شناسهٔ خبر: 67284536 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نشانه‌های پایان عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه

رژیم صهیونیستی با تأسیس واحد جدید محافظت از شهرک‌های اطراف نوار غزه و کاهشی که در نیرو‌های ارتش با آن مواجه است، در تنگنای لجستیکی قرار گرفته است و بعید نیست برای فرار از این بحران به سمت پایان عملیات زمینی در غزه یا کاهش آن گام بردارد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: حمله نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در حالی وارد نهمین ماه خود شده که رژیم صهیونیستی نتوانسته هیچ یک از اهداف تعریف شده خود را محقق کند. آن‌ها نه اسیران خود را آزاد کرده اند، نه توان نظامی مقاومت را از بین برده‌اند. رفح، آخرین منطقه جغرافیایی نوار غزه برای عملیات نظامی رژیم صهیونیستی است. آن‌ها بیش از یک ماه در رفح عملیات کرده‌اند. نتیجه اقدامات ارتش رژیم صهیونیستی در رفح، چیزی بیش از شمال و خانیونس نبوده است. گفته می‌شود تعداد کشته‌های نظامیان اسرائیلی در کمین‌های مقاومت بیشتر از گذشته شده، اعتراضات خیابانی در سرزمین‌های اشغالی چند برابر قبل است و با خروج دو عضو کابینه جنگ، عملاً این کابینه از بین رفته است.

به گزارش تسنیم، در این شرایط، یکی از گزینه‌های محتمل، پایان‌دادن به عملیات نظامی در غزه است تا رژیم‌صهیونیستی و کابینه «نتانیاهو» از فشار کنونی خارج شود. در این زمینه نشانه‌هایی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را زمینه‌سازی برای پایان دادن به عملیات زمینی تلقی کرد. این نشانه‌ها را نمی‌توان قطعی دانست. برخی از این نشانه‌ها، در شرایط مشابه وجود داشته‌اند، اما تفاوت آن با دوره‌های گذشته این است که هیچ‌گاه طی ۹ ماه گذشته مجموع این عوامل در کنار هم قرار نگرفته‌اند؛ لذا وقوع آن در این مقطع محتمل‌تر از گذشته و قابل اهمیت‌تر است.

واحد جدید ارتش صهیونیستی در نوار غزه

قریب دو هفته قبل رسانه‌های رژیم صهیونیستی از تشکیل واحد جدیدی در ارتش رژیم صهیونیستی برای محافظت از شهرک‌های اطراف نوار غزه خبر دادند. این واحد که با نام اختصاری «LOTAR» معرفی شده است، بخشی از لشکر ۱۴۳ رژیم صهیونیستی است. نیرو‌های این واحد را کهنه‌سربازان واحد نخبه ارتش رژیم صهیونیستی و نیرو‌های ذخیره‌ای تشکیل می‌دهند که ساکن شهرک‌های اطراف نوار غزه هستند.

طبق اعلام ارتش رژیم صهیونیستی، این واحد آموزش‌هایی خواهد دید تا بتواند به حملات احتمالی این منطقه، پاسخ سریع بدهد. نیرو‌های این واحد به گونه‌ای آموزش خواهند دید که نیروی ویژه پاسخ به چالش‌های نوار غزه باشند. فرمانده این واحد با نام «سرهنگ دوم A» معرفی شده است. وی اعلام کرده که صد‌ها نفر تاکنون برای عضویت در این واحد جدید درخواست داده‌اند و این درخواست‌ها در وضعیت بررسی قرار دارند. وی گفت این واحد به گونه‌ای عمل خواهد کرد تا دیگر در آینده تهدیدی از غزه متوجه رژیم صهیونیستی نشود.

تشکیل این واحد در شرایطی که رژیم صهیونیستی از کمبود نیرو رنج می‌برد نشانه‌ای مبتنی بر این احتمال است که رژیم صهیونیستی این واحد را برای محافظت از شهرک‌های اطراف غزه تشکیل داده تا به زودی با پایان جنگ در غزه، شرایط بازگشت صهیونیست‌های ساکن آن شهرک‌ها را فراهم سازد.

