شناسهٔ خبر: 67283289 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نهالکاری در ۱۷۰۰ هکتار از اراضی بیابانی زرند

کارشناس بیابان اداره منابع طبیعی زرند گفت: با هزینه ۴۵۰ میلیارد ریال در ۱ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی بیابانی زرند نهال کاری صورت گرفت.

صاحب‌خبر -

 دهقانی گفت: با هزینه ۴۵۰ میلیارد ریال  در  ۱ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان زرند نهالکاری صورت گرفت که از این میزان  ۱ هزار و ۴۰۰ هکتار در منطقه شریف آباد و ۳۰۰ هکتار در منطقه سنگ انجام شده است.

وی اجرای پروژه‌های بیولوژیک و نهال کاری را بهترین شیوه کنترل فرآیند‌های فرسایش خاک و طوفان شن عنوان کرد و افزود: در سطح شهرستان زرند ۹۰ هزار هکتار اراضی بیابانی وجود دارد  که ۲۵ هزار هکتار آن  در وضعیت بحرانی قرار دارد.  

کارشناس بیابان اداره منابع طبیعی زرند بیان داشت: از زمان آغاز اقدامات اجرایی برای مبارزه با پدیده بیابان زدایی، ۶۰۰ هکتار پروژه نهالکاری با مشارکت مجتمع  فولاد زرند ایرانیان و ۱ هزار و ۱۰۰ هکتار با اعتبارات دولتی انجام شده است که خوشبختانه  درصد سبزینگی نهال‌های کاشته شده بالای ۹۸ درصد می‌باشد.

وی همچنین از اجرای ۴ هزار هکتار پروژه کنترل هرز آب (مدیریت رواناب) در مناطق مختلف حصن آباد، چاه غلامعلی، سنگ، رحمت آباد، شهرک طالقانی و ده آهنگر با اهداف کاهش و کنترل حجم رواناب حاصل از بارندگی و ذخیره و نفوذ روان آب‌ها، ایجاد و توسعه پوشش گیاهی در سطح عرصه، جلوگیری و مقابله با پدیده بیابان زایی، کنترل رسوبات آبی و جلوگیری از حمل آن‌ها به پایبن دست و کنترل و کاهش گرد وغبار و فرسایش بادی منطقه عنوان کرد.  

 دهقانی اجرای ۴۰۰ کیلومتر عملیات تله رسوب گیر را از دیگر اقدامات برای بیان زدایی در زرند مطرح کرد.  

وی با بیان اینکه اراضی بیابانی کانون ریزگرد‌ها است، اجرای طرح‌های بیابان زدایی را موجب حذف کانون‌های محلی گرد و غبار عنوان کرد و گفت: انجام پروژه‌های بیولوژیک و نهال کاری بهترین شیوه کنترل فرآیند‌های فرسایش خاک و طوفان شن می‌باشد؛ بنابراین ضرورت دارد برای حفاظت پوشش گیاهی موجود و نهال‌های کشت شده در منطقه عرصه مورد نظر به مدت ۵ سال قرق کامل صورت گیرد.

کارشناس بیابان اداره منابع طبیعی زرندافزود: ثمره احیای اراضی بیابانی، ابتدا به ساکنان خود مناطق می‌رسد و با رشد گونه‌های مقاوم در برابر کم آبی، با گذر زمان گیاهان بومی منطقه نیز در این اراضی رشد می‌کند.

وی بیان داشت: اجرای طرح‌های بیابان زدایی از سال۱۳۹۶ در این شهرستان شروع شده و تاکنون گیاهان مقاوم به کم آبی از جمله تاغ و قره داغ در مناطق بیابانی این  شهرستان کشت شده است.

دهقانی خشکسالی، برداشت بی رویه آب و افت سطح منابع زیر زمینی و چرای بیش از حد دام در مراتع را از مهم‌ترین عوامل بیابانی شدن اراضی این شهرستان عنوان کرد.  

نظر شما