شناسهٔ خبر: 67283223 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

ایران در سید اول قرعه‌کشی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶/ با سقوط عربستان، عراق به سید دوم رسید

با مشخص شدن رنکینگ جدید فیفا سید بندی تیم‌های آسیایی در قرعه‌کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ مشخص شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک ورزشی، پس از مشخص شدن چهره ۱۸ تیم صعود کننده به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶ آمریکا، مکزیک و کانادا در قاره آسیا، پنجشنبه، ۷ تیرماه زمان قرعه‌کشی این مرحله اعلام شد. به این صورت که تیم‌های حاضر در این مرحله در سه گروه ۶ تیمی حضور خواهند داشت که برای قرعه‌کشی طبق رنکینگ فیفا سیدبندی آنها مشخص خواهد شد.

طبق آخرین رنکینگ که صبح امروز (پنجشنبه) از سوی فیفا اعلام شد، سیدبند تیم‌های آسیایی برای قرعه‌کشی جام جهانی طبق پیش‌بینی‌ها با تغییراتی همراه بود که به دلیل سقوط ۳ پله‌ای عربستان در رنکینگ و صعود ۳ پله‌ای عراق، جایگاه دو تیم در سید دوم و سوم جابه‌جا شد.

عربستان پیش از این در رتبه ۵۳ جهان و ششم آسیا قرار داشت که اکنون به رتبه ۵۶ و هفتم آسیا سقوط کرد و عراق در رتبه ۵۸ جهان و هفتم آسیا بود که به رتبه ۵۵ جهان و ششم آسیا رسید. با توجه به این تغییر در رنکینگ، سیدبندی تیم‌های آسیایی برای قرعه‌کشی انتخابی جام جهانی به شرح زیر است:

سید اول: ژاپن، ایران و کره جنوبی
سید دوم: استرالیا، قطر و عراق
سید سوم: عربستان، ازبکستان و اردن
سید چهارم: امارات، عمان و بحرین
سید پنجم: چین، فلسطین و قرقیزستان
سید ششم: کره شمالی، اندونزی و کویت

با توجه به این سیدبندی، بهترین قرعه برای تیم ملی ایران می‌تواند با حضور تیم‌های عراق، اردن، امارات، فلسطین و اندونزی باشد. بدترین قرعه‌ای هم که می‌تواند برای ایران انجام شود، هم گروهی با استرالیا، عربستان، عمان، چین و کره شمالی است. حضور تیم‌های قطر، ازبکستان، بحرین، قرقیزستان و کویت هم می‌تواند گروهی متعادل برای شاگردان امیر قلعه‌نویی باشد.

نحوه صعود تیم‌ها به جام جهانی ۲۰۲۶ آمریکا، مکزیک و کانادا از قاره آسیا با توجه به ۴۸ تیمی شدن جام جهانی و افزایش سهمیه‌های قاره آسیا به ۱+۸ سهمیه از هر گروه شش تیمی تیم‌های اول و دوم پس از پایان دیدارهای گروهی به جام جهانی صعود خواهند کرد. پس از آن تیم‌های سوم و چهارم هر گروه در دو گروه سه تیمی باهم رقابت خواهند کرد که تیم‌های نخست دو سهمیه مستقیم آسیا را به دست می‌آورند و پس از تقابل تیم‌های دوم هر گروه، یک تیم به پلی‌آف قاره‌ای صعود خواهند کرد که در صورت برتری در پلی‌آف قاره‌ای، امکان افزایش سهمیه آسیا به ۹ تیم وجود دارد.

نظر شما