شناسهٔ خبر: 67279722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

گاردین: پزشکیان چشم به بهبود رابطه با آمریکا دارد

رقبای محافظه کار پزشکیان، او را نمادی از دوره سوم دولت روحانی دانسته اند...پزشکیان تاکید کرده که لازم است ایران درهای خود را به روی جهان خارج باز کند.

صاحب‌خبر -

تنها نامزد اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری ایران، به بهبود روابط با آمریکا چشم دارد.

به گزارش عصرایران، روزنامه گاردین انگلیس در گزارشی به قلم "پاتریک وینتور" دبیر سرویس دیپلماتیک خود، کاهش تنش و بهبود رابطه با آمریکا را مهم ترین گزینه سیاست خارجی تنها نامزد مورد حمایت اردوگاه اصلاح طلبان دانسته است.

در این مطلب آمده است: مسعود پزشکیان امیدوار است که شهروندان بی‌علاقه به رای دادن را به خود جلب کند و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای کشور را احیا کند.

تنها نامزد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه جاری گفت که خواهان بهبود روابط با ایالات متحده است و رقبای محافظه کار خود را متهم کرد که برای احیای برجام تلاش کافی به خرج نداده اند.

گاردین: پزشکیان چشم به بهبود رابطه با آمریکا دارد

پزشکیان که جواد ظریف وزیر سابق امور خارجه را به عنوان مشاور سیاست خارجی خود معرفی کرده است، همچنین تاکید کرد که در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری در روابط تهران و مسکو بازنگری کند چون به گفته او قدرت های شرقی نباید فکر کنند که آنها تنها گزینه ایران هستند.

به نظر می رسد هدف از حضور ظریف به عنوان مشاور پزشکیان در یک میزگرد تلویزیونی، نمادی از این واقعیت باشد که در صورت پیروزی پزشکیان در انتخابات، رویکرد ایران به سیاست خارجی، از جمله نیاز به دستیابی به توافق در مورد برنامه هسته‌ای‌اش، چقدر می‌تواند تغییر کند. غرب به طور فزاینده ای نگران است که رهبران ایران به سمت تولید سلاح هسته ای بروند.

ظریف همچنین به سفر تبلیغاتی پزشکیان به اصفهان پیوست و در جریان صخنرانی خود در آن شهر از رای دهندگان سرخورده خواست تا انتخابات 8 تیر امسال را تحریم نکنند.

بسیاری در ایران از سیاست رویگردان شده اند و مشارکت در انتخابات پارلمانی اسفند ماه به پایین ترین حد خود رسید.

نامزدهای محافظه کار رقیب پزشکیان - که همگی از محافظه‌کاران هستند - او را "دوره سوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی" دانسته اند.

نگرانی محافظه کاران از این است که اصلاح‌طلبان ممکن است موفق شوند پزشکیان را به  مرحله دوم انتخابات بکشانند. این نگرانی گمانه‌زنی هایی را به وجود آورده که حداقل 2 نفر از 5 نامزد محافظه کار از ادامه رقابت انصراف بدهند.

ظریف که روز سه‌شنبه در کنار پزشکیان در گردهمایی انتخاباتی در اصفهان سخنرانی می‌کرد، گفت که احیای توافق هسته‌ای در ماه های نخست ریاست‌جمهوری جو بایدن در سال ۲۰۲۱ ممکن بود، اما با ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایرانی توسط اسرائیل و قانون مجلس ایران برای ملزم کردن دولت به شکستن محدودیت های غنی سازی اورانیوم، مانع از آن شد.

وی همچنین مدعی شد ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شده است زیرا تنها کشوری که از توافق هسته‌ای سود می‌برد، ایران است و افزود: در 2 سال اول توافق، ایران با کاهش تحریم‌ها از تورم تک رقمی برخوردار بود.

پزشکیان نیز تاکید کرده که لازم است ایران درهای خود را به روی سرمایه گذاری خارجی باز کند تا به این کشور برای رسیدن به هدف رشد 8 درصدی کمک کند. او روز دوشنبه در یک مناظره تلویزیونی 4 ساعته درباره اقتصاد گفت که چین در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند زیرا ایران در فهرست سیاه "گروه ویژه اقدام مالی" (FATF) قرار گرفته است؛ پزشکیان تلاش کرد مشکلات اقتصادی در داخل را با انزوای سیاسی این کشور مرتبط کند.

پزشکیان همچنین ویدئوی تبلیغاتی 27 دقیقه ای منتشر کرده که در آن در حال گپ و گفت با گروهی از جوانان سرخورده وناامید است که بسیاری از آنها می گفتند میل به مهاجرت از کشور دارند؛ ا و در این ویدئوی تبلیغاتی تلاش می کرد آنها را متقاعد به ماندن در کشور کند...

نظرسنجی قابل اعتمادی منتشر نشده است، اما گمان می‌رود که دو رقیب اصلی محافظه‌کار پزشکیان، محمدباقر قالیباف رئیس فعلی مجلس، و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد سابق هسته‌ای باشند.

 

نظر شما