تعویق رأی گیریِ لایحه افزایش سن خروج نیرو‌های ذخیره

روز یکشنبه، کابینه رژیم صهیونیستی مجبور شد با تذکر «گالی بهاراو میارا»، دادستان کل، لایحه افزایش سن خروج نیرو‌های ذخیره از خدمت را باز پس گیرد. این لایحه، سن خروج خدمت نیرو‌های ذخیره عادی را از ۴۰ به ۴۱ و سن خروج افسران ذخیره را از ۴۵ به ۴۶ افزایش می‌دهد. کابینه نتانیاهو که درمیانه جنگ اخیر این سن را به مدت ۴ ماه افزایش داده بود، حالا قصد داشت تا با افزایش یک ساله زمان خروج نیرو‌های ذخیره، مشکل کمبود نیروی رزمی در میدان غزه را حل کند. اما هم اکنون تصویب این لایحه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

این اتفاق در حالی می‌افتد که یک هفته قبل، لایحۀ خدمت سربازی اجباری یهودیان مذهبی (حریدی‌ها) در کنست رژیم صهیونیستی با اکثریت آراء برای یکسال دیگر تمدید شده است. یعنی رژیم صهیونیستی از یکسو با کنار گذاشتن سربازی اجباری حریدی‌ها، ارتش خود را از چند ده هزار نیرو محروم کرد. در گام دوم، تعلیق لایحه افزایش سن خروج نیرو‌های ذخیره، مانع عدم خروجی بخشی از نیرو‌های ذخیره کنونی شده است.

این به معنای آن است که ارتش صهیونیستی به زودی هزاران ذخیره را در حالی از دست می‌دهد که نمی‌تواند نیرویی جایگزین آن‌ها کند.

توقف کوتاه عملیات زمینی برای ورود کمک‌های بشردوستانه

نشانه دیگری که در نوار غزه می‌تواند حکایت از نزدیک شدن به پایان عملیات زمینی داشته باشد، توقف‌های کوتاه عملیات در نوار غزه است. توقف‌هایی که از سوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام شده‌اند. هرچند که رژیم صهیونیستی همواره نشان داده از این ابزار برای تبلیغ استفاده می‌کند، اما اعلام مستقیم رژیم صهیونیستی برای انجام این توقف‌ها، نشانه جدیدی است که طی ۹ ماه گذشته، کم‌سابقه بوده است.

پیش از این، رژیم صهیونیستی با فشار‌های آمریکا هم حاضر به متوقف‌کردن مقطعی جنگ برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه هم نبود، اما حالا خود این رژیم، از توقف‌های کوتاه سخن می‌گوید که یک نشانه جدید است. این نشانه جدید می‌تواند تلاشی برای اثرگذاری بر افکار عمومی یا تبلیغی باشد، اما در هر جهت از یک تغییر رویکرد در رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد که یک وجه محتمل آن می‌تواند زمینه‌سازی برای توقف عملیات زمینی باشد.

دو طرح جدید آمریکا

ایالات متحده طی دو هفته گذشته، دو طرح مختلف را برای پایان دادن به جنگ ارائه کرده است. طرح نخست، طرح آتش بس جو بایدن بود که برای پایان‌دادن دائمی جنگ در ۳ مرحله ۴۲ روزه ارائه شده بود. طرح دوم، طرحی بود که طبق اعلام «تایمز اسرائیل» برای ایجاد تغییر در طرح دو دولت ارائه شده بود. این طرح‌ها همانگونه که از نام و محتوای آن‌ها مشخص است برای پایان جنگ ارائه شده‌اند و بدون هیچ تفسیر و تحلیلی، زمینه پایان جنگ را هدف قرار داده‌اند.

هرچند طرح‌های مشابه این طرح، طی ۹ ماه گذشته، چند مرتبه ارائه شده‌اند اما، طرح‌هایی که این روز‌ها ارائه شده‌اند، جامع‌تر از طرح‌های ماه‌های قبل هستند؛ لذا به اجرا نیز نزدیک شده‌اند.

هر یک از نشانه‌های فوق، نمی‌توانند به تنهایی دلیلی بر پایان جنگ در نوار غزه باشند، اما در کنار هم قرار گرفتن این دلایل و نشانه‌ها، احتمال پایان جنگ یا دست کم زمینه‌سازی برای پایان‌دادن به آن را قوی‌تر از گذشته مطرح می‌کنند. جنگ کنونی، یک شاخصه متفاوت از جنگ‌های گذشته در نوار غزه با خود به همراه دارد و آن اینکه، با تغییر شاخص‌های گذشته، حالا محاسبات و قواعد بازی در فلسطین تغییر کرده‌اند و ویژگی این جنگ، برهم خوردن تمام محاسبات است که نشانه‌های فوق نیز از آن مستثنی نخواهند بود.

برچسب‌ها:

نظر شما