شناسهٔ خبر: 67284069 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ایجاد بزرگترین نهالستان آپونتیا کشور در یزد

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد گفت: بزرگترین نهالستان کاکتوس آپونتیا در سطح ۵ هکتار در یزد راه‌اندازی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، محمدمهدی شطرنجی به اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه کشاورزی یزد اشاره کرد و اظهار داشت: بزرگترین نهالستان کاکتوس آپونتیا در راستای طرح‌های تحولی استان در یزد ایجاد شده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد خاطرنشان کرد: این نهالستان با سطح 5 هکتار و تولید یک میلیون نهال ریشه‌دار، برای توسعه کاشت این محصول در 250 هکتار از اراضی استان یزد ایجاد شده است.

شطرنجی بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام‌شده، رقم کُمپرسا به دلیل دو منظوره بودن جهت تولید میوه و علوفه، مناسب‌ترین رقم برای اقلیم استان شناخته شده و 95 درصد تولید نهال‌ها به این رقم اختصاص یافته است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیادی که در حوزه کشاورزی و گلخانه‌ای دارد گفت: همچنین 5 درصد باقی‌مانده به رقم اِنگلمانی که تنها برای تولید میوه است، اختصاص دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد ادامه داد: آب مورد نیاز برای هر نهال آپونتیا به طور متوسط 100 لیتر در سال است که این مقدار نسبت به گیاهان علوفه‌ای دیگر بسیار کم است.

شطرنجی بیان کرد: با یک سوم آب مصرفی برای یونجه، می‌توان پروتئین معادل یک سوم یونجه برای دام تولید کرد، این گیاه علاوه بر ارزش غذایی بالا، تامین کننده ویتامین‌های گروه A و C و آب مورد نیاز دام است.

وی افزود: در صورت هدف‌گذاری برای کشت علوفه، با تراکم 30 تا 40 هزار بوته در هر هکتار، چهار مرحله برداشت در سال و تولید حدود 200 تن علوفه تازه در هر هکتار انتظار می‌رود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد خاطرنشان کرد: با توجه به سازگاری این گیاه با اقلیم استان، توسعه کاشت آن بدون شک موفقیت‌آمیز خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما