شناسهٔ خبر: 67283424 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

حاشیه‌های حضور پزشکیان در جمع دانشجویان دانشگاه تهران | به شما خیانت نخواهم کرد

صاحب‌خبر -

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: برنامه‌ی پرسش و پاسخ دانشگاهیان با مسعود پزشکیان توسط انجمن اسلامی دانشگاه تهران با عنوان «زین خوان چپاول شده امید چه داری؟» ساعت یک بعد از ظهر 27 خرداد در سالن چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد. متن پیش رو حاشیه نگاری‌ای بر این نشست است.

«استادمون یه قاضی معروفه؛ می‌گفت شکی تو سلامت پزشکیان نیست»

پیش از شروع مراسم و حضور مسعود پزشکیان با چند نفر از حاضرین سالن صحبت کردم. دو دختر دانشجوی حقوق از دانشگاه آزاد تهران مرکز درخواست حضورشان را به ستاد داده بودند و حالا روی صندلی منتظر آغاز برنامه بودند. یکی‌شان که سی ساله بود می‌گفت: همه میگن اگر قرار بر رای مردم باشه آقای پزشکیان رای میاره! دوست ندارد همین حرف‌ها را مقابل دوربین بگوید. آن دیگری که 26 ساله است گفته‌های استادش که یک قاضی مهم و معروف است را گواه می‌آورد که خللی در سلامت اخلاقی و مالی پزشکیان نیست.

پزشکیان آگاهانه به صحنه‌ای از پیش تعیین شده آمد | واقعیتِ دانشگاهِ ناامید

پله‌های سالن را بالا می‌روم تا سوژه‌ی دیگری را پیدا کنم. شجریان بلند می‌خواند:«سرها در گریبان است / وگر دست محبت سوی کس یازی / به اکراه آورد دست از بغل بیرون / که سرما سخت سوزان است». از همین فضا و آن عنوان برنامه مشخص است مضمون اصلی برنامه مطالبه‌گری دردمندانه‌ی دانشجویان انجمن اسلامی‌ست که چندان امیدی هم به انتخابات ندارند. انگار پزشکیان به صحنه‌ای از پیش تعیین شده می‌آید.

انجمن اسلامی برای مطالبه‌گری مقابل انتقادها ایستاد

در فضای مجازی بسیاری از ادوار این انجمن یا دیگر فعالان دانشجویی که قصد تحریم انتخابات را دارند به دانشجویان متولی این برنامه تاختند. علیرغم این فشارها برنامه برگزار شد و حاصل اگر تخریب انتخابات و آن کاندیدا نبود تشویق هم نبود. بیان دردهای چند ساله‌ی قدیمی‌ترین جنبش دانشجویی بود.

«آقای پزشکیان در مجلس تنها بودند ولی خیلی به ما کمک کردند!»

یکی از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه تهران را دیدم که تلاش داشت مستقیما با آقای پزشکیان صحبت کند. او که از اعضای سابق شورای صنفی این دانشگاه بود از اشکالات اساسی برنامه‌ی هفتم توسعه در حوزه‌ی سلامت می‌گفت و کمک‌های زیادی که مسعود پزشکیان برای اصلاح آن در مجلس کرده است: خب آقای پزشکیان اونجا تنهاست ولی خیلی کمک کردن. الآن نمیشه دیدشون ولی تو مجلس که بودن واتس‌اپشون رو خوب جواب می‌دادن. چند بار هم با خودشون حرف زدیم و یه اصلاحاتی انجام شد اما این برنامه اشکال زیاد داره.

جمعیت کیپ تا کیپ نشسته بود. طوری که حفاظت مانع شد چند نفری روی سن بنشینند. حضور پزشکیان در سالن با تشویق جمعیت همراه شد. تقریبا 1:20 ظهر برنامه شروع شد: ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ 

آبروی دانشگاه را برای هیچکس ارزانی نخواهیم کرد

اولین جمله‌ی سخنران این بود که انجمن اسلامی میزبان یک پرسش و پاسخ است نه یک نشست تبلیغاتی برای حمایت از نامزدی خاص. در کنار پزشکیان حضور چهره‌هایی نظیر محمود نیلی احمدآبادی و علی‌اصغر خدایاری جالب توجه است. سخنران با تاکید می‌گفت: یاد گرفته‌ایم آبروی دانشگاه را برای هیچکس ارزانی نکنیم چرا که حرمت امامزاده به متولیان آن است نه مهمانان آن. حرف‌های سخنران و نمایندگانی که سخن گفتند تند و بی‌لکنت از اعتراضات دی 96 و آبان 98 و 1401 بود. جمعیت با این یادآوری‌ها به تحرک درمی‌آمد؛ شعار سر می‌داد و تشویق می‌کرد. سخنران با اشاره به حضور میرحسین موسوی در 13 اسفند 87 می‌گفت که او بیش از همه پای عهد خود با دانشگاه مانده است. فریاد «یاحسین میرحسین» جمعیت بلند شد.

فیلمبرداری ممنوع | لگدی که نثار فیلمبردار شد

گوشه‌ای از سالن مختصری بحث و درگیری اعضای انجمن با یک فیلمبردار در جریان بود. پیش از مراسم اعضای این انجمن هماهنگ کرده بودند که فیلمبرداری کامل این مراسم را بر عهده می‌گیرد و در اقدامی جدید به هیچ خبرگزاری یا حاضری در سالن اجازه‌ی فیلمبرداری نداد. طوری شد که در پایان مراسم لگدی هم نثار آن فیلمبردار مصر بر فیلمبرداری شد!

آقای پزشکیان زین خوان چپاول شده امید چه دارید؟!

سخنران در پایان از این شرایط که شرکت در انتخابات به جای اینکه «محصول تجلی خواست و اراده‌ی مردم» باشد مانند«بیعت» است ابراز تاسف کرد و رو به پزشکیان اصلی‌ترین سوال انجمن اسلامی را مطرح کرد: زین خوان چپاول شده امید چه داری؟!

پزشکیان سخنانش را با این شعر از اقبال لاهوری شروع کرد: ناليدي و تقدير همان است که بود است/آن حلقه‌ی زنجير همان است که بود است/نوميد مشو ناله کشيدن دگر آموز

مسعود پزشکیان در برابر دانشجویان دانشگاه تهران

او از اهمیت کنار گذاشتن اختلاف‌ها و گفت‌و‌گو گفت: همه‌ی گرفتاری‌های ما در قدم اول این است که یک گروه یا جناحی فکر کنند آن‌ها حقند و بقیه ناحق! خوبی‌های یکدیگر را ببینیم و بر سر خوبی‌ها توافق کنیم. من نیامده‌ام با کسی دعوا کنم.

اخراج، پرونده‌سازی و ستاره‌دار کردن در دانشگاه محلی از اعراب ندارد

او در بخش دیگری از حرف‌هایش در مورد دانشگاه و اهمیت گفت‌وگو در آن گفت: اخراج کردن، پرونده درست کردن، علامت‌دار کردن و… این‌ها چیزهایی نیستند که در دانشگاه جایی از اعراب داشته باشد. در مجلس در مورد دانشگاه شریف گفتم آخه مگه دانشجو را می‌زنند؟! 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین از لزوم ارتباط با دنیا برای رشد اقتصادی گفت. 

بعد از پایان ده دقیقه‌ی مسعود پزشکیان، وقتی سالن ساکت شد یکی از دانشجویان که متوجه حضور مجید حسینی جلوی در شده بود داد زد: آقای مجید حسینی کانادا خوش گذشت بهتون؟! پزشکیان تذکر داد این حرف‌ها بوی مرافعه می‌دهند.

دبیر انجمن اسلامی، محمد ترابی، گله‌مند از شرایط انتخابات، برخورد با اعتراضات سال‌های گذشته و عملکرد اصلاح‌طلبان بود. 

محمد ترابی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

آیین‌نامه‌ی انضباطی و برخورد با دانشجویان و اساتید را تغییر خواهم داد

پزشکیان در پاسخ به سوالات دبیر انجمن اسلامی از تقسیم قوا در کشور و اختیارات رئیس جمهور گفت. او تاکید داشت که در محدوده‌ی اختیاراتش قطعا آیین‌نامه‌ی انضباطی و نوع برخورد با دانشجویان و اساتید را تغییر خواهد داد و بر تغییر رفتار با اساتید ولو با اندیشه‌ی متفاوت تاکید کرد.

پزشکیان به خاطره‌ای اشاره می‌کرد که در زمان ریاست در دانشگاه معاونت دانشجویی دانشگاه را که کمد دانشجویان خوابگاهی را بررسی کرده را اخراج کرده است: منظورم این است که آنچه می‌گویم را در مدیریتم اجرا کرده‌ام و اینجا برای شما شعار نمی‌دهم.

و در ادامه از خواستش از دانشجویان گفت: احترام کسانی که در این کشور هستند را رعایت کنید. آزادانه حرف بزنید اما آزادانه توهین نکنید. بنده رهبری را قبول دارم اصلا (فرض مثال) ذوب در او هستم. به نظر شما این درست نیست من نمی‌گویم باید درست باشد ولی شما حق ندارید به کسی که من بهش اعتقاد دارم توهین کنید. قبول نداشته باشید ولی توهین هم نکنید. گروه اندکی از دانشجویان حاضر در سالن با این حرف سر شوق آمدند و تشویق کردند.

پزشکیان در بخش دیگری از حرف‌هایش از اولویت داشتن تخصص آدم‌ها بر اعتقاد و جبهه‌ی سیاسی آن‌ها گفت. 

وعده‌ی دروغ نمی‌دهم که بعدا بگویید خیانت کرده‌ام

او مجددا درباره‌ی زندانیان سیاسی گفت: آن‌ها نباید به شما وعده(آزادی زندانیان سیاسی)می‌دادند که امروز بگویید به شما خیانت کرده‌اند. من به شما خیانت نخواهم کرد اما در محدوده‌ی اختیاراتم هم عمل خواهم کرد. جمعیت مجددا از صداقت او به وجد آمد.

هوای داخل سالن گرم‌تر و نفس کشیدن هم سخت‌تر می‌شد. پزشکیان با اشاره به جمعیت گفت: خداوکیلی فکر نمی‌کردم اینقدر استقبال بشه! (صدای تشویق و خنده‌ی رضایت جمعیت)

مبارزه با فساد پنج ماهه ممکن است

او در جای دیگری از صحبت‌هایش درپاسخ به سوالی در مورد مبارزه با فساد گفت: کسی که بیاد سه دقیقه‌ای به شما بگه فساد رو چیکار می‌کنه دروغ میگه! معتقدم پنج، شش ماهه مبارزه با فساد ممکن است. همین اظهار نظر پزشکیان در فضای مجازی با واکنش‌های بسیاری روبرو شد چرا که آن را وعده‌ای غیرواقعی می‌دانستند.

آقای پزشکیان بهتر نیست کنار بکشید و به توهم دموکراسی دامن نزنید؟!

نماینده‌ی انجمن اسلامی دانشگاه شریف نیز از تصنعی بودن انتخابات و گذشتن تاریخ مصرف اصلاح‌طلبان برای مردم گفت. او یکی از نهادها را نیز نقد و به حمایت پزشکیان و دیگر نمایندگان مجلس از آن اشاره کرد. او در مورد تناقض گفته‌ی پزشکیان مبنی بر اینکه نباید با بی‌حجابی برخورد سخت داشت و نیز اعلام نظر متفاوت برخی تصمیم‌گیران در این باره نیز گفت. او در پایان خطاب به پزشکیان گفت اگر پاسخی برای این سوالات ندارید بهتر نیست کنار بکشید و با حضورتان به توهم دموکراسی دامن نزنید؟! و فرد مورد نظر برخی به انتصاب برسد؟!

پزشکیان در پاسخ گفت: اگر اصلاحات نکنیم و بخواهید انقلاب و دعوا کنید که خب اصلا بحثی با یکدیگر نداریم چون راه من همان است که گفتم. راه باریک آزادی سخت و باریک است. نسخه‌ی ساده‌ای ندارد. دانشجو دانشگاهی باید کاری کند که با کمترین صدمه بیشترین نتیجه را بگیرد.

اگر کنار بایستید و همین روزنه‌ای هم که در اختیار دارید از دست بدهید خودتان اجازه می‌دهید آن‌ها که با قدرت بر شما تحمیل کرده‌اند و محدودترند  حضور پیدا کنند. 

مواضع و زندگی من مشخص است. من اگر اجیر کسی بوده‌ام قطعا نباید رای بدهید اما تا جایی که خودم را شناخته‌ام همیشه طرف مردم بوده‌ام نه قدرتمندان. بخاطر حفظ جایگاه حق مردم را رها نکرده‌ام طرف قدرتمندان را بگیرم ولی در حد توانم هم کار کرده‌ام. انتظار نداشته باشید من تمام این مشکلات را حل کنم. 

او می‌گفت وجود حاکمان برای خدمت به مردم است و نه برای قلدری کردن و حاکم کردن دیکتاتوری.

من حتی یک استاد را اخراج یا توبیخ نکردم

پزشکیان در مورد سوال دانشجویان در مورد آزادی بیان و آزادی پس از بیان نیز چنین گفت: بروید سابقه‌ی من را ببینید. من بعد از انقلاب مسئول بازسازی، گزینش و… بوده‌ام اما یک نفر را اخراج یا توبیخ نکرده‌ام. آن زمان که من در دانشگاه بودم بسیاری از اساتید و دانشجویان را اخراج کردند. کمیته به خانه‌ی یکی از اساتید ما رفته بود و در خانه‌شان نوشابه‌ی الکلی پیدا کرده بود. رفتم بهشان گفتم اصلا کی به شما گفته که بروید خانه‌ی این شخص را بررسی کنید؟! اصلا به شما چه ربطی دارد؟! همان موقع آن استاد را از زندان آزاد کردند. 

او همچنین خطاب به جمعیت گفت: اگر در صحنه باشید و مطالبه‌گر حق و عدالت باشید با قدرت می‌توانم جلو بروم نباشید تنهایی کاری نمی‌توانم کنم.

پزشکیان در مورد طرح نور نیز گفت: من همیشه معتقد بوده‌ام که با زور نمی‌‎شود تفکری را در جامعه حکمفرما کرد. تا جایی که در اختیار من است جلوی این کارها را خواهم گرفت.

نزدیک ساعت 3 و احتمال زمان برگزاری امتحانات چند نفری سالن را ترک کردند.

پزشکیان به خاطره‌ای از زمانی که مسئول گزینش و پاکسازی در دانشگاه بود نیز اشاره کرد: آن زمان اساتید مختلفی می‌آمدند و تلاش می‌کردند ما را توجیه کنند که فلان استاد آمریکایی‌ست و چه وچه و اخراجش کنید. استادی ما داشتیم به نام دانشور ایشان اولین جراح قلبی بود که به ایران برگشته بود و فارغ‌التحصیل آمریکا بود. این‌ها دائما می‌خواستند ما بیرونش کنیم. من یک بار به ایشان بی‌احترامی نکردم. 

هوای سالن طاقت‌فرسا شده بود و جمعیت دائما در حال تکان دادن برگه‌ای مقابل صورتشان بودند.

نماینده‌ی شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی نیز پشت میکروفون آمد. او از کارشکنی‌های دانشگاه در حوزه‌ی این شورا گفت و شرایط سخت رزیدنت‌ها، آمار خودکشی آن‌ها، اشکالات و اشتباهات وزارت بهداشت و درمان و… سوال آخر مجری برنامه نیز در مورد موضع پزشکیان پیرامون حق اعتراض اصناف و افراد مختلف بود. 

یادآوری وزارت پزشکیان و برخوردش با کارکنان این وزارتخانه

پزشکیان در پاسخ به خاطره‌ای اشاره کرد از زمان وزارتش. زمانی که کارکنان وزارتخانه به دلیل واریز نشدن حقوق‌هایشان دست به اعتراض و تجمع زده بودند. او می‌گفت حراست سعی داشت کار خودش را کند اما پزشکیان مانع شده، کارکنان معترض را در مسجد جمع کرده و از آن‌ها عذرخواهی کرده، با آن‌ها حرف زده است و مسئله به گونه‌ای حل شده است.

اعتراض بسیج و تشکل‌های هم‌سو به نداشتن تریبون | «اغتشاش می‌کنند»

پایان برنامه صدای اعتراض و انتقاد دانشجویان بسیجی خطاب به پزشکیان می‌آمد. آن چند نفر که قصد جلب توجه جمع را داشتند پزشکیان را متهم می‌کردند منشی مانند حسن روحانی دارد چرا که در نشستی شرکت کرده که به مخالفش تریبونی داده نشده! این در حالی‌ست که در هیچ قسمتی از این برنامه در حمایت از پزشکیان حرفی زده نشد. پایان هر جمله‌ی دانشجوی بسیجی با واکنش منفی جمعیت سالن روبرو می‌شد. عصبانیت این چند دانشجو به تنش نزدیک شده بود که با پا درمیانی یکی از ادوار انجمن و شوخی و صلوات پایان یافت. یکی از این دانشجویان بیرون از سالن هم فریاد می‌زد و حراست جلویش را گرفته بود. 

دلیل را که به شکل غیررسمی از اعضای انجمن اسلامی پرسیدم می‌گفتند با توجه به تجربه‌ای که دارند ترس از ایجاد تنش و اغتشاش توسط آنها را دارند.

بیانیه انجمن در پاسخ به اعتراض بسیج: قبای آزادی بیان به تن شما وابستگان چهارگانه زار می‌زند

دو روز بعد انجمن اسلامی در بیانیه‌ای در پاسخ به اعتراض بسیج دانشجویی و سه تشکل هم‌‎سوی دیگرش گفت اختصاص تریبون‌های دولتی به این چهار تشکل هم‌سو را کافی قلمداد می‌کند. انجمن اسلامی همچنین در ابتدای بیانیه اعتراض بسیج و سه تشکل دیگر را حیرت‌انگیز خواند و اضافه کرد: قبای آزادی بیان در دانشگاه، به تن شما وابستگان چهارگانه زار می‌زند.

انتهای پیام

نظر شما