شناسهٔ خبر: 67282860 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جلوگیری از سیلاب با احداث سه بند آبخیزداری در مِیسر جاده چالوس

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران می‌گوید: منطقه مِیسر یا دربند چالوس از نقاط بحرانی سیل خیز بوده و نیازمند سه بند آبخیزداری سرشاخه گیر برای مهار سیلاب است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، این منطقه از نقاط بحرانی سیل خیز بوده و نیازمند سه بند آبخیزداری سرشاخه گیر برای مهار سیلاب است.
خزایی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندان افزود: این حوزه با مساحتی بالغ بر سه هزار و ۱۵۲ هکتار که بخش اعظم آن جنگل و مرتع است از سال ۱۳۹۴ تا کنون ۴ سیلاب شدید در این منطقه رخ داده است. 
روز پنجشنبه ۲۴ خرداد در حوضه آبخیز میسِر یا دربند جاده چالوس، یک ساعت نیم رگبار ۲۵ مترمکعب سیلاب را همراه با گل و لای از دره میسر روانه کرد و با عبور از رستوران سر راه، ۳ نفر را لای گل و لای مدفون و تعدادی از خودرو‌ها را در جاده چالوس به داخل رودخانه پرتاب کرد. 
این سیل در حوضه آبخیز میسِر یا دربند جاده چالوس بیش از هزار میلیارد تومان خسارت داشت. 
آقای میردار صاحب رستوران آسیب دیده در این سیل می‌گوید: با وجود تصویب از سال ۱۳۹۸ در شورای تامین استان مازندران برای اجرای بخیزداری در این منطقه، عملیاتی اجرایی نشده و همچنان شاهد خسارات سیل به دامداران، کشاورزان و رستوران داران هستیم.
سعیدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس نیز در اظهار داشت: سالهاست برای مناطق بحرانی در این منطقه هشدار لازم اعلام و در این روند حتی نقاط بحرانی منطقه شناسایی شده، ولی اعتبارات لازم اختصاص داده نشده است و برای جلوگیری از وقوع سیل باید نهضت آبخیزدرای اجرایی شود. 
گفتی است: آبادن سال گذشته در حوزه آبخیز کاظم رود در همین استان، ۴ برابر سیل اخیر باران بارید، اما به دلیل اجرای عملیات آبخیزداری جان و مال مردم در امان ماند. 
 کارشناس آبخیزداری خبرگزاری صدا و سیما می‌گوید: در حوزه آبخیز دربند ۳۲ میلیمتر باران بارید، بارشی معادل یک میلیون متر مکعب، این بارش‌ها وارد رودخانه چالوس و بعد دریای خزر شد، در حالیکه با اقدامات آبخیزداری ۸۰ درصد این بارش‌ها در خاک نفوذ و تا ۷۰ درصد از خسارت سیل جلوگیری می‌کرد. 
 
<div id="video-display-embed-code_11234496"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4264299/11234496?width=600&height=350"></script></div>
گفتنی است: حوزه آبخیز دربند یا میسردر ضلع شمالی رشته کوه البرز مرکزی و کیلومتر ۴۷ جاده چالوس قرار دارد.

نظر شما