شناسهٔ خبر: 67283092 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

طرح محرمانه نتانیاهو برای باقی ماندن در قدرت

صاحب‌خبر -

شفقنا-یک روزنامه‌نگار اسرائیلی به جاه‌طلبی‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم برای به تعویق انداختن انتخابات کنست در سال 2026 میلادی از طریق تغییرات داخلی در اسرائیل و تکیه بر قدرت رسیدن دوباره دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا اشاره کرد.

به گزارش شفقنا، روزنامه معاریو در مصاحبه با یکی از اعضای حزب حاکم لیکود اسرائیل نوشت: فردی که ما با وی مصاحبه کردیم، از اعضای قدیمی لیکود است که در گذشته بابت گرایش سیاسی‌اش بهای رسانه زیادی پرداخت کرده اس و به عنوان مشاور رابطه تنگاتنگی با نخست‌وزیر داشته است.

تعویق انتخابات

این سیاستمدار اسرائیلی صحبت‌های خود را با این روزنامه‌نگار اینگونه آغاز کرد: «نتانیاهو حداقل 5 سال دیگر نخست وزیر خواهد ماند.» هنگامی که روزنامه‌نگار گمان کرد این مشاور پیشین مبالغه می‌کند، پاسخ داد: «شما نمی‌فهمید تا زمانی که تهدید انتخابات در پی این رخدادها وجود دارد، جنگ پایان نخواهد یافت.»

وقتی این روزنامه‌نگار از او پرسید: آیا امیدوار به برگزاری انتخابات در سال 2026 میلادی هستید؟ نمی‌توان آن را به تعویق انداخت، مشاور سابق پاسخ داد: «شما ساده لوح هستید، به تعویق افتادن انتخابات ادارات محلی، که به نظر می‌رسید یک مساله فنی است، تازه یک آغاز است.» این سخنان به تعویق انتخابات ادارات محلی و شهرداری برای دو بار اشاره دارد.

وقتی که روزنامه‌نگار گفت: «قانون وجود دارد، دادگاه عالی وجود دارد همچنین عواملی که اجازه نمی‌دهند این اتفاق بیفتد»، مشاور سابق جواب داد: «مشروعیت آنها قبلاً زیر سؤال رفته است و پلیس قانون را اجرا نخواهند کرد (به این معنی که آنها تابع دستورات ایتامار بن گویر هستند)، همچنین نهادهای دیگر  احتمال دارد سرپیچی کند، اصرار بر اجرای قانون به معنای رویارویی خشونت‌آمیز با دستگاه امنیتی داخلی است که اکنون در معرض تغییر قرار دارد تا به قدرت حاکم وفادار باشد، دولت اسرائیل و قوانین آن تابع خط سیاسی است که در حال حاضر بر دولت حاکم است.»

این عضو لیکود توضیح داد: «آنچه اکنون در پلیس اتفاق می افتد، فقط آغاز کار است. به زودی  به فعالیت همه روسای سرویس‌های امنیتی پایان داده خواهد شد، چه ارتش اسرائیل، چه موساد و چه شین‌بت و او (منظور نتانیاهو است) فقط کسی را منصوب می کند که در هر شرایطی به او وفادار باشد.»

این شخصیت لیکود افزود: نتانیاهو دو هدف دارد: اول کشاندن درگیری در شمال به نقطه جوش و دوم دعوا با بایدن و خدمت به ترامپ. در مقابل ترامپ پس از به قدرت رسیدن، به نتانیاهو این آزادی عمل را می دهد که جنگی همه جانبه با لبنان به راه بیندازد، جنگی که مدت زیادی ادامه خواهد داشت و در نتیجه از هرگونه امکان برگزاری انتخابات جلوگیری می‌کند. همه این‌ها با تکمیل فرآیند تسلط بر ارگان‌های داخلی همراه خواهد بود تا به نتانیاهو اجازه دهند انتخابات را به تعویق بیندازند.»

دل بستن به قدرت رسیدن دوباره ترامپ

«نیر کیپنیس»، روزنامه‌نگار معاریو جدای از گفت‌وگو با شخصیت حزب لیکود، تحلیل خود را درباره قانون حریدی و قانون خاخام‌ها به رویدادهای در حال وقوع اضافه کرد و گفت: هدف نزدیک‌تر اکنون، انتخابات آمریکا و به تعویق انداختن هرگونه تهدید داخلی تا آن زمان است اعم از ممانعت از برگزاری انتخابات زودهنگام یا تشکیل کمیته دولتی تحقیقات.

وی گفت: اگر این شرط‌بندی موفق باشد، نتانیاهو فقط باید اکنون به دوره تابستانی کنست بدون وقوع دردسری پایان دهد.

این روزنامه‌نگار اسرائیلی ضمن پرداختن به سناریوی وحشتناک گفت: «این جنگ، تلخ و طولانی مدت خواهد بود تا همه بدانیم برگزاری انتخابات یا تشکیل کمیته در زیر آتش جنگ محال است، و هرکس که این واقعیت را درنیابد، پیش روی خود پلیس را خواهد یافت که به مرور از مبارزه با جرائم به یگان سرکوب تظاهرات تغییر خواهد یافت.

وی در پایان نوشت: به نظر می‌رسد تنها کسانی که می‌توانند جلوی این سناریو را بگیرند، اعضای حزب لیکود و دیگر احراب ائتلاف حاکم در کنست است.

متن این خبر در الجزیره

نظر شما