شناسهٔ خبر: 67284510 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

مدیرکل دادگستری استان مرکزی

سال گذشته 75 درصد پرونده‌های «مُسن» قضایی رسیدگی شدند/ شعب دادگاه‌ صلح در استان مرکزی تشکیل می‌شود

مدیرکل دادگستری استان مرکزی از تشکیل شعب دادگاه‌های صلح در این استان خبر داد و گفت: تشکیل شعب دادگاه‌های صلح براساس سند تحول قوه قضائیه است که پس از هفته قوه قضائیه آغاز به کار خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حجت‌الاسلام سعید جزایی مدیرکل دادگستری استان مرکزی پیش از ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه استان از سند تحول قضایی به عنوان یکی از دستاوردهای مهم شهید رییسی یاد کرد و گفت: ایشان پیش از حضور در دولت، به عنوان رییس قوه قضاییه فعالیت داشتند و طی مدت فعالیت خود کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشتند.

وی به عملکرد و اقدامات دستگاه قضا در استان مرکزی اشاره کرد و افزود: یکی از چالش‌های جدی قوه قضائیه افزایش ورودی‌ها است به طوری که سال گذشته نسبت به سال 1401 افزایش 13 درصدی ورودی پرونده‌ها به شعب را داشتیم در حالیکه با کمبود کادر قضایی و اداری در ساختار تشکیلاتی مواجه هستیم.

مدیرکل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: مطالبات مالی، دادخواست طلاق به درخواست زوجه، الزام به تنظیم سند رسمی ملک، مطالبه مهریه و خلع ید، بیشترین عناوین پرونده‌های حقوقی و توهین، سرقت، ضرب و جرح عمدی، تهدید و تصادف منجر به جرح نیز بیشترین عناوین دعاوی کیفری را از حیث فراوانی شامل می‌شوند.

حجت‌الاسلام جزایی با تاکید بر اینکه رسیدگی به پرونده‌ها با جدیت در دستور کار قرار دارد و قضات ما با کار جهادی پیگیر موارد هستند، گفت: سال گذشته 1041 هزار پرونده  «مُسن» قضایی داشتیم که 75 درصد این پرونده‌ها معادل 77 مورد پرونده «مُسن» رسیدگی شد؛ همچنین رسیدگی به 27 مورد از 40 پرونده کثیرالشاکی طی سال گذشته انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه در بحث اتقان آرای هرگز کوتاه نیامده‌ایم، گفت: در همین مدت نیز 1.7 درصد نسبت به سال 1401 اتقان آرا در کنار رسیدگی پرونده‌ها بهتر شده است.

مدیرکل دادگستری استان مرکزی در ادامه با بیان اینکه سیاست‌های قوه قضائیه به دنبال حبس زدایی است به آمار زندانیان آزاده شده هم اشاره داشت و تصریح کرد: برابر قانون از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کرده‌ایم و در این بخش 10 درصد نسبت به سال 1401 افزایش داشته‌ایم به طوری که 7 هزار و 830 مورد مجازات جایگزین حبس اعمال شده است؛ زندانیان جرائم غیرعمد که توسط ستاد دیه و خیرین آزاد شدند در سال گذشته 301 نفر بوده است.

حجت‌الاسلام جزایی ادامه داد: سال گذشته با بهره‌گیری از نهادهای ارفاقی 3 درصد نسبت به مردان و 20 درصد نسبت به زنان ورودی به زندانیان استان کاهش داشته است.

وی رتبه استان را در بحث هوشمندسازی برتر اعلام کرد و افزود: در این بخش در بسیاری از شاخص‌ها از جمله دادرسی تمام الکترونیک، ابلاغیات الکترونیکی، رسیدگی به پرونده زندانیان، استعلام مالی و استفاده از پایند توانسته‌ایم عملکرد خوبی را داشته باشیم.

وی افزایش دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از 25 به 28 مورد را از دیگر اقدامات دستگاه قضا در استان برشمرد و گفت: در بخش پیشگیری از وقع جرم با توسعه مراکز مشاوره، طی سال گذشته از 681 مورد پرونده ارجاعی به این مراکز 27 درصد مورد به صلح منتهی شد.

مدیرکل دادگستری استان مرکزی از تشکیل شعب دادگاه‌های صلح در این استان خبر داد و گفت: تشکیل شعب دادگاه‌های صلح براساس سند تحول قوه قضائیه است که پس از هفته قوه قضائیه آغاز به کار خواهند کرد.

حجت‌الاسلام جزایی در بخشی از سخنان خود ضمن دعوت برای حضور در انتخابات خاطرنشان کرد: انتخابات مکمل حماسه تشییع شهدای خدمت است و مردم باید با شکوه هر چه بیشتر در این عرصه شرکت کنند.

انتهای پیام/

نظر شما