شناسهٔ خبر: 67284648 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

مسعود پزشکیان به بهبود روابط با آمریکا چشم دوخته است

مسعود پزشکیان امیدوار است مردم بی‌علاقه را به خود جلب کند و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای کشور را احیا کند.

صاحب‌خبر -

فرارو- روزنامه گاردین نوشت: تنها نامزد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه جاری گفت که خواهان بهبود روابط با ایالات متحده است. همانطور که او رقبای محافظه کار خود را متهم کرد که با انجام ندادن اقدامات کافی برای احیای توافق هسته‌ای با غرب که منجر به لغو برخی تحریم‌ها شده بود، اقتصاد ایران را تخریب می‌کنند.

به گزارش فرارو، در ادامه گزارش روزنامه گاردین آمده است: مسعود پزشکیان که جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه را به عنوان مشاور سیاست خارجی خود معرفی کرده است، گفت که ممکن است روابط روسیه با را نیز بازنگری کند و معتقد است که قدرت‌های شرقی نباید فکر کنند که آن‌ها تنها گزینه ایران هستند.

پزشکیان، جراح قلب و وزیر بهداشت سابق، در حال مبارزه برای جلب نظر میلیون‌ها ایرانی است. هدف از استقرار ظریف توسط او نمادی است که در صورت پیروزی در انتخابات، رویکرد ایران به سیاست خارجی، از جمله نیاز به دستیابی به توافق در مورد برنامه هسته‌ای‌اش، چقدر می‌تواند تغییر کند.

ظریف به پزشکیان در کمپین انتخاباتی در اصفهان پیوست و از مردم خواست تا انتخابات ۲۸ ژوئن را تحریم نکنند. او تاکید کرد که رأی ندادن قدرت دادن به اقلیت است و این اقلیت است که ایران را به شرایط وخیم سوق می‌دهد.

بسیاری در ایران از سیاست روی گردان شده اند و مشارکت در انتخابات پارلمانی ماه مارس به پایین‌ترین حد خود رسید.

نگرانی از اینکه این اصلاح طلب ممکن است به اندازه کافی خوب عمل کند تا انتخابات به دور دوم کشیده شود، این گمانه زنی را به وجود آورده است که حداقل دو نفر از پنج نامزد پنج نامزد رقیب از انتخابات کناره گیری خواهند کرد.

ظریف که روز سه‌شنبه در کنار پزشکیان در تجمعات سخنرانی می‌کرد، گفت که احیای توافق هسته‌ای در ششمین ماه نخست ریاست‌جمهوری جو بایدن در سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده بود، اما با ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایرانی توسط اسرائیل و تصمیم ایران، مانع از آن شد.

وی همچنین مدعی شد ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شده است، زیرا تنها کشوری که از توافق هسته‌ای سود می‌برد، ایران است و افزود: در دو سال اول توافق، ایران با کاهش تحریم‌ها از تورم و نرخ بهره تک رقمی برخوردار بود.

پزشکیان تاکید کرد که لازم است ایران در‌های خود را به روی سرمایه گذاری خارجی باز کند تا به این کشور برای رسیدن به هدف رشد ۸ درصدی کمک کند. او روز دوشنبه در یک مناظره تلویزیونی چهار ساعته درباره اقتصاد گفت که چین در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند، زیرا در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی بین‌المللی قرار گرفته است. پزشکیان تلاش کرد مشکلات اقتصادی در داخل را با انزوای سیاسی این کشور مرتبط کند.

پزشکیان همچنین ویدئوی تبلیغاتی ۲۷ دقیقه‌ای منتشر کرده که در آن در حال گپ و گفت با گروهی از جوانان سرخورده وناامید است که بسیاری از آن‌ها می‌گفتند میل به مهاجرت از کشور دارند؛ او در این ویدئوی تبلیغاتی تلاش می‌کرد آن‌ها را متقاعد به ماندن در کشور کند.

نظرسنجی قابل اعتمادی منتشر نشده است، اما گمان می‌رود که دو رقیب اصلی محافظه‌کار پزشکیان، محمدباقر قالیباف رئیس فعلی مجلس و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد سابق هسته‌ای باشند.

نظر شما