شناسهٔ خبر: 67283707 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک وکیل دادگستری:

اقدام کانادا در تروریست‌خواندن سپاه، پوپولیستی است/سپاه مقابل کشورهای مدعی حقوق بشر ایستاده است

زهرا میرزایی

یک وکیل دادگستری گفت: اقدام کانادا در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست به اصطلاح «تروریستی» حرکتی سیاسی، پوپولیستی و در جهت خوش خدمتی و خوش رقصی سیاستمداران کانادایی برای اربابان خود در نظام صهیونیستی دنیا است.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدام دولت کانادا در قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست به سازمان‌های به‌ اصطلاح تروریستی گفت: طبق قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم مصوب 94، « تهیه و جمع آوری عامداً و عالماً وجوه و اموال به هر طریق چه دارای منشأ قانونی باشد یا نباشد و یا مصرف تمام یا بخشی از منابع مالی حاصله از قبیل قاچاق ارز، جلب کمک‌های مالی و پولی، اعانه، انتقال پول، خرید و فروش اوراق مالی و اعتباری، افتتاح مستقیم یا غیرمستقیم حساب یا تأمین اعتبار یا انجام هرگونه فعالیت اقتصادی اشخاص توسط خود یا دیگری جهت ارائه به افراد تروریست یا سازمان‌های تروریستی که مرتکب یکی از اعمالی مانند ارتکاب یا تهدید به ارتکاب هرگونه اقدام خشونت آمیز از قبیل قتل، سوءقصد، اقدام خشونت آمیز منجر به آسیب جسمانی شدید، ربودن، توقیف غیرقانونی و گروگانگیری اشخاص و یا اقدام خشونت آمیز آگاهانه علیه افراد دارای مصونیت قانونی یا به مخاطره انداختن جان یا آزادی آنها به قصد تأثیرگذاری بر خط مشی، تصمیمات و اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران، سایر کشورها و یا سازمان های بین المللی دارای نمایندگی در قلمرو جمهوری اسلامی ایران و  ... می‌شوند، تأمین مالی تروریسم بوده و جرم محسوب می‌شود. همچنین کنوانسیون‌های مختلفی در سطح بین الملل در این خصوص وجود دارد که در خصوص تروریست بحث کرده است.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: ما سپاه پاسداران را نیرویی می‌دانیم که از نظام و مملکتمان در مقابل تهاجمات خارجی دفاع می‌کند و آنها افرادی هستند که با کسانی که نظام را به خطر می‌اندازند و با گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کنند؛ اما  کشوری مثل آمریکا که داعش را  به وجود می‌آورد و آن را ارتش خود می‌داند و فردی مثل نتانیاهو به آنها سلاح و تسلیحات می‌دهد؛ زمانی که سپاه پاسداران ما، نیروهای نظامی آنها را که برای اقدامات تروریستی  آموزش دیده‌اند،  نابود می‌کند، آنها به جهت اینکه بتوانند با یک نیروی نظامی قدرتمندی مثل سپاه مقابله کنند،  مجبورند به نوعی قوانین را جلوه دهند که نیروی تروریستی سپاه ماست. 

محمدی افزود: کشورهایی مثل آمریکا و طرفدارانشان انگلیس و کانادا یا باید بیایند و بگویند که تروریست هستند یا بگویند ارتشی که مقابل آنها ایستاده، تروریست است؛  قطعا نمی‌گویند که خودشان تروریست هستند بلکه ارتش مقابلشان را تروریست می‌دانند تا بتوانند افکار دنیا را مجاب کنند که رفتار آنها درست است. 

این حقوقدان ادامه داد: شاید تعریف دقیقی از واژه تروریست در قانون نداریم اما در دنیا مشهود است که تروریست با چه اعمالی شناخته می شود؟ آن اعمال به وسیله کدام ارتش رخ می‌دهد؟ آیا به وسیله ما یا به وسیله کسانی که مقابل ما ایستاده‌اند؟  در کشور فلسطین اشغالی انواع جنایات جنگی رخ می‌دهد و  کشورهایی مانند آمریکا و کانادا و انگلیس نه تنها این  کشور را حمایت نمی‌کنند بلکه برای رژیم صهیونیستی سلاح هم ارسال می‌کنند و در جنایات رخ داده در فلسطین  مشارکت دارند. با این اوصاف تروریست کیست؟  قطعا اقداماتی که این کشورها  انجام می‌دهند منطبق با تعاریفی است که برای تروریست خواندنشان در نظر گرفته شده است.

وی با طرح این سوال که چرا کانادا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریست می‌داند؟  گفت: زیرا سپاه مقابل این کشورهای مدعی حقوق بشر ایستاده و مانع انجام اقدامات تروریستی آنها شده است. دولتمردان کانادا در خصوص اسرائیل کاملا ساکت‌اند و حرفی نمی زنند اما  نیروی قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در دفاع از مملکتمان اقدامات موثری را انجام می‌دهد تروریستی عنوان می‌کنند. دولتمردان کانادا باید پاسخ دهند که چرا نسبت به  اقدامات جنایتکارانه اسراییل خاموش هستند و حرفی نمی‌زنند.

محمدی گفت: اقدام کانادا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی، حرکتی سیاسی و پوپولیستی و در جهت خوش خدمتی و خوش رقصی سیاستمداران کانادا برای اربابان خود در نظام صهیونیستی دنیاست و این حرکت قابل دفاع در نظام حقوقی نیست.

وی در پایان گفت: در نظام حقوقی کاملا مشخص است که تروریست کیست. کانادا به جای اینکه نقش بازی کند بهتر است روابط خودش با اسرائیل را بسنجد و  از  اقدامات تروریستی آنها صحبت کند. سیاسیون کانادا باید بدانند حق همیشه پیروز است و آنها بهتر است طرف برنده بایستند و با زدن حرف‌های خلاف واقع بهتر است واقعیت را ببینند  و به آن احترام بگذارند و طرف برنده تاریخ بایستند نه طرف بازنده تاریخ.

انتهای پیام 

نظر شما