شناسهٔ خبر: 67283674 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تداوم عملیات تست سل و بروسلوز در جمعیت دام سنگین شهرستان مشهد

عملیات تست سل و بروسلوز در جمعیت دام سنگین شهرستان مشهددرحال اجرا است.

صاحب‌خبر -

تداوم عملیات تست سل و بروسلوز در جمعیت دام سنگین شهرستان مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،دکتر محمد سیاح؛ رئیس شبکه دامپزشکی مشهدگفت:پیش بینی می شود در سال جاری حدود۶۳ هزار و ۷۵۰ نوبت سر دام سنگین مورد پایش دو بیماری سل و بروسلوزقرار گیرند.

 وی افزود: سل و بروسلوز از جمله مهمترین و شایعترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از طریق مجاورت با دام آلوده و همچنین مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه و آلوده، افراد انسانی را درگیر نموده و صدمات جبران ناپذیری به مبتلایان وارد می‌ کند.

 سیاح، گفت: یکی از راه‌های مبارزه و پیشگیری از انتشار بیماری سل، شناسایی دام‌های آلوده از طریق انجام تست، و در صورت ابتلا، حذف و کشتار دام است.

او افزود:همچنین در خصوص بیماری بروسلوز، واکسیناسیون دام به منظور پیشگیری، انجام تست‌های تشخیصی و در صورت ابتلا، حذف و کشتار دام، از راه‌های مبارزه و پیشگیری از انتشار این بیماری است.

 رئیس شبکه دامپزشکی مشهد، با تاکید بر اهمیت رعایت امنیت زیستی، ضدعفونی کردن منظم جایگاه‌های دام، رعایت اصول قرنطینه‌ای برای انجام اقدامات کنترل و پیشگیری از این بیماری، از دامداران خواست در زمینه کنترل و پیشگیری از این دو بیماری و سایر بیماری‌های دامی، همکاری لازم را با گروه های دامپزشکی داشته باشند.

رئیس شبکه دامپزشکی مشهد افزود:دامداران از هرگونه جابجایی، حمل و نقل و ورود دام جدید به دامداری خود، بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری کنند و بر اساس ضوابط بهداشتی سازمان دامپزشکی، حمل و نقل دام‌ها را صرفا با مجوز بهداشتی قرنطینه‌ای انجام دهند.

نظر شما