شناسهٔ خبر: 67283538 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار نارنجی؛ کشاورزان سمنان برداشت محصول را به بعدازظهرها موکول نکنند

سمنان - ایرنا - هواشناسی به دلیل ادامه فعالیت سامانه بارشی و وزش باد شدید با احتمال خسارت به محصولات کشاورزان سمنان هشدار نارنجی اعلام و بر تسریع برداشت محصولات باغی و زراعی در ساعات ابتدایی و آرام روز تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سامانه بارشی که از امروز پنجشنبه تا پایان روز سه‌شنبه پنجم تیر در استان سمنان فعال است، با احتمال خسارت به محصولات باغی، زراعی، سازه‌های موقت و ماشین‌آلات کشاورزی همراه است.

هواشناسی استان سمنان انجام اقدام‌هایی برای جلوگیری از نفوذ رواناب به داخل سالن‌های پرورشی، تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به بارش‌های رگباری و خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش تاکید کرد.

مدیرکل هواشناسی سمنان بیان کرد: احتمال ریزش تگرگ، رگبار، رعد و برق در برخی نقاط و وزش باد شدید به ویژه در ساعات بعدازظهر، از جمله پیش‌بینی‌های کارشناسان این اداره‌کل است.

هشدار نارنجی؛ کشاورزان سمنان برداشت محصول را به بعدازظهرها موکول نکنند

ایرج مصطفوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تداوم ناپایداری جوی تا پنجم تیرماه، افزود: طبق پیش‌بینی‌ها وزش باد شدید در پنجشنبه بعدازظهر و یکشنبه شدت بیشتری خواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی سمنان گفت: کشاورزان در مورادی مانند خودداری از سمپاشی و محلول‌پاشی در مزارع و باغ‌هات پیش از بارندگی‌ها، پرهیز از چرای دام‌ها در ارتفاعات و مسیر رودخانه های فصلی به دلیل خطرات برق‌زدگی و سیلاب، پاکسازی مسیرها و کانال‌های انتقال آب به مزارع و باغ‌ها برای جلوگیری از آبشویی اراضی، کنترل استحکام سازه‌ها و مهار سامانه‌های آبیاری بارانی و استفاده از قیم برای نهال‌های جوان، دقت لازم را داشته باشند.

به گزارش ایرنا، استان سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم استان سمنان است.

از کل گستره بخش کشاورزی استان سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است.

تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد از گستره استان سمنان به میزان پنج و ۲ دهم میلیون هکتار نواحی بیابانی است و ۳۵۰ هزار هکتار را جنگل و سه و هشت دهم میلیون هکتار را مرتع شامل می شود.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان دارای ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.

در کنار تلفن گویای ۱۳۴، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شمار ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد را نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال کنید، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کد های ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کنید، همچنین لازم به ذکر است که می توانید به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی ارسال کنید.

نظر شما