شناسهٔ خبر: 67283115 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

خطری که زنان باردار افسرده را تهدید می‌کند

افسردگی بارداری و پس از زایمان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا:  رضوی افسردگی بارداری و پس از زایمان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

هلث گزارش کرد، نتایج پژوهش جدید نشان می‌دهد که افسردگی در دوران بارداری یا پس از زایمان خطر ابتلا به بیماری قلبی در زنان را افزایش می‌دهد.

پژوهشگران اظهار کردند افسردگی پریناتال در زنان، در مقایسه با زنانی که چنین دوره‌های افسردگی را در دوران بارداری یا پس از زایمان تجربه نکرده‌اند، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا دو دهه افزایش می‌دهد.

این تحقیق که داده‌های تقریبا ۶۰۰هزار زن را تجزیه و تحلیل کرد، مهم‌ترین ارتباط را با افزایش خطرات فشار خون بالا، بیماری ایسکمیک قلبی و نارسایی قلبی شناسایی کرد.

دکتر دونگهائو لو، سرپرست این پژوهش اظهار کرد: پیش از این گروه تحقیقاتی دریافت که افسردگی پریناتال با افزایش خطر ابتلا به چندین مورد دیگر ازجمله اختلالات قبل از قاعدگی، اختلالات خود ایمنی و رفتارهای خودکشی و همچنین مرگ زودرس مرتبط است.

بیماری‌های قلبی عروقی یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است و بحث‌های مداومی در مورد گنجاندن سلامت باروری در هنگام ارزیابی خطر در میان زنان ارائه می‌شود. هدف پژوهش کنونی این بود که بدانیم آیا سابقه افسردگی پریناتال می‌تواند به پیش‌بینی خطر بیماری قلبی عروقی کمک کند.

پژوهشگران دو گروه از زنان سوئدی که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ زایمان کرده بودند و ۵۵ هزار و ۵۳۹ زن مبتلا به افسردگی پریناتال و ۵۴۵ هزار و ۵۶۷ زن که افسردگی نداشتند را بررسی کردند. سپس شرکت‌کنندگان تا سال ۲۰۲۰ مورد پیگیری قرار گرفتند تا مشخص شود آیا آنان به بیماری قلبی عروقی مبتلا شده‌اند یا خیر.

آنان خاطرنشان کردند زنانی که افسردگی پریناتال را تجربه کرده‌اند در مقایسه با دیگران، ۳۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند. علاوه بر این، آنان تقریبا ۵۰ درصد با افزایش خطر فشار خون بالا، ۳۷ درصد بیشتر در معرض خطر بیماری ایسکمیک قلبی و حدود ۳۶ درصد بیشتر با خطر نارسایی قلبی مواجه بودند.

پژوهشگر این پژوهش گفت: یافته‌های ما ممکن است به شناسایی افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند کمک کند تا اقداماتی برای کاهش این خطر انجام دهند. این پژوهش همچنین به خطرات سلامتی ثابت شده افسردگی پریناتال اضافه می‌کند.

دکتر اما برن افزود: ما می‌دانیم که افسردگی پریناتال هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان است و برای بسیاری از زنان این اولین دوره از افسردگی است که تا به حال تجربه کرده‌اند، یافته‌های ما دلایل بیشتری برای اطمینان از مراقبت مادر و توجه به سلامت جسمی و روانی او ارائه می‌کند.

محققان بررسی نکرده‌اند که چگونه افسردگی پریناتال منجر به بیماری قلبی می‌شود، با این حال، هنگامی که آنان زنان مبتلا به افسردگی پریناتال را با خواهران خود مقایسه کردند، ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی قرار گرفتند که نشان‌دهنده نقش عوامل ژنتیکی بالقوه است.

برن ابراز کرد: همچنین ممکن است عوامل دیگری نیز مانند ارتباط بین اشکال دیگر افسردگی و بیماری‌های قلبی عروقی در این مورد دخیل باشند. این عوامل شامل تغییرات در سیستم ایمنی، استرس اکسیداتیو و تغییرات سبک زندگی است.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما