شناسهٔ خبر: 67282133 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

شناسایی ۲۰ بیمار مبتلا به تب دانگی در هرمزگان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان: ۲۰ نفر بیمار مبتلا به تب دانگ طی یک ماه گذشته در هرمزگان شناسایی شدند. علایم تب دانگی شامل تب و بدن درد، بثورات پوستی، درد پشت چشم، سردرد و علایم گوارشی است.

صاحب‌خبر -

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تشریح آخرین وضعیت پشه آئدس در سطح استان گفت: چند مورد بیمار مبتلا به تب دانگ در سطح استان شناسایی شده‌اند اما تاکنون هرمزگان فوتی ناشی از نیش پشه آئدس و بیماری‌های منتقله نداشته است.

دکتر غلامعلی جاودان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: ما از سال‌های قبل حضور پشه آئدس را در استان هرمزگان تشخیص دادیم و به مردم نیز اطلاع رسانی شده بود و این اطلاع رسانی به طور مستمر تداوم خواهد یافت. 

وی افزود: مردم برای اینکه مورد گزش نیش پشه آئدس و ابتلا به بیماری‌های منتقله از این پشه قرار نگیرند لازم است بهسازی محیط زندگی خود را انجام دهند مهم ترین جاهایی که این پشه امکان تخم گذاری و رشد دارد محل هایی است که آب راکد وجود دارد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: آب جمع شده کولر، آب راکد جمع شده جلوی منازل، محل دپو لاستیک خودرو، زیر گلدان و... مهم ترین جاهایی است که احتمال وجود پشه در آنجا وجود دارد و نیاز است هم وطنان نسبت به پاکسازی و سالم سازی محیط اقدام کنند. 

وی با تاکید بر اینکه مواردی از تب دانگی در کشورهای همسایه شناسایی شده تصریح کرد: مواردی از این بیماری هم در استان هرمزگان و برخی دیگر از نقاط کشور مشاهده است، اما تاکنون هرمزگان فوتی ناشی از نیش پشه آئدس و بیماری‌های منتقله نداشته است. 

وی با اشاره به اینکه موارد ابتلایی که تاکنون مشاهده شده اغلب به کشورهای همسایه سفر داشته اند اظهار داشت: مواردی از ابتلا از طریق محلی نیز در شهرستان بندرلنگه وجود داشته و این افراد بدون سفر به کشورهای همسایه به دلیل گزش نیش پشه به تب دانگی مبتلا شده‌اند. 

جاودان گفت: این بیماری علائمی نظیر تب، سردرد، استخوان درد در مراحل اولیه بروز می کند و بین 5 تا 7 روز احتمالا در بدن باقی بماند و توصیه می کنیم بیمار در ابتدای ابتلا به مراکز درمانی مراجعه کند و معمولا درمان آن به صورت استراحت و جبران مایعات است و اگر نیاز به بستری شدن بود مطابق نظر پزشک معالج اقدامات درمانی انجام می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه توصیه می کنیم مردم تلاش کنند از گزش و نیش پشه در امان باشند ادامه داد: جای نگرانی خاصی در حال حاضر نیست و هر مسئله ای باشد از طریق رسانه‌های رسمی کشور و دانشگاه علوم پزشکی استان اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت. 

تسنیم

 

نظر شما