شناسهٔ خبر: 67282726 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رکورد‌های محیط زیست کدامند؟

انتشار دی‌اکسیدکربن در سال گذشته با وجود افزایش استفاده از انرژی باد و خورشید و افزایش قابل‌توجه فروش خودرو‌های برقی، رکورد دیگری را شکست.

صاحب‌خبر -

نتایج نسخه بررسی آماری انرژی جهانی نشان داد، مصرف انرژی جهانی در سال گذشته ۲ درصد نسبت به سال قبل و پنج درصد نسبت به قبل از کووید-۱۹ افزایش یافته و حدود ۰.۶ درصد بالاتر از میانگین ۱۰ساله بوده است. در همین زمان، مصرف هیدروکربن‌ها به‌عنوان بخشی از انرژی اولیه با رقم ۰.۴ درصد کاهش یافت.

موسسه انرژی در گزارش خود اعلام کرد که مصرف نفت برای اولین بار در تاریخ، از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز گذشته و در سال قبل مصرف نفت و سوخت زیستی روی هم ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بوده است که نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۳ به‌طور خاص، شاهد افزایش مصرف نفت بوده‌ایم.

در همین حال، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در سال گذشته ۲.۱ درصد افزایش یافت که از معادل ۴۰ گیگاتن دی‌اکسیدکربن فراتر رفت و انتشارات ناشی از مصرف مستقیم انرژی معادل بیش از ۳۵ گیگا تن دی‌اکسیدکربن بود.

تولید نفت در سال گذشته ۱.۸ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و به رکورد ۹۶ میلیون بشکه در روز رسید. تقاضای نفت نیز به دلیل افزایش پنج درصدی در آسیا افزایش یافت که کاهش یک درصدی تقاضا در اروپا را جبران کرد. در آمریکای شمالی، تقاضا به میزان ناچیز ۰.۸ درصد افزایش یافت.

در همین حال، تولید گاز طبیعی در سال گذشته تا حد زیادی مشابه سال ۲۰۲۲ و بدون تغییر باقی ماند و روسیه و اروپا حتی شاهد کاهش تولید بودند. بر اساس بررسی آماری انرژی جهانی، تقاضا به‌طور کلی بسیار کم، ۰.۰۲ درصد یا یک میلیارد متر مکعب افزایش یافت.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما