شناسهٔ خبر: 67282610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

واکنش نمایندگان به اظهارات اوجی و علی آبادی در مجلس

نمایندگان مجلس این هفته ۲ روز جلسه داشتند که با حضور وزرای صمت و نفت آخرین وضعیت ساماندهی خودرو و تولید بنزین و گازوئیل را بررسی کردند.

صاحب‌خبر -

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی این هفته در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه جلسه داشتند که عباس علی‌آبادی و جواد اوجی وزرای «صمت» و نفت میهمان نمایندگان در این جلسات بودند که درباره ساماندهی خودرو و آخرین وضعیت تولید نفت و گازوئیل به نمایندگان گزارش دادند.

جلسه روز سه‌شنبه به ریاست علی نیکزاد آغاز شد که وی در نطق پیش از دستور خود گفت: بر خود وظیفه می دانیم از تلاش های دستگاه دیپلماسی برای آزادی شهروند ایرانی برادر حمید نوری تشکر کنم، که به مدت 5 سال بدون هرگونه استدلال موجه حقوقی در کشور سوئد بازداشت بود.

وی ادامه داد: این آزادی از یک سو حاکی از اقتدار ایران و دیپلماسی کشورمان بود و از دیگر سو سرشکستگی و شکست بزرگ برای منافقین و صهیونیست ها به ارمغان آورد تا با این رو سیاهی جدید حجت دیگری در اختیار داشته باشند.

پس از آن وزیر «صمت» که برای ارائه گزارش به نمایندگان درباره ساماندهی خودرو حضور یافته بود، گفت: برای تحول نیازمند اختیارات بیشتر در عرصه ملی و بین‌المللی هستیم، عدم اختیارات موجب کندی کار تولید شده است، امیدوارم با درایت مجلس شاهد بازگرداندن این اختیارات و تحول در کشور باشیم.

علی‌آبادی ادامه داد: تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه نیازمند الزاماتی است که بخشی از آن به موضوعات ارزی برمی‌گردد، ارز مهمترین بخش از توسعه صنعت محسوب می‌شود، در برنامه‌ریزی در نظر گرفته‌شده رشد 8.5درصدی صنعت، رشد 13درصدی معدن، رشد 23درصدی صادرات غیرنفتی مستلزم تحول در کشور است، تحقق آنها نیازمند تأمین انرژی است که 10 الی 12 سال گذشته برای تأمین انرژی با مشکلاتی در صنعت مواجه بودیم.

مجلس

وی اضافه کرد: علی‌رغم دستاوردهای بزرگ، کمبود انرژی اجازه مطلوب برای بهره‌برداری از تحولات در زمینه‌های مختلف را نمی‌دهد، با تصویب قوانین و وضع مقررات در چند سال گذشته بار سنگینی به دوش صنعت گذاشته شده است اما راه‌حل اتخاذ سیاست‌های درست برای وزارت صنعت است که به‌سهم خود می‌توان از طریق واردات خودروهای برقی در ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای جبران این کمبودها در نظر گرفت.

علی آبادی گفت: در بخش ایجاد انرژی حدوداً 11 مگاوات برق اعم از نیروگاه‌های حرارتی، سیکل ترکیبی و همچنین سرمایه‌گذاری 7میلیاردی در این زمینه در دستور کار قرار گرفت. بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده است، همچنین در تأمین آب در حوزه تصفیه‌خانه‌ها در شهرهای مختلف همچنین انتقال آب از 4 حوزه مختلف در حال اجراست، در حوزه کاهش انرژی برنامه‌های مختلفی در دستور کار قرار دادیم، بهینه‌سازی تجهیزات، کاهش سوخت خودروها، بهبود بهینه‌سازی، تولید لوازم کم‌مصرف از مجموعه این برنامه‌ها بوده است.

