شناسهٔ خبر: 67283419 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

آلمان مذاکرات محرمانه برای اخراج مجرمان افغان به کشورهای ثالث را آغاز کرد

در حالی که حملات متعدد با چاقو توسط اتباع افغان در آلمان به بحث داغ در میان سیاستمداران این کشور تبدیل شده است، مقامات برلین می‌گویند مشغول مذاکره با کشورهایی ثالث هستند تا مجرمان را پس از اخراج، به آنجا بفرستند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در حالی که حملات متعدد با چاقو توسط اتباع افغان در آلمان به بحث داغ در میان سیاستمداران این کشور تبدیل شده است، مقامات برلین می‌گویند مشغول مذاکره با کشورهایی ثالث هستند تا مجرمان را پس از اخراج، به آنجا بفرستند.

بیرون کردن مجرمان افغان از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و قطع روابط دیپلماتیک بین برلین و کابل منتفی شده بود، حالا اما سیاستمداران آلمانی قصد دارند این طرح را به گونه‌ای دیگر پیش ببرند.

نانسی فایزر، وزیر کشور فدرال آلمان، در این باره گفت: «ما به صورت محرمانه با کشورهای مختلف مذاکره می‌کنیم.»

پیش‌تر در این هفته نشریه اشپیگل آلمان گزارش کرده بود که برلین قصد دارد بدون برقراری روابط دیپلماتیک با طالبان، افغان‌های اخراج‌شده را به ازبکستان بفرستد و این کشور آن‌ها را به کشور مبدأ خود منتقل کند.

به گزارش اشپیگل، در همین راستا هیاتی از سوی وزارت کشور آلمان در پایان ماه مه به تاشکند پایتخت ازبکستان سفر کرده‌اند و همزمان گفتگوها با کشورهای همسایه سوریه نیز در جریان است.

این گزارش اضافه کرده است که هیات حاکمه ازبکستان موافقت ضمنی خودش را با این طرح ابراز داشته، اما در مقابل خواستار انعقاد پیمانی مهاجرتی شده تا اتباع ازبکستان بتوانند راحت‌تر برای کار به آلمان بیایند.

مذاکرات محرمانه آلمان برای اخراج مجرمان خارجی در شرایطی است که احساسات ناشی از مرگ یک افسر پلیس بر اثر حمله یک افغان در آلمان برانگیخته شده و اعضا و هواداران حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» با تکیه بر این موضوع به شدت به احساسات ضد خارجی دامن زده‌اند.

در زمینه اخراج مهاجران مجرم همچنین بحث دیگری نیز میان سیاستمداران آلمانی آغاز شده و آن جابجایی رویه‌های درخواست پناهندگی به کشور ثالث است؛ مشابه پروژه‌ای که بریتانیا در رواندا یا ایتالیا در آلبانی انجام می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید وزارت کشور آلمان با حدود ۳۰ کارشناس برای بررسی امکان‌سنجی چنین رویه‌ای مشورت کرده که البته اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها درباره آن ابراز تردید کرده‌اند.

بیژن جیرسرایی، دبیرکل حزب لیبرال دموکرات آلمان از اعضای ائتلاف حاکم، گفت: «ما باید مهاجرت را با اقداماتی مانند مدل رواندا محدود کنیم. سیاست مهاجرتی دهه گذشته شکست خورده است.»

روز چهارشنبه، بیش از ۳۰۰ سازمان غیردولتی و خیریه نامه‌ای سرگشاده منتشر کردند و از اولاف شولتس خواستند که هرگونه جابجایی را «به وضوح رد کند» و یادآوری کردند که «حق پناهندگی از حقوق بشر است».

منبع: یورونیوز

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما