شناسهٔ خبر: 67283432 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش صادرات قالی افغانستان

وزارت صنعت و تجارت طالبان از افزایش ۷ درصدی صادرات قالی افغانستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

وزارت صنعت و تجارت افغانستان اعلام کرد در پنج ماه گذشته به ارزش ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار قالی صادر کرده است. 

بنا بر گفته‌های آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت، بیشتر این قالی ها به کشورهای همسایه و اروپا صادر شده‌اند. 

آخندزاده عبدالسلام جواد درباره صادرات قالی گفت:«در جریان پنج ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی به وزن مجموعه بیشتر از دو میلیون کیلوگرم قالی و به ارزش هفت‌ونیم میلیون دلار به کشورهای پاکستان، ازبکستان، ایتالیا، ترکیه، آمریکا، هند، آلمان، امارات متحده عربی، چین و دیگر کشورها صادرات صورت گرفته است.»

در همین حال اتحادیه قالی افغانستان گفته است که اگر به چالش‌های بازرگانان در روند صدور ویزا رسیدگی شود و هم‌چنان دهلیزهای هوایی فعال شوند، میزان صادرات قالی از این هم بیشتر خواهد شد. این اتحادیه از افزایش هفت درصدی فروش قالی در خارج از کشور نسبت به سال گذشته خبر داده است. 

نوراحمد نوری، رئیس اتحادیه قالی افغانستان گفت: «با تلاش‌های وزارت صنعت و تجارت و هیأت رؤسای اتحادیه قالی افغانستان، در کشورهای ترکیه، قزاقستان و کشورهای آسیای میانه فروش قالی افغانستان افزایش یافته است. یعنی نسبت به سال گذشته در سال جاری میلادی، فروش داخلی هم در اثر تلاش‌های وزارت صنعت و تجارت و اتحادیه قالی، هفت درصد افزایش یافته است.»

بر بنیاد گفته‌های قالی فروشان، زنان افغانستان به‌ویژه زنان شمال کشور قالی‌های مرغوب دنیا را می‌بافند.

اتحادیه قالین افغانستان همواره با تاکید بر سهم داشتن در برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی صنعت قالی گفته است که اگر به مشکلات در روند صدور ویزا برای بازرگانان رسیدگی شود و دهلیزهای هوایی نیز فعال شوند، صادرات قالی کشور به کشورهای گوناگون بیشتر از پیش خواهد شد.

نظر شما