شناسهٔ خبر: 67283261 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پهلوگیری بزرگترین کشتی حامل کالای اساسی در بندر شهید بهشتی چابهار

چابهار - ایرنا - مدیرکل  بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار کشتی حامل ۱۰۶ هزار تن کالای اساسی در اسکله‌های بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری و عملیات تخلیه آن آغاز شد.

صاحب‌خبر -

قاسم عسکری نسب روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آبخور مناسب و زیرساخت‌های موجود در بندر چابهار امکان پهلوگیری کشتی های بالای ۱۰۰ هزار تن را در این بندر ایجاد کرده است‌.

وی بیان کرد: با ورود کشتی های بزرگ غلات و محموله های کالاهای اساسی به بندر چابهار و تکمیل سیلوی ۲۰۰ هزارتنی غلات در بندر شهید بهشتی؛ چابهار از بنادر اصلی کشور در تامین کالاهای دامی و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه هیچ محدودیت و کسری به لحاظ ظرفیت در این بندر وجود ندارد،گفت: در حال حاضر بندر چابهار ۸.۵ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا دارد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بویژه بندرچابهار با اتصال به آبهای آزاد و اقیانوسی از جمله مناطقی در دنیا هستند که به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از مزایای ترانزیتی خوبی بهره مند هستند، افزود: با گسترش شبکه حمل و نقل و ارتباط مطمئن و کارآمد می تواند از این مزایای در راستای افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده کند.

عسکری نسب تصریح کرد: در جنوب ایران، خلیج فارس قرار دارد که کشورهای عمدۀ تولیدکننده نفت جهان را درخود جای داده. این منطقه به عنوان گلوگاه انرژی جهان محسوب می‌شود. در شمال ایران نیز دریای خزر قرار دارد که بهترین پل ارتباطی میان کشورهای ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان است و می تواند نقش مهمی در تجارت میان این کشورها ایفا کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ایران از غرب و شرق با کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان و افغانستان همسایه است به عبارتی می توان گفت ارتباط ایران با ۱۵ کشور جهان از طریق مرزهای آبی و خاکی برقرار می شود و در عین حال نیز ایران به نوبه خود می‌تواند به عنوان پل ارتباطی میان این کشورها (با یکدیگر وسایر مناطق جهان) ایفای نقش کند و در این باره بندر چابهار نقش مهمی در تجارت خارجی و ترانریت کالا دارد.

افزایش سهم بندر چابهار در تجارت خارجی و ترانریت کالا

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: از طرف دیگر کشورهای همسایه ایران بویژه بندرچابهار جمعیت بزرگی را در خود جای داده و از درآمدهای زیادی نیز برخوردارند که این عامل نیز به نوبه خود علاوه بر در اختیار داشتن منابع و ثروت‌های ملی خدادادی می تواند به عنوان عامل توسعه ترانزیت و تجارت در منطقه موثر باشد.

وی گفت: ارتباط کشورهای آسیای میانه با خلیج فارس و همچنین برقراری رابطه تجاری بین شرق آسیا با کشورهای اروپایی از طریق ایران و بندرچابهار بسیار مقرون به صرفه است به طوریکه بسیاری از این کشورها به دنبال آن هستند تا چنین روابطی را از طریق ایران برقرار کنند.

نظر شما