شناسهٔ خبر: 67282161 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مخبر: هیچ کشوری نمی تواند مواضع ایران را در منطقه نادیده بگیرد

رشت – ایرنا – سرپرست ریاست جمهوری گفت : امروز در منطقه کسی نمی تواند تصمیمی بگیرد و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در آن لحاظ نکند.

صاحب‌خبر -

محمد مخبر روز پنجشنبه در جریان سفر به استان گیلان در مراسم بهره برداری از پروژه مهم و راهبردی راه آهن رشت – کاسپین در منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه در گذشته ادعای بسیار زیادی می شد که اهل مذاکره، دیپلماسی و ارتباط برقرار کردن با دنیا هستند، افزود: اما در نهایت نتیجه کارشان آن شد که حتی با کشورهای همسایه خودمان هم هیچ ارتباطی نداشتیم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید ادامه داد : اما آیت الله رئیسی با رویکردی توسعه‌ای و بسیار به روز توانست این ارتباطات را برقرار و مسائل را با همه کشورهای منطقه حل کند.
وی ادامه داد: برخی کشورها آرزویشان بود اما نتوانستند عضو سازمانهایی چون پیمان شانگ‌های و بریکس شوند و در اوراسیا حضور یابند در حالی که امروز ما با همه آنها مرتبط هستیم و امروز به هر کشوری که پیغامی می دهیم ظرف ۲۴ ساعت ارتباط با آنها برای پیگیری امور و حل مسائل برقرار می شود.
سرپرست ریاست جمهوری تاکید کرد: امروز در دنیا جمهوری اسلامی ایران در موقعیت و نقطه ای قرار گرفته که معادلات بین المللی را کاملا جابجا کرده است؛ مخبر ادامه داد: در دسته بندی‌های بین المللی معادلات تغییرکرده است به گونه ای که یکجانبه گرایی به این مفهوم که یک نفر به عنوان قدرت دنیا سرنوشت کشورها را تعیین می کرد دیگر وجود ندارد.
وی افزود: به بیان رهبر معظم انقلاب آیت الله رئیسی مسیر مناسب و درستی را انتخاب کرده و به حول قوه الهی این چراغی که روشن شده باید پیگیری شود و پیگیری هم خواهد شد.

مخبر در ادامه به برخی از خصایل و ویژگی های رئیس جمهور شهید اشاره کرد و گفت: ویژگی اصلی و عامل توفیق شهید رئیسی در مدت سه سال ریاست جمهوری اخلاص، معنویت و توسل وی و بیش از همه تبعیت از رهبری آن هم به صورت کاملا اعتقادی بود.

وی از دیگر ویژگی های رئیس جمهور شهید را تشخیص مصلحت و اولویت بندی این مصالح، پیگری و دغدغه مندی تا تحقق مباحث مربوطه عنوان کرد.

وی تصریح کرد: طی یک سال و نیم تولید و فروش نفت را از ۳۰۰ هزار بشکه در ابتدای دولت به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رساند وکشور را از تنگنای شدیدی که درآن بود، نجات دادو با اقداماتی که در بخش مالیات و سایردرآمدها انجام داد وضعیت را بهبود بخشید.

وی عنوان کرد: کشوری که در ابتدای دولت سیزدهم به اذعان دولت قبلی برای حقوق ماهانه دچار مشکل شده بود را آیت الله رئیسی به گونه ای با ساماندهی اداره کرد و پیش برد که بدون مساله ای مدیریت شد و بخش زیادی از تحولاتی که در کشور رخ داد حاصل همین تلاش ها بود.

وی در ادامه دیگر ویژگی رئیس جمهور شهید را قدرت تشخیص مزیت های کشور عنوان و ذکر کرد: ما کشوری هستیم که شمال و جنوب این سرزمین دریاست و یکی از مسائلی که آیت الله رئیسی بر آن متمرکز شده بود استفاده از این مزیت بود.

وی توضیح داد: از جمله مزیت های مورد توجه و تمرکز وی آن بود که ۲۴ کشور در همسایگی ما هستند که همه به عبور از سرزمین ما نیاز دارند و اگر ما اقدام نکنیم مثل گذشته بمانیم، راه جایگزین پیدا می شود.

وی تصریح کرد: این شهید گرانقدر به طور جدی بر این موضوع متمرکز شدو یکی از محورهای اصلی مکالمات مکرر وی با سران کشورها موضوع کریدورها شمال – جنوب و شرق به غرب بود که به صورت لحظه ای و مستمر دنبال می کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم موضوع آب در کشور مساله شده و بسیاری از استان های کشور با چالش جدی مواجه بودند، عنوان کرد: آیت الله رئیسی بر حل این مشکل متمرکز شد و به صورت کوتاه مدت با ساماندهی ظرفیت ها و امکانات مناطق نسبت به حل مساله آب آنها اقدام کرد و از سویی برای درازمدت هم موضوع انتقال آب از دریا و نیز طرح های جانبی از جمله پسماند را پیگیری می کرد.

وی در زمینه وضعیت برق هم گفت : در ابتدای این دولت بخش های زیادی از کشور در ساعات مختلف بویژه اوج بار با قطعی مواجه بودند اما امروز این مساله در کشور به شدت کاهش یافته است.

وی مسکن را از دیگر مباحثی دانست که در دولت قبل وضعیت مناسبی نداشت و با اینکه ساخت مسکن مصوبه مجلس بود ولی دولت قبل انجام نداد و عملا هشت تا ۱۰ سال  ساخت مسکن تعطیل شده بود، اظهار کرد: شهید رئیسی محکم ایستاد و آن اجرایی کرد و تا امروز نزدیک به ۲ میلیون ۶۰۰ هزار مسکن توسط دولت ساخته و تکمیل و واگذار شده یا در حال ساخت است و یا شروع شده و مواردی هم زمین آن واگذار شده است.

نیرو جوان و نخبه مزیت و از عوامل اقتدار کشور است

وی گفت : تا پایان ۴ سالی که قرار بود این دولت ادامه یابد به رقم ۴ میلیون واحد مسکونی نزدیک می شویم که امید است دولت بعد بتواند این موضوع را دنبال کند.

وی در ادامه با اشاره به مزیت های اصلی کشور گفت: مزیت اساسی کشور نیروی جوان نخبه و فعال آن است که در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی و کوانتوم و غیر فعالیت می کند و از عوامل اقتدار علمی و فناوری کشور در دنیای آینده است.

کشور ما مزیت های بسیاری از جمله نفت، معدن، دریا و بسیاری دیگر دارد اما مزیت اساسی و محوری ما نیروی جوان فعال ماست که دارایی و سرمایه اصلی کشور محسوب می شود باید تقویت شوند.

نظر شما