شناسهٔ خبر: 67284209 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رشد پنج برابری مراکز سلامت روانی و اجتماعی سراج در کشور

سرپرست دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: تعداد مراکز سلامت روانی و اجتماعی سراج در کشور ۵ برابر شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - طبق اعلام وبدا، حامد مصلحی مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: مراکز سلامت روانی اجتماعی یا همان سراج، واحد‌هایی هستند که با هدف ارتقای کمی و کیفی ارائه خدمات سلامت روانی اجتماعی مبتنی بر اصول و ارزش‌های انسانی، اسلامی و با هدف نهادینه سازی آن‌ها در جامعه ایجاد می‌شوند و به ارتقای سلامت و کیفیت زندگی افراد و رضایت مراجعان، بیماران و خانواده آنان کمک خواهند کرد.

وی بیان کرد: اختلالات روان و ارائه مداخلات سلامت روان، مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی از مهمترین دغدغه‌های وزارت بهداشت در دولت شهید رئیسی است.

وی ادامه داد: بر همین اساس، الگوی پیشروی مراکز خدمات سلامت روانی، اجتماعی جامعه نگر (CMHC) در جهان، در کشور و مبتنی بر فرهنگ ملی، با عنوان مراکز سراج به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

 مصلحی تاکید کرد: استقرار این مراکز به تکمیل چرخه خدمات سلامت روانی و نیز کاهش آسیب‌های اجتماعی مرتبط و افزایش رضایت مراجعان، بیماران و خانواده آنان کمک می‌کند. خدمات این مراکز در بخش‌های اجتماعی، مردم پایه و مبتنی بر اقدامات بین بخشی و به صورت رایگان طراحی شده است.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت بیان کرد: تقویت و توسعه ۵ برابری مراکز سراج در کل کشور با ابلاغ رئیس جمهور شهید، از جمله اقدامات تحولی معاونت بهداشت در حوزه سلامت روانی، اجتماعی بوده که در فاز استقرار ۱۰۰ واحد، با پیشنهاد دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و موافقت وزارت بهداشت انجام شده است.

وی در پایان با بیان این که در آینده به ازای هر شبکه بهداشت و درمان یا مرکز بهداشت شهرستان با جمعیت بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر، یک واحد سراج با اولویت مناطق محروم و کم برخوردار باید شکل بگیرد، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تقویت ارائه خدمات تخصصی به بیماران روان به نسبت سال گذشته و ارائه خدمات مددکاری به بیماران روان، دو برابر سال گذشته است.

نظر شما