شناسهٔ خبر: 67284473 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاوضه طلای کثیف با سکه‌ طلا در تاریک دره همدان

عضو اسبق فدراسیون کوهنوردی همدان و فعال محیط زیست گفت: مردم به همایش جمع آوری زباله از تاریک دره بپیوندند و با جمع‌آوری زباله‌های رهاشده در طبیعت، سکه طلا جایزه بگیرند.

صاحب‌خبر -

علیرضا امزاجردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در همدان اظهار کرد: در برنامه روز جمعه، یکم تیرماه ۱۴۰۳ در نظر داریم با کمک طبیعت دوستان و مردم عزیز، زباله‌های رها شده در تاریک دره همدان را جمع آوری کرده و از طبیعت خارج کنیم.

وی افزود: طبیعت، طلای خدادادی است و متأسفانه طبیعت تاریک دره، به‌علت استفاده‌ی ناصحیح عشایرها و عشایر نماها و مسافران و بعضی همشهریان، مملو از زباله‌های مختلف شده است و این زباله‌ها وارد آب شرب این منطقه شده و آب مصرفی جاری در این منطقه را آلوده کرده است با توجه به اینکه یک چهارم آب شرب همدان، از تاریک دره تأمین می‌شود آلودگی آب این منطقه، باعث شیوع بیماری‌ها از طریق آب می‌شود.

عضو اسبق فدراسیون کوهنوردی همدان و فعال محیط زیست ادامه داد: حیوانات این منطقه نیز با استفاده از این آب و گاهی با خوردن این زباله‌ها بیمار شده و با استفاده از گوشت و شیر این حیوانات، بیماری‌ها به انسان‌ها منتقل می‌شود.

امزاجردی اضافه کرد: گروه‌های طبیعت دوست زیادی همچون گروه‌های کوهنوردی، انجمن طبیعت دوستان، انجمن رفتگران و … برای کمک به این امر، اعلام آمادگی کرده‌اند اما در کل امیدواریم مردم عادی به ما بپیوندند تا از نزدیک مشکلات ورود این زباله‌ها و خسارات وارد شده به طبیعت را ببینند و در آینده، شاهد ریختن زباله در طبیعت نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: تاریک دره به‌دلیل حجم ترافیک گنجنامه و ورود مسافرین و عشایر و وسایل نقلیه، با ریختن زباله، به‌شدت آلوده شده است.

عضو اسبق فدراسیون کوهنوردی همدان و فعال محیط زیست افزود: روز جمعه اول تیر ۱۴۰۳ برنامه‌ی پاک‌سازی طبیعت تاریک دره، آغاز خواهد شد و سه دستگاه اتوبوس ساعت ۵:۳۰ صبح در میدان آ رامگاه بوعلی، ضلع شرقی، درب مخابرات منتظر همشهریان عزیز هستند تا با تشویق استفاده‌ی کمتر از وسایل نقلیه شخصی، مردم عزیز را به طبیعت تاریک دره انتقال داده و افراد در گروه‌های ۲۰ تا ۲۵ نفره، هرکدام با یک ناظر به مناطق مختلف تاریک دره رفته و طبیعت را پاکسازی کنند.

امزاجردی ادامه داد: کیسه و دستکش در اختیار افراد قرار داده خواهد شد که راحت‌تر به پاک‌سازی این منطقه، اقدام کنند و با اتوبوس‌ها دوباره به داخل شهر انتقال داده خواهند شد.

وی اضافه کرد: از برنامه‌های جانبی این همایش، برنامه‌هایی برای کودکان، اجرای موسیقی و پذیرایی و عدم استفاده از ظروف یک‌بار مصرف خواهد بود.

عضو اسبق فدراسیون کوهنوردی همدان و فعال محیط زیست خاطر نشان کرد: در انتهای برنامه سکه‌های طلا بین پاک سازان طبیعت توزیع خواهد شد و این برنامه با شعار معاوضه سکه طلا با طلای کثیف به پایان خواهد رسید.

وی افزود: از مردم عزیز می‌خواهیم بدانند که الوند، مادر اصلی ماست پس همگی باهم در پاکسازی و تمیز نگهداشتن طبیعت زیبایمان بکوشیم و طبیعت را پاکیزه نگه داریم.

عضو اسبق فدراسیون کوهنوردی همدان و فعال محیط زیست ادامه داد: ما مجاز نیستیم چیزی به طبیعت اضافه کنیم یا از آن بکاهیم و باید این میراث عزیز را پاک به آیندگان تحویل دهیم.

امزاجردی اضافه کرد: برخی گمان می‌کنند که پوست میوه به طبیعت بازمی‌گردد و زباله‌ها را داخل طبیعت رها می‌کنند، این روند ماه‌ها به طول می‌انجامد و ما مجاز نیستیم هیچ نوع از زباله را در طبیعت رها کنیم.

نظر شما