پس از اظهارات وزیر نمایندگان به توضیحات وی واکنش نشان دادند که در ادامه بخشی از این واکنش‌ها را می‌خوانیم:

زهره سادات لاجوردی: وزارتخانه در اختصاص خودرو به مادران دارای بیش از دو فرزند کارنامه خوبی ندارد، طاهری : افزایش قیمت خودرو در زمان تحویل نارضایتی مردم را به دنبال دارد. روح الله ایزدخواه: افزایش 50 درصدی قیمت خودرو در زمان تحویل صدای مردم را درآورده است و همچنین نصرالله پژمانفر نیز در این باره گفت: ایرادات خودروهای تولید داخل 3 برابر تولیدات سایر کشورها است.

در بخش دیگری از این جلسه نیز با رأی نمایندگان علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس بارأی اکثریت نمایندگان به عنوان عضو هیات اجرایی انتخابات ریاست جمهوری  انتخاب شد.

جلسه روز چهارشنبه به ریاست حمیدرضا حاجی‌بابایی نایب رئیس مجلس و با دستورکار بررسی گزارش وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تولید بنزین و گزاوئیل در کشور بود.

در ابتدای این جلسه اوجی وزیر نفت در گزارش خود گفت: وزارت نفت دولت مردمی در شهریور 1400 کار را شروع کرد، در طی این سه سال با کار و جهاد شبانه روزی تولید نفت خام کشور بیش از یک میلیون و چهارصد هزار بشکه افزایش پیدا کرد که بخش عمده‌ای از این افزایش تولید ناشی از عقد قراردادهای سرمایه‌گذاری توسط پیمانکاران و سازندگان داخلی این کشور رقم خورد و به اذعان مسئولان آمریکا علی رغم وضع بیش از 600 تحریم جدید در حوزه صادرات نفت و محصولات پتروشیمی الحمدالله امروز شاهدیم که ما یک جهشی در حوزه صادرات نفت و وصول مطالبات داریم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت:در طول دوره دولت سیزدهم وزارت نفت دو بار مورد حمله سایبری قرار گرفت، دو مرتبه 4400 جایگاه را در یک لحظه از کار انداختند، هدف دشمن مختل کردن زندگی مردم و به چالش کشیدن مردم بود ولی به فضل الهی در کوتاه‌ترین زمان جایگاه‌ها به مدار تولید آمدند.

وزیر نفت ادامه داد: در زمستان سال گذشته اقداماتی که دشمن در حوزه صنعت نفت انجام داد در سال گذشته عملیات خرابکارانه و انفجار خطوط لوله آن هم در فصل زمستان که انجام دادند، با همت همکاران اجازه ندادیم خللی در تأمین گاز کشور رخ دهد، همچنین در زمینه استفاده از رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و کالاهای ساخت بار اول، به گواه معاونت علمی ریاست جمهوری 3 سال است که وزارت نفت رتبه اول را در کشور دارد.

در ادامه جلسه نمایندگان به اظهارات وزیر نفت واکنش نشان دادند که بخشی از این اظهارات را می‌خوانیم:

 محمدقسیم عثمانیاز یک کشور صادرکننده به واردکننده بنزین تبدیل شدیم، ابراهیم رضایی:  برداشت سهم ایران از میدان مشترک فرزاد توسط سعودی ها در انفعال وزارت نفت، حاجی‌دلیگانی:عدم اجرای قانون مجلس موجب ناترازی انرژی شده است، سلیمی:وزارت نفت گزارشی از اقدامات خود در خصوص سیاست افزایش تولید سوخت در داخل ارائه کند، باقری: صادرات نفت چگونه و توسط چه کسانی انجام شده است، عبدالوحید فیاضی :واردات 14 میلیون لیتری بنزین آسیب‌های اقتصادی بسیاری برای کشور دارد. و همچنین ولی‌الله بیاتی گفت که چرا دهک‌های محروم که خودرو ندارند باید از یارانه سوخت محروم باشند.

در پایان این جلسه نیز تقاضای دوفوریتی طرح اصلاح ماده 38 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره سقف و کف اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، در دستورکار قرارگرفت  که نمایندگان پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان از مجموع 226 نماینده حاضر در جلسه علنی، با 92 رأی موافق، 112 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع، با بررسی دو فوریتی این طرح مخالفت کردند و سپس مقرر شد این طرح به صورت عادی در دستورکار مجلس قرار گیرد.

 

نظر شما