شناسهٔ خبر: 67284814 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

معماری «استالینیستی» چیست؟ معماری «استالینیستی» چیست؟

معماری استالینیستی که گاهی اوقات سبک کلاسیک سوسیالیستی یا امپراتوری استالینیستی نامیده می‌شود، سبکی از معماری بود که زمان حکومت ژوزف استالین در اتحاد جماهیر شوروی در ساخت ساختمان‌ها استفاده می‌شد. معماری استالینیستی به ویژه در مسکو متمرکز بود و با جنبش هنری رئالیسم سوسیالیستی همراه بود. پروژه‌های

صاحب‌خبر -

معماری استالینیستی که گاهی اوقات سبک کلاسیک سوسیالیستی یا امپراتوری استالینیستی نامیده می‌شود، سبکی از معماری بود که زمان حکومت ژوزف استالین در اتحاد جماهیر شوروی در ساخت ساختمان‌ها استفاده می‌شد. معماری استالینیستی به ویژه در مسکو متمرکز بود و با جنبش هنری رئالیسم سوسیالیستی همراه بود. پروژه‌های اصلی این سبک مانند ساختمان اصلی دانشگاه مسکو توسط دولت سفارش داده می‌شدند.

به گزارش فرادید، دوران این شکل از معماری تنها در زمان حکومت ژوزف استالین، از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۵۵ ادامه داشت. استالین از این دوره به عنوان زمانی برای آزمایش‌های معماری استفاده کرد، چون قصد داشت برخی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های دوران خودش را سفارش دهد. او سعی کرد سلیقه‌ها و ترجیحات خودش را به شوروی تحمیل کند. او آسمان‌خراش‌های باابهت بلند را ترجیح می‌داد تا تصویر قدرتمندی از اتحاد جماهیر شوروی را نمایش دهد.

معماری «استالینیستی» چیست؟

معماری استالینیستی به فرم بیشتر از عملکرد اهمیت می‌داد. این موضوع به خوبی با ساخت ساختمان‌های برجسته اتحاد جماهیر شوروی، یعنی «هفت خواهر» نشان داده شده است. این برج‌های مرتفع دارای ارجاعات جدید گوتیک مانند طاق‌ها، ستون‌ها و حالت عمودی بودند. طبقات بیشتر ساختمان‌ها کاربرد عملی کمی از فضا داشتند اما در عوض، بر فرم ساختمان و حس زیبایی شناختی تأکید شده بود. افزون بر این، تکمیل ساخت و سازها سال‌ها طول کشید و برخی از آن‌ها پس از دوران استالین و حتی پس از مرگ او تکمیل شدند.

منبع: fararu-746698

نظر شما