شناسهٔ خبر: 67283287 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حجاج کشورهای مختلف خروج از عربستان را آغاز کردند

حجاج کشورهای مختلف جهان پس از پایان ایام تشریق و انجام اعمال و مناسک حج تمتع در حال خروج از عربستان و بازگشت به موطن خویش هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، زائران کشورهای مختلف پس از گذراندن ایام تشریق در مشاعر مقدسه (صحرای عرفات، مشعر و منا) طی روزهای هشتم تا دوازدهم ذی‌الحجه و بازگشت به مکه، بقیه اعمال حج خود را هم در مسجدالحرام به پایان رسانده و راهی کشور خویش می‌شوند.

بر اساس آمار رسمی که رسانه‌های عربستان به نقل از توفیق الربیعه وزیر حج و عمره عربستان منتشر کردند شمار حجاج امسال از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فراتر رفته است.

حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از حجاج، از اتباع سایر کشورها و ۲۰۰ هزار تن نیز شهروندان عربستان هستند.

مرکز ملی آمار عربستان در این باره اعلام کرد: ۹۵۸ هزار و ۱۳۷ نفر از حجاج، مرد و ۸۷۵ هزار و ۲۷ نفر نیز زن هستند.

همچنین ۲۲.۳ درصد حجاج از اتباع کشورهای عربی، ۶۳.۳ درصد از اتباع کشورهای آسیایی و ۱۱.۳ درصد نیز از اتباع کشورهایی آفریقایی هستند. حجاج کشورهای اروپا، آمریکا، استرالیا و سایر کشورها نیز ۳.۲ درصد از کل را تشکیل می‌دهند.

بر اساس این آمار، یک میلیون و ۵۴۶ هزار و ۳۴۵ نفر از حجاج از طریق مرزهای هوایی و ۶۰ هزار و ۲۵۱ نفر از طریق گذرگاه‌های زمینی و ۴ هزار و ۷۱۴ نفر هم از طریق مرزهای دریایی خود را به سرزمین وحی رسانده بودند.

سازمان کل آمار عربستان تعداد حجاج موسم حج سال گذشته را یک میلیون و ۸۴۵ هزار و ۴۵ نفر اعلام کرده بود که یک میلیون و ۶۶۰ هزار و ۹۱۵ نفر از زائران خارجی و ۱۸۴ هزارو ۱۳۰ نفر از حاجیان داخل کشور شامل شهروندان و مقیمان بودند.

با پایان مناسک حج تمتع، حجاج برخی کشورهای همسایه که با اتوبوس و خودروهای شخصی خود به مکه مکرمه آمده بودند، در حال بازگشت به کشورهای خویش هستند.

در بازگشت از مسیر هوایی نیز فرودگاه بین المللی جده که یکی از مهمترین مراکز پذیرش مسافران مکه مکرمه است، برنامه خروج پروازها را اعلام کرده و این فرودگاه از امشب شاهد افزایش شمار پروازها خواهد بود.

علی همزه، مدیر ارشد عملیات حج هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، نخستین پرواز برگشت از فرودگاه مدینه منوره به مقصد اهواز در ساعت ۵:۵۰ دقیقه (به وقت محلی) صبح فردا جمعه اول تیر ماه انجام خواهد شد و نخستین پرواز از فرودگاه بین‌المللی جده به تهران نیز در همان روز ساعت ۷:۳۰ صبح به وقت محلی خواهد بود.

از آنجا که بسیاری از اهل تسنن ترجیح می‌دهند پس از انجام مناسک حج، در مدینه منوره حضور یابند نخستین کاروانهای حجاج برای زیارت مرقد پیامبر اسلام (ص) وارد این شهر مقدس شده‌اند. بیشترین کاروان‌های زائران اهل سنت از کشورمان نیز زائران مدینه بعد هستند.

بگفته علی اصغری رئیس ستاد مدینه منوره، با بازگشت اعضای ستاد و نیروهای خدمتگزار مدینه النبی از شامگاه دوازدهم ذی‌الحجه به این شهر، در حال حاضر شرایط و امکانات برای حضور زائران ایرانی و استقبال از حدود ۳۵ هزار حاجی مدینه بعد آماده شده است.

وی تاکید کرد: زائران مدینه بعد از شامگاه روز چهاردهم ذی‌الحجه (به وقت عربستان) به شهر پیامبر سفر می‌کنند و شرایط برای عزیمت با قطار سریع السیر فراهم شده است.

زائران ایرانی مدینه بعد پس از پنج روز اقامت در این شهر و زیارت مرقد پیامبر (ص) و ائمه مظلوم بقیع (ع) به کشور بازخواهند گشت.
علاوه بر آن حدود ۱۷ هزار نفر از زائران به صورت ترانزیت از مکه به مدینه منتقل و به کشورباز خواهند گشت.

غلامرضا رضایی مدیر عملیات حج، ۳۴۱۶۲ زائر از فرودگاه جده و بعد از پایان پروازهای ترانزیت و ۳۵۹۷۰ زائر هم از طریق فرودگاه مدینه راهی کشور خواهند شد.

حدود ۸۷ هزار و ۶۵۰ زائر ایرانی حج امسال طبق برنامه به تدریج از مدینه و جده تا ۷ و ۸ محرم به کشور بازخواهند گشت.
فوت دستکم ۵۷۷ زائر در دمای ۵۲ درجه شهر مکه

در این حال برخی منابع خبری از فوت دستکم ۵۷۷ نفر از حجاج بیت الله الحرام غالباً در اثر گرمازدگی در مناسک حج امسال در عربستان خبر داده‌اند.

۲ دیپلمات ارشد عرب با اعلام این خبر به خبرگزاری فرانسه گفتند که از میان این ۵۷۷ تن، ۳۲۳ نفر از آنها مصری‌اند که در اثر گرمازدگی و بیماری‌های ناشی از گرما جان خود را از دست دادند.

دست کم ۶۰ اردنی نیز جان خود را از دست دادند که در مقایسه با آمار رسمی ۴۱ نفری که اوایل روز سه شنبه توسط امان ارائه شد، بیشتر است.

نظر شما