شناسهٔ خبر: 67284201 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس کل دادگستری گیلان:

شمار بازداشت شدگان حریق بیمارستان قائم رشت به ۵ نفر رسیده است

رشت- رییس کل دادگستری گیلان با اشاره به اینکه دستگاه قضائی هر گونه سهل انگاری را بررسی می کند، گفت: شمار بازداشت شدگان حریق بیمارستان قائم رشت به ۵ نفر رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین اسماعیل صادقی نیارکی ظهر پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان با اشاره به پرونده حریق بیمارستان قائم رشت اظهار کرد: دستگاه قضائی استان با قدرت و دقت پیگیر پرونده این حادثه است.

وی با اشاره به حضور میدانی خود و همکاران قضائی گیلان در محل حادثه از ساعت‌های اولیه و بررسی وضعیت افزود: ریاست محترم قوه قضائیه و دادستان محترم کل کشور نیز بلافاصله دستورات قاطع خود را در ورود به این پرونده اطلاع دادند و این حساسیت در کشور ایجاد شده است که پرونده مذکور با جدیت پیگیری گردد.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی با بیان اینکه دستگاه قضائی هر گونه سهل انگاری و بی‌مبالاتی در زمینه این بیمارستان را بررسی می‌کند، گفت: تا امروز ۵ نفر در این پرونده بازداشت هستند که از جمله بازداشت شدگان می‌توان به صاحب بیشترین سهام، مدیرعامل و رئیس بیمارستان اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی افزود: رسیدگی به پرونده به قوت، فوریت و دقت پیش می‌رود و دیروز که یک نفر از جانب هیأت دولت در استان برای بررسی این موضوع حضور پیدا کرده بود از اقدامات و جدیت دستگاه قضائی تقدیر کرد.

کسی در حادثه بیمارستان قائم به علت سوختگی فوت نکرده است

وی تاکید کرد: ما معتقدیم این حادثه رخ داده است و اینکه ابعاد چقدر بوده و این کوتاهی چه مقدار است نیازمند آمدن نتایج دقیق کارشناسی است البته کارشناسی اولیه توجه اتهام را می‌رساند اما کارشناسی تفصیلی هنوز اعلام نشده است.

رئیس کل دادگستری گیلان افزود: پزشکی قانونی همان روز نخست با جدیت کار خود را آغاز کرد و همان روز اجساد چهار نفر از فوت شدگان تحویل خانواده‌ها شد بر اساس اعلام پزشکی قانونی کسی در این حادثه به علت سوختگی فوت نکرده است، هشت نفر به علت خفگی و یک نفر به علت دیگری فوت شده است که با قاطعیت و دقت بررسی‌ها دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: پنج نوزاد تازه متولد شده بستری در بیمارستان قائم بودند که در بخش نوزادان فوتی نداریم و آنها توسط نیروهای امدادی منتقل شدند.

رئیس کل دادگستری گیلان ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد آتش نشانان و امدادگران در این حادثه، گفت: آتش از یک ضلع ساختمان در بعد از ورود آتش‌نشانی در طبقه اول آتش طبقه تحتانی شروع شد و محل استقرار افرادی که فوت شدند و بیماران بدحال بستری بودند در انتهای سالن در آن طبقه بود. پس از ورود آتش نشانان کنترل و به طبقات بالا نرسید و در همین فاصله بیمارستان تخلیه شد.

وی با بیان اینکه ما نباید از جانفشانی نیروهای امدادی، آتش نشانان، پرسنل، مردم و تمام کسانی که برای انتقال بیماران کمک کردند غافل شویم، ادامه داد: امیدواریم که هر چه سریع‌تر بیمارستان قائم با استانداردهای خودش و رفع نواقص به چرخه ارائه خدمات برگردد تا جامعه از دریافت خدمات محروم نشود.

رئیس کل دادگستری گیلان همچنین افزود: متأسفانه در میان فوت شدگان خواهر شهید شیرودی که از استان همجوار در بیمارستان قائم بستگی بودند نیز فوت شدند که به خانواده این عزیز تسلیت عرض می‌کنیم.

آزادی حدودی ۳۰۰ زندانی جرایم غیر عمد در گیلان

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و همراهانش گفت: در این هفته ۲۹۰ برنامه در قالب ۱۹ عنوان در گیلان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به میزان پرونده‌های رسیدگی شده در گیلان افزود: ۸۱۹ هزار و ۷۴۲ پرونده در سال ۱۴۰۱ در دادگستری گیلان مورد رسیدگی قرار گرفت که این میزان در سال ۱۴۰۲ حدود ۹ درصد افزایش یافت.

رئیس کل دادگستری گیلان به افزایش مجازات‌های جایگزین حبس نیز اشاره کرد و گفت: در اجرای هدفمند کردن محکومیت‌ها نیز اقدامات مناسبی در گیلان انجام شده که در این راستا و طی سال گذشته شاهد رشد ۲۷ درصدی محکومیت‌های جایگزین حبس نسبت به مدت مشابه سال پیش‌تر از آن هستیم.

وی اضافه کرد: در بخش آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نیز سال گذشته ۱۱۰ میلیارد ریال در مراسم گلریزان و همچنین کمک افراد نیکوکار جمع آوری شد که حدود ۳۰۰ زندانی جرایم غیرعمد آزاد شدند.

رئیس کل دادگستری گیلان افزود: به موازات این کار نیز با پدیده زمین خواری به شدت برخورد می‌کنیم و یکی از موارد هم تخریب ۱۴ هتل آپارتمان در لاهیجان بود که در حریم ساحل احداث شده بود و مالک آن نیز یک فرد ۲ تابعیتی بود که البته در این راستا با کسانی که به وظایف خود توجه نداشته و کوتاهی کردند نیز برخورد شد.

نظر شما