شناسهٔ خبر: 67281815 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(تصاویر) گنجینۀ 500 سالۀ «ظروف چینی» که در اعماق دریای چین کشف شد (تصاویر) گنجینۀ 500 سالۀ «ظروف چینی» که در اعماق دریای چین کشف شد

فرادید| باستان‌شناسان زیر آبی در چین بیش از ۹۰۰ اثر باستانی را از دو کشتی تجاری که زمان سلسله مینگ در اعماق دریای چین جنوبی غرق شده بودند، کشف کردند. این کشتی‌ها تقریباً یک مایل زیر سطح دریا در ۹۳ مایلی جنوب شرقی جزیره هاینان بودند. آن‌ها در فاصله ۱۴ مایلی از یکدیگر قرار داشتند. به گزارش فرادید،

صاحب‌خبر -

فرادید| باستان‌شناسان زیر آبی در چین بیش از ۹۰۰ اثر باستانی را از دو کشتی تجاری که زمان سلسله مینگ در اعماق دریای چین جنوبی غرق شده بودند، کشف کردند. این کشتی‌ها تقریباً یک مایل زیر سطح دریا در ۹۳ مایلی جنوب شرقی جزیره هاینان بودند. آن‌ها در فاصله ۱۴ مایلی از یکدیگر قرار داشتند. 

به گزارش فرادید، طبق بیانیه اداره ملی میراث فرهنگی چین (NCHA)، محققان طی سه مرحله در سال گذشته، ۸۹۰ شیء از جمله سکه‌های مسی، سفال و ظروف چینی را از نخستین کشتی بیرون کشیدند. این تنها بخش کوچکی از بیش از ۱۰۰۰۰ مورد یافت‌شده در محل کشف است. باستان‌شناسان حدس می‌زنند کشتی در حال حمل ظروف چینی از جینگدژن چین بوده که غرق شده است. 

8

آنچه به طور مشخص از کشتی باقی مانده تودۀ عظیمی از ظروف چینی در عمق دریا است

تیم ۳۸ دست‌سازه از کشتی دوم، از جمله صدف، شاخ گوزن، ظروف چینی، سفال و کنده‌های آبنوس را که منشأ آن‌ها احتمالاً جایی در اقیانوس هند است، کشف کردند. 

باستان‌شناسان فکر می‌کنند این کشتی‌ها در دوره‌های مختلف سلسله مینگ (از سال ۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴)، فعالیت داشتند. 

بسیاری از مصنوعات مربوط به دوره ژنگده‌ی سلسله مینگ هستند که از ۱۵۰۵ تا ۱۵۲۱ دوام داشت. اما برخی دیگر ممکن است قدیمی‌تر باشند و به زمان امپراتور هنگجی بازگردند که از ۱۴۸۷ تا ۱۵۰۵ سلطنت کرد. 

باستان‌شناسان از شناورهای سرنشین‌دار و بدون سرنشین برای جمع‌آوری آثار و نمونه‌های رسوب از کف دریا استفاده کردند. آن‌ها مکان لاشه کشتی‌ها را با دوربین‌های زیر آبی با کیفیت بالا و یک اسکنر لیزری سه بعدی نیز مستند کردند. 

1

باستان‌شناسان بیش از ۹۰۰ شیء، از جمله قطعات چینی و سفالی را بیرون کشیدند

این پروژه با همکاری مرکز ملی باستان‌شناسی، آکادمی علوم چین و موزه‌ای در هاینان انجام شده است. 

گوآن کیانگ، معاون رئیس این سازمان می‌گوید: «این کشف شواهدی ارائه داده که نشان می‌دهد اجداد چینی ما در دریای چین جنوبی در رفت و آمد بودند و این دو کشتی غرق‌شده گواه تبادلات تجاری و فرهنگی مهم در امتداد جاده ابریشم دریایی باستانی هستند.» 

7

در دوران سلسله مینگ، جمعیت چین دو برابر شد و این کشور روابط فرهنگی حیاتی با غرب برقرار کرد. چینی مینگ، با طرح آبی و سفید کلاسیک خود، به کالای صادراتی محبوبی تبدیل شده بود. چین ابریشم هم صادر می‌کرد و غذاهای جدید از جمله بادام زمینی و سیب زمینی شیرین وارد می‌کرد. 

این دوره، زیبایی‌شناسی هنری متمایز خودش را داشت. همانطور که موزه ملی هنر آسیایی اسمیتسونیان نوشته: «نقاشان کاخ در موضوعات مذهبی، اخلاقی کردن موضوعات روایی، نقوش خوش‌یمن پرنده و گل و ترکیب‌بندی‌های منظره در مقیاس بزرگ بی‌رقیب بودند.» 

گنجینه‌های غرق‌شده تنها اکتشافات اخیر در دریای چین جنوبی نیستند. همین ماه گذشته، مقامات از کشف یک زیردریایی نیروی دریایی آمریکا در دوران جنگ جهانی دوم در جزیره لوزون فیلیپین خبر دادند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-193818

نظر شما