق و مرکز کشور

مدیرکل انتقال خون استان یزد: برنامه‌ای تهیه شده تا یزد به قطب انتقال خون جنوب شرق و مرکز کشور مبدل شود.

صاحب‌خبر -

تبدیل یزد به قطب انتقال خون جنوب شرق و مرکز کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، دکتر سید محمدرضا میبدی آقایی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: مرکز سیار اهدای خون شهدای انتقال خون استان یزد راه اندازی شده که یادگار شهید رئیسی به شمار می‌آید. وی این مرکز را جدیدترین و به روزترین مرکز اهدای خون سیار در کشور توصیف کرد و افزود: برای راه اندازی این مرکز بیش از ۱۶ میلیارد تومان هزینه شده که ۱۰ میلیارد آن از سفر رئیس جمهور بود. این مرکز ظرفیت خدمات رسانی به شهرستان ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفری را دارد.

مدیرکل انتقال خون استان از تلاش برای تبدیل یزد به عنوان قطب انتقال خون خبر داد و تصریح کرد: برنامه این مساله در حال تدوین است و در صورت تصویب باید در همه زمینه‌ها به قطب انتقال خون در جنوب شرق و مرکز کشور مبدل شویم. وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی اهدای خون در استان گفت: در سه ماه اول امسال ۱۵ هزار و ۸۲۵ نفر به مراکز اهدای خون مراجعه کرده که ۱۲ هزار و ۷۶۵ نفر موفق به اهدا شدند. از این تعداد هزار و ۱۸۲ نفر برای اولین بار اقدام به اهدای خون می‌کنند. اهداکنندگان مستمر خون در استان هم هشت هزار و ۲۶۷ نفر هستند.

وی افزایش اهدای خون توسط بانوان یزدی را بی سابقه توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: در سه ماه اول امسال، قریب به ۶۰۰ بانو خون اهدا کردند. اهدای خون بانوان ۲ درصد بود که در سه ماه اول سال به ۶ درصد رسید. آقایی اظهار داشت: در این مدت ۸۹۶ نفر هم برای اهدای پلاکت مراجعه کرده که ۸۴۹ نفر موفق به این کار شده‌اند. گرچه زمان اهدای پلاکت طولانی‌تر از اهدای خون است، اما پلاکت بلافاصله جبران شده و می‌توانند یک هفته بعد دوباره پلاکت اهدا کنند.

وی یزدی‌ها را دومین استان بخشنده حیات توصیف کرد و ادامه داد: استان یزد در زمینه اهدای عضو رتبه اول و در اهدای خون رتبه دوم کشور را دارد. مدیرکل انتقال خون استان تاکید کرد که نیاز به خون به دلیل افزایش بیماری‌های نیازمند خون، تصادف‌ها، پذیرش بیمارستان‌ها و بخش‌های مختلف افزایش یافته است. در این شرایط ما با کمبود امکانات و نیرو مواجه هستیم و امیدواریم مسئولان نگاه ویژه‌ای به این مساله داشته باشند.

آقایی با اشاره به رتبه اول انتقال خون استان در بهره وری و مدیریت کاهش ضایعات در کشور تصریح کرد: بودجه سردخانه ۱۰ هزار لیتری مصوب شده و ان شاالله تا ۲۲ بهمن به بهره‌برداری می‌رسد. وی گام را از دیگر طرح‌های این اداره عنوان کرد و اظهار داشت: شهروندان در این طرح به ارائه ایده پرداخته و در اجرای آن با ما همکاری می‌کنند و سپس به ارزیابی آن می‌پردازند. مدیرکل انتقال خون استان از مستقل شدن آزمایشگاه یزد خبر داد و گفت که دیگر نیازی به انتقال آزمایش‌ها به کرمان نیست.

نظر